Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

28 Ogos 2009

Dari Blog Mazidul 4 (Singgahsana)

Idan, tergelak saya membaca coretan awak. Ceritalah lagi .. lagi dan lagi.

Sdr Mazidul!

Iyer! lah pula.. sian adik tu nak tunggu sampai bermisai!!!

Empat2 anak saya lelaki jadi tak payah sangat nak berbual tentang pendidikan seks. Mereka pun macam kawan bagi saya. Tenguk wayang pun kami kerap bersama. Di rumah pun ada akses internet 24 jam yang saya sambungkan lebih dari empat kabel. Nampaknya mereka okey... bila kita berterus terang bahaya porno di internet semua itu. Mereka lebih banyak muat turun lagu & filem animasi.

Bagusnya bila mereka rapat dengan internet Bahasa Inggeris mereka memang okey belaka. Bayangkan yang nombor dua di Angah tu, UPSRnya 4A1B... yang Bnya Bahasa Malaysia. Sebab banyak amat baca komik, SMS & Cit cat kot!. Bahasa Inggeris dapat A sebab asyik bermain permainan komputer. Bila saja wirawannya jumpa jalan mati. Rupanya banyak permainan komputer klunya ada di internet. Kejap-kejap buka kamus. Kita yang tua ni memang dungu bila ditanya bab ini.

Saya ada tanya pada anak saya yang bungsu soalan Cepu Emas kita ini.

"Azim.. kalau Azim ada adik dia tanya soalan kenapa ayah ada bird ibu tak ada.. apa Azim nak jawab?"

"Ala! cakap ajer!.. nanti adik sudah besar adik akan tahu sendiri.. tunggulah adik dah besar"

Rasanya boleh pakai ayat Azim jika nak matikan soalan tu.

Jika anak lelaki,

"Mungkin juga belum bermisai adik akan tahu, Nanti adik akan dapat Mimpi Basah...(Ceritalah sikit intro tentang mimpi basah tu)... masa itu barulah adik akan faham sendiri. Ayah tak pandai nak terangkan nanti cikgu akan ajar semuanya di sekolah..." Selitkan cara Sdr Fina.

Cikgu kena jawab ni..!.

Kalau perempuan,

"Tunggu sampai adik pakai pampers macam ibu, pasti adik akan tahu sendiri!..."

Ibunya pula pening nak jawab! Isk!!!

Angah@Aziq terpilih ke MRSM selepas PMRnya panggilan pertama di Sarawak; ibunya tak sanggup berjauhan & panggilan kedua di Pulau Pinang tapi sayang masalah panggilan yang dibuat oleh pihak MRSM melalui telefon peribadinya, tak boleh diterima ketika Aziq di asrama. Dia minta MRSM pun pandai-pandai dia online tak cerita dengan ayahnya pun.

Isunya ada yang mengatakan permainan komputer itu melekakan kanak-kanak. Bagiku tak semestinya, yang penting mereka pandai membahagikan masa. Kita kena mengawal mereka bila nampak terlampau leka & membiarkan pelajaran mereka merosot. Rakanku yang buat Phd pun ramai yang gila bermain permainan komputer. Bukan takat komputer di pusat hiburan pun dia memang handal.

Salah seorangnya yang bernama Razel di UPM, mungkin ada yang mengenali beliau. Malahan aku rapat dengan Profesor Madya Dr. Luqman Chuah b. Abdullah. Sejak dia kecil memang suka sangat dengan komik. Ada Komik kartun cina yang seorang Gemuk seorang Kurus tu dari siri 1 hingga akhir dia ada. Samalah Doraemon & banyak kartun lain. Dia ada belaka koleksinya. Sampaikan telah jadi pensyarah rajin sangat beli VCD kartun.

Jangan kita sekat minat & kreativiti anak-anak kita. Ramai juga aku lihat kenalanku yang menyekat segala. Sampaikan TV pun tak boleh nak lihat. Akhirnya anak-anaknya jadi orang biasa sahaja. Memang kita berpuas hati dengan cara sekatan kita tetapi di jiwa anak-anak bagaimana. Pasti sampai ke akhir hayat dia terkilan zaman kanak-kanaknya tak dapat pun menikmati kemeriahan komik, kartun & hiburan lain selain mentelaah pelajaran.