Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

31 Julai 2012

11 hari beramadan.

Ada orang tak tak ghairah sangat nak ketemu kita biarpun ada peluang berjumpa. Terkadang telah berpisah dari kenalan kita ini sejak lebih dari 30 tahun. MukaBuku sering menemukan rakan lama. Tapi semalam Fuad sempat jenguk aku sekejap dapat kenal dengan Mila pun keluarganya sempat berkenalan dengan kami.

2. Begitu juga peristiwa semalam. Ketika pendaftaran pelajar AKADEMI PERLADANGAN SIME DARBY di Bukit Asahan Melaka; aku tercicir jade dari Beijing; salah satu batu kenangan yg amat kusayang. Jika sesiapa jumpa bolehlah hubungi aku.


3. Telah tiga tahun Mila mengelolakan pengambilan pelajar ke akademi ini; pengambilan pertama sekitar 115 orang kedua sekitar 30 dan semalam sekitar 40 pelajar.

Semua perbelanjaan ditanggung oleh Sime Darby; siap elaun RM300; penginapan yg selesa makan minum semua ditanggung selama 3 tahun habis belajar terus menjadi Penolong Pengurus Ladang milik Sime Darby kontrak selama 7 tahun sahaja.

4. Kali ini satu kejutan ada 3 pelajar yg keluarganya kukenal; Keluarga Along Ketua Kampung Jenaris yang memang rapat denganku; Keluarga Fuad rakan asrama Putra di Rancangan Khas SMI Ipoh dan seorang staf UPM mukannya amat kukenali tapi kami tak pernah berbual mesra.

5. Tak sempat aku ke kaki Gunung Ledang bersiram bersama Puteri Gunung Ledang sebab penat di bulan puasa.
· · · 13 jam yang lalu ·



    • Tasuki Kasbi apa kelulusan akademik untuk ke akademik ini .. manalah tahu ada anak2 sahabat berminat ke arah perladangan ...

    • Safar Jariah pertemuan spontan memang payah nak mesra kecuali masing2 ada rasa naluri yang sama.... seringkali pertemuan2 berakhir hya begitu saja tanpa sambungannya.... yg tertulis tnpa suara dan yang zahir bersuara.... bagaimana tu... keliru sungguh.....
      12 jam yang lalu · · 1

    • Penyair Idanradzi Buat masa ini cuma spm empat kepujian; iklan telah ditutup akan diuar-uarkan di akhbar sekitar bulan Disember nanti kemasukan Januari; kemasukan ke dua semlmm bulan Julai. Umur tak lebih dari 21 tahun.

    • Penyair Idanradzi Pelajar dari Inst Pertanian yg berkaitan dengan perladangan amat dialu-alukan. Setelah belajar 3 tahun; terus berkerja dgn Sime Darby; rumah disedia; amat selesa 3 bilik kembar dua tersedia segala perabut datang lenggang kangkung dah tentu boleh terus nikah isteri duduk rumah; kebanyakan ladang begitu; tanpa hutang PTPTN.

    • Penyair Idanradzi Tempat kerja seantero dunia; termasuk Indonesia juga di Afrika. Tanya rakan sy Jazz Maan.. yg rapat dgn org Sime Darby.

    • Penyair Idanradzi Kontrak 7 tahun selepas 7 tahun jika ada tawaran lain terpulang; tapi buat masa ini masih KPM tak iktiraf Diploma untuk pelajar Akademi ini tapi Sime Darby kasi gaji Diploma dan sedan berunding dengan KPTM... bonos tahunan Sime Darby pernah melebih dari 12 bulan gaji. Perladangan tak pernah rugi; jabatan lain Sime Darby yg bikin banyak masalah.

