Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

12 April 2011

Mat Belia VS Mat Nakal 12 April, 2011

Sebut sahaja Mat Belia, sudah pasti RAQIB menjadi sasarannya. Dalam konsert minggu lepas, Raqib telah diberikan perubahan penampilan dan muncul tanpa kaca mata. Penampilan baru ini menjadi topik hangat hinggakan ada di antrara mereka yang mengumpat Raqib mengenai penampilannya.

Pelajar lelaki tidak suka Raqib memakai kanta lekap kerana Raqib nampak tampan tanpa kaca mata dan mereka sangat cemburu dengan ketampanan Raqib. Apa pula pendapat pelajar wanita? Jangan lupa saksikan Diari Akademi Fantasia 9, malam ini, 9 malam, eksklusif di Astro Ria.

Hari ini Raqib mendapat tempat kedua Afundi tertinggi, Erul mengambil alih tempat Aida menjadi pelajar paling popular. Lena yang pernah mendapat tempat kedua kini jatuh ke tangga yang ketiga.

Masalah undian ini aku yakin amat perempuan akan lebih sanggup berkorban berbanding lelaki, pastinya pelajar lelaki akan mendapat undian lebih tinggi kecuali para juri dapat melebihkan penilaian terhadap pelajar perempuan.

Jika kita perhatikan dalam sejarah AF pun ramai pelajar lelaki dinobatkan juara berbanding pelajar perempuan. Nampak diawal persembahan Erul & Raqid punyai harapan cerah. Tapi jangan diperkecilkan pelajar lain lantaran mereka jua punyai bakat tersendiri. Mungkin bakat mereka belum habis digilap lagi.

Juara tahun AF8 orang kampungku Shahir pun pada peringkat awal bakatnya tidak menonjol sangat tetapi di penghujung pertandingan dia dapat berentap sebaiknya.

Arkib Berita AF
Mencari juara AF terakhir

Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my
2011/01/17

Selepas lapan musim, program realiti ini bakal temui titik noktah pada edisi ke-9

TUJUH tahun lalu, program realiti ini pernah melakar sejarah apabila ia berjaya mencetuskan kegilaan di kalangan penggemar program seperti ini. Diperkenalkan kepada penonton sekitar 2003, tidak dinafikan rancangan realiti berkonsepkan pertandingan nyanyian, Akademi Fantasia (AF) berjaya membawa satu dimensi baru terhadap program

Sana-sini orang memperkatakan mengenai program yang mengangkat Vince sebagai juara sulungnya itu. Kehangatan AF berterusan sehinggalah pada saat kemuncaknya iaitu sewaktu AF musim ketiga yang menyaksikan jejaka dari Felda Taib Andak, Kulai Johor, Asmawi Ani atau Mawi dinobatkan sebagai juara.

Ketika itu, AF boleh dianggap sebagai sebuah program hiburan yang sangat popular .

Namun selepas kemenangan Mawi, AF bagaikan sudah hilang kilauannya. Kemunculan AF4 sehinggalah musim kelapan yang disiarkan tahun lalu, AF terus menjadi sasaran pengkritik. Saban tahun, ada saja yang tidak kena pada mata penonton dan media. Semua kejutan yang dirancang tidak menjadi. Mangsa paling teruk dihentam pula ialah pengetua dan peserta, kerana tidak mencapai piawaian seperti yang diharapkan sehingga ada yang meminta Astro menghentikan saja program yang didakwa sudah tidak lagi mempunyai aura sehebat awal-awal penganjurannya dulu.

Selepas beberapa musim permintaan seperti itu disuarakan, akhirnya program yang diadaptasikan daripada sebuah program realiti dari Mexico berjudul La Academia kini sudah pun berada pada garisan penamat apabila musim kesembilan yang akan mula disiarkan April depan bakal menjadi AF yang terakhir.

