iDAN

28 Ogos 2011

Bagaimana orang kaya beraya


Baru dapat sehelai baju yang berkenan di hati tapi mahallah amat. Jarang aku beli baju semahal ini kut zaman dulu adalah sehelai dua. Zaman dedulu pernah dapat projek sehari boleh buat duit sampaikan RM200, tidaklah hari-hari.

Nak buat macam mana sudah begitu harga baju terkini. Mahukan sekitar RM50 ke atas barulah lawa. Itu pun di Kamdar bukan pasar raya yang lebih besar. Jangan mimpi nak beli baju cantik jika tiada tawaran dengan duit RM50 di JUSCO atau Parkson Grand.

Baju Melayu pun begitu, mana yang ada tenunan halus atau fesyen terkini mestilah harganya pun mahal. Jika stok lama memang terdapat potongan 50%. Atau pun jika rajin berjalan-jalan cari di kedai yang barangannya harga murah datang dari Tanah Besar China, memang banyak baju yang murah cuma fesyennya tak berapa kena. Itu pun ikut saiz badan, jika telah cecah boroi sepertiku mahukan baju saiz 2XL atau lebih besar memang tak banyak pilihan.

Kira okeylah tu, aku sedari awal telah beli baju melayu sepasang rona ungu lembut, dua helai seluar & sehelai kemeja rona hitam yang cantik. Beraya sakanlah kita. Songkok masih baru beli semasa Afiz kenduri kahwin tempoh hari. Husna pun nampaknya beli baju dengan Mila tadi. Cuma Aziq memang aku tak tahu. Dia macam tak minat nak beli baju raya. Bila ditanya dia kata tak payah.

Tadi aku lihat orang kaya berbelanja, sekali beli bayar aku lihat sekitar RM600 lebih, ada juga baju saiz aku 3XL mungkin untuk ayahnya atau ayah mertuanya tak termasuk baju kot yang pastinya sekitar RM100.

Teringat aku akan cerita Nordin, di mana adiknya kerja di Istana Sultan Brunei, katanya Sultan Brunei jarang pakai pakaiannya berulang kali baju yang sama, kecuali memang dia suka. Tiba satu ketika semua pakaiannya dia sedekahkan buat kerabat & rakan yang berkerja di istana. Adik Nordin pun dapatlah sehelai dua; jangan ceritalah bab jenama. Dah memang antara orang yang kaya raya di dunia. Tak tahu nak sebut jenama apa.

Sultan Brunei merupakan antara manusia yang terkaya di dunia dengan kekayaan bernilai £12 bilion (RM69.15 bilion) , kita ni nak tenguk duit sejuta selonggok pun entah bila.

Orang terkaya di Malaysia.
  1. Robert Kuok Hock Nien-RM 50.04 bilion
  2. T. Ananda Krishnan-RM 45.78 bilion
  3. Tan Sri Teh Hong Piow-RM 12.77 bilion
  4. Tan Sri Lee Shin Cheng-RM 12.73 bilion
  5. Tan Sri Lim Kok Thay-RM 10.89 bilion
  6. Tan Sri Quek Leng Chan-RM 10.75 bilion
  7. Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary-RM 8.84 bilion
  8. Puan Sri Lee Kim Hua-RM 7.42 bilion
  9. Tan Sri Tiong Hiew King-RM 4.772 bilion
  10. Ong Beng Sheng-RM 3.987 bilion
Di dunia pula antara harta orang kaya di dunia.

  1. Raja Bhumibol Adulyade (Thailand) – US$30 bilion
  2. Sultan Haji Hassanal Bolkiah (Brunei) – US$20 bilion
  3. Raja Abdullah bin Abdul Aziz (Arab Saudi) – US$18 bilion
  4. Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nahayan (UAE) – US$15 bilion
  5. Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum (Dubai) – US$4.5 bilion
  6. Putera Hans-Adam II (Liechtenstein) – US$3.5 bilion
  7. Raja Mohammed IV (Maghribi) – US$2.5 bilion
  8. Sheikh Hamad bin Khalifa Al-Thani (Qatar) – US$2.4 bilion
  9. Putera Albert II (Monaco) – US$1 bilion
  10. Putera Karim Al Hussein Aga Lhan – US$800 juta

Cubalah kita bandingkan jika kita seharian nak pakai baju berjenama yang harganya ratusan RM. Saling bertukar mampukah kita.

Lihatlah kemewahan Sultan Brunei.

Tahukah anda Sultan Brunei adalah antara Raja yang terkaya di dunia ini? Baginda memiliki 7000 koleksi kereta mewah pelbagai jenama antaranya ialah Ferrari, Lamborgini, Mercedes, Bentleys, Rolls Royces dan BMW.

Berdasarkan laporan yang dibuat oleh dailymail pada 30 Jun 2010 Sultan Brunei mempunyai 604 Rolls Royces, 574 Mercedes-Benzes, 452 Ferraris, 382 Bentleys, 209 BMWs, 179 Jaguars, 134 Koenigseggs, 21 Lamborghinis, 11 Aston Martins, dan 1 SSC dalam koleksinya. Ini hanya sebahagian belum cukup 7000.

Tahukah anda bahawa Sultan Brunei sebenarnya bukanlah kaya? Betul, Sultan Brunei tidak kaya tetapi terlalu kaya kerana kesemua 7000 kereta mewah Baginda dengan anggaran nilai $5,000,000,000 atau $5 Billion. Itu hanya sekadar kereta tidak termasuk dengan kekayaan lain lagi kan? Rumah? Istana? Tidak terkira kekayaan Sultan Brunei ini.

Hari-hari hidup mereka adalah hari raya; maka mungkin tak rasa sangat suasana hari raya mereka.

"Walaupun Jutawan Irfan Hidup Sederhana"

Ramai yang cemburukannya, apatah lagi bila melihat kehidupannya yang dilimpahi wang ringgit. Jika ditanya, siapa akan menolak untuk menjadi Irfan Khairi, 32, jutawan internet yang berjaya menggapai impiannya untuk bergelar jutawan sewaktu berusia 25 tahun!

"Saya akui kini wang bukanlah sasaran utama dalam kehidupan saya. Apa yang penting sekarang adalah mempertahankan apa yang sudah saya miliki berkat usaha saya selama ini selain tumpuan untuk keluarga dan memberi motivasi kepada masyarakat, " ujar Irfan.

Walaupun pendapatannya lima angka sebulan, namun bapa kepada tiga orang anak ini tidak mengamalkan gaya hidup mewah.

Sekalipun tinggal di rumah yang bernilai jutaan ringgit, segala urusan keluarga dilakukan sendiri oleh Irfan dan isterinya, Shazrina Mohd Yusof, 32. Tiada istilah orang gaji dalam kehidupan mereka.

"Walaupun ada duit, kami tidak suka nak berhabis tak tentu pasal. Segala perbelanjaan dirancang mengikut keperluan. Urusan anak-anak semuanya dilakukan oleh isteri seperti menghantar atau mengambil anak pulang sekolah. Begitu juga kerja-kerja rumahtangga. Kami lebih suka makan di rumah daripada makan di luar. Air tangan isteri lebih bermakna daripada berhabis makan di tempat mahal.

"Begitu juga soal membeli belah. Kami amat jarang bershopping kecuali bila perlu, contohnya tiba hari raya. Malah, saya lebih suka amalkan membeli sesuatu barangan seperti pakaian yang boleh dibeli dengan harga murah. Saya sendiri jika mahu membeli sehelai baju berharga RM100 pun, saya akan fakir dua tiga kali.

"Anak-anak juga saya ajar untuk tidak dimanjakan dengan wang. Jika mahu sesuatu permainan yang mereka sukai, mereka harus memberi nilai positif dalam sesuatu yang mereka lakukan. Ataupun apabila mereka mendapat wang contohnya duit raya, saya akan bawa mereka beli permainan mengikut nilai wang yang mereka miliki supaya mereka belajar menghargainya, " jelas Irfan yang kini mulai popular sebagai pakar motivasi dan sering diundang menjayakan program ceramah di televisyen.

Sebagai isteri, Shazrina juga sependapat dengan suaminya. Apatah lagi melihat kesungguhan si suami terbukti akhirnya membuahkan hasil.

Pasangan ini bertemu di United Kingdom sewaktu kedua-duanya menuntut di sana. Cinta akhirnya membawa mereka ke jinjang pelamin. Walaupun berpendidikan tinggi, namun Shazrina lebih suka menjadi suri rumahtangga dan membantu suaminya menjalankan perniagaan internet di rumah.

Hasil perkongsian hidup pasangan ini diserikan dengan kehadiran Ilham Abadi, 6, Kasih Kamilia Abadi, 4, dan Ikhlas Abadi, 2.

"Mula-mula kahwin dulu, saya membantunya menguruskan bisnes internetnya seperti mengemaskini dan membungkus pesanan. Tapi sekarang tumpuan saya lebih kepada anak-anak. Saya Bantu juga mana yang patut tapi tidak seteruk dulu, tambahan pula suami sudah ada pekerja sendiri untuk melakukannya, " ujar Shazrina yang kini sedang hamil lima bulan.

Bercerita tentang suaminya yang kini semakin dikenali ramai. Shazrina hanya tersenyum apabila ditanya apakah tidak risau dengan keadaan itu. Maklumlah, seseorang lelaki yang bertaraf jutawan pula mempunyai rupa, ia mudah terdedah kepada pelbagai keadaan yang sering dirisaukan oleh seorang isteri. Contohnya risiko suami digoda atau tergoda pada wanita lain.

"Bukan sesuatu yang salah apabila seseorang wanita berperasaan begitu. Namun dalam kehidupan saya dengan Irfan, tidak pernah terlintas sedikit pun rasa cemburu atau syak wasangka terhadapnya. Saya percayakan suami saya.

"Irfan tidak pernah berubah sejak saya mula mengenalinya. Bagaimana sikapnya sebelum jadi jutawan dulu, begitulah juga sekarang. Malah, kasih sayangnya makin menebal dengan kehadiran anak-anak. Dia tidak boleh berjauhan dengan isteri dan anak-anak.

"Walaupun bergelar jutawan, namun kebanyakan waktu Irfan adalah bersama keluarga. Inilah kelebihan perniagaan internet. Ia boleh dilakukan di rumah yang membuat masa suami lebih banyak di rumah sekaligus sentiasa dekat dengan anak isteri.

"Jika dia terpaksa kerja luar, sama ada di dalam atau luar negara, Irfan pasti akan membawa kami sekeluarga. Kira bekerja sambil bercuti la, "cerita Shazrina tertawa.

Mengulas tentang sikap suaminya ini di rumah menurut Shazrina, Irfan seorang yang lembut dan tidak pernah meninggikan suara.

"Dia sentiasa lembut bila bercakap dan sukar untuk melihatnya bermasam muka. Dalam mendidik anak-anak pun begitu. Irfan tidak gunakan kemarahan untuk mendidik namun pendekatan psikologi lebih membantu. Kerana itu anak-anak mudah mendengar kata walaupun dia bukan jenis yang garang.