    • Safar Jariah tiba2 teringat kwn lama Ziyy Maden yg baru sj dapt dikesan di fb ni .. berkhidmat di SIME DARBY.. nape tiba2 je dia diactive acc fb dia... adesssssss.... Maziahhhhhhhhh.... huhuhuuuuu
      12 jam yang lalu · · 1

    • Penyair Idanradzi Manusia nampaknya begitu sibuk dengan dunia mereka tanpa memikirkan faktor usia; paling sering abg perhatikan mereka sering leka dengan keluarga sendiri; tanpa ingat kita ini sentiasa terkenang mereka; paling tidak mahu berbual-bual seketika; dalam agama kita sering menyaran kasi salam dan jangan sampai kamu tak bertanya khabar. Terutama tentang anak & keluarga rakan kita.

      Kita ambil masa banyak urusan dunia; jem di sana-sini; berseminar bersukan atau tenguk artis jemputan berhibur; tanpa kita mahu pekena teh tarik berbual seketika dengan keluarga rakan kita bila kesempatan itu terbuka...@Safar Jariah...


    • Penyair Idanradzi Nak tunggu raya setahun sekali saja; hari terbuka pun tak terkejar dah habis sebulan.
      12 jam yang lalu · · 1

    • Penyair Idanradzi Org Kuantan tu pun dah nak tutup akaun smlm abg dapat mesej dia; mungkin tak sudi lagi nak berkawan dengan abg; dia suruh ADD abg akaun baru RAHSIA dia tapi isunya abg klik tak sampai 10 org ADD rakan kena gantung'sekat 30 hari. FB ni mg banyak amat protokol tak macam di blogspot.
      12 jam yang lalu · · 1

    • Penyair Idanradzi Jade itu sy ikat dengan rantai dari tali berwarna hijam...

30 Julai 2012

Hikmah Batu Aked.

Batu Aked
 
Aked dapat membantu untuk hal-hal yang berhubungan dengan kepribadian secara fisik dan emosional. Legenda mengatakan bahwa pemakai Aked akan dilindungi dari bahaya dan memberkahi pemakainya dengan keberanian. Aked dipercayai dapat menyembuhkan penyakit Insomnia (kesulitan untuk tidur yang parah), memberikan mimpi indah dan memberi kontribusi bagi keseimbangan tubuh. Jenis-jenis aked dengan kemampuannya : 

Aked Lumut : dapat meningkatkan hubungan dengan alam sekitar. Lumut Hijau membantu menghilangkan racun dalam darah dan menyimbangkan tenaga emosional. Lumut Merah membantu membersihkan darah serta menambah stamina fisik.

Aked pohon : menolong di dalam melakukan introspeksi diri dengan lebih jelas, melihat dunia melalui sudut pandang yang lebih luas dan menurunkan demam serta kadar racun.

Aked Garis/Pita : membantu dalam menarik kekuatan, mengatasi rasa tidak mempunyai cukup kekuatan atau keberanian.

Aked Renda/Jalinan : mengatasi keputus-asaan dan depresi, menimbulkan kegembiraan serta relaksasi dari tegangan otot serta kejang. Aked renda biru membantu menyimbangkan cairan tubuh dan memberi ketenangan emosi.

Aked menyerupai bulu burung : menguatkan pembuluh darah dan mengatasi rasa takut tanpa sebab yang jelas. Berguna untuk mengurangi rasa takut dalam berburu atau menemukan arah.

Aked bintik-bintik : perlindungan ekstra terhadap pelawat/pengembara, salah satu batu para petualang.

Aked Mata : melindungi dari kerusakan pada tubuh dan menghilangkan fikiran negatif.

Aked Dendrite : menyeimbangkan kadar gula darah. Merupakan batu para petualang untuk memberikan keamanan dan kekuatan.

Aked India : memberikan kekuatan jasmani, mengatasi perasaan tidak aman/tidak sejahtera dan menghilangkan kelemahan fisik serta emosional.

Aked Botswana : mengatasi ketidakpastian dari arah dan tujuan pribadi.


27 Julai 2012

Tudung bukan erti masuk PAS

Gambar bertudung Ning yang dimuatkan di laman Twitternya. Gambar bertudung Ning yang dimuatkan di laman Twitternya.
Hanya kerana gambarnya mengenakan tudung tersiar di laman sosial Twitter miliknya, tidak semena-mena nama Ning Baizura Hamzah dikaitkan bakal menyertai parti pembangkang, PAS.

