Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

20 Ogos 2009

Dari Blog Mazidul 2 (Singgahsana)

"...Hadis Sahih Muslim

Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah saw. bercerita: " Pada suatu ketika ada seekor anjing mengelilingi sebuah sumur. Anjing itu hampir mati kehausan. [b]Tiba-tiba dia terlihat oleh seorang wanita pelacur bangsa Yahudi. Maka dibukanya sepatu botnya, kemudian diceduknya air dengan sepatunya, lalu diberinya minum anjing yang hampir mati itu. Maka Allah SWT. mengampuni dosa-dosa wanita itu." Bahkan ada pula anjing yang masuk surga, iaitu anjing yang menemani pemuda-pemuda Ashabul Kahfi yang melarikan diri dari Maharaja Dikyanus dan menyembunyi diri di gua dan atas izin Allah SWT tertidur selama 300 tahun itu,”

ADam,

"...amal yang disukai Allah SWT adalah apabila engkau mati sedang lidahmu basah kerana menyebut nama Allah..."
(Hasan.R.Ibdu Hibban & Ibnu Suni)

Abu Hurairah r.a. berkata: Nabi saw bersabda: Allah ta'ala berfirman: "...Apabila hambaKu merencanakan melakukan suatu amal kebaikan kemudian tidak jadi dilakukannya, maka aku mencatat baginya suatu kebajikan, tetapi bila ia melaksanakannya, maka tetap Aku mencatat amalnya itu sepuluh kebajikan sampai berganda tujuh ratus. Dan apabila ia merencanakan untuk melakukan suatu kejahatan lalu tidak jadi dilaksanakannya, maka tidaklah Aku catat baginya, tetapi apabila ia tetap melaksanakannya Aku catat baginya, sebagai satu kejahatan".(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim serta Attirmidzi dan Ibni Hibban dari Abu Hurairah)

Kita selalu baca Hadis ini cumanya kita sering terlalai mencari pengajarannya.

Banyak lagi Hadis & pertunjuk dari Al-Quran bagi kita yang telah terlanjur melakukan dosa. Apatah lagi ADam masih bujang tentunya dugaan seorang "bujang perantau" itu amat getir.

Bayangkan wanita itu orang Yahudi & anjing pula kita faham akan martabatnya dalam Islam, kenapa anjing dijadikan perantara wanita Yahudi ini untuk dibukakan pintu syurga. Kenapa tidak binatang lain, kucing, kambing atau sebagainya. Fikirkan!, apatah lagi jika sentiasa berbuat baik pun berbaik sangka sesama manusia.

Allah Azzawajalla melihat perlakuan jahat kita dengan hanya satu dosa & kebaikan ADam yang pernah.. & teruskan melakukan nahi mungkar (kes pelajar lepak itu..) pastinya mendapat ganjaran yang bukan tujuh pahala... malahan lebih berganda.

Jadi ADam nak takut apa dengan masalah "kekangan" nafsu kita ini. Selagi pintu taubat masih terbuka kita yang memang bukan bangsa Yahudi, kita yang memang dilahirkan Islam rasanya amat rapat dengan Dia Nan Esa. Dia yang perlu kita takut, kepada Dia yang perlu kita memohon pertunjuk... aib, malu, malahan penghinaan manusia terhadap martabat kita ini sememang ujian buat kita ADam.

Iman kita ini hanya setipis kulit bawang. Yakinkan di hati bilamana ada orang menegur kesilapan kita itu makna Nur dari Allah SWT. Kita jadi insan nan lebih malang bilamana senyap-senyap melakukan dosa, di mata masyarakat kita mulia di mata Dia Nan Esa kita langsung tak dipandang-Nya. Jauh sekali disapanya kesilapan kita.

Malahan lebih malang bila ada orang menegur tentang kesilapan kita, kita cepat melatah & tak mahu akur dengan kesilapan kita seyogia membiarkan api dendam memarak di dada.


Itu antara yang aku tulis di respon Blog Mazidul.

Agar
ADam jadi manusia tabah biarpun aku tahu dia terusan diperkatakan lantaran pengakuan jujurnya. Pendedahan Sdr Mazidul telah banyak menyedarkan kita betapa kita kini makin amat sifar sikap Nahi Mungkar. Kita makin ego diri & membiarkan saudara sesama Islam kita terus hanyut dengan dunia kelekaan mereka.

Nur dakwah seharusnya akan lebih mudah & tajam dengan adanya alam maya ini. Internet bagi Mantan PM kita adalah ibarat pisau. Jika telah ada pisau di hujung jari kita mahu kita buat apa dengan pisau ini.

Sesungguhnya dunia ini amat indah, apatah lagi bilamana usia kita masih muda, kesihatan kita masih utuh. Terlalu banyak ruang untuk kita menikmati keindahan dunia ini dengan perbagai rahmat & rezeki yang Allah Azzawajalla berikan. Apatah lagi dalam usia yang muda, tubuh yang sihat kita sentiasa dekat dengan-Nya.