Justeru, sewaktu mengumumkan perkara itu dalam satu sidang media baru-baru ini, Pengurus Saluran Astro Ria, Azlin Reza Azmi, berkata memandangkan AF9 adalah yang terakhir, mereka akan memastikan program itu menjadi yang terhebat dan menghadiahkan kenangan terindah buat penggemarnya.

"Ia bukanlah dihentikan sementara, tetapi memang ini adalah keputusan kami untuk menjadikan AF9 sebagai program yang terakhir. Lagipun selepas lapan musim bersiaran, AF banyak melahirkan artis pelapis kepada industri hiburan dan kami amat bangga dengan pencapaian itu.

"Keputusan ini dibuat juga bagi memberi laluan kepada Astro untuk meneroka format baru untuk diperkenalkan kepada penonton," ujar Azlin sekali gus menolak dakwaan kononnya keputusan untuk menamatkan program AF dilakukan kerana disebabkan rating yang semakin menjunam serta mengambil kira kritikan yang dilontarkan terhadap rancangan itu sebelum ini.

Tambahnya, sebagai program penutup, pasukan produksi kali ini memerah otak bagi memastikan AF kali ini berbeza serta lebih hangat daripada biasa.

"Untuk musim kali ini, kami memilih tema keraian (celebration) dan kami akan mengembalikan semula nostalgia sewaktu zaman kegemilangan AF terdahulu. Mungkin kami akan mengumpulkan kembali tenaga pengajar sebelum ini untuk memeriahkan lagi program ini," kata Azlin yang turut membayangkan pengacara nombor satu, Aznil Nawawi, akan kembali mengendalikan program itu.

Hadir sama dalam sidang media itu ialah Eksekutif Produser AF9, Mohd Irwan Abdul Rauf.

Ada banyak pembaharuan yang dilakukan untuk musim kali ini, antaranya memperkenalkan sesi uji bakat menerusi atas talian (online) yang bertujuan memberi kemudahan kepada peserta.

"Saban tahun kita akan dapat melihat peserta akan beratur panjang sebelum bakat mereka dinilai juri. Justeru, untuk mengelakkan situasi itu berulang, kami memperkenalkan sistem uji bakat atas talian. Peserta hanya perlu memuat naik klip video nyanyian mereka untuk disaring.

"Selepas berjaya, barulah mereka dipanggil untuk menghadiri sesi uji bakat peringkat kedua dan seterusnya, sebelum tersenarai sebagai finalis," terang Irwan sambil memberitahu, untuk AF kali ini, hanya dua lokasi uji bakat dipilih iaitu di Kota Kinabalu, Sabah dan juga Kuala Lumpur.

Erwin Gutawa atau Ahmad Dhani?

TERDENGAR desas desus kononnya untuk musim kesembilan ini, AF akan mengambil pengetua dari luar. Ada angin lintang membawa perkhabaran kononnya Astro memilih komposer dan penerbit terkenal, Erwin Gutawa, sebagai peneraju akademi.
Malah, Hip difahamkan perbincangan terhadap perkara itu sedang dilakukan. Bukan saja Erwin tetapi khabarnya pengasas kumpulan Dewa 19, Ahmad Dhani, juga disebut-sebut sebagai antara mereka yang bakal menjadi pengetua akademi berkenaan.

Malah, dalam ucapannya sebelum itu Azlin ada menyebut bahawa individu yang bakal menerajui akademi itu ialah seorang yang cukup terkenal di rantau Asia. Apakah mungkin ada kebenarannya Erwin atau Ahmad Dhani bakal diberi amanah itu? Namun, berdasarkan sumber dari seberang, Erwin menafikan yang pihaknya ada menerima tawaran untuk menjadi pengetua seperti yang digembar-gemburkan.

Andai benar seorang daripada dua figura itu dipilih sebagai pengetua baru AF, pastinya ia akan menimbulkan satu lagi kontroversi. Semangat patriotisme Astro bakal dipersoalkan. Akan timbullah juga nanti isu kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan kerana Astro terlalu mementingkan karyawan luar berbanding anak tempatan.

