Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

07 Jun 2010

Pertemuan Sahabat lama (Singgahsana)


Catatan yang dikutp dari FaceBookku.


Smallest re-union

Tak disangka pun tetiba Dzuan telefon aku...

"Idan aku nak jumpa kau di TESCO!"

"Siapa lagi yang nak datang!?"

"Aku dengan orang rumah & anak bungsu sahaja!"

"Malulah nak jumpa orang rumah kau Dzuan"

"Sejak bila pula kau jadi malu ni?" sebenrnya aku memang pasti Dzuan akan terkejut tenguk perubahan aku;

Paling akhir kami ketemu di rumah Joe di Klang; mungkin 15 tahun lalu mungkin lebih.

"Okeylah aku tunggu! jam 3:00 petang nanti aku dail telefon Dzuan!"

Ini wajah terbaru penyair iDANRADZi; telah kutacap buang kedut-kedut muka!. Agak temban tapi masih macho lagi ?.

Ramai kata aku ini macam Pengarah Filem. (Perasan)

Sebelah aku tu Afiz bakal bernikah sekitar tiga empat hari lagi. 11hb. Afiz anak sulungku kurus macam ayahnya semasa di Asrama Putra Jalan Watson.

Dzuan nampaknya telah kukalahkan; kalau dulu dia ditimang sebagai Gajah; sekarang aku telah jadi bapa Gajah.

Pertemuan ini kejap sangat tak puas untuk bersembang!

Aku sibuk naik keluar duit ASB; Dzuan pula lantaran jam tangan yang baru beli pecah cermin. Anak bungsu Dzuan pula sibuk telefon bimbitnya rosak!.


Talian persahabatan bagaikan benang sutera nan tak mungkin dinilai dengan wang ringgit!... jika kita saling memeliharanya.Talian persahabatan hanyalah bagaikan lumut yang takkan melekat di batu jika kita jadikan sahabat kita sekadar batu loncatan. Kita jadi Tuah yang setia pada bukan tempatnya. Jebat jua ditentangi.

Kita akan dapat rasakan nilai persahabatan bilamana ketika kita dilanda kegusaran atau kesakitan... Siapakah yang setia menemani kita.

Dzuan tetiba ujud setelah kami terpisah di tahun 77 lalu; kalau pun kami pernah tertembung mungkin sekali dalam jarak 30an tahun lebih itu!."

Dua Hari di Nilai Tiga (Singgahsana)

Akhirnya aku membuat tempahan di Berjaya Nilai Tiga; membeli Dulang Hantaran di ThankQ. Nilai 3. Jika anda berkira-kira mahu menjadi Pengantin Sehari datanglah membawa duit sebanyaknya & pergi ke Nilai 3. Pelbagai barangan pengantin ada. Dari semahal-mahal harga hinggalah harga sepatutnya.

Seperti harga Dulang Hantaran dari harga RM10 hinggalah harga ke RM100. Dari Plastik hinggalah ke batu marmar. Aku suka amat dulang dari marmar ini; harga biasa sekitar RM80, harga tawaran sekitar RM60. Cumanya barangan tembaga sukar dicari jika ada pun mungkin mahal tak semurah harga di Pantai Timur.

Bunga hiasan memang terlalu banyak; dari bahan telah siap hinggalah bahan ingin buat sendiri. Seperti bakul hantaran aku memilih bakul dari buluh & mengupah tauke kedai yang membuatnya. Jika ke kedai ThankQ memang agak mahal sekitar RM900 bagi satu set hantaran tetapi jika ke kedai kecil yang lain; akan dapat harga yang patut. Untuk beg kedai sebagai hadiah atau bekas bunga telur bersepahan hingga rambang mata untuk anda memilihnya.

Aku buat tempahan di Kedai Berjaya; Bakul Hantaran sebanyak 13 buah baru sekitar RM450; siap bunga hiasan cuma letak barangan atau cari lapik bawahnya sahaja. Dua jam boleh siap tapi aku mengambil keputusan datang sehari kemudian. Jika rajin buat sendiri sekitar RM25 sudah memang cantik. Rata-rata bakul rotan atau buluh sekitar RM15 sahaja; saiz besar boleh muat kasut sejadah atau barangan besar.

Lapik Dulang Hantaran yang cantik siap ada labuci pelbagai, baru sekitar RM10. Bunga telah siap pin sekadar RM5 hinggalah semahal-mahal harga. Tempat cincin hantaran kebanyakannya yang cantik sekitar RM40.

Jika anda mahu membeli belah eloknya elakkan hari cuti sekolah atau Sabtu & Ahad; penat berjalan dengan jarak kedai jauh & yang banyak pilihan; Jika hari biasa anda boleh parkir di depan kedai yang berkaitan barangan yang anda cari; untuk pilihan kedai pengantin tak kurang ada setengah dosen kedai besar tak termasuk kedai Berjaya di mana aku menempah Bakul Hantaran.

Apa lagi mohlah! ke Nilai 3; untuk memuaskan selera memilih anda!. Jumpa di sana; aku suka ikut Lebuh Raya LEKAS sebab tak jauh dari rumahku!.

Tepak Sirih di kedai kecil TESCO
RM250