"Saya sendiri sebagai isteri pun kadangkala sukar untuk meneka perasaanya. Prinsip Irfan, apa pun yang berlaku dalam hidup kena berfikiran positif. Sebab itu wajahnya sentiasa nampak ceria, " jelas Shazrina.

Sedikit sebanyak tentang latar belakang Irfan, anak muda kelahiran Ipoh, Perak ini mula belajar berniaga sewaktu sekolah menengah. Ketika itu, dia membuat rekaan corak untuk T-shirt dan kad lalu dijual kepada kawan-kawannya.

Seterusnya menamatkan pelajaran di ITM, Irfan meneruskan pengajiann di sebuah universiti di United Kingdom dalam bidang multimedia pada tahun 1999. Ketika inilah Irfan mula belajar selok belok perniagaan Internet. Dia menjual pelbagai produk seperti peta Malaysia, buku perlancongan dan agama, khidmat grafik dan mencipta logo dan sebagainya hanya melalui internet.

Hasilnya, pada usia 25 tahun, impian Irfan bergelar jutawan menjadi kenyataan apabila profit hasil perniagaannya mencecah RM1 juta tanpa mempunyai pejabat atau pekerja sendiri. Semuanya dilakukan oleh Irfan hanya menggunakan sebuah komputer riba.

27 Ogos 2011

Geran yang tertera G.B.P dibongkar!



Geran Besar Pechahan - G.B.P.

Jika Geran Besar Pecahan pastinya bukan pajakan; selalunya pajakan akan ditulis PN atau sebagainya.

Itu yang dapat aku bongkar dari pengertian Tanah Pusaka Md Sesh yang hilang. Ianya masih menjadi tanda tanya sebab tahun 1974 (Bukan 1971 pada jangkaan awal aku) tidaklah selama mana. Kenapa mesti sampai aku dewasa masih disebut-sebut orang.

"iDAN tanah apak kamu di Air Hangat kini telah diteroka orang" ayat ini keluar setelah apak meninggal. Aku memang mencari-cari Surat Lelongan atau sebagainya dar PDT Kampar atau Batu Gajah.

Aku bertanya Kak Nomie, dia pun ragu-ragu.

"Memang ada apak jual tanah tapi tak tahu mana satu!" kata Kak Nomie, setahu aku cuma sebahagian tanah di Tukang Sidin sahaja yang apa jual. Tak pernah terdengar Tanah Air Hangat ini dijualnya.

Kini tanah Lot 6336 ini telah sah menjadi milik Puan Hamidah Saad, satu hari aku kena jumpa dia nak tahu bagaimana dia dapat nak ini; sebab Bil Cukai Tanah yang ada di simpanan aku pada tahun 1974, apak masih membayarnya.

Tulisan tagan apak di belakang bil tertera pemiliknya seramai empat orang, aku tak pasti siapa Alang , Sam & Mk (tak pasti ejaannya) tapi Z itu memang tanda tangan ringkas apak.

Jika sampai 4 pemiliknya bagaimana ianya mudah dijual, setahu aku apak memang sayang tanah di bumi Mukim Teja, dia tahu ada bijih timah yang berharga di bawahnya. Sama sekali tak satu pun tanah miliknya dijual.

Jika cukainya sampai RM72.50 setahun aku pasti ianya melebihi lima ekar.



Ini bukti Lot 6336 yang sama telah bertindih; tulisan ini dari Pegawai Pemungut Cukai Tanah di Batu Gajah pada 4.1.2008 tenguk kadar cukainya telah bertambah, saya dapat tenguk geran di tangan suaminya Puan Hamidah Saad ini; memang bentuknya atau keluasannya telah berubah. Sekarang Mukim Teja telah dijajah oleh PDT Kampar.

Atau masih adakah geran lain di Air Hangat yang memang milik arwah apak yang kami tak tahu. Jika tidak bagaimana timbul suara atau kata-kata apak & warisnya ada tanah di Air Hangat itu.

29 hari berpuasa 1432 H

1. Minggu lalu Mila & Anif (anak ke 3) telah pun membeli-belah untuk hari raya. Sekitar Kajang sahaja. Biasalah anak remaja zaman kini tengah asyik dengan K-Popnya jadi fesyen baju sudah kembali ala zaman pop yeh-yeh. Ketat & nampak ranggi. Rona pilihan anak remaja kini adalah hitam & putih. Teringat arwah Abg Sudir yang suka rona ini.

2. Tadi kami berbelanja sekitar rumah sahaja. Azim (anak ke 4 bungsu) dapatlah sehelai baju tambahan, aku ada belikan sehelai kemeja pun sehelai bagu-T minggu lalu. Songkoknya baru beli tetapi asyik bertukar dengan orang kampung. Nampaknya kena tulis nama agar tak bertukar lagi.

3. Aziq (anak ke 2) aku pun tak tahu bagaimana baju rayanya. Semalam tetiba dia balik sendiri dengan barangan beratnya. Rancangan nak menonton filem Cowboys And Aliens pun nampaknya terbantut sebab Aziq tak minat nak pergi. Dia mahu habiskan terawih di surau tak mahu solat sendiri. Filem terbaru Hrithik Roshan Zindagi Na Milegi Dobara pun nampaknya terbabas lantaran tak ada rakan yang dapat menemaniku.

4. Tadarus Mila & anak-anak pun nampaknya masih belum selesai. Malam tadi Afiz (anak sulung) kena hujan semasa pulang kerja langsung demam. Selalunya mereka berempat bertadarus selepas solat terawih.

5. Qasrina katanya telah banyak baju raya; opahnya pun ada belikan; atuknya sekadar baju basahan. Ayahnya Afiz mesti telah belikan Qasrina baju. Ini pertama kali Afiz bayar zakat fitrah. Terasa mahal dah zakat sekarang ini; dari RM2.00 telah ke RM7.00. Pencen buruh seperti aku pastinya terasa mahalnya; tidak bagi mereka yang berstatus. Bila pencen begini lagilah duit itu makin amat berharga nilainya. Zakat itu wajib setahun sekali sahaja. Gaji atau ganjaran siapa yang empunya tanggungjawab mengimbanginya?.

6. Semalam paling banyak aku berbelanja untuk berbuka. Husna tak ada ide nak masak, gerai makanan yang biasa aku beli untuk berbuka telah tutup. Memang banyak gerai makanan telah tutup mulai semalam. Hari ini katanya lagilah banyak gerai akan ditutup. Masing-masing nak kemas rumah atau ada yang mula bergerak balik ke kampung. Raya dah semakin dekat.

7. Bila raya iyer, benarkah kalau hari Selasa kita cuma puasa 29 hari. Hari ini baru 27 Ramadan. Jangan terjadi bagaimana di Perak & Johor satu ketika dahulu, negeri lain beraya lewat sehari hanya Perak & Johor beraya awal. Ramai yang berbuka siang hari di atas bas bilamana naik bas tenguk orang semua sembahyang raya. (Haram hukumnya puasa 1 Syawal)

Aku perasan juga masa 15 Ramadan, aku dongak ke langit macam bulan tu telah sepak sikit. Tak mungkin raya jatuh pada hari Rabu jika dilihat dengan mata kasar. Aku pun tak pasti apakah memang kita lewat sehari berpuasa atau dalam bulan Islam memang ada 29 & 30 hari.

Petikan Akhbar Seberang

Yogyakarta
- Pimpinan Pusat (PP) Muhammadiyah telah menetapkan awal Ramadan atau 1 Ramadan 1432 H jatuh Senin Legi, 1 Ogos 2011. Sedangkan 1 Syawal 1432 H akan jatuh pada hari Selasa Kliwon 30 Ogos 2011. Dengan demikian puasa yang akan dijalankan warga Muhammadiyah hanya 29 hari.

Hal itu diungkapkan Ketua PP Muhammadiyah, Yunahar Ilyas kepada wartawan di kantor di Jl Cik Ditiro Yogyakarta, Kamis (14/7/2011).

"Dari hasil hisab Pimpinan Pusat Muhammadiyah menetapkan 1 Ramadan 1432 H jatuh Senin Legi 1 Ogos 2011," kata Yunahar.

Berdasarkan hitungan hasil hisab hakiki Ramadan, syawal dan dzulhijah oleh Majelis Tarjih dan Tajdid PP Muhammadiyah lanjut Yunahar, puasa tahun ini selama 29 hari. Dengan demikian 1 Syawal 1432 H jatuh pada hari Selasa Kliwon 30 Ogos 2011. Sedangkan 1 Dzulhijah 1432 H jatu pada hari Jumat Wage 28 Oktober 2011.

"Hari Arafah 9 Dzulhijah jatuh hari sabtu Pahing 5 November 2011 dan Idul Adha 10 Dzulhijah jatuh Ahad Pon 6 November 2011. Semua telah dihitung oleh tim ahli hisab Muhammadiyah," kata Yunahar didampingi Ketua Majelis Tarjih dan Tajdid, Oman Fathurahman.

Oman mengatakan Ijtimak menjelang Ramadan 1432 H terjadi pada hari Ahad Kliwon 31 Juli 2011 pukul 01:41:00 WIB. Tinggi hilal pada saat matahari terbenam di Yogyakarta minus 7 derajat. Dengan demikian berarti hilal sudah wujud dan di seluruh Indonesia pada saat matahari terbenam hilal sudah di atas ufuk.

"Saya kira untuk awal puasa atau 1 Ramadan sampai saat ini tidak ada perbedaan yakni Senin 1 Ogos. Sedangkan hitungan 1 Syawal dan 1 Dzulhijah, Muhammadiyah sudah menetapkan semuanya," kata Oman.

Yunahar menambahkan PP Muhammadiyah meminta kepada seluruh warga Muhammadiyah di seluruh Indonesia untuk tetap berpegang teguh sesuai hasil hisab majelis tarjih dan tajdid PP Muhammadiyah. Saat ini PP Muhammadiyah juga sudah memberitahukan hasil hisab awal Ramadan itu kepada seluruh Pengurus Daerah (PD) dan Pengurus Wilayah (PW) Muhammadiyah seluruh Indonesia.

"Untuk tempat salat Idul Fitri dan Idu Adha yang akan digunakan hendaknya yang representatif dan sudah biasa digunakan serta memberitahukan kepada pemerintah/instansi setempat," imbau Yunahar.

Mengenai adanya sweeping yang akan dilakukan oleh kelompok atau ormas Islam lainnya. Yunahar mengatakan Muhammadiyah menghormati orang yang sedang menjalankan puasa dan menghormati orang yang tidak sedang berpuasa. Muhammadiyah juga menyadari hidup di masyarakat yang majemuk sehingga tidak bisa memaksakan kehendak kepada orang lain.

"Kami hanya mengimbau agar orang yang tidak berpuasa untuk tidak provokatif atau demontratif sehingga dapat mengundang atau menimbulkan hal-hal yang tidak kita inginkan," pungkas dia.

(bgs/ndr)


25 Ogos 2011

Aidilfitri Pandangan Islam


Islam telah menetapkan bagi kita untuk berhari raya dua kali dalam setahun hijrah, iaitu hari raya puasa dan hari raya kurban atau haji, dalam erti kata lain Aidilfitri dan Aidiladha, kedua-dua hari raya ini ada kaitannya dengan syariah Islam.

