Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

09 Disember 2012

Thailand waspada kelibat Mat Yo


NORSHAHRUL (kanan) dan Safee diberi kepercayaan mengetuai jentera serangan Harimau Malaya pada kempen Piala Suzuki AFF 2012.


"HATI-HATI dengan pemain berjersi No. 9 Malaysia (Norshahrul Idlan Talaha), dia cukup berbahaya."
Demikian amaran kapten Thailand, Panupong Wongsa kepada rakan-rakan sepasukannya ketika berdepan Malaysia pada aksi separuh akhir pertama Piala Suzuki AFF 2012 di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam ini.

Selain menyedari 'ancaman' yang hadir daripada ribuan penyokong Harimau Malaya, Punapong turut sedar kelibat Norshahrul yang juga dikenali sebagai Mat Yo mampu menghadirkan gerun dalam skuad Gajah Putih.

"Kami sudah bersedia dan fokus untuk perlawanan esok (malam ini). Apa yang pasti kami tidak akan membenarkan dia (Mat Yo) bergerak bebas dalam kotak penalti kami.

"Jika kami tidak mengawal pergerakannya, ia bakal mengundang padah kepada pasukan nanti," jelas Punapong sebelum sesi latihan rasmi Thailand di Stadium Nasional, Bukit Jalil semalam.

Selain Mat Yo, Punapong yang juga tonggak pertahanan Thailand cukup teruja jika dapat berdepan penyerang berbisa Harimau Malaya, Safee Sali.

"Sejujurnya, saya mahu dia (Safee) bermain tetapi saya dimaklumkan, dia masih cedera. Kita semua sudah tahu dia antara penyerang terbaik di rantau Asia Tenggara.

"Apa pun, kami sudah bersedia dengan mana-mana pemain Malaysia nanti," katanya.

Punapong menambah, dia dan rakan-rakan sepasukannya akan berusaha memburu kemenangan malam ini sebagai hadiah terbaik kepada Raja Thailand, Bhumibol Adulyadej.

"Saya berharap kami dapat menghadiahkan sesuatu yang cukup istimewa kepada Raja Bhumibol sebagai hadiah sempena hari keputeraan baginda Rabu lalu," ujarnya.

Teerasil tak anggap Gajah Putih pasukan pilihan





TIDAK diketahui sama ada sekadar bermain psikologi ataupun tidak, penyerang prolifik Thailand, Teerasil Dangda tetap menghormati kredibiliti Malaysia menjelang pertemuan kedua-dua pasukan pada separuh akhir pertama Piala Suzuki AFF 2012 di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam ini.

Teerasil (gambar), 24, yang telah merekodkan tiga gol pada kempen kali ini memberitahu, Thailand tidak dianggap memiliki kelebihan biarpun Malaysia selaku juara bertahan dilihat agak tempang dengan musibah kecederaan beberapa pemain utama.

"Saya tidak rasa kecederaan pemain Malaysia memberikan kelebihan kepada kami.

"Ini kerana Malaysia memiliki barisan pemain simpanan yang sama hebat dengan pemain utama.

"Lihat sahaja senarai penjaring pasukan Malaysia, ia jelas membuktikan mereka tidak bergantung kepada seorang pemain sahaja bagi memburu gol," katanya kepada pemberita sebaik sahaja tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang malam kelmarin.

Untuk rekod, gol-gol Harimau Malaya pada kempen kali ini masing-masing dicetak oleh kapten, Safiq Rahim; Mohd. Safee Sali; Wan Zack Haikal Wan Nor; Khyril Mhymeen Zambri; Mahalli Jasuli dan Azamuddin Akil.

Teerasil pula melakar hatrik semasa membantu Thailand membelasah Myanmar 4-0 dalam aksi kedua Kumpulan A di Stadium Rajamangala, Bangkok.

Ketika ditanya sama ada berazam melakar hatrik malam ini, jelas Teerasil: "Jika saya meledak hatrik pun tidak membawa sebarang makna jika Thailand tersingkir.

"Pada masa sama, kami juga tidak tertekan menamatkan kemarau trofi selama sedekad, sebaliknya menganggap ia sebagai satu cabaran.

"Kami sudah menghampiri pentas final, jadi saya harap kami mampu mengatasi Malaysia terlebih dahulu," kata penyerang kelab Muang Thong United itu.

Harimau Malaya simpan taring


RAJAGOBAL (dua dari kiri) memberikan arahan kepada anak-anak buahnya pada sesi latihan skuad Harimau Malaya di Stadium Nasional, Bukit Jalil semalam.



SELEPAS beberapa kali 'diserang' pengendali Thailand, Winfried Schafer, kini tiba giliran jurulatih Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal melancarkan perang psikologi.

Semalam, Rajagobal dilihat kekal 'berteka-teki' apabila enggan mengesahkan kesebelasan utama Harimau Malaya yang akan menentang Thailand pada aksi separuh akhir pertama kempen Piala Suzuki AFF 2012 di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam ini.

Selain mengesahkan tidak dapat menggunakan khidmat Wan Zack Haikal Wan Nor dan Shakir Shaari yang dilanda musibah kecederaan, Rajagobal juga membayangkan bakal mengetepikan peledak berbisa, Safee Sali malam ini.

"Seperti semua sedia maklum, khidmat Wan Zack dan Shakir terpaksa dilupakan. Saya harap mereka berdua kembali pulih jika kami mara ke final.

"Pada masa sama, Safee (yang mengalami kecederaan hamstring) tetap tersenarai tetapi saya tidak tahu sama ada dia akan diturunkan atau tidak.