Bagaimanapun, ketika diajukan pertanyaan apakah benar Astro akan mengambil Erwin atau Ahmad Dhani sebagai pengetua, Azlin enggan mengulas lanjut.

"Tapi saya rasa tak salah jika kita mencuba tenaga dari luar. Lagipun ini bukan kali pertama kita guna orang luar sebagai pengetua. Datuk Ramli MS dan Ramli Sarip juga dari Singapura. Apapun, siapakah pengetua dan juga tenaga pengajarnya, kita tunggu saja pengumumannya dalam masa terdekat ini," ujar Azlin separuh berahsia.

Sebagai program dengan elemen kontroversinya dianggap sebagai perencah, tidak mustahil jika Astro mempunyai perancangan untuk mengambil pengetua dari Indonesia. Lebih ramai yang bercakap dan mempersoalkan, lebih tinggi rating diperoleh program ini. Lagipun, kredibiliti Ahmad Dhani atau Erwin dalam bidang muzik memang tidak dapat dinafikan lagi. Kedua-duanya dianggap sifu oleh pencinta muzik di sana.

Apatah lagi AF kali ini adalah yang terakhir, tentunya produksi Astro mahukan sesuatu yang ekstravaganza. Dan jika membawa dua insan seni ini ke dalam akademi mampu menaikkan lagi rating, menyuntik keistimewaan sekali gus mengembalikan semula kegemilangan AF yang sudah semakin pudar itu, mengapa harus kita persoalkan?

Mungkin tindakan itu juga sebagai tamparan buat karyawan tempatan kerana tidak mampu menjadikan AF sehebat zaman AF2 dan AF3 sehingga Astro terpaksa kembali menagih khidmat karyawan dari seberang.

Biarlah Astro membuat keputusan itu. Usah ditentang kerana selepas lapan musim penganjurannya, mereka sudah cukup matang untuk memilih mana kaca dan mana satu permata. Cuma harus diingat, biar dari planet manapun pengetua itu didatangkan, jika cara pemilihan peserta masih mengutamakan soal personaliti dan mengetepikan bakat semula jadi, terutama vokal yang sehingga kini masih dipertikaikan, tak mustahil walau sehebat manapun AF9, kualiti peserta yang dihasilkan pasti berada di takuk yang sama. Fikir-fikirkanlah.

INFO
Sesi uji bakat AF


  • Hotel Promenade, Kota Kinabalu Sabah (28, 29, 30 Januari 2011)

  • Stadium Nasional, Bukit Jalil (11, 12 dan 13 Februari 2011)

  • Muat turun klip video nyanyian di www.akademifantasia.com.my


  • Sinarai Juara AFKenapa agaknya AF akan dihentikan, apakah ada pergolakan politik di sebaliknya atau pun adakah AF nak ikut jejak Maharaja Lawak akan diperdagangkan Artis yang pernah dinobatkan Bintang oleh Astro. Hanya pihak Astro sahaja yang tahu.

    Hiburan itu jika tidak dikawal memang melekakan.

    http://ms.wikipedia.org/wiki/Akademi_Fantasia

    Ish!4


    mengantuknya hari ni...

    Tinggal kenangan

    Selalunya kami ke Singapura pasti ditemani oleh waris sebelah Yong Mazie. Hubungan adik beradik Yong Mazie memang amat rapat. Bila sahaja tahu Opah Binya datang pasti ada yang datang ke Johor Bahru. Kami selalu naik bas ke Kota Singa. Pernah juga naik kereta. Aku kira menganggur ketika itu tak adalah apa yang dibeli. Duit tak mandang. Yang bagusnya jarang amat kami kena cukai. Lagipun kami beli taklah sebanyak mana, nak bawa balik bagaimana.