Sejarah Islam mencatatkan setelah baginda Rasulullah berhijrah ke Madinah, baginda dapati orang-orang Islam Madinah merayakan dua hari raya yang mereka warisi turun temurun dari nenek moyang mereka. Maka baginda Rasulullah bersabda kepada mereka yang bermaksud : ‘ Allah subhanahua ta’ala telah menggantikan kedua-dua hari raya kamu itu dengan dua hari raya yang lebih baik dari apa yang kamu rayakan itu, iaitu hari raya puasa dan hari raya kurban.’

Semenjak itu kedua-dua hari raya itu dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia dari setahun ke setahun sehinggalah sekarang dan seterusnya. Hakikat ini juga boleh difahami bahawa Islam melayani kehendak dan tabiat semulajadi manusia selaras dengan kenyataan di mana setiap kaum dan bangsa di dunia mempunyai hari tertentu sebagai hari besar yang dirayakan oleh mereka.

Umat Islam merayakan Aidilfitri pada setiap 1 Syawal sebagai tanda kesyukuran dan kemenangan. Mereka bersyukur kepada Allah atas kejayaan mereka dalam ibadah puasa sepanjang Ramadhan, kerana ibadah puasa itu merupakan suatu ibadah yang bukan mudah untuk dikerjakan oleh semua orang, melainkan kepada orang yang benar-benar beriman dan bertakwa.

Aidiladha pula sekali lagi umat Islam merayakan kemenangan tanda kesyukuran kehadrat illahi di mana kemenangan yang bukan sahaja terkandung dalam ibadah haji itu sahaja, tetapi lebih dari itu ialah mempunyai hubungan dengan suatu peristiwa yang berlaku pada tahun yang kesembilan hijrah.

Sebagai umat Islam sebenar, Rasulullah menganjurkan kepada kita untuk berhari raya seperti sabda baginda dari At-Tabrani yang bermaksud ‘ hiasilah hari raya kamu dengan takbir, tahlil, tahmid dan takdis (yakni mengingati dan mengagungkan Allah subhanahua ta’ala’

Takbir dan tahlil adalah tanda syukur dan tanda kemenangan sebagai umat Islam. Sebab itulah dalam apa juga acara kesyukuran atau kemenangan, maka umat Islam dikehendaki bertakbir.

Ada dua perkara utama untuk dipenuhi oleh umat Islam semasa sambutan hari raya atau bersempena dengan hari raya :

Pertama – untuk memperbaiki dan mempertingkatkan hubungan seorang dalam hidup bermasyarakat atau lebih dikenali dengan tanggungjawab terhadap masyarakat.

Kedua – untuk membolehkan hubungan dan mempertingkatkan tanggungjawab mengawal dan memelihara kedaulatan Islam dari dicemari atau dikotori oleh fahaman dan pegangan yang di luar batas Islam atau mengikut nafsu, dan bertentangan dengan cara al-Quran dan hadis Rasulullah . Islam jangan hanya diterima mengikut pilihan yang dirasa sesuai dengan kemahuan dan nafsu semata-mata . Islam menyuruh umatnya supaya rajin bekerja dan sentiasa menjaga kebersihan, dan ini diterima oleh masyarakat. Tetapi bila Islam mengharamkan riba’ , arak dan judi, perkara ini tidak diterima. Sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 85;

Maksudnya :

‘ sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian dari isi kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain ? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup didunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka kedalam azab siksa yang amat berat. Dan ingatlah, Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan ‘

Sementara tanggungjawab dengan Allah, iaitu kita perlu melakukan hubungan tauhid kepada Allah subhanua ta’ala menurut Ibnu Al-Qayyim Al-Jauriah. Hubungan tauhid ini dilakukan dengan kita mengesakan Allah dan jangan sekali kita melakukan syirik kepadanya. Dengan berbuat demikian maka Allah akan memberikan petunjuk kepada mereka untuk memahami agama Islam begitu juga sebaliknya.

Firman Allah dalam surah Al-An’am ayat 125 yang bermaksud :

‘ maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hati) untuk menerima Islam, dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik kelangit (dengan susah payah) Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman. ‘


Kekayaan, Kejayaan atau Kasih Sayang...


Seorang wanita sedang keluar dari rumahnya apabila dia terlihat tiga orang lelaki tua berjanggut panjang yang berwarna putih sedang duduk di halaman rumahnya. Dia tidak kenal akan mereka. Wanita itu bertanya,

" Saya tidak fikir saya mengenali awak semua, tetapi saya pasti awak semua mesti sedang lapar. Silalah masuk kerumah saya dan makan sesuatu."

"Adakah suami awak ada di rumah?", mereka bertanya.

"Tidak", wanita itu berkata. "Suami saya telah keluar."

"Jadi, kami tidak akan masuk", mereka menjawab. Sewaktu suaminya pulang ke rumah pada petang itu, wanita itu pun memberitahunya kejadian tersebut.

"Pergi beritahu mereka bahawa saya telah balik dan menjemput mereka masuk ke dalam sekarang!"

Wanita itu keluar dan menjemput ketiga-tiga lelaki tua itu masuk ke dalam.

"Kami tidak akan masuk ke dalam rumah bersama-sama," mereka menjawab.

"Mengapa begitu?" wanita itu ingin tahu. Salah seorang dari lelaki tua itu pun menerangkan:

"Namanya ialah Kekayaan," Dia berkata sambil menunjuk ke arah salah seorang kawannya, dan beralih menunjuk ke arah kawan yang seorang lagi, "Dia adalah Kejayaan, dan saya adalah Kasih Sayang."

Dia menyambung lagi, "Sekarang masuklah semula kedalam rumah dan berbincanglah dengan suami awak, siapakah di antara kami bertiga yang kamu ingin jemput ke dalam rumah." Wanita itu pun masuk semula kedalam dan memberitahu suaminya perkara tersebut. Suaminya berasa sungguh gembira.

"Bagusnya!!" dia berkata. "Kalau macam tu jemputlah Kekayaan masuk. Biar dia masuk dan mengisi rumah kita ini dengan Kekayaan!" Isterinya tidak bersetuju.

"Abang, kenapa pula kita tidak menjemput Kejayaan?"

Kebetulan, menantu perempuan mereka juga sedang mendengar perbualan itu dari satu sudut rumah yang lain. Dia lalu menyampuk dan memberikan pandangannya: "Bukankah lebih baik sekiranya kita menjemput Kasih Sayang? Rumah kita ini pasti akan diselubungi dengan Kasih Sayang!"

"Biarlah kita mengikut nasihat menantu kita itu," kata suami itu kepada isterinya.

"Keluar dan jemputlah Kasih Sayang sebagai tetamu kita." Wanita itu pun keluar dan bertanya kepada tiga lelaki tua, "Yang mana satu diantara kamu adalah Kasih Sayang? Silalah masuk dan jadi tetamu kami."

Kasih Sayang bangun dan mula berjalan ke arah rumah. Kedua-dua lelaki yang lain juga bangun dan mengikutinya. Terperanjat, wanita itu pun bertanya kepada Kekayaan dan Kejayaan: "Saya cuma menjemput Kasih Sayang, mengapa kamu juga ikut sekali?"

Mereka semua menjawab: "Jika awak menjemput samada Kekayaan atau Kejayaan,yang lain akan tunggu di luar, tetapi oleh kerana awak telah menjemput Kasih Sayang, ke mana-mana sahaja dia pergi, kami akan pergi bersamanya. Di mana ada Kasih Sayang, di situ juga ada Kekayaan dan Kejayaan!"

Termakan Babi

Babi dan bahagian-bahagian babi memang terkandung di dalam makanan dan produk-produk di pasaraya di luar sana. Sama ada anda menyedarinya atau tidak, anda bakal didedahkan dengan penemuan yang mengejutkan ini.

Dari laptop Abdul Halim Bin Esa

Assalamualaikum saudara saudari seagamaku, sebagai seorang yang beramal dengan ajaran Al-Quran dan hadith, sudah tentu anda tidak suka adanya elemen tidak halal dalam kandungan makanan anda. Sudah tentu anda juga tidak mahu adanya bahagian babi dalam makanan anda. Juga sudah tentu anda mahu makanan anda sentiasa dalam keadaan suci dan bersih , lebih-lebih lagi jika anda adalah seorang yang selalu makan di luar. Adakah anda seorang yang

Ingin tahu makanan yang anda makan halal, syubhah atau haram?
Suka akan makanan yang halal lagi baik?
Tidak suka dipermainkan dengan status halal oleh peniaga-peniaga yang tidak bertanggungjawab?

Jika jawapan anda ya kepada salah satu soalan di atas, teruskan pembacaan anda.

Jangan betulkan skrin monitor anda! Apa yang bakal anda lihat ini memang benar-benar berlaku di dalam negara Malaysia tercinta ini. Musibah yang menimpa umat muslim di bumi bertuah Malaysia ini adalah realiti yang tidak boleh disangkal lagi.


Kerisauan yang nyata pada masyarakat muslim adalah kepada anak-anak kecil yang belum mengerti sepenuhnya halal dan haram. Sangat mengejutkan kerana jeli seperti ini mudah dibeli di kedai-kedai yang menjual makanan dan minuman ringan.

haram2

Peniaga-peniaga kecil sendiri pun tidak menyangka daging yang mereka panggang itu bukannya daging ayam saja tetapi sudah pun bercampur dengan daging babi. Lebih mengejutkan logo halal tertera jelas pada plastik bungkusan daging tersebut. Logo pula betul-betul sama dengan logo yang dikeluarkan pihak JAKIM.

Sungguh merisaukan kerana bagaimana kita boleh memilih makanan jika logo JAKIM pun boleh. Tambahan pula, bagaimana nak tahu bahan makanan yang dijual oleh peniaga-peniaga kecil beragama Islam itu benar-benar halal sedangkan peniaga itu sendiri tidak tahu bahan mentah yang dibeli itu ialah babi.

Sungguh biadap, restoran yang memiliki sijil halal JAKIM
sanggup menggunakan ayam yang tidak disembelih dengan sempurna sebagai hidangan kepada orang-orang muslim. Atau apa yang mereka faham, sembelih sama sahaja dengan cucuk leher ayam. Kalau betul mereka faham bagaimana cara sembelihan yang betul, belum tentu mereka tahu membaca bismillah.

Kalau macam tu, tak payahlah makan di luar. Kita beli saja bahan mentah di pasaraya. Kan keluarga kita boleh memasak sendiri di rumah, lebih selamat dan lebih bersih.

>haram3

Sebelum bahan mentah yang kita beli sampai ke pasaraya-pasaraya, adakah kita betul-betul pasti bahan mentah yang berlogo halal langsung tidak mempunyai unsur-unsur haram? Kilang-kilang penyembelihan bukannya menghormati hak pengguna muslim, ayam yang disembelih pun dicampur sekali dengan babi. Adakah dengan bergantung dengan logo halal semata-mata kita boleh menyelesaikan masalah ini

mijijik2 mijijik3 mijijik4

Bahan-bahan kering juga tak terlepas dari isu halal dan haram. Mi kering, yang mempunyai berbagai-bagai jenama seperti CAP CILI, CAP KETUPAT, CAP LANGSAT dan CAP CABAI BURUNG ini tidak pernah mendapat pengiktirafan logo halal dan pada masa yang sama mencetak sendiri logo halal pada pek bungkusan-bungkusan ini. Kilang mi yang dihasilkan pula terletak betul-betul bersebelahan dengan kandang babi.

