Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

25 April 2011

UTP Tronoh.


"Jenaris ke Jalan Duta pun dah ambil masa sejam, Jalan Duta ke Gopeng mesti sekitar tiga jam..." aku mencongak waktu, " dah empat jam; Gopeng ke UTP mahu 2 jam, aku bukan reti sangat ke sana; sebab dah banyak jalan baru, silap ikut terbabas pula ke Parit!". Avanza mana sdap bawa laju; 90 ke 100km munasabahlah.

Bermakna aku akan berjalan jauh esok mahu sekitar 5 ke 6 jam perjalanan. Malam pulak tu. Agar tak ada gangguan. Mila kerja hari ini jika tak siang elok bertolak; tidur di sekitar Tronoh atau Bandar Seri Iskandar. cari hotel bajet rendah memang menarik.

Aku baru telefon Yasin staf di Universiti Teknologi PETRONAS (UTP), dia ajak tidur di rumahnya; isunya tak tahu sampai jam berapa, jika bawah jam 12:00 malam mungkin munasabah; kalau jam 2:00 atau 3:00 pagi baik aku cari masjid atau tidur di tempat rehat sahaja.

Aziq nak temuduga belajar di sana; aku pula lebih suka dia masuk Matrikulasi. Lagi berapa hari sahaja keputusan pengambilannya. 28hb bulan ini. Tak sampai lagi seminggu. Bukannya tak bagus UTP ini tapi isunya bajet. Dalam bualan aku dengan Yasin; sejak kebelakangan ini Petronas hanya kasi biasiswa kepada sekitar 20% pelajarnya. Jika dulu memang Petronas kasi sampai sekitar 50% pelajarnya. Biasanya ada biasiswa adalah kerja menanti.

Nak kejar 20% itu bukan mudah, biasanya organisasi begini pasti ada kuota untuk anak-anak stafnya. Pelajar sekarang pandai belaka; jika kita ini memang tak kabel; Naa Mungkin mudah nak rebut peluang 20% itu.

Itu pun ramai pelajarnya yang diberikan biasiswa tak ada akerja, mereka lepaskan untuk berkerja di tempat lain.

Tak apalah harap-harap aku dapat jumpa rakan lama. Ada dua orang sahabatku di sana; Yasin & Muhammad Ahmad.