    Wan Bi selalunya banyak membeli kain ela, kain batik atau pakaian perempuan. Dia jual cara berhutang bayar bulan, tenguklah berapa orang kampung mampu bayar; ada yang bayar tiga kali tak ramai yang beli secara tunai. Tak dinafikan Wan Bi ini darah berniaganya amat kuat. Mungkin juga lantaran dari darah pedagang. Aku tak pasti Wan Bi kenal atau tidak ayah & ibunya sebenar. Dia asalnya dari keluarga cina; di ambil sebagai anak angkat orang berada di kampungku. Sebut Pak Alang Bandor semua orang sekitar Kota Bharu Perak kenal. Rumahnya aku masih dapat bayangkan. Punyalah besar jenis rumah tradisional lama; tiangnya besar serta amat tinggi. Tangganya sahaja tak kurang dari tiga tangga. Biliknya pun tak kurang enam bilik lebih.

    Jika kita amati muka AC Mizal memang mirip muka cina, pastinya mengikut muka Opah Bi. Suami pertama Opah Bi hilang masa perang Jepun. Yeop Zaini berbinkan Hashim. Aku sendiri tak pernah lihat siapa Hashim ini, hidup atau mati aku pun tak pasti. Bermakna atok sebenar AC adalah Hashim.

    Apakku yang jaga ayah AC sejak umurnya 3 bulan lagi. Sebut Md Sesh semua orang sekitar Kota Bharu Perak pasti kenal. Md Sesh adalah nama panggilan apakku. Hatta lorong ke rumahku diberikan nama Lorong Md Sesh sempena nama arwah apak.

    Aku masih ingat ketika aku berumur lima tahun barulah apak kahwin dengan Wan Bi, janda beranak satu. Masa itulah pernah aku ceritera di blog lamaku; emak lari dengan Cik Peah. Wan Bi jadi isteri ketiga apak, dua lagi isterinya menolak kehadiran Wan Bi.

    Bayangkanlah sejak berumur 3 bulan lagi ayah AC itu dijaga oleh apak hinggalah ketika aku berumur lima tahun barilah ayah bernikah dengan Wan Bi. Yeop Zaini ketika itu telah pun sekolah menengah. Begitu lama apak jagai sara hidup Wan Bi. Jika AC kini berumur 40 tahun pastinya ayahnya sekitar ini 65 tahun. Bermakna ketika itu pasti Yeop Zaini sekitar belasan tahun.

    Baiknya apak adalah lantaran dia jenis suka membantu orang; ramai anak saudaranya dia yang bantu dalam belanja pendidikan atau kesusahan lain. Adik beradik apak seramai empat orang boleh dikatakan semuanya dia akan bantu jika ada bermasalah kewangan. Apak adik bungsu, dia seorang lelaki. Sementelah itu semua harta pusaka, tanah pusaka apak yang uruskan. Apak berniaga kedai runcit, kedai jual beli getah, kedai kopi & beberapa cawangan kedai lain. Dia ambil alih perniagaan yang asalnya emak yang bermodalkan. Emak bermodal niaga bersama Pak Yunus yang meninggal ketika usia muda. Keluarga Pak Yunus tak mahu meneruskan perniagaan ketikalah apak berkahwin dengan emak. Tak pasti bagaimana orang dahulu selesaikan perjanjian atau modal asal yang Pak Yunus & emak kongsi bersama.

    Perniagaan apak memang maju ketika itu aku masih di zaman kanak-kanak. Pernah aku ke Kota Bharu Kelantan, apak ada pemandu sendiri. Pergi nak jumpa Yeop Zaini yang bertugas di sana. Pernah arwah apak pakai kereta Peugeot yang lampu belakang tajam itu. Pekerjanya belasan orang. Boleh dinobatkan orang kaya di kampungku. Apa yang menarik apak pasti ada Vespa. Rosak satu akan tukar satu lagi.


    Apak juga pernah pakai motosikal besar Triumph; dia kemalangan berbulan lututnya koyak, selepas kemalangan dia tak pakai moto itu lagi & terus menggunakan Vespa; dari model awal hinggalah ke model terbaru. Vespa memang kuat angkat barangan berat. Kalau angkat getah keping sampat sarat, jika tenguk dari belakang hanya nampak jambul sahaja penunggangnya.