Sangkaan kita kicap yang kita makan mempunyai logo halal ini sudah memang sah halal, masih ramai pemilk-pemilik kilang yang bukan Islam dengan berani memalsukan logo halal kerana memikirkan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan sensitiviti umat Islam. Nasib baik pihak yang bertanggungjawab menyerbu kilang-kilang ini, kalau dibiarkan alamatnya jadi syubhahlah makanan dan minuman kita.

Loya? Jijik? Bukan dengan makanan dan minuman sahaja. Produk-produk lain seperti kosmetik, ubat gigi, biskut dan sebagainya dikhuatiri mempunyai bahan yang meragukan terutamanya bahan gelatin, sejenis bahan yang diekstrak dari haiwan.

ubatgigi

Pelbagai ubat gigi yang mengandungi bahan beracun sama ada kita menyedarinya atau tidak. Menurut laman PPIM, pelbagai jenama ubat gigi mengandungi bahan beracun florida yang berperanan sebagai racun tikus, racun serangga dan racun lipas. Selain itu, Diethylene Glycol(DEG) adalah bahan kimia bertoksik yang terdapat dalam Colgate boleh membawa maut jika diambil dalam tempoh yang berpanjangan.

Keresahan untuk muslimah sudah pasti terletak pada alat-alat solek mereka. Perlunya muslimah berwaspada kerana takut-takut alat-alat solek mereka mengandungi gelatin yang diekstrak dari babi. Paling menakutkan, kadang-kadang pengeluar produk-produk ini tidak menyenaraikan gelatin di dalam keterangan kandungan produk mereka.

Tak mengapalah, kosmetik yang saya gunakan banyak dikilangkan oleh pengilang-pengilang bumiputera. Sudah tentu menyakinkan saya.

kosmetik-babi2


Jika diperhatikan di sini, kebanyakan jenama yang disangka milik syarikat bumiputera sebenarnya adalah milik kepada orang bukan Islam. Jenama Shurah, Tracia, Irise, Syahirah, Abadi, Persona bukanlah jenama keluaran orang Islam sebaliknya orang bukan Islam!

22 Ogos 2011

Tanda-Tanda Malam Lailatul Qadar

Di antara kita mungkin pernah mendengar tanda-tanda malam lailatul qadar yang telah tersebar di masyarakat luas. Sebagian kaum muslimin awam memiliki beragam khurofat dan keyakinan batil seputar tanda-tanda lailatul qadar, di antaranya: pohon sujud, bangunan-bangunan tidur, air tawar berubah masin, anjing-anjing tidak menggonggong, dan beberapa tanda yang jelas batil dan rosak. Maka dalam masalah ini keyakinan tersebut tidak boleh diyakini kecuali berdasarkan atas dalil, sedangkan tanda-tanda di atas sudah jelas kebatilannya karena tidak adanya dalil baik dari al-Quran ataupun hadis yang mendukungnya. Lalu bagaimanakah tanda-tanda yang benar berkenaan dengan malam yang mulia ini ?

Nabi shallallahu’alaihi wa sallam pernah mengabarkan kita di beberapa sabda beliau tentang tanda-tandanya, iaitu:

1. Udara dan suasana pagi yang tenang

Ibnu Abbas radliyallahu’anhu berkata: Rasulullah shallahu’alaihi wa sallam bersabda:

“Lailatul qadar adalah malam tenteram dan tenang, tidak terlalu panas dan tidak pula terlalu dingin, esok paginya sang surya terbit dengan sinar lemah berwarna merah” (Hadist hasan)

2. Cahaya mentari lemah, cerah tak bersinar kuat keesokannya

Dari Ubay bin Ka’ab radliyallahu’anhu, bahwasanya Rasulullah shallahu’alaihi wa sallam bersabda:

“Keesokan hari malam lailatul qadar matahari terbit hingga tinggi tanpa sinar bak nampan” (HR Muslim)

3. Terkadang terbawa dalam mimpi

Seperti yang terkadang dialami oleh sebagian sahabat Nabi radliyallahu’anhum

4. Bulan nampak separuh bulatan

Abu Hurairoh radliyallahu’anhu pernah bertutur: Kami pernah berdiskusi tentang lailatul qadar di sisi Rasulullah shallahu’alaihi wa sallam, beliau berkata,

“Siapakah dari kalian yang masih ingat tatkala bulan muncul, yang berukuran separuh nampak.” (HR. Muslim)

5. Malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor bagi setan)

Sebagaimana sebuah hadis, dari Watsilah bin al-Asqo’ dari Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam:

“Lailatul qadar adalah malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor bagi setan)” (HR. at-Thobroni dalam al-Mu’jam al-Kabir 22/59 dengan sanad hasan)

6. Orang yang beribadah pada malam tersebut merasakan lazatnya ibadah, ketenangan hati dan kenikmatan bermunajat kepada Rabb-nya tidak seperti malam-malam lainnya.

Wallahua’lam


Catatan ii

10 akhir Ramadan adalah merupakan di antara malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Malam-malam ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin. Bulan Ramadan, Al Quran dan malam Lailatul qadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah s.a.w. di antaranya firman Allah s.w.t.

Maksudnya: “Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatul qadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu Lailatul qadar. Lailatul qadar lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar”.

Sebab turun surah Al-Qadr

Lailatul qadar mempunyai kelebihan yang begitu besar. Ianya lebih baik dari 1000 bulan yang lain. Sebab diturunkan ayat tersebut diriwayatkan daripada Mujahid dikatakan sebab turun ayat tersebut ialah Nabi s.a.w. telah menyebut tentang seorang lelaki daripada Bani Israel yang telah menggunakan alat senjatanya untuk berperang pada jalan Allah maka orang Islam pun kagum di atas perbuatan itu lalu Allah menurunkan ayat di atas.

Riwayat yang lain pula dari Ali bin Aurah pada satu hari Rasulullah telah menyebut 4 orang Bani Israel yang telah beribadah kepada Allah selama 80 tahun. Mereka sedikitpun tidak derhaka kepada Allah lalu para sahabat kagum dengan perbuatan mereka itu. Jibril datang memberitahu kepada Rasulullah bahawa Allah w.s.t. menurunkan yang lebih baik dari amalan mereka. Jibril pun membaca surah Al Qadar dan Jibril berkata kepada Rasulullah ayat ini lebih baik daripada apa yang engkau kagumkan ini menjadikan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat amat gembira.

Daripada ayat di atas dapatlah kita ketahui bagaimana besar kelebihan orang yang beribadah pada malam lailatul qadar. Ianya satu malam menyamai beramal 1000 bulan.

Dalam hadis Rasulullah s.a.w. menyebut

Maksudnya: “Rasulullah bersungguh-sungguh beribadah pada 10 akhir bulan Ramadan lebih daripada yang lainnya”

Rasulullah s.a.w. melakukan ibadah pada malam itu bukan hanya setakat baginda sahaja tetapi baginda menyuruh ahli keluarga bangun bersama beribadah. Kata Aisyah r.a.

Maksudnya: “Nabi s.a.w. apabila masuk 10 akhir bulan Ramadan baginda mengikat kainnya. Menghidupkan malam dengan beribadah dan membangunkan keluarganya untuk sama-sama beribadah. Mengikat kainnya bermaksud bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah.”

Kelebihan Menghayati Malam Lailatul Qadar

Kerana mulianya Lailatul qadar, Rasulullah s.a.w. menganjurkan supaya umatnya bersedia menyambut dan menghayati malam yang berkat itu dengan pelbagai jenis amalan dan ibadah yang diterangkan di antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.

Maksudnya: “Barangsiapa menghayati malam Lailatul qadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu.

Rasulullah s.a.w. sendiri menjadi contoh yang baik yang menghayati malam lailatul qadar terutama 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadan dengan beriktikaf di Masjid mengerjakan pelbagai amal ibadah untuk menyambut malam Lailatul qadar yang mulia.

Ini diterangkan di dalam satu hadis diriwayatkan daripada Aishah r.a. Katanya:

Maksudnya: “Biasanya Rasulullah s.a.w. berusaha dengan bersungguh-sungguh memperbanyakan amal ibadah pada 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadan berbanding dengan masa yang lain.”

Dalam hadis yang lain Aishah juga meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatul qadar pada malam-malam yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadan.

Malam-malam yang ganjil yang tersebut ialah malam 21, 23, 25, 27 & 29 dari bulan Ramadan. Dalam pada itu terdapat juga beberapa hadis yang menyatakan bahawa malam Lailatul qadar itu pernah ditemui dalam zaman Rasulullah s.a.w. pada malam 21 Ramadan. Pernah juga ditemui pada malam 23 Ramadan. Terdapat juga hadis yang mengatakan bahawa baginda Rasulullah s.a.w. menjawab pertanyaan seorang sahabat yang bertanya mengenai masa Lailatul qadar supaya ianya bersedia dan menghayatinya. Baginda menjelaskan malam Lailatul qadar itu adalah malam 27 Ramadan. Dari keterangan-keterangan di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa malam Lailatul qadar itu berpindah dari satu tahun ke satu tahun yang lain di dalam lingkungan 10 malam yang akhir dari bulan Ramadan. Yang pastinya bahawa masa berlakunya malam Lailatul qadar itu tetap dirahsiakan oleh Allah s.w.t. supaya setiap umat Islam menghayati 10 malam yang akhir daripada Ramadan dengan amal ibadat. Kerana dengan cara itulah sahaja mudah-mudahan akan dapat menemuinya dan dapat pula rahmat yang diharapkan yang akan menjadikan seseorang itu hidup bahagia di dunia mahupun di akhirat.

Doa khusus di Malam Lailatul Qadar

Doa tersebut diterangkan di dalam hadis berikut

1. Hadis yang diriwayatkan daripada Aishah r.a.

Maksudnya: “Saya pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. bagimana kiranya saya mengetahui malam Lailatul qadar dengan tepat. Apa yang saya akan doakan pada saat itu. Baginda menjawab berdoalah dengan doa yang berikut”

Maksudnya: “Ya Allah ya Tuhanku sesungguhnya engkau sentiasa memaafkan salah silaf hamba lagi suka memaafkan oleh itu maafkanlah salah silafku. Terdapat juga beberapa doa yang disarankan oleh para alim ulamak kita melakukannya seperti membaca doa

Orang yang beribadah pada 10 malam yang tersebut akan mendapat rahmat yang dijanjikan dan telah sabit di dalam hadis-hadis yang sahih bahawa malam Lailatul qadar ujud pada salah satu malam yang 10 itu terutama pada malam 21, 23, 25, 27 dan 29. Orang-orang yang tekun beribadah di dalam masa tersebut untuk menemui malam Lailatul qadar akan mendapat rahmat yang dijanjikan itu samada ia dapat menemui atau tidak dan tidak melihat apa-apa kerana yang penting yang tersebut di dalam hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim ialah:

1. Menghayati malam tersebut dengan beribadah.
2. Beriman dengan yakin bahawa malam Lailatu lqadar itu adalah benar dan dituntut menghayatinya dengan amal ibadah.
3. Amal ibadah itu dikerjakan kerana Allah semata-mata dengan mengharapkan rahmatnya dan keredaannya.