Tiada ruginya jika menjadi hamba-Nya yang disayangi di dunia ini & dirahmati di akhirat nanti. Panduan hidup kita amat mudah, ikutlah jalan lurus ke arah Islam sebenar. Kenapa mesti kita mencari jalan berliku dengan pantang larang Islam.

Kekinian telah lebih dari tiga tahun aku diuji dengan perbagai sakit kronik, semakin hari semakin menyedarkan betapa benar sangatlah hidup ini umpama singgah bermalam. Bagaikan cuma mimpi & kenangan lalu terus berbalam amat sukar untuk mencapai keindahan masa lalu.

Dunia menangkap ikan pilai lawan melihat ia di cahaya pelita mengembangkan ekor & siripnya adalah bagaikan igauan emas yang payah kita selami. Mandi di jernihnya air Parit Kiteh Mat Jadi sebenarnya adalah nostalgia yang sukar berulang. Melihat durian berbunga & terbangnya keluang di suasana kampung bagaikan sebuah Lukisan Abstrak yang sukar difahami.

Aku semakin kerdil & mengecil di dunia ini. Aku makin dilupakan oleh siapa juga yang dulunya menyukai aku. Maka aku hiduplah dengan sisa usia & bayangan maut yang bakal mengamit aku bila-bila masa.


E-mel Penawar Selesema B@bi (Delima Merkah)

Salam..

Saya mendapat pandangan daripada kawan-kawan tentang "penawar alami "atau penawar semulajadi dalam menghadapi wabak seelsema b@bi.


Mari kita kembali kepada herba dan semulajadi. Ada baiknya kita baca nasihat kawan saya ini dulu sebelum kita mencebik bibir.


Tapi sebelum itu......jika di zaman para rasul dan nabi dahulu, apabila Allah SWT murka dengan satu-satu kaum, maka ditunjukkannya melalui mukjizat para rasul seperti manusia ditukar menjadi babi, monyet dan sebagainya. Tetapi mungkin di akhir zaman ini apabila Allah SWT murka dengan keangkuhan dan kejahatan kaum akhir zaman ini maka dicampakkannya penyakit-penyakit dari haiwan-haiwan tersebut ke atas manusia. Lalu merebaklah ia sebagai satu wabak atau bala..fikir-fikirkan..(kepada orang islam mungkin dijadikan oleh Allah SWT sebagai peringatan dsbnya)


Dan apabila satu-satu bala itu turun, maka seluruh manusia akan turut merasai bahananya. Manusia menjadi cemas dan panik bagai tiada jalan keluar terutama bagi golongan yang tidak beriman.


Sebagai muslim yang beriman dengan keadilan Allah SWT kita tidak perlu panik kerana Allah telah berjanji di dalam al Quran bahawa setiap penyakit ada ubat dan penawarnya kecuali maut.


Marilah kita fikirkan nasihat dari dari sahabat saya ini ..

Allah Swt telah mencipta manusia dengan bekalan tahanan diri untuk hidup sihat di muka bumi ini. Setiap penyakit insyaAllah ada penawarnya. Penawar terbaik ialah dari bahan sumber susu dan tumbuhan di sekeliling kita. Sumber ini mestilah mentah (raw) tanpa diproses, kerana pemprosesan seperti steril dan mecantikkan produk menghapus zat semula jadi makanan berkenaan.

H1N1 ialah serangan virus. Maka penawar yang perlu dicari ialah bersifat anti-viral. Virus hidup dalam keadaan asidik, oleh itu kurangkan karbohidrat dan banyakkan jus sayuran dan buahan yang bersifat alkali.


Disini saya ingin memberikan beberapa berita penawar alami yang saya terima dari rakan-rakan yang telah mengalami atau ada kenalan yang menghidapi H1N1.


1. Gabungan habatus sauda dan bawang putih. Kedua-dua bahan ini merupakan anti-viral dan antibiotik alami. Gabungan HS dan BP akan memberikan kesan penyerapan ke sistem imun kiga 10 kali ganda jika diambil berasingan.

2. Minyak kelapa dara (virgin coconut oil - VCO) ialah anti-viral yang sangat menakjubkan. Ia boleh diberi kepada bayi yang berusia 4 bulan ke atas. Sukatannya orang dewasa 3 sudu makan sehari. Untuk bayi bolehlah diberi 1/2 sudu teh 3 kali sehari.

3. Herba jintan putih jika dibuat teh minuman, digunakan sejak beribu tahun untuk menyembuh selesema dan demam. Mungkin juga boleh digunakan untuk menangani H1N1.

4. Buah epal hijau 6 biji sehari serta buah-buahan lain yang kaya vitamin C dan antioksiden seperti jambu batu, oren, roselle dan sebagainya. Epal mempunyai kesan alkali membunuh virus, sifat sedatif, membantu pemulihan luka, menghalang sembelit (banyak fiber), sumber tenaga dari gula yang mudah serap, pektin dalam fiber terlarut membantu dalam mengurangkan LDL dalam kolesterol, bersifat isotonik membantu hidrasi dan bersifat laksatrif.