iDAN

30 Mei 2011

GARIS PENAMAT

RAMAI yang tak nampak
di manakah garis penamat itu
apakah jauh di hadapannya atau
ianya tanpa sedar telah pun dilalui
ketika mega senja menggamit luka.

Semalam sang hati telah pun berjanji
akan setia dalam kabus iman putih
bertasbih dengan ketuhanan sejati
amarah telah pun dicincang lumat
berbaja dengan dedebu harapan
kismis zikir manis di batini
menuntut nilai sakti Ilahi
dunia bukan milik abadi.

Kekinian jaluran pelangi meniti gerigi
dengan suram keadaan tanpa rona setia
tempias dendam & prasangka menghitam rona
tak ingat lagi mandi di telaga makna
tersasar arah tak siapa membetulkan

: Siapakah peniup wisel bak peluit
sangkakala minda yang hampa
bayangnya seiras Israfil.

iDANRADZi
Jenaris Kajang.

Mingguan Malaysia
29.5.11

27 Mei 2011

SMS iDAN

Jarang aku buang SMS yang aku terima, jika ada kelapangan aku suka salin ke komputer peribadi, kecuali terdesak & tak sempat nak padam kotak sms penuh.

Jarang juga aku buka talian telefon bimbitku tapi SMS tetap bersemadi di dalam kotak ingatanku. Ini antara SMS yang aku terima.

Saya pun tak dapat contact miza la paksu.. Dia off.. Habis batrri lg ke..
From BellaHudgens 2:44pm 17/5/11

Sabri dn saya bwk treler..
From ProfNidZam 7:43pm 16/5/11

Baki:RM9.24. Isian semula sbl:17-05-2011 dari: 60169094343

Aku terlekat d rmh pengantin sbb hujan lebat kat sini
From: PakWahid 1:45pm 14/5/11

Baki:RM17.76. Isian semula sbl:17-05-2011 dari: 60169094343

RQ1 SPE NIE From Deqma 7:48am 1/5/11

Hi ohm mar
Bar loat nay le
Nay kaung lar
Aloat kaung lar
From:+60163653035 9:16pm 12/2/11

Ceria panjg umur murah rezeki. Amin From: Zz 7:51am 26/1/11

SMS pada 12/2/11 itu agak pelik! pastinya dari seseorang yang sesat, kerap juga datang SMS ini mungkin ada kalangan kita faham akan erti bahasa yang tersurat lagi tersirat.

Tanda ingatan nan ikhlas dari Zz, pastinya iannya terpahat di hati sebab seawal pagi ingat akan hari kelahiranku tak siapa duga talian ukhuwah ini boleh terjalin begitu intim.

26 Mei 2011

Tak Sampai dua minggu sahaja lagi...


Tinggal tak sampai dua minggu sahaja lagi artis lawak kita dikurung di Astro Warna; nampak sangat stesen TV berbayar ini telah memplagiatkan pelawak kita demi laba... biarpun lebih 18ribu peminat Raja Lawak (RL) pun Maharaja Lawak (ML) menolak polisi perniagaan Astro tetapi dipandang ringan oleh pihak Astro.

Aku nak melihat perjalanan stesen ini apakah Akademik Fantasia (AF) juga akan dikurung di pakej Astro Mustika kita lihatlah nanti; seharusnya kita sebagai pengguna menggunakan kuasa pengguna kita. Aku telah pun mengadu masalah melobi keuntungan ini ke Biro Pengaduan Awam namun ceriteranya sama. Alasan kukuh pihak Astro tiada paksaan pun ML tidak format yang sama bagai RL.

Minggu hadapan adalah minggu ke 10 minggu terakhir, perjuangan kempen 18ribu peminat ML akan terkubur dengan kegagalan menggesa Astro Warna mengembalikan tayangan secara langsung di Astro Prima.

Jika kita sebagai peminat RL mahu bergabung kempen jangan mengundi; pasti Astro Warna akan terkedu kena bayar semua hadiah ML. Bukanlah kita nak cabar atau kacau perniagaan Astro tapi caranya memang tak kena. Cukuplah seniman 50an pun 60an kita menjadi mainan pihak plagiat; sebagai contoh Allahyarham Tan Sri Datuk Amar Dr. P Ramlee yang terperangkap oleh mangsa plagiat penerbit filemnya yang gah seantero dunia. P Ramlee pergi meninggalkan kita dengan seorang tak punya apa, hanya karya & bakat seni beliau sahaja menjadi khazanah bangsa.