Adalah diharapkan sebelum daripada kita beramal ibadat di malam Lailatulqadar hendaklah kita bertaubat dengan sebenar-benarnya iaitu taubat nasuha dan terus beristiqamah tetap teguh mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangannya.

Tanda Malam Lailatul Qadar

Para alim ulamak menyebutkan beberapa tanda atau alamat berhubung dengan malam Lailatul qadar:

- Ada yang berkata orang yang menemui malam Lailatul Qadar ia melihat nur yang terang benderang di segenap tempat hingga di segala cerok yang gelap gelita.
- Ada pula yang berkata ia mendengar ucapan salam dan kata-kata yang lain dari Malaikat.
- Ada juga yang berkata ia melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.
- Ada pula yang berkata doa permohonannya makbul.

Imam al- Tabari memilih kaul yang menegaskan bahawa semuanya itu tidak lazim dan tidak semestinya ia dapat melihatnya kerana tidak disyaratkan melihat sesuatu atau mendengarnya untuk menemui malam Lailatul qadar.

20 Ogos 2011

Bicara Bersara




salam iDAN. dah masuk 21 hari berpuasa... amat terasa nikmatnya... masa berbuka sajee he he.
Saya masih tak sesihat mana; nikmat puasa memang terasa tapi tak seperti selalunya sebab faktor sakit kronik di mana bergantung dengan ubatan doktor buat saya sukar sangat nak menjaga kesihatan diri... tak makan memang dadah 3 hari cukuplah badan tak stabil. Bila makan pula kena kuatkan badan, kesan sampingan ubat ini amat banyak; terpaksa sering mencari peluh. Aktif bergerak & kena lakukan aktiviti kesihatan; kena banyak minum air suam atau kosong... bila berpuasa terasa lesu badan ini.. sebab terhad masa nak minum tapi alhamdulillah masih belum sehari pun saya mengalah...

Walau keadaan mana kita sekali pun yang penting bersyukur. Masih ada orang yang lebih sihat maupun sakit tapi tak dapat merasai nikmat berpuasa. Mungkin disebabkan hal yang datang dari dirinya sendiri atau pun dari punca-punca lain. Betul tak boss?.



Yang saya lihat punca utama sakit kronik ini; Faktor utama itu mmg usia; keduanya dari keturunan, kemudian persekitaran kerja. Saya kena serang sakit ini umur sekitar pertengahan 40an. Kerja dalam penghawa dingin, jaga komputer; stres selalu. Satu hal peluh tak keluar sebab kurang bersenam dll; kemudian faktor keturunan semua keluarga mendapat sakit yang sama; Dari emak apak abang akak semua ada diabetes jantung segala... Umur! satu hal, apak cuma berusia 69, emak lagi awal 50an telah meninggal, abang yang sulung tu tengah amat derita kena cuci buah pinggang. Saya telah buat bancian; sakit macam saya ni amat sukar nak sampai ke warga emas!;

Sebab tu saya kata bersara atau pencen bagi pesakit kronik ni tak munasabah sampai 58 Tahun. Baik berehat di rumah. Ramai rakan saya meninggal ketika masih berkerja... nasihat-nasihat rakan yang ada sakit kronik!... Jika dapat balik ke kampung ada aktiviti sihat berkebun atau sebagainya memang amat bagusnya! Sejak saya bersara awal dua sakit utama telah okey!; jantung & buah pinggang nampaknya telah normal tapi kena banyak menjaga makan sekarang ini!.

Ish! 17


geli... geli... geli!

19 Ogos 2011

Asal usul kejadian manusia



Dari Untaian Laman Sesawang
Suntingan iDAN

Manusia diciptakan dari Nabi Allah Adam a.s. dan Adam pula dijadikan oleh Allah s.w.t dari tanah. Hanya Adam a.s dijadikan daripada hakikat tanah manakala manusia dijadikan daripada air mani yang terpancar daripada dua tulang sulbi manusia.

Allah s.w.t telah berfirman dalam Surah Shad: 71-74

“Ingatlah ketika Tuhanmu berfiman kepada malaikat: “Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari tanah. Maka apabila telah Ku sempurnakan kejadiannya dan Ku tiupkan roh(ciptaan) Ku: Hendaklah kamu bersyukur dengan bersujud kepadanya. Lalu seluruh malaikat bersujud, kecuali Iblis. Dia menyombongkan diri dan dia termasuk orang-orang yang kafir”

Didalam Surah At-Thariq : 5-7

” Maka hendaklah manusia memikirkan: daripada apakah ia diciptakan? Dia diciptakan dari air (mani) yang memancar (kedalam rahim). Yang keluar dari tulang sulbi lelaki dan tulang dada perempuan”

Nabi bersabda:

“Semua kamu berasal dari Nabi Adam dan Adam dijadikan daripada tanah”

Menurut riwayat ketika, Allah SWT menitahkan kepada Malaikat Jibril a.s supaya turun ke bumi untuk mengambil sebahagian tanah untuk mencipta Adam a.s, bumi tidak membenarkan tanahnya diambil untuk dijadikan Adam kerana bumi khuatir Adam akan melakukan kemungkaran kepada Allah. Lalu Jibril kembali ke hadrat Allah memberitahu bahawa ia tidak dapat berbuat apa-apa apabila mendengar sumpah bumi.

Setelah itu, Allah memerintah malaikat Mikail pula untuk turun ke bumi bagi mendapatkan tanah sebagaimana Malaikat Jibril. Jawapan bumi tetap sama sebagaimana Jibril lalu Allah memerintahkan pula kepada malaikat Israfil dan jawapan bumi masih tidak berganjak. Masing-masing kembali dengan jawapan yang sama.

Akhirnya, Allah menyuruh malaikat Izrail turun ke bumi. Allah berfirman :

“Hai Izrail! Engkaulah kini yang aku tugaskan mengambil tanah. Meskipun bumi bersumpah-sumpah dengan ucapan, jangan engkau mundur. Katakan bahawa kerjamu atas perintah dan atas nama Ku.”

Apabila Izrail turun ke bumi dan menyampaikan perintah Allah kepada bumi, maka akhirnya bumi mengizinkan tanahnya diambil. Setelah Izrail mengambil beberapa jenis tanah, kembalilah ia kehadrat Allah.

Lalu Allah berfirman lagi:

“Ya Izrail, pertama engkau yang Ku tugaskan mengambil tanah, dan di kemudian hari nanti akan Aku tugaskan engkau mencabut roh manusia.”

Maka Izrail merasa amat khuatir kerana bimbang akan dibenci oleh umat manusia. Lalu Allah berfirman lagi:

“Tidak, mereka tidak akan memusuhi kamu. Aku yang mengaturnya, dan Aku jadikan kematian mereka itu bersebab antaranya terbunuh,terbakar, sakit dan sebagainya.”

Jenis-jenis Tanah yang digunakan dalam penciptaan Nabi Adam a.s:

Menurut riwayat tanah yang diambil yang digunakan untuk menjadikan adam mempunyai lima jenis warna iaitu putih, hitam, kuning, coklat, dan merah. Oleh yang demikian manusia memiliki berbagai warna kulit. Tanah yang digunakan untuk menjadikan Adam a.s ialah sebagaimana berikut:

1. Tanah tapak Baitul Maqdis
2. Tanah Bukit Tursina
3. Tanah Iraq
4. Tanah Aden
5. Tanah Al-Kautsar
6. Tanah tapak Baitullah
7. Tanah Paris
8. Tanah Khurasan
9. Tanah(Babylon)
10. Tanah India
11. Tanah Syurga
12. Tanah Tha’if

Menurut Ibnu Abbas:

~Kepala Adam dari tanah Baitul-Muqaddis kerana di situlah berada otak manusia, dan di situlah tempatnya akal.
~Telinganya dari tanah Bukit Thursina, kerana dia alat pendengar dan tempat menerima nasihat.
~Dahinya dari tanah Iraq, kerana di situ tempat sujud kepada.
~Mukanya dari tanah Aden , kerana di situ tempat berhias dan tempat kecantikan.
~Matanya dari tanah telaga Al-Kautsar, tempat menarik perhatian.
~Giginya dari tanah Al-Kautsar, tempat memanis-manis.
~Tangan kanannya dari tanah Kaabah, untuk mencari nafkah dan kerjasama sesama manusia.
~Tangan kirinya dari tanah Paris , tempat beristinjak.
~Perutnya dari tanah Babylon . Di situlah tempat seks(berahi) dan tipu daya syaitan untuk menjerumuskan manusia ke lembah dosa.
~Tulangnya dari tanah Bukit Thursina, alat peneguh tubuh manusia.
~Dua kakinya dari tanah India , tempat berdiri dan jalan.
~Hatinya dari tanah syurga Firdaus, kerana di situlah iman, keyakinan, ilmu, kemahuan dan sebagainya.
~Lidahnya dari tanah Tha’if, tempat mengucap Syahadat, bersyukur dan berdoakan kepada Tuhan.


Proses kejadiannya:

Ketika Allah jadikan Adam, tanah-tanah tersebut dicampur dengan air tawar, air masin, air hanyir, angin dan api sehingga menjadi tanah liat kering yang berasal dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Kemudian Allah resapkan Nur (cahaya) kebenaran dalam diri Adam dengan berbagai macam “sifat”.

Sesungguhnya tanah yang akan dijadikan “tubuh Adam” adalah tanah pilihan. Maka sebelum dijadikan patung, tanah itu dicampurkan dengan rempah-rempah dan wangi-wangian dari sifat Nur sifat Allah.

Kemudian tubuh itu dibenamkan di dalam air “Kudral-Izzah-Nya” . Lalu terciptalah tubuh Adam yang sempurna.

Demikian pula roh, ketika itu diperintah masuk ke dalam tubuh Adam, ia merasa malas dan enggan, lalu ia berputar-putar, mengelilingi patung Adam yang terlantar. Kemudian Allah menyuruh malaikat Izrail untuk memaksa roh itu masuk. Akhirnya mahu tidak mahu roh itupun masuk dan menyerah kepada Izrail.

Menurut riwayat ketika Adam masih berada di syurga, sangat baik sekali kulitnya. Tidak seperti warna kulit manusia. Kerana Adam telah diturunkan ke dunia, terjadilah perubahan pada warna kulitnya. Sebagai pengetahuan, yang masih tertinggal warnanya hanyalah pada kuku manusia. Oleh itu, meskipun orang kulitnya hitam, tetapi warna kukunya adalah sama, ialah putih kemerah-merahan.

Dijadikan pada tubuh Adam ada sembilan rongga atau liang. Tujuh buah liang di kepala, dan dua buah liang di bawah badan letaknya.

