Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

14 September 2016

Kenali Tayar Anda

–Tayar Sport/Performance

Tayar ini memberikan cengkaman yang menakjubkan tetapi ia hanya boleh bertahan selama 1,000 batu (1,600 km) atau kurang. Tayar jenis Cruiser dan Sport Touring mempunyai keserasian antara cengkaman dan ketahanan yang terbaik. Terdapat juga jenis tayar yang dibangunkan khusus untuk perlumbaan. Tayar ini menawarkan tahap tertinggi dari segi sudut cengkaman ketika di selekoh, kerana pada kebiasaan nya tayar ini hanya “sedap” dan befungsi dengan baik pada suhu yang tinggi, penggunaan pada jalan raya adalah tidak selamat kerana tayar jenis ini biasanya jika tidak mencapai suhu optimum sebelum penunggang tiba di destinasi akan menyebabkan hampir tiada cengkaman pada permukaan jalan raya sepanjang perjalanan. Dalam situasi perlumbaan, tayar perlumbaan biasanya akan dipanaskan sehingga mencapai suhu yang terbaik untuk tayar tersebut dengan menggunakan alat pemanas tayar.




– Sport Touring

Tayar ini amnya tidak digunakan untuk melayan selekoh, tetapi ia digunakan untuk perjalan yang jauh iaitu di jalan yang lurus dan panjang.



–Tayar Sport Street
Tayar jenis ini biasa digunakan untuk perlumbaan jalanan yang agrresif, dimana ia menghabiskan kebanyakan masa untuk melayan selekoh atas jalan raya awam seperti jalan selekoh ke Genting Highland dan Cameron Highland yang mengasyikan. Namun tayar jenis ini tidak mampu tahan lama, tetapi kebaikkan nya pula ia mempunyai daya tarikan yang lebih baik ketika selekoh pada kelajuan tinggi. Tayar Street dan Sport Street ini mempunyai cengkaman yang baik untuk cuaca sejuk tetapi apabila dihangatkan terlalu banyak, sebenarnya ia boleh kehilangan daya cengkaman ketika kenaikkan suhu dalaman tayar melampau,namun ada juga tayar ini yang sesuai digunakan untuk suhu panas seperti di Malaysia.



–Tayar Track atau Tayar Slick

Tayar ini biasa digunakan ketika hari track atau perlumbaan seperti event Aprila di Sepang didalam entry sebelum ini. Tayar ini mungkin mempunyai lebih banyak bentuk profil sedikit hamper seperti segi tiga, yang seterusnya memberikan sentuhan patch yang lebih besar apabila tiba di selekoh,tayar jenis ini tidak disyorkan untuk berada di jalan raya oleh pengilang, dan ia diketahui mempunyai ketahanan yang lebih singkat apabila berada di jalan raya. Disebabkan bentuk segitiga tayar ini, ia akan menjadikan kelebihan apabila di selekoh namun menjadi kurang cengkaman di pusat,ini menyebabkan tayar jenis ini menjadi rata lebih cepat atau hilang bunga apabila digunakan di jalan raya untuk jangka masa yang panjang dan apabila bunga pada tayar hilang lalu mereka akan kehilangan hampir semua cengkaman dalam jalan raya yang basah. Tayar Slicks pula dibuat dari sebatian getah yang lembut dan ia tidak menyediakan daya cengkaman yang banyak seperti tayar jalan yang biasa sehingga ia dihangatkan pada suhu dalaman yang lebih tinggi daripada tayar jalan biasa. Kebanyakan penungang jalan raya tidak akan meletakkan jumlah yang mencukupi pada geseran tayar untuk mengekalkan suhu optimum agar tayar tidak licin, terutamanya di negara-negara sejuk dan pada musim bunga.



– Tayar Off Road

Tayar ini mempunyai bentuk seperti bunga berbonjol-bonjol,dan ia digunakan untuk memberi cengkaman maksimum pada keadaan berlumpur, pasir, atau batu kelikir, tayar ini cenderung menjadi kurang stabil pada permukaan berturap.