Berhibur ada batasnya, janganlah lantaran mahu berhibur kita terperangkap ke bajet yang tak munasabah!.

Kecik bergabung dengan Idlan menjadi Wai antara pasukan
terawal tersingkir di ML.

Ish! 11



Curi makan!

Imuda amat Fantastik


"Puisi ini akan saya rockkan buat kali pertama & terakhir" memang sedap amat bilamana Imuda mendendangkan puisi A Samad Said dengan caranya tersendiri, jika dapat dirakamkan aku percaya ianya akan menjadi koleksi seni yang mahal & indah. Dengan iringan muzik & tiupan harmonika. Tak puas hanya satu puisi.

Ketika Imuda membuat persembahan semua yang hadir amat terkesima & terpukau. Dato' Julie Sudiro aku perhatikan tak tahan rasa menahan gelak tanda terhibur. Memang fantastik.

Di samping itu Sohaimi Mior Hassan pun tak kurang macho suaranya. Lagu Misteri Cinta yang didendangnya amat menggamit kenangan. Lagu ini diciptanya ketika pertama kali dia jumpa isterinya. Sepulangnya dari berjumpa maka tergiang-giang di telinganya akan lagu ini.

Datuk Sarimah pun amat mendayu suaranya ketika mangalunkan puisi, wajahnya rupawan masih amat terserlah biar pun telah bertudung. Siapa sangka orang berusia masih secantik Dato' Sarimah.

Majlis ini memang amat manis buat kukenang, agar saudara Amran Penyair akan sudi mengundangku lagi ke majlis Lima Bintang.


Misteri Cinta
Kau bertanya padaku
Mengapa aku sangat mengasihimu
Dan sentiasa inginkan
Agar kau selalu ada di sini

Bagaimana harus kuhulurkan
Dengan kata misteri cinta
Kerna tuhan saja
Yang tahu jawabannya

1
Andainya aku mampu gambarkan pada mu
Andainya aku mampu bercerita
Akan kulukis sebuah lukisan
Dan ku tulis novel cinta kau dan aku

Kau bisikkan padaku
Bahawa engkau juga rasa begitu
Dan berharap agar
Kufahami cinta suciku

( ulang dari 1 )

Sumbangan m hafiq

25 Mei 2011

Rutin Harian iDAN 2

Setelah sempat klik internet, dua ruang yang aku sering klik. Pertama blogku di blogspot, aku akan balas respon yang ada. Sekarang sekitar satu dua sahaja sehari, ikut isu; jika dulu sampai lebih sepuluh orang akan kasi respon sesuatu isu. Keduanya FB, ruang ini memang pelik; terlalu banyak mendapat respon biar pun terkadang isu remeh. Aku cuba untaikan (link) blog ini ke FB tapi agak hampa, tak ramai suka baca nota panjang. Padahal talian ke laman sesewang ini memang laju & pantas sekali.

12. Jam 9:30 Azim telah bangun, jika aku telah beli sarapan dia akan sarapan sendiri; bergantunglah jika aku belum makan akan makan bersama. Yang pasti kami akan makan bersama, sering juga kami makan di Kedai Mamak Naina Maju, biasalah mamak telah tahun minuman kami adalah aku Teh Tarik kurang manis air suam ikut cuaca kalau rasa panas ais kosong, Azim pula Holick Ais. Sambil tunggu roti canai dua keping banjir; kami suka makan telur rebus taruh kicap & serbuk lada putih. Tenguklah kalau lapar sangat dua biji seorang. Kalau makan roti kosong dua keping sampai jam 2:00 petang pun tak akan lapar. Azim biasanya roti telur.