Tujuh buah letaknya adalah:

~Di Kepala ialah Dua liang mata, Dua liang telinga, Dua liang hidung dan sebuah liang mulut.
~Di bawah ialah Sebuah liang kemaluan dan liang dubur.

Dijadikan pula lima buah pancaindera:

-Mata alat penglihatan
-Hidung alat penciuman
-Telinga alat pendengaran
-Mulut alat merasa manis, masin dan sebagainya.
-Anggota tubuh lainya seperti kulit, telapak tangan, untuk merasa halus, kasar dan sebagainya.

Setelah Roh masuk ke dalam tubuh Adam, lalu roh itu masuk perlahan-lahan sehingga ke kepalanya yang mengambil masa 200 tahun.

Demikianlah Allah memberi kekuatan pada Izrail untuk memasukkan roh ke dalam tubuh Adam. Setelah roh meresap ke kepala Adam, maka terjadilah otak dan tersusunlah urat-urat sarafnya dengan sempurna. Kemudian terjadilah matanya dan seketika itu matanya terus terbuka melihat dan melirik kekiri, ke kanan dan kebawah di mana pada masa itu bahagian badannya masih merupakan tanah keras. Dilihatnya kiri dan kanan para malaikat yang sedang menyaksikan kejadian dia. Ketika itu dia telah dapat mendengar para malaikat mengucapkan tasbih dengan suara yang merdu dan mengasyikkan.

Kemudian ketika roh sampai kehidungnya lalu ia bersin, serta mulutnya terbuka. Ketika itulah Allah ajarkan padanya ucapan Alhamdulillah. Itulah ucapan Adam pertama kalinya ke hadrat Allah. Lalu Allah berfirman “Yarhamukallah” yang membawa erti: “Semoga engkau diberi rahmat Allah”. Oleh kerana itu jika seseorang itu bersin, menjadi sunat mengucap “Alhamdulillah” dan orang yang mendengarnya disunatkan pula mengucapkan “Yarhamukallah”. Kemudian ketika roh sampai pada dadanya, tiba-tiba saja ia mahu bangun. Padahal sebahagian bawah badannya masih tanah dan keras. Di sini menunjukkan sifat manusia yang suka tergesa-gesa (tidak sabar).

Maka ketika roh itu sampai di bahagian perutnya, maka terjadilah susunan isi perut dengan sempurna. Seketika itu Adam terasa lapar. Kemudian terus roh itu meresap sampai ke seluruh tubuh, tangan, kaki lalu terjadi darah daging dan tulang. Urat-urat berkulit dengan sempurna, yang mana kulit itu kian lama kian cantik dan halus.

Begitulah proses kejadian-kejadian tubuh Adam. Setelah kejadian Adam sempurna sebagai manusia, maka dialah merupakan makhluk manusia yang pertama. Wajahnya cukup cantik, semua malaikat berasa kagum melihat Adam yang begitu menawan. Kemudian Adam diarak oleh malaikat-malaikat selama 100 tahun lalu diperkenalkan kepada seluruh penghuni dari langit pertama hinggalah kelangit yang ketujuh sebelum dibawa ke Syurga tempat mula-mula Adam tinggal.

Siti Hawa telah dijadikan oleh Allah dari tulang rusuk kiri nabi Adam ketika berada di dalam Syurga. Ketika mereka telah memakan buah larangan atas pujukan Iblis maka tertanggallah pakaian mereka dan akhirnya diturunkan oleh Allah di bumi. Menurut riwayat nabi Adam turun di India. Tetapi mengikut setengah riwayat di Mekah dan terpisah dengan Hawa. Akhirnya mereka bertemu di Padang Arafah (Padang Perkenalan).

Umur Nabi Adam menurut satu riwayat adalah 930 tahun dan mengikut riwayat yang lain 934 tahun. Ketinggiannya adalah 60 hasta dan ukuran tapak kaki Adam sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibn Kathir ialah 11 jengkal. Siti hawa telah melahirkan anak sebanyak 40 kali dan setiap kali beranak adalah kembar lelaki dan perempuan. Oleh yang demikian mengikut syariat yang ada pada waktu itu maka dibenarkan berkahwin adik beradik tetapi dengan syarat bukan dengan kembar yang lahir sekali.

Wallahualam

Disusun Oleh:
Hj. Khairuddin bin Haiyon
PP Bahagian Dakwah
(Unit Penerangan dan Penerbitan)

sumber: Jais

17 Ogos 2011

Solat


...kita sering laju saja ketika
duduk antara dua sujud
cuba amati pengertian bacaan atau zikir
di dalam solat kita ini betapa lengkapnya hajat kita...

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Warhamni (sayangi aku)
Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
Wa’Aafinii (Sihatkan aku)
Wa’fuannii (Maafkan aku)

FB Kak Min
FB Liza

Petua Untuk Menyayangi Seseorang


1. Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan. Jika anda meletakkan sesuatu perhubungan berdasarkan perasaan, ianya akan gagal kerana perasaan sentiasa berubah dari masa ke semasa.

2. Sayangi dia seadanya. Dia sememangnya seorang yang istimewa dan biarkan ianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untuk mengubah apa-apa tentang dia, kerana sekali anda mengubah, selamanya anda akan terus mengubah dirinya. Anda terpikat padanya kerana dia adalah dia. Oleh itu, tiada alasan untuk anda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain.

3. Sayangi dia sepenuh hati. Sesungguhnya dia telah banyak berkorban untuk anda. Dengan kelebihan yang ada padanya, dia berpeluang untuk menjalin hubungan dengan seseorang yang lebih sempurna. Tetapi demi cinta, dia telah memilih diri anda. Maka, jangan sesekali cuba untuk mempermain-mainkan keluhuran cintanya.

4. Hormati pendirian dan keputusan dia. Jangan anda merayu dan mencipta alasan supaya dia menerima cinta anda. Kerana kelak, yang anda akan dapat darinya hanyalah cinta simpati dan bukannya cinta setulus hati.

5. Yakinkan diri anda akan keistimewaan dia. Dia adalah satu-satunya di dunia ini dan jangan mengharapkan kesempurnaan dari dia, kerana dia telahpun cukup sempurna semenjak anda mula terpikat padanya.

6. Percaya akan dirinya. Sentiasa bersangka baik padanya jika kita juga mahukan sebegitu darinya. Pastikan anda akan sentiasa meletakkan diri anda di tempatnya sebelum melakukan apa-apa. Jika anda sendiri tidak dapat menerimanya, apatah lagi dia.

7. Jangan berjanji menyayangi dia untuk selama-lamanya kerana selama-lamanya bagi anda mungkin akan berakhir keesokkan harinya, tapi berjanjilah untuk menyayangi dirinya seolah-olah setiap hari itu adalah hari yang terakhir untuk anda berdua.

8. BERCINTA dengannya adalah seperti memberi hati anda kepadanya untuk dilukai tapi kepercayaan itu penting. Percayalah kepadanya, nescaya dia akan melindunginya sepenuh jiwa dan raga.

9. Jangan sesekali meninggalkan dia tanpa sebarang alasan. Dia bukan hanya akan setakat menangis kecewa dan kemudiannya meneruskan hidup seperti biasa, ketahuilah bahawa jiwanya akan mati secara perlahan.

10. Jangan cepat berbangga dengan diri anda, memenangi hatinya bukanlah satu kejayaan yang mutlak tetapi anugerah itu hanya layak anda perolehi setelah anda berjaya menyayanginya sehingga ke akhir hayat. Ketahuilah, dia memilih anda adalah kerana dia percaya bahawa anda adalah seorang yang jujur dan akan menepati janji. Anda telah bersusah payah dan berusaha sedaya upaya untuk memenangi cintanya, maka dengan itu haruslah juga anda berusaha untuk terus menyintai dirinya dengan apa jua keadaan sekalipun.

ENSAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA

16 Ogos 2011

Terkenang Apak & Emak di Hari Raya


Selalunya bila hari raya menjelang tahun 60an & 70an aku masih bergantung dengan apak untuk membeli pakaian raya; tahun '75 ketika sekolah menengah barulah pandai beli sendiri. Dua pekan yang sering apak bawa berbelanja. Gopeng & Batu Gajah.

Gopeng biasanya tak banyak pilihan, setakat nak cari baju tu mungkin ada sebuah dua kedai pakaian. Di Batu Gajah agak banyak pilihan. Paling tidak apak akan belikan dua pasang pakaian biasa sepasang Baju Melayu. Baju Melayu pun bukan beli setiap tahun kalau boleh pakai yang tahun lepas, pakai saja baju yang lama. Kasut sepasang. Jika zaman dulu selalu kasut beli di Bata sahaja tak banyak pilihan bagai sekarang ini.

Seronoknya berhari raya di zaman kanak-kanak dulu. Dapat pakaian baru itu satu kemestian, selain itu paling suka adalah persekitarannya; dengan panjutnya; meriam buluh serta meriam tanah yang sahut bersahut pun juadahnya. Jika berkesempatan aku rajin juga buat panjut dari buluh. Panjut dari pelita memang telah sedia ada.

Selalunya emak akan buat kuih Putu Kacang, Bahulu yang acuan ikan emas itu; Kuih Bakar dan beberapa kuih dari mentega. Aku memang rajin menolong. Kak Nomie pula rajin buat Kuih Siput. Kalau Bahulu untuk uli tepung & telor memang suka sangat guna jenis uli spring itu. Kuih Bakar aku suka tekatkan acuannya. Zaman itu tak ada elektrik semua guna dapur minyak tanah atau bakar guna kayu api sahaja.

Rendang pula selain rendang biasa, emak rajin buat Rendang Tok. Ketupat kami buat sendiri lemang tenguklah kedaaan kadang-kadang apak tempah orang buat sahaja. Kawasan rumah pusaka kami memang banyak pokok buluh lemang jadi tak jadi masalah jika nak bakar lemang sendiri.

Bagaimana semua suasana ini boleh berulang jika kampung tidak lagi jadi impian kita menjaganya. Anak kampung merantau di kota dan ada yang berkata.

"Nak buat apa balik kampung iDAN, rakan kita semua telah tiada, semua budak muda dah tak kenal kita!" bagi ku pula nak buat apa tinggal di kota rakan semua telah tua & semakin meninggalkan kita. Anak-anak pun tak semua sukakan ibu ayahnya menganggu hidup mereka. Mereka semakin mabuk dengan kejutan kota.

Bila aku congak usia apakah sempat aku beraya lagi sekitar 10 kali lagi. Naa mungkin. Hatta itu anggaplah Hari Raya Tahun ini adalah hari yang amat gumbira buat kita.
BPA di Ipoh pun macam tak boleh membantu, Pejabat Daerah & Tanah Kampar
(PDTK) asyik nak sebut akta tanah itu saja.
Tiga geran tanah pusaka Md Sesh memang tak datang-datang
lagi Bil Cukai Tanahnya. Kes TANAH AIR HANGAT tu semalam telah bincang dengan Kak
Nomie memang agak samar statusnya.