Bukan saja hanya berpandukan gambar berkenaan, malah kenyataan dikeluarkan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, dalam sebuah akhbar sebelum ini seolaholah penyanyi terkenal itu memang berhasrat menyertai parti terbabit.

Kenyataan itu tentunya mengejutkan ramai pihak, termasuk Ning sendiri. Kecewa dengan pengumuman yang dianggap sebagai fitnah, Ning terpaksa bersuara di Twitter menafikan khabar itu.

Bertemu si empunya diri pada majlis buka puasa dan pengagihan royalti oleh Performers & Artistes Rights Malaysia (PRISM) di ibu kota, kelmarin, Ning berkata, meskipun luahan itu mendapat pelbagai reaksi negatif, dia terpaksa bertindak begitu kerana tidak mahu orang ramai keliru dengan pendirian politiknya.

Sebelum ini saya tidak pernah bercerita secara terbuka mengenai pendirian politik saya.

Justeru, apabila terbaca kenyataan berbaur fitnah itu di sebuah akhbar, saya memang terkejut.

Terus terang, fitnah itu boleh menjejaskan kerjaya seni saya.
Bagi mengelakkan kekeliruan, saya ingin memberikan penjelasan, saya menyokong pemerintahan kerajaan sedia ada, kata Ning yang hadir ditemani suami, Omar Dalton.

Apa yang dikesalkan Ning, mengapa mereka tergamak menipu khalayak semata-mata bersandarkan kepada gambarnya mengenakan tudung?

Gambar itu diambil ketika saya menjalani penggambaran drama terbitan Erma Fatima tahun lalu. Saya muat turun di Twitter sebagai koleksi peribadi. Tak sangka pula ia disebarkan di blog dan terus dijadikan isu kononnya saya berhijab kerana mahu menyertai PAS, seperti yang berlaku ke atas beberapa artis sebelum ini, ujar Ning yang sudah pun menyerahkan perkara itu kepada peguamnya.

Tak daftar ahli PRISM

Ning turut mendedahkan, sejak bergelar artis hampir dua dekad lalu, dia belum pernah mendaftar sebagai ahli PRISM, yang membolehkannya mendapat royalti hasil nyanyiannya selama ini.

Memang terkejut apabila mendapat tahu nama saya tidak didaftarkan sebagai ahli oleh syarikat rakaman sebelum ini. Malah, saya langsung tidak diberitahu mengenai proses ini.

Maklum sajalah, saya masih baru dan mentah, manalah tahu mengenai hal ehwal royalti.

Bayangkan, saya ada 120 lagu dan ia masih diputarkan sehingga kini. Kalaulah saya didaftarkan awal, tentunya saya dapat kutip jumlah royalti yang sangat banyak. Taklah macam hari ini, sikit saja, katanya dalam nada sedikit kecewa.

Ning berkata, buat masa ini dia belum memutuskan untuk menjadi ahli kepada mana-mana badan pengutip dan pengagihan royalti yang ada ketika ini, iaitu Recording Performers Malaysia Berhad (RPM) ataupun PRISM Berhad.

Mana-mana badan yang saya lihat mampu membantu artis macam saya dengan visi dan misi mereka, dan saya yakin dengan kesungguhan perjuangan mereka, badan itulah yang akan saya sertai, ujarnya ringkas tapi penuh makna.

Bharian.

Bonus hari raya setengah bulan gaji

Kuala Lumpur: Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam.

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan turut mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju memberi Bayaran Khas Kewangan sebanyak RM500 kepada semua pesara kerajaan.
Bayaran itu akan dibuat pada 9 Ogos ini,

Kuala Lumpur: Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam.

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan turut mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju memberi Bayaran Khas Kewangan sebanyak RM500 kepada semua pesara kerajaan.
Bayaran itu akan dibuat pada 9 Ogos ini, katanya dalam kenyataan.