–Tayar Touring

Biasanya tayar jenis ini diperbuat daripada getah keras untuk ketahanan yang lebih banyak. Ia mungkin akan bertahan lebih lama, tetapi tayar ini cenderung untuk memberikan cengkaman yang baik daripada tayar sport pada suhu operasi yang optimum. Tradeoff pada permukaan tayar touring biasanya menawarkan lebih cengkaman pada suhu yang lebih rendah, yang bermaksud mereka boleh atau lebih sesuai untuk menunggang dalam keadaan panas,sejuk atau musim sejuk manakala tayar sukan nya tidak boleh mencapai suhu operasi yang optimum.



Langkah Seterusnya??

Langkah seterusnya selepas membuat pilhan tayar yang di ingini ,anda perlu lah melihat mengikut kegunaan pada motor,kita harus memilih size yang sesuai mengikut rim motor kita, supaya tidak membuatkan kenderaan kita menjadi berat apabila memilih tayar yang tidak sesuai, contoh nya jika rim tayar kita

1- Rim 2.15 lebar size tayar yang sesuai adalah bersize 90-100 sahaja
2- Rim 2.50 lebar size tayar yang sesuai adalah bersize 100-120 sahaja

Apakah yang perlu kita tahu?

Didalam memilih tayar anda juga perlu tahu tarikh tayar tersebut dikeluarkan,kerana tayar yang dikeluarkan serta disimpan dengan rapi boleh bertahan dalam masa 4 tahun tetapi jika ia tidak dijaga elok dengan mendedahkan tayar kepada sinaran matahari tayar tersebut hanya mampu bertahan dalam jangka masa 1tahun sahaja, dan kepada sesiapa yang biasa membeli tayar secondhand perkara utama anda hendak lah melihat pada tahun keluaran kemudian bibir tayar tersebut dan periksa jika ada kebocoran itu amat penting serta kenal pasti tayar toreh atau tidak,ini tidak bermaksud tayar toreh tidak boleh digunakan langsung,boleh digunakan tetapi untuk tidak dalam jangka masa yang lama akibatnya akan menyusahkan pelabagai pihak:-

- Adalah lebih selamat jika selalu berjalan jauh usia tayar kereta yang sentiasa berjemur tanpa tempat parkir berbumbung; biasa tayar akan menjadi keras & merekah. 3 tahun tahun itu tempoh selamat. Sekitar 3 tahun eloklah ditukar tayar kereta anda



Sila rujuk gambar rajah tersebut untuk menentukan tahun dan jenis tayar anda



Jurang Pendapatan Gaji Orang Kaya VS Golongan Berpendapatan Serdahana & Miskin di Malaysia Tertinggi Di Asia Tenggara!






Jurang Pendapatan Gaji Orang Kaya VS Golongan Berpendapatan Serdahana dan Miskin di Malaysia Tertinggi Di Asia Tenggara!

Saban hari terpampang di media arus perdana yang mana negara kita Malaysia mahu menjadi negara yang berpendapatan tinggi dengan angka dengan pendapatan per kapita USD$15,000 menjelang tahun 2020.

Di mana sekarang ini, Malaysia masih lagi ditahap US$9,970. Tetapi..

Tetapi dalam pada masa yang sama, diharap kerajaan Malaysia mengambil berat situasi sukar yang dihadapi rakyat Malaysia jurang pendapatan di antara orang kaya VS orang miskin yang semakin melebar jauh dan semakin jauh….

Semakan Berita terhadap beberapa laporan yang terkumpul yang disediakan oleh World Bank (Bank Dunia) menunjukkan?

Berita Semasa turut juga membandingkan Malaysia dengan negara-negara Asia yang lain serta juga dengan negara-negara yang mempunyai kuasa ekonomi dunia yang kuat termasuklah Jerman, Kanada, China, Britain, USA dan lain-lain lagi di mana Berita Semasa cuba melakukan perbandingan secara menyeluruh. Hasilnya…

Malaysia hanya mampu duduk sama rendah dengan Seychelles, Sudan, Nigeria, Zambia, Papua New Guinea, Gambia, Jamaica, Uganda, Senegal dan Zimbabwe.

Manakala apabila Berita Semasa melakukan perbandingan terhadap antara negara di Asia Tenggara mengejutkan apabila Malaysia diangkat sebagai juara :
Senarai Ranking Negara Yang Mempunyai Jurang Miskin VS Kaya di Asia Tenggara

Malaysia (46.21)
Filipina (42.98)
Singapura (42.48)
Thailand (39.37)
Indonesia (38.14)
Laos (36.74)
Kemboja (36.03)
Vietnam (35.57)

Gini Coefficient merupakan indeks antarabangsa merupakan penanda aras dan kayu pengukur terhadap ketidakseimbangan pendapatan dalam sesebuah negara. Semakin tinggi nilai indeks tersebut, semakin melebar jurang pendapatan antara orang kaya VS orang miskin.

Berdasarkan semakan Berita Semasa di World Bank, jurang pendapatan di Malaysia semakin naik mendadak dari 37.91 (tahun 2004) kepada 46.21 (tahun 2010)

Pada pendapat Berita Semasa terdapat beberapa faktor dan punca yang menyebabkan jurang pendapatan antara orang kaya VS orang miskin di Malaysia :

Pertama : Lambakan pekerja asing yang pastinya dibayar upah yang murah

Kedua : Sepanjang 15 tahun lepas, gaji untuk pekerja di Malaysia telah terkebelakang. Hakikatnya hari ini, KWSP melaporkan yang 78.6 peratus daripada penyumbangnya memperolehi RM 3,000 sebulan atau kurang.



Pendapatan negara sebahagiannya datang daripada cukai pendapatan individu yang mana setakat hingga hari ini, hanya 1.0 juta daripada 10.8 juta tenaga kerja layak untuk membayar cukai.

Ketiga : Kuasa beli rakyat Malaysia semakin lemah dan lemah. Contoh paling mudah. Bagaimana seorang graduan pada 1980 mempunyai kuasa membeli lebih tinggi dibandingkan dengan graduan pada hari ini. Dengan anggaran gaji asas RM1,000 seorang graduan boleh memiliki sebuah Opel Gemini berharga RM12,400 atau 12 bulan gajinya dan membeli sebuah rumah yang baik, mungkin di Taman Tun, berharga RM62,000 atau 56 bulan gajinya.



Graduan ari ini, dengan bayaran pokok sebanyak RM2,500 atau hanya 2.5 peratus tinggi daripada graduan tahun 1980, sebuah Mazda 6 sekarang berharga RM178,000 atau lebih kurang 71 bulan gaji bulanannya dan sebuah rumah yang baik tetapi jauh di luar Kuala Lumpur, katakan di Nilai yang berharga RM350,000 atau 140 bulan gaji bulanannya. Kos sara hidup telah meningkat dengan sangat tidak masuk akal dan kuasa membeli seorang pekerja secara puratanya telah berkurangan dengan sangat nyata.

Keempat : Ketidaksamarataan dalam sistem pendidikan kita juga menyumbang kepada 77 peratus tenaga kerja Malaysia hanya berkelulusan SPM dan ke bawah, seterusnya menyebabkan kadar gaji yang rendah.



Berita Semasa tidak menolak bulat sebarang usaha yang emmbawa kebaikan kepada negara. Cumanya jika kita merancang untuk mempunyai satu impian besar bersama, kita sama sekali menatang “kelompok elit dan taikun di Malaysia semata” sedangkan rakyat marhaen yang membentuk lebih 80 peratus daripada populasi Malaysia pelrukan pembelaan.

Kita memerlukan impian yang merangkumi dan menyeluruh serta menitik beratkan kualiti kehidupan kepada semua rakyat Malaysia, bukan hanya kelompok terpilih sahaja.



Sayang sekali, jika negara Malaysia yang kaya dengan tanah subur, hasil mahsul seperti petroleum, balak, gas asli dan populasi golongan belia yang besar tidak digunakan dengan sebaliknya. Sama sekali tidak boleh diterima bagaimana mungkin sebuah negara kecil dengan jumlah penduduk sekitar hanya 30 juta mempunyai indeks jurang pendapatan yang sangat besar seperti yang ada sekarang ini. Apa yang sedang berlaku?

Kami tidak berseorangan untuk risau mengenai jurang pendapatan antara orang kaya vs orang miskin semakin melebar, apabila Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak sendiri mengakuinya dengan masalah jurang pendapatan yang semakin meningkat di Malaysia dalam temubual baru-baru ini dengan Martin Soong daripada CNBC.



P/S : Berita Semasa tidak mahu nanti, negara Malaysia dikenali dengan dengan empat perkataan, “Negara kaya, rakyat miskin”. Jadikan data yang ada ini suatu semangat untuk pemimpin menjadikan kehidupan rakyat marhaen di Malaysia bertambah baik dan baik. Insyaallah