- mungkin mmg kena lelong - mungkin memang Md Sesh dah jual - mungkin
ianya pajakan dah sampai tempoh - lagi pun dah lepas ke tangan orang -

Tapi yang 3 geran ni masih tak berusik tanahnya. (Mungkin ada lagi)
Yang terkilannya patut BPA jangan buat keputusan
Biarlah PDTK yang beri tahu status sebenar...
Kalau lelong memang boleh dipertikai
sebabnya kami tak dapat surat notis lelong pelbagai
masa yang sama kami dapat tebus TANAH PAYA ASAP
yang 5 ekar lebih geran tetap dan sebelahnya 5 ekar lagi pajakan negeri

Sekarang ni 3 geran masih tak jumpa.
Tanah tapak kedai, tanah Wan Ham, & tanah dekat rumah Pak Aris .
Nama Md Sesh & abg kandung si Yot mesti ada dalam geran tu.

Jika Pejabat (PDTK) ini bagus perkhidmatannya
Kalau pun tiada nombor geran atau lot tanah akibat waris Opah Bi... sebelah
AC Mizal yang kasi ceroboh Peti Besi Hijau Gajah tu.
Tak kan tak boleh kesan tanah pusaka kami.

Waimanya tak sesukar mana pun PDTK jika nak sudi bantu kami. Takkan
sukar mana pun nak cari pemana Md Sesh biar pun tanpa nombor Kad
Pengenalan di geran. Tak sebesar mana tanah Mukim Teja itu.
Jika asyik gah dengan akta tanah & nak lelong memanglah keadaan akan
jadi tambah rumit!. Semuanya jadi susah.

15 Ogos 2011

Siapa yang Beraya Sakan tahun ini:

Aku pernah mengadu untung ke BPA ketika itu aku amat puji cara mantan PM kira Pak Lah berkerja; dia amat prihatin akan keluhan seorang rakyat marhaen sepertiku. Aku begitu terharu dapat e-mel dari PM mengucap Terima kasih lantaran membongkar masalah kumpulan pekerja awam sepertiku yang terpinggir. Lebih dari seratus staf di UPM masih di takah lama; biar pun ada SPM diberikan imbuhan berpendidikan sekolah rendah. Di IPTA yang lain tidak terkecuali, ramai yang punyai tanggung jawab yang besar tapi ganjaran yang mereka terima tidak setimpal.

Antara yang aku tulis "apakah kita sanggup anak atau cucu kita di bumi yang merdeka ini dari mula berkerja sampailah beliau pencen jadi Budak Pejabat (kini di panggil Pembantu Am Pejabat (PAP) nak dipanggil apa Budak Pejabat ini rata-rata saya lihat mereka telah beruban & ramai berpenyakit kronik" takkan nak dipanggil Atok Pejabat. Tak dapat aku bayangkan dari seorang insan itu muda belia, macho lagi sampailah ke usia tua jumud diserahkan tugas yang sama. Majian begini aku anggap mempersendakan ciptaan Allah SAW.

Masa itu ada e-mel Warkah untuk PM. Semua berhak untuk meluahkan isi hati. Aku rasa bersalah juga lantaran e-mel pertama yang aku tulis amat brutal serta memang kurang sopan ayat & tutur bicaranya. Sukar untuk dipercayai perkara begini boleh menjadi nyata.

Rentetan dari e-mel ini yang membuatkan aku bertegas untuk mengambil jalan hidup sendiri; tapi nampaknya ramai rakanku yang aku tinggalkan mendapat imbuhan biar pun tidak sebanyak mana tetapi kenaikan pangkat bagi mereka yang berkhidmat lama semakin diambil perhatian.

Situs lama di easjournal banyak menceriterakan bagaimana kumpulan kami ini, yang dulu dipanggil Kumpulan D terpaksa bertungkus-lumus mencari rezeki untuk anak-anak; ada sebahagiannya berjaya; tak kurang sahabat saya meninggalkan dunia dalam nasib hidup tidak terbela dengan cahaya mata yang diletakkan di rumah anak yatim. Terpaksa dikumpul dana atau tabung untuk menyara anak mereka yang statusnya yatim piatu.

Aku sering mengeluh agar kumpulan ini terbela; kenapa mesti disekat kenaikan pangkat mereka; ada yang memegang ijazah tapi dibiarkan tanpa pembelaan lantaran tiada kabel. Ada yang meninggal dunia kena sakit barah rahim, ijazah yang ada sekadar digantung ke dinding. Ini aku anggap satu penghambaan moden.

Golongan yang seharusnya membela atau menjaga kebajikan pekerja ini; nah! berlagak elite bersama kemegahan hidup mereka; dapat belaka kemudahan sampai aku lihat sendiri tuntutan minyak untuk makan tengah hari pun tersedia, rumahnya tak sejauh mana pun.

Aku sering berbalah dengan golongan elite ini yang ghairah mencari kuasa politik, ada yang menubuhkan IRC kemudian JIM sedangkan anak buah, pelajar sera staf yang mana dalam tanggung jawab sendiri diabaikan. Sibuk nak pakai Merc mata belalang biar pun tidak layak; Peruntukan kerusi yang sekadar jauh lebih murah, memaksa pembekal menyediakan kerusi empuk kalahkan mereka di istana. Buang segala barangan kerajaan tanpa beretika lantaran nak ruang buat penyelidikan. Sementelah terdesak ada geran tiada lokasi. Semua gila naik pangkat nak jadi Prof di usia muda.

Golongan ini juga membuat banglow agama bermenara tinggi terus menjadikan anak buahnya sebagai batu loncatan agar mereka merebut harta dunia. Malahan ada yang berangan mahu menjadi Perdana Menteri dengan melagakan parti politik tanah air.

Golongan ini yang gajinya kasar pun telah hampir RM10K bila raya begini; PM kita pula mengumumkan setengah bulan gaji bayangkan sah mereka beraya dengan RM20K, menghisap darah rakyat marhaen yang sampai ke liang lahat. Sudah berduit bertambah duit; dah kerajaan kasi gaji tinggi nak raya kasi lagi banyak bonusnya.

Golongan seperti kami hanya mencapat sisa & keladak rezeki dunia yang mereka ambil dengan rakus & tamak. Bagiku golongan yang dah banyak amat kita manjakan ini yang sepatutnya kasi RM500 macam pesara, sesekali kami yang memang tak sekaya mana yang patut dikasi paling tidak seribu RM. (Tamaknya)

Jangan cerita nak raya sakan; orang seperti aku yang bersara sekitar RM1,000 campur RM500 bilamana barangan mendadak naik, bil api tak cukup mendera terus mendera, malahan kami yang tak berada ini terpaksa pula menampung minyak kereta kalangan elite malahan memberi Perdana V6 buat semua mereka. Yang lagi biadap golongan ini kita senyum dengan mereka pun boleh paling ke lain. Huh!... beraya sakanlah awak dengan keegoan awak kalian.

Ini yang orang barat kata; "Selalunya orang bodoh akan menjadi makanan orang cerdik". Islam tidak pernah mengajar semua ini malahan Islam mengajar kita, setiap kekayaan itu ada bahagiannya untuk si miskin. Golongan di atas mungkin tak seramai mana tetapi memang ujud & masih berlakon di pentas kerjaya sana. Salah satu sebab aku bersara awal pun adalah lantaran tak sanggup lagi jadi mangsa golongan elite yang tak sedar diri ini. Aku amat bahagia sebab ramai juga golongan elita amat intim denganku malahan sempat mengucapkan Selamat Hari Raya buat kami yang ditakdirkan di takah hidup yang begini. Terimalah seadanya.

Daun Saderi

Local Celery cakap orang putihnya.

Cuma ditulis Life Garden tak tulis pun Daun Sup atau Daun Saderi; pulak tu ada dua harga harga yang berbeda. Tenguk dengan mata kasar macam sama sahaja banyaknya. Satu harga RM1.00 lebih satu lagi RM2.00

Duit pula tak bawa banyak, pernah terjadi aku terpaksa berkejar ke Avanza korek duit siling lantaran tak beberapa kupang. Berhati-hati ke Giant; aku pernah bercerita bab sawi; ada satu dua harga. Sipa pilih memang kita jadi tak cukup duit. Tulis 79 sen satu peket; angkuhnya peket lain. Yang kita capai RM2.00 lebih; ingat tak sampai RM2 .00 tau-tau sampai RM5 lebih beli dua peket.

Radas penyemak harga bukan ada dekat dengan bahagian sayur atau ikan basah. Kenapalah tak tulis daun sup jenis 1 atau daun sup jenis 2. Taklah mengelirukan.

Tak semua orang punyai duit berlebih, Pesara macam aku ini sila-silap tiap hujung bulan terpaksa guna duit siling atau korek duit tabungan.

14 Ogos 2011

Deringan Telefon: Tanah Md Sesh yang hilang

Nanti orang kata asyik nak cara silap orang
tapi itulah yang kami rasa; apakah jenis khidmat yang TMnet kasi... kejap talian berdengung bunyi lebah kejap talian internet terputus sampai naik MALU nak telefon ke 100 lagi.


Tak dinafikan talian tetap memang ada ketikanya bermasalah; TMnet pun satu hal; dalam dua tiga bulan ini entah berapa kali aku mengadu ke talian 100 masalah talian di rumah; Juruteknik mereka pun bukan sekali dua datang baiki talian di luar rumah ke ibu sawat mereka.

Kejap berdengung bagai lebah kejap tak boleh nak dail. Kejap talian internet terputus. Memang tak dinafikan telah lebih dari 3 bulan aku hadapi masalah ini; kanggaru melompak pun terkadang berhenti penat; talian rumah kami tak pernah berhenti bermasalah.

Buat BPA Perak:

Mungkin terkena masalah kami; malahan ada satu ketika itu; dengar bunyi dering bila saya berhelo-helo tak siapa pun menjawab dalam talian. Paling saya sedih si Anif jadi mangsa telah banyak kali terpaksa berjalan kaki balik ke rumah sebab dia bergantung dengan talian tetap di rumah macam ayahnya. saya pula memang sering tak buka talian sebab tak ada kredit nombor telefon bimbit saya untuk kami berhubung

Salam.

BPA:

Saya sedang berbincang dengan keluarga saya (Waris Md Sesh) berhubung dengan Isu Tanah Air Hangat ini.

Seperti yang saya bualkan di telefon semalam; tanah tersebut telah pun dimajukan oleh Pemastautin Tetap (PR) bernama Hamidah Saad (Semua org kampung kata dia ni asalnya orang Indon tapi zaman sekarang faham saja... mungkin dah dapat IC tetap eh!) yang bernikah dengan Cina Mualaf di Kopisan Baru Gopeng (maklumat penuh saya tak dapat tapi pernah bersemuka dengan suami Puan Hamidah Saad ini).

Adakah tanah ini berkembar dengan Puan Hamidah ini. Sebab Pelan besar yang saya pegang tidak sama dengan yang saya tenguk pelan di tangan Puan Hamidah ini. (seperti digabungkan) Saya tak pernah bersemuka dengan Puan Hamidah ini. (Minta maaflah jika semua orang kampung kata dia ni PR manalah tahu itu fitnah belaka)

Pastinya untuk kami menuntut hak perlukan bantuan dari semua pihak. Paling penting Pejabat Daerah & Tanah Kampar (PDTK). Lantaran geran tanah tersebut telah pun diceroboh orang & tiada di simpanan kami. Jika PDTK asyik menolak saya untuk ke Ipoh pula bagi mengetahui status tanah; memanglah menyusahkan.