Pemberian bonus dan bayaran khas berkenaan akan memanfaatkan seramai 1.27 juta penjawat awam persekutuan dan 657,000 pesara kerajaan.

Najib berkata, pemberian bonus dan bayaran khas kewangan itu dibuat berdasarkan kedudukan dan kemampuan kewangan kerajaan.

Katanya, bayaran itu akan membabitkan anggaran perbelanjaan RM2.2 bilion.

Perdana Menteri berkata, pemberian bonus dan bayaran khas itu adalah penghargaan kerajaan kepada seluruh penjawat awam dan pesara kerajaan.
Kerajaan sentiasa prihatin dan sangat menitikberatkan kebajikan penjawat awam dan pesara kerajaan, katanya lagi.

Beliau berharap langkah itu dapat membantu mereka membuat persediaan menyambut Aidilfitri.

Najib berkata, pembayaran bonus kepada penjawat awam itu bagi menghargai sumbangan dan dedikasi mereka dalam melaksanakan program pembangunan negara.

Bharian.

25 Julai 2012

Tentang iDAN

Cer google " idanradzi" : PC gua ada Kira-kira 33,800 hasil carian (0.14 saat) bila google nama gua... alahai yang kutuk kata gua ni giler pun ada... google ooo google
 

Corong Radio

 
 Corong radio sebenarnya banyak memberikan kenangan hidup bagi orang seusia aku. Zaman kanak-kanak hinggalah zaman remaja TV tak kuat pengaruhnya berbanding Radio.

2. Dulu pun tak banyak saluran; cuma ada beberapa saluran; bermula Radio Malaya, kemudian baru ada Rangkaian Nasional; Rangkaian; Hijau Biru Merah segala.

3. Yang bagusnya di zaman 80an bila sebut idanradzi ramai juga remaja yang kenal sebab rancangan popular seperti Kenangan sering mendapat perhatian pendengar sampaikan masuk akhbar memang popular. Aku galak juga hantar coretan ke sana.

4. Juruhebah pun dah macam artis; ramai DJ popular masa dulu telah pun bersara tapi rancangan popular mereka masih lekat dalam kenangan; selain Kenangan siapa tak ingat; Berbalas Pantun; Panggung Drama, Apa itu, Destinasi, Monshi-Monshi dan banyak lagi.

5. Tak sangka jodoh aku dengan Mila pun melalui radio. Mila salah seorang peminat coretanku. Kebetulan telah ditakdirkan sejak kecil lagi aku suka nama Jamilah. Hatta bila dalam ratusan surat yang aku terima ada nama Jamilah aku memang teruja membalasnya
 Liza Fawwaz, Safar Jariah, Tina Syawal dan 8 yang lain menyukainya.

Aziq sambung belajar di UTM

Aziq telah buat keputusan sambung belajar di UTM Skudai; Sebelum ini dia ambil Asasi UiTM di Puncak Alam. Kami akan ke sana pada 2 September nanti. Masih tak pasti mahu bertolak dari Jenaris awal pagi atau tidur di sana.

2. Biarpun aku lama berkerja sebagai kuli di UPM Serdang sebut UTM Skudai memang aku tak dapat gambaran. Blur, nak ke sana pun aku tak RETI; aku cuma selalu ke Tangkak & Muar sekitar itu.Aku kerja di Fak Kejut. Aziq juga akan ambil bidang yang sama. Kejuruteraan.

3. Cer kasi pandangan apa menariknya Skudai, ada tak hotel ekonomi kat sana ada beberapa orang cadangkan tidur saja di kolej UTM atau hotel di di Skudai. Katanya Johor Bahru (JB) ke Skudai sesak giler. Aku google cuma 8 km dari JB. Awal pagi kena mendaftar diri.

4. Ada waris baru tadi hantar kad nak kahwinkan anak di Perak 1 Septembar. Alahai larat ke badan nak bergerak ke utara tengah Malaya kemudian bergerak ke Selatan; Penat tu. Lama tak ke Johor Bahru. Apa tempat menarik kat sana pun makanan istimewanya pasti ada.
· · · 10 jam yang lalu ·