"Saya perlu merujuk kepada pegawai perubatan terlebih dahulu sebelum membuat keputusan siapa yang akan diturunkan," kata Rajagobal pada sidang akhbar di Hotel Palace of The Golden Horses di Seri Kembangan semalam.

Sebelum ini, Schafer berulang kali menyatakan dia sudah memiliki formula bagi mengekang ancaman Harimau Malaya.

Bagaimanapun, Rajagobal kekal optimis dengan kemampuan anak buahnya melakar keputusan positif malam ini biarpun Thailand dikatakan menjadi pasukan pilihan.

Ia bersandarkan kepada rekod pertemuan kedua-dua pasukan dalam kempen sebelum ini yang menyaksikan kali terakhir Harimau Malaya menewaskan Thailand ialah pada aksi kumpulan Piala Suzuki AFF edisi 2004.
Pertemuan terakhir kedua-dua pasukan dalam satu aksi persahabatan di Bangkok pada 7 November lalu juga tidak memihak anak-anak buah Rajagobal yang tewas 0-2 kepada skuad Gajah Putih itu.

Namun, Rajagobal memiliki jawapan berhubung perkara itu.

"Dua tahun lalu, mereka (Thailand) juga sukar tewaskan kami yang dibarisi pemain muda (apabila seri tanpa jaringan di peringkat kumpulan).

"Saya tidak boleh jawab sekarang (siapa pasukan pilihan), nantikan sahaja esok (malam ini), nanti tanya saya semula selepas perlawanan tamat.

"Apa yang pasti, saya tahu kekuatan Thailand. Jadi saya harap kami dapat melakar keputusan yang bagus di sini sebelum bertandang ke Bangkok.

"Kredibiliti pemain saya juga harus dipuji. Saya harap mereka dapat mempamerkan karakter sebenar seperti di peringkat kumpulan apabila mereka bangkit menyambar slot separuh akhir biarpun tumpas kepada Singapura dalam aksi pembuka tirai," katanya.

Solat itu Tiang Agama


Ada orang dah solat berpuluh tahun, tapi tak tahu maksud atau makna bacaan dalam solat  Tanpa mengetahuan maksud/makna bacaan dalam solat amat sukar kita nak kusyuk dalam sembahyang. Oleh itu, marilah kita renung-renungkan dan faham-fahamkan setiap rangkap yang kita sebut sewaktu kita solat.

Takbiratul-Ihram / Takbir

Allah Maha Besar.

Doa Iftitah

Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagi-Nya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk

Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk

Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal

Wahai Tuhan kami bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud

Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut

Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabatsahabatnya. Salam Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.

Jersey Baru Harimau Malaya 2013 Ketat


Pasukan Harimau Malaya dengan jersey baru 2013
 
Ada lah tadi beberapa orang rakan aku berborak dalam group Whatsapp kitorang tentang nak pergi tengok bola Malaysia Vs Indonesia malam ni. Jadi, diorang ni belilah jersey siap-siap.

Apa yang hebatnya jersey baru Harimau Malaya 2013 yang baru dibeli itu ketat. Bukan diorang ni tersalah beli tau. Saiz yang dibeli memang saiz diorang.  Tapi masih lagi ketat. Nak kata jersey tersebut mengecut, baju saja beli jersey tu. Belum basuh pun lagi. Aish.. Pelik ni.

Hahaha. Rupa-rupanya memang saiz diorang yang dah bertambah besar. Terutama di bahagian perut. Hampir semuanya mempunyai perut ketak-ketak, 6 pax. . Almaklum lah semuanya sudah bergelar bos dan pengarah. jadi, saiz perut pun mestilah berjalan seiringan dengan kenaikan pangkat.

Jersey baru Harimau Malaya 2013 yang dimaksudkan ini ialah jersey home untuk pasukan bolasepak Malaysia ataupun lebih dikenali dengan nama Harimau Malaya. Jersey ini mula dipakai pada kejohanan Piala Suzuki AFF 2012 dan kejohanan yang lain selepasnya. Ianya dibuat oleh Nike dan telah dilancarkan secara rasmi pada 12 November 2012 baru-baru ini.

Safiq Rahim, Apek dan Safee Salee dengan jersey baru Harimau Malaya 2013
Jersey baru Harimau Malaya 2013 ini menampilkan warna rasmi pasukan bolasepak Malaysia iaitu hitam dan kuning serta disertakan logo Nike di sebelah kanan dan lambang bendera Malaysia di sebelah kirinya.


Semua foto adalah ihsan daripada www.footballkitnews.com

Jersey penjaga gol pula berwarna biru.
Di kejohanan Piala Suzuki AFF 2012 ini laluan Malaysia agak berliku. Malaysia tumpas kepada pasukan negara jiran Singapura pada perlawanan pertama kejohanan dengan jaringan 0-3. Harimau Malaya kemudiannya bangkit dengan memenangi perlawanan menentang Laos dengan jaringan 4-1.

Malam ini Malaysia perlu menang pada perlawanan menentang Indonesia untuk melayakkan diri ke pusingan seterusnya. (Menang 2-0)

Kepada penyokong-penyokong Malaysia, jaga kelakuan. Jangan melampau. Jangan tinggal solat. Semoga Malaysia berjaya mempertahankan kejuaraan Piala Suzuki AFF.

Kemon Harimau Malaya. “You’ll Never Walk Alone!!!”. Bangkit lah AAUUUUUMMMM!!!