13. Menjelang jam 12:00 tengah hari aku akan siram pokok bunga, kemas laman depan kut ada tahi kucing, kasi bejuku makan, ganti airnya jika keruh sangat atau aku akan cari barangan dapur. Biasanya di TESCO Kajang, jika Husna ingin masak, aku akan cari apa bahannya. Macam siang tadi aku beli ikan kayu (tongkol) nak buat masak singgang, lengkuas, bawang putih, bawang merah, kacang bendi, belacan, sardin tin dan beberapa barangan lagi habis sekitar RM50. Ke TESCO tidaklah setiap hari tapi aku suka ke TESCO biarpun Giant lebih dekat sebab barangan basahnya nampak segar & banyak pilihan. Ke TESCO ini aku naik kapcai sahaja; ikut jalan pintas Sungai Kantan, jadi tak timbul Lelaseng Jalanan. Aku pula jadi Atok Rempit, perah motor tak berek di bumper; asap kapcaiku semua nyamuk mesti mati punya.

14. Jika ke TESCO memang ambil masa, sampai di rumah dah jam 12:00 tengah hari lebih; Azim pergi bersiap aku rehat sebentar & hantar dia. Azim masuk sekolah jam 1:00 tengah hari, ketika ini jalan di Jenaris sederhana sesaknya. Terkadang aku penat berhenti kejap di bawah pokok dekat sekolah Azim; hisap rokok. Di rumah memang aku tak hisap rokok. Sekitar jam 1:15 tengah hari aku telah berada di rumah. Santai kejap di kamar panjang; jika kena cari lauk waktu ini aku akan singgah di gerai Akak yang rajin buat lontong di Sungai Kantan; atau beli nasi bungkus di Mamak Naina Maju atau beli nasi ayam di Restoran milik Ayu rakan sekolah Afiz. Kedai lain aku jarang singgah sebab cekik darah amat harganya. Cuma Restoran Warisan bolah tahan itu pun sebab aku rapat dengan Nengnya; kalau Neng yang kira murah sikit, kalau taukenya kira mak datok sama dengan harga di Restoran Pantai Timur.

15. 1:45 tengah hari kena ambil Anif pulang; kerja ambil Anif ni tak menentu, terkadang dia balik lewat aku terpaksa tunggu dia telefon, terkadang dia naik bas. Maknanya aku tak boleh bergerak sebelum dia balik. Nak tidur kejap pun tak boleh.

Banyak lagi tugasan orang bersara, ini baru jam 2:00 petang. Memang betul bukan senang jadi suri rumah; apatah lagi kalau kena hantar & jemput anak ke sekolah.

23 Mei 2011

Rutin Harian iDAN


Semalam aku telan 3 jenis ubat sakit kronikku sebelum tidur, tahu apa sudahnya? Bangun pagiku jadi liat sangat biar pun jam 12:00 tengah malam aku telah terlelap di kamar panjang.

2. Jam 6:15 papi Mila telah mengejutkan aku; "Mila tumpang kawan hari ini, ayah uruskan anak-anak" sanyup sahaja aku terdengar suara Mila, tak pasti apakah dia ke surau subuh ini, sejak kebelakangan ini Mila rajin amat ke surau. Aku macam itulah, tenggelam timbul; surau sepelaung sahaja dari rumahku. Afiz nak guna Avanza hari ini.

3. Aku cuba bangun tapi sakit kepala & pening melampau bagaikan menerjah kepalaku. 6:30 pagi ke bilik air & rebah di sofa anjung rumah, kejutkan Anif untuk sekolah, Azim sebelah Anif untuk sembahyang subuh.

4. Dalam masa yang sama dengar bebelan Mila yang banyak tak masuk akal puncanya aku buat dengar tak saja nak bukakan pintu pagar. Aku masih pening lalat. Dia dah lambat rakannya dah tunggu di hentian depan. 6:15 pagi aku perasan Anif baru nak ke bilik air, Azim beralih tempat tidur setelah solat subuh. Kamar panjang yang masih ada sejuk penghawa dingin yang baru aku tutup suisnya.

5. Jam 7:05 pagai aku telah berada di dalam Avanza setelah tutup semua suis lampu yg perlu tunggu Anif ke Avanza, pagi ini Mila tak buat teh atau tak ada sarapan; selalunya dia buat teh selepas subuh telah ada paling tidak roti terkadang ada karipap Mila beli depan kedai mamak Jenaris.