    Setelah beristeri tiga perniagaan apak semakin merundum. Masa apak telah berkahwin dengan Wan Bi aku masih ingat sambil berniaga dia memotong getah (toreh getah) di tanah Paya Asap. Tanah Paya Asap sempat kutebus. Aku amat sayang tanah ini dan akan mempertahankan hak miliknya hingga kini. Ianya sebagai tanda kenangan harta sepeninggalan apak.

    Sikap apak tak pernah dia membedakan anak-anaknya, termasuk Yeop Zaini, biar pun bukan darah dagingnya. Dia adalah anak tiri yang mana ayahnya hilang tak tahu di mana, Apak menyekolahkan Yeop Zaini di Sekolah Swasta yang mana kerabat Di Raja ramai di sekolah sana. Mungkin pernah dengan Royal English School Batu Gajah. Di sekolah inilah Yeop Zaini bersama Yot abg kandungku yang tertua belajar.

    Lulus MCE Yeop Zaini sambung belajar secara PJJ, hinggalah dia jadi Ketua Polis Daerah & disayangi oleh Sultan Pahang. Jika tak silap dia dapat gelaran Dato' pun dari Sultan Pahang. Tak hairan AC pun mudah mendapat gelaran Dato' sebab hubungan yang baik antara ayahnya dengan Sultan Pahang.

    Aku hanya pernah ke rumah Yeop Zaini semasa dia di Johor Bahru & di Taman Koperasi Cuepacs di Jalan Cheras. Ketika dia kerja di Pahang, Sabah & banyak lagi tempat lain aku tak pernah pun pergi. Malahan aku tidak diundang perkahwinan Zareen & Boboi. Semua perkahwinan AC tak pernah dibuat majlis di rumahnya; AC ini pelik sikit tiap kali bernikah tak pernah dapat restu dari emak & ayahnya. Dalam blog lamaku aku ada ceritera kisah AC ini. Zareen & Boboi buat kenduri kahwin dengan amat meriahnya di Muar. Masa majlis perkahwinan Zareen Wan Bi masih ada lagi, aku dapat melihat video majlis pernikahan Zareen.

    "Kenapa Wan Bi tak jemput kami masa Yeop Zaini buat kenduri kahwin Zareen ni.."

    "Entahlah iDAN Wan Bi boleh terlupa kamu berdua!... tak ingat langsung!" masa kenduri kahwin itu aku telah pindah di Jenaris.

    Majlis perkahwinan Afiz baru-baru ini ada hantar kad buat Yeop Zaini, AC & keluarga nan lain di Muar sana. Mereka tak pun ingatkan kami lagi.

    Apak kena strok di rumah AC di Taman Koperasi Cuepacs, masa dia datang KL sebab Wa Bi rindu amat akan Yeop Zaini & cucunya. Masa itu AC telah jadi artis 4U2C. Apak Nazak di HKL selama tiga hari di CCU. Keluarga AC yang banyak berjasa untuk menguruskan segala; emak AC ketika itu dah pakai pakaian seragam biru tak tahulah apa pangkatnya di hospital. Dia yang menghantar apak ke Hospital Pantai di Jalan Cheras; pihak hospital tak dapat terima kes lalu menghantar apak ke HKL. Aku seorang diri di ambulan mengiringi apak ke HKL.

    Sehari sebelum apak meninggal dunia, dia menangis tersedu-sedu lantaran terkejut aku dengan Mila telah hampir setahun tinggal berasingan. Aku menceritakan bagaimana emak Mila membohongi Mila yang aku telah menceraikan dia. Aku sekadar mahu menyatakan kami akan kembali tinggal bersama, dia terharu sangat anak bungsunya terlampau simpan rahsia. Dia banyak merokok ketika itu sebab menahan hibanya tentunya; Aku berandaian hiba itu membuatkan dia strok tentunya.

    - bersambung

    Ish!3

    Beriyer-iyer betul...