Asal Tanah ini maklumatnya di Mukim Teja, tahun 70an memang Pajabat Tanah Batu Gajah Perak yang keluarkan Bil.

Waris Md Sesh tengah berusaha untuk mendapatkan salinan asal geran ini.

Perkara ini telah saya usahakan kira-kira tiga tahun lalu. Dari Pejabat Tanah Batu Gajah ke Pejabat Daerah Tanah Kampar kemudian telah mengarahkan saya ke Ipoh untuk mendapatkan Status Tanah ini.

Saya telah pun membuat pertanyaan melalu e-mel ke Ipoh; Itu yang saya sertakan salinan e-mel di blog saya ini daripada pegawai di Pej Tanah & Galian Negeri Perak Darul Ridzuan di Ipoh. (mereka begitu baik)

Tanah Air Hangat ini telah sah dighaibkan tanpa mendapat penjelasan kami sebagai waris terdekat dengan arwah Md Sesh. Tak dapat dikesan ianya milik arwah Md Sesh di Pej Tanah & Galian Negeri Perak Darul Ridzuan, Ipoh.

Isu yang timbul apakah Tanah ini memang masih milik kami! (Boleh kami tuntut); atau apakah arwah apak membayar untuk orang lain (tak munasabah sebab alamatnya kepada dia) atau memang dalam senyap-senyap dia telah menjualnya kepada Puan Hamidah ini.

Ini maklumat Bil Cukai Tanah Tersebut. (Kami Panggil TANAH AIR HANGAT)

Tiada Alamat di Bil Zaman dahulu.
Tapi semua kami tahu apak ada tanah di Air Hangat; bil sentiasa datang kepada dia.

Daerah: Kinta Mukim: Teja
Geran: G.B.P 3354 Lot 6336

Kami cuma ada Bil terakhir tanah ini; Arwah Apak Bayar pada 15.2.74.

RM72.50

Sila semak apa maksud G.B.P takut maksudnya Pajakan bukan Rizab Melayu atau sebagainya?.

Alamat terakhir Pemilik terkini adalah: (Ini saya semak di Batu Gajah pada: 4.1.2008)

Hamidah Saad
490. Kopisan Baru
31600 Gopeng.

No Geran Telah berubah: PN 150019 (Andaian saya PN ialah Pajakan Negeri)

Lot Masih sama : 6336

Bayaran telah berubah: RM162.00

Itu yang saya katakan Lot ini telah bergabung atau bertindih; atau pun memang Cukai tanah telah naik.

Ini baru satu Lot: ada beberapa lagi Lot milik Md Sesh yang hilang: Seperti Tanah Tapak Rumah Kedai, tanah sebelah rumah Pak Aris tak jauh dari padang sekolah Kg Changkat Tualang dan tanah milik bersama yang Wan Ham (kakak Md Sesh) duduk. Di mana kami nak rujuk jika PDTK telah menukar Nombor Geran naru tanpa pengetahuan pemilik. Ini berlaku atas geran kami yang sempat saya tebus bersama Tanah Air Hangat (hilang) kira-kira 3 tahun lalu.

Ini juga menjadi isu: Sampai kini tiada Bil Cukai Tanah terhadap beberapa geran di atas yang saya pasti ada nama ayah saya. (Tau-tau esok kut hilang lagi itu yang kami risaukan)

Bagaimana kami mahu mencarinya jika memang kami kehilangan Geran asalnya diceroboh hilang bila tanya pejabat tanah PDTK, memanglah tak ada jika asyik tukar nombor geran.)

Apa maksud PN tu; apa maksud G.B.P

Dua benda pelik ini jika kita dapat dirumuskan baik TUTUP KES Lot 6336... tapi saya masih mencari maklumat lot-lot yang lain yang ada nama atau IC ayah saya. Jika PDTK mahu bekerjasama taklah kami meraban. Itu yang kami sedang berusaha mencari maklumat; Lot atau nombor geran asal.

Cuma itulah kami berpesan; sekadar cadangan.

1. Usahlah hantar surat lagi dua hari nak bermesyuarat baru pos & terus TUTUP KES. Ini namanya... (Tak baik nama sebut). Memang melukakan hati orang tua macam saya.

2. Eloklah kasi surat atau e-mel atau sms dalam masa@tempoh yang munasabah kalau nak bermesyuarat sebaiknya notis seminggu dua. (Bukan sehari dua)

3. Dunia terbuka luas; dalam borang aduan tu elok sediakan ruang untuk Pengadu mengisi kut ada FB, e-mel, YM dll.

4. Sebagai rumusan dari Aduan ASAL, saya memang tidak setuju kenapa tanah asal yang milik orang kita Melayu tak kiralah Pajakan Negeri Atau Rizab Melayu boleh jatuh ke tangan warga asing, PR atau bangsa lain; sebab Kg Changkat Tualang (Mukim Teja) adalah perkampungan Melayu tempat kami berkampung sejak tahun 1920an lagi.

Banyak berlaku kejadian jenayah seperti tetak kepala oleh kaum asing terhadap kaum kita Melayu; kena tembak anak bangsa kita sebab dikatakan curi Bijih Timah; sekarang isu kilang simen dan pelbagai lagi kes jenayah serta perbalahan kaum boleh berlaku sekitar kampung saya hasil rentetan dari agihan tanah ini yang saya lihat amat tidak telus. Tanpa penjelasan yang terbuka dari pihak berwajib akan berdesuslah pelbagai andaian. Tentunya BPA sendiri menjadi mangsa keadaan jika kes ini terus berulang andai kata kami rakyat marhaen yang jumud ini mengadu tanpa siapa pun membantu atau menyokong aduan kami.

5. Kes Lot 6336 adalah antara satu contoh kenapa perkara ini boleh berlaku; pewaris sendiri tak dapat gambaran sebenar; apakah akta tanah yang merampas tanah ini; apakah Md Sesh yang telah menjual tanah ini kepada Puan Hamidah Saad tanpa memberi tahu warisnya atau adakah mainan dari mana-mana pihak. Itu yang saya mewakilan waris Md Sesh nak mendapat maklumat; bukan kemaruk amat nak tanah yang telah terlepas dari tangan kami. BPA seharusnya menjernihkan permasalah ini dengan berhubung PDTK atau mereka yang arif status tanah ini.

Maaflah jika amat susah nak menghubungi saya; memang saya ada nombor telefon bimbit tetapi berbanding dengan telefon rumah; Saya lebih kerap guna telefon rumah (03 8737 1884) lagi pun tak selalu rumah saya ini kosong. Kami tinggal berenam di rumah ini. Sekurang-kurang ada salah seorang penghuni rumah akan mengangkat ganggang tersebut.

Telefon bimbit saya sedap nombornya
016 909 4343 tapi minta maaf sangat2... cubalah dail... mmg nahas entah dapat entah tidak; kut seminggu sekali saya buka... tapi sms insyaAllah terkumpul di dalamnya tak mungkin hilang.


Nama sebenar Mad Sesh
MOHD RADZI BIN HJ ABD RAHMAN
KG. CHANGKAT TUALANG, KOTA BHARU,
PERAK.
(Jangan guna alamat ini orangnya telah tiada, guna alamat rumah saya di Jenaris. BPA ada; Pejabat tanah pun ada)

Nombor Kad Pengenalan arwah apak kami Md Sesh : 1368892

Patutnya dengan ada nombor IC ini amat mudah nak selesaikan semua. Semua Geran paling tidak ada nama & ada nombor IC ; kenapalah tak boleh bantu kami ini jika segalanya telah dimasukkan ke data komputer!.

6 Jam.


Asahan ke Jenaris sekikar 3 jam Jenaris Kajang & ke Meru Klang sekitar 1 jam suku. Meru Puncak Alam (Palam) sekitar setengah jam (pergi & balik) Meru ke Kajang sekitar sejam suku. 3+1¼+½+1¼. Sekitar 6 jam penyair iDANRADZi memandu di jalan raya sepanjang hari ini.


_░▒███████
░██▓▒░░▒▓██
██▓▒░__░▒▓██___██████
██▓▒░____░▓███▓__░▒▓██
██▓▒░___░▓██▓_____░▒▓██
██▓▒░_______________░▒▓██
_██▓▒░______________░▒▓██
__██▓▒░____________░▒▓██
___██▓▒░__________░▒▓██
____██▓▒░________░▒▓██
_____██▓▒░_____░▒▓██
______██▓▒░__░▒▓██
_______█▓▒░░▒▓██
________█░▒▓██
_______░▒▓██
_____░▒▓██ cintaku pada suasana kampung sampaikan rambutan yang tidak sempat dipetik bagai di Asahan ini memang amat damainya...
Dari Asahan Melaka ke Jenaris, Menuju ke Meru; singgah di rumah arwah mertua. Kemudian ke Palam hantar Aziq pergi & balik. Meru kembali ke Jenaris. Memang penat badannya.

Seawal 12:30 tengah hari kami telah bertolak dari Asahan. Semalam bersama sebuah Akademik Pelajar Sime Darby yang baru & menarik. Berbuka & bersahur dengan pelajar ini menggamit kenangan yang amat sukar dilupakan. Aku pernah persoalkan bagaimana syarikat ini terlapau mengutamakan Bahasa Inggeris hingga meminggir kejayaan Aziq dalam percapaian SPMnya tempoh hari. Hari ini kami dilayan mesra oleh rakan staf Mila yang amat ramah.

Beret kembar dua yang punya tiga bilik tentu dilengkapi pelbagai kemudahan moden. Persekitaran yang cantik hasil kerja pelajar yang bagai menjadi Pengurus Pelajar ini sememangnya menjanjikan prasarana yang amat berbeda. Bunga-bunga kembang pagi yang ditanam oleh pelajar ini amat cantik & megar dibajai oleh tandan kelapa sawit. Kelestarian ladang kelapa sawit masih dijagai.

Biasalah orang berpuasa tidurnya tak selena mana tetapi bangun paginya amat berlainan di Asahan lantaran seawal cerah mentari bunyi merdu siulan pelbagai burung mengejutkan aku dari lena. Aku berbisik alangkah baiknya jika setiap pagi di Jenaris ada suara burung begini.

Bandar Tangkak yang banyak gedung jualan kain ela tentunya menjadi tumpuan pusat membeli-belah bagi wanita. Jika anda membawa isteri serta keluarga membeli-belah adalah elok parkir sekitar Hentian Bas Tangkak dari parkir atau berjanji di jalan utama yang begitu sesak kenderaannya. Kesesakan di jalan utama buat aku tawaf hampir 5 kali di bandar ini.

Arked Bandar Tangkak di mana terdapat kedai milik orang kita masih tak semeriah mana tapi bangunannya nampak cantik berhadapan dengan Hentian Bas Tangkak ini. Jika orang kita pandai memilih barangan untuk dijual pastinya pada masa akan datang ianya akan menjadi arked yang menjadi kunjungan ramai.