6. Jam 7:10 pagi lebih baru Anif masuk Avanza setelah dia kunci pintu & gril rumah. Hari ini okey nampaknya, kalau hujan selalunya kereta jem sampai ke depan pagar rumah. Jika tak jem sekitar 10 minit sampailah ke sekolah Anif di Saujana Impian. Masuk sekitar 7:25 pagi. Anif pakai kasut dalam Avanza. Jem sampai depan suara. Pepagi begini aku terkadang angin tenguk pemandu perempuan memandu; main terjah sahaja terkadang sampai lebih dari 5 buah kereta aku terpaksa beralah. Ish! melampau. Simpan tiga terpaksa minta simpati kereta berbaris panjang di jalan utama. Pemandu perempuan sering dengan wajah sardin memintas dari kiri. Lorong sepatutnya selorong memandai buat dua lorong. Klasik FM di Radio.

7. Simpang 6 lampu isyarat di bawah Lebuh Raya SILK susur Jenaris ini memang kena betulkan, ada lebih dari sepuluh taman perumahan terpaksa bertumpu keluar masuk ke jalan ini. Kalau masing-masing terjah memang akan berlaku kemalangan. Jika lelaki suka mencilok & terjah sesuka hati kita panggil samseng jalanan jika pemandu perempuan@wanita nak panggil apa iyer!. 7:25 pagi sampailah di depan sekolah Anif, ramai amat orang macam keluarga Anif ni, aku memang tak boleh hidup bertumpu di saat akhir. Memang stres. Pintu pagar kecil sekolah Anif telah ditutup terpaksa bertumpu dengan pintu pagar utama. Anif lari-lari anak berkejar masuk ke sekolah, perhimpunan telah bermula.

8. Teringat dalam kereta Anif berpesan, "...hari ini ayah mesti jemput Anif 1:45 tengah hari..." dia masih dalam minggu ujian, sejak minggu lalu. Kenderaan masih sesak di simpang tiga Saujana Impian pun di lampu isyarat Jenaris. Hari ini aku pakai baju-t pagoda terbalik, teringat nak beli sarapan. Terpaksa cari tempat terlindung sikit nak buka baju. Beli 4 bungkus nasi lemak; dua bungkus lauk telor goreng, dua bungkus lagi lauk ayam sambal. RM2 kuih. Masih dengan harga RM1 untuk 3 ketul kuih. Karipan & Pulut Panggang.

9. Sekitar jam 7:45 sampai ke rumah. Afiz tengah sidai kain; Husna dah siap nak bawa Qasrina pergi cucuk. Qasrina demam & selesema hari ini. Petang minggu dua sudah dia balik ke Jenaris. Mereka tak sempat sarapan terus peri Klinik Kajang sekitar 7 minit dari rumah.

10. Aku jerang air, buka Astro, kemas tempat tidur & kemas meja makan. Bila air mendidih bancuh Teh O & rebus telur masak tiga suku. Bau tahi kucing buat aku tak senang bernafas, ada empat ekor anak kucing di dalam dua buah sangkar. Terpaksa buang tahi kucing ganti pasirnya kemudian terpaksa sabun tangan faham sahaja bila pegang kertas lapik sangkar kuching ini risau pelbagai kuman kut berjangkit.

11. Sarapan sambil tenguk Selamat Pagi Malaysia atau Malaysia Hari ini. Nak kejutkan Azim kasihan kut dia lambat tidur malam tadi. Selepas makan basuh pinggang mangkuk & basuh kain. guna mesin basuh. Selesai semua tu baru paam semua suis lampu dapat klik komputer di kamar panjang tunggu Azim bangun.

Banyak lagi kerja tak selesai, tu kat luar pokok bunga belum siram, bil belum bayar, gula telah habis. Garam kicap tu siapa yang nak beli nanti. Nak cari makan tengah hari sudah pasti. Mungkinkah Husna larat masak, tak larat kena beli lauk di kedai nak cari barangan dapur nanti nak hantar Azim sekolah nak jemput Anif; siapa kata orang bersara tak buat apa?. Tak ada kerja; kalau awak tu pengurus pegang pen semak fail buat kerja pejabat; kerja rumah pun kerja juga rasanya lagi besar tanggungjawabnya.

Bayangkan kalau dua atau tiga kali nak hantar & ambil anak; ingat boleh duduk di bawah kipas angin atau penghawa dingin sajakah. Tetiba anak muncul kat rumah. Bayangkan sebelum setiap kali keluar rumah kena pasti semua pintu terkunci, suis tertutup, pagar kena rapatkan. Bayangkan nak bawa kapcai tengah panas atau hujan; nak mencelah dengan kenderaan orang kaya sombong, nak elak kereta mewahnya memandu macam kena kejar rimau. Belum lagi kena simbah air hujan ketika bayar bil atau terpaksa ke Kajang nak hidupkan insuran. Belum lagi nak pikul beras bersama barangan sarat dengan kapcai. Semuanya kerja itu suri rumah orang bersara.

(Pernah aku lepas tangan tak buat semuanya! mogok sebentar sekadar menguji; nampaklah adengan orang merengus! hingga ayahnya bagai mahu kena pukul, amuk macam nak bunuh orang. Kalau tak anak-anak pasti Mila. Bukan kita nak minta perhatian tapi rasa terkilan juga asyik kita disindir duduk rumah tak buat apa memboroikan perut saja!. Bila Husna tinggal di rumah sebahagian kerja seperti memasak, sidai kain & basuh pinggan dia memang rajin buat. Tapi aku bersungut juga pada anak-anak & Mila. Tak kan nak jadi Husna tu bak pembantu rumah. Kena buatlah bersama, jangan bersungut kalau habuk pekat di rumah. Itu memang tanggungjawab bersama. Ramai suami di luar sana yang isterinya masih berkerja, paling tidak akan berlaku suasana ini sekitar dua atau tiga tahun; kecuali kahwin sebaya.)

22 Mei 2011

UiTM Puncak Alam Menggamit Aziq


Siapa tak teruja nak belajar di Universiti Teknologi PETRONAS (UTP) . Sebut namanya pun dah gah. Aku Mila & Aziq telah pergi ke sana, subuh kami tlah berada di masjidnya yang anggun. Tenguk tiang masjid pun ala pasu bunga. Muka pintunya pun macam pintu spy leman; sentuh terbuka.

Waima, orang biasa macam kami memang tak mampu. "Tuan puan kena cari duit sendiri sekitar RM80K.." ayat ini menyebabkan kami berpatah balik biar pun Aziq memang layak; Aziq dah pun dapat terima tawaran setelah seharian temuduga di sana. Sekarang tak sampai 20% pelajar di sana ditaja oleh Petronas. Kenapa iyer!, kalau dulu sampai 50% lebih pelajar kita dapat biasiswa belajar di sana.

Selang beberapa hari Aziq dapat pula tawaran Matrikulasi di Perlis, aku terbayangkan akan pergi ke sana juma Dr Asraf sahabatku. Dia mengajar di Perlis; pastu dapat jumpa dia. Pilihan bagiku terpulang pada dia; jika nak belajar jauh pun aku rasa terpaksa terima. Biarpun dalam hatiku terasa berat amat berjauhan dengan anak-anak!

Bagaimana pun tetiba Aziq memilih ke UiTM Puncak Alam ikut Asasi di sana... moh! kita bergerak..

Ish!10


alahai dahaganya!

21 Mei 2011

Mengapakah umat Islam digalak merebut peluang?


SYIAR

Mengapakah umat Islam digalak merebut peluang?

Oleh Ustaz Sayid Amin Jasin
Pensyarah Institut Pengajian Tinggi Al-Zuhri

Daripada Ibn Abbas r.a. , Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:

"Rebutlah lima keadaan sebelum datang lima keadaan yang lain, iaitu keadaan mudamu sebelum tuamu, keadaan sihatmu sebelum kedatangan sakitmu, keadaan kaya sebelum fakirmu, keadaan lapangmu sebelum waktu sibukmu dan masa hidupmu sebelum tibanya kematianmu."

Hadis riwayat Imam al-Hakim.

Allah s.w.t telah menciptakan manusia di dunia ini dengan tujuan mengEsakan Allah dan mengabdikan diri kepadaNya semata-mata.

Untuk mencapai tujuan ini, Allah azza wajall tidak membiarkan manusia begitu sahaja, tetapi Allah s.w.t telah membekalkan kepada manusia segala keperluan bagi melayari bahtera kehidupan dunia ini dengan pelbagai nikmat yang tidak dapat dikira manusia; usia, kekuatan, kekayaan, masa, kehidupan dan sebagainya.

Biasanya manusia akan hanyut apabila dikurniakan dengan nikmat-nikmat seperti, masa lapang yang ada, kekayaan, zaman mudanya dan juga kesihatannya.

Maka dalam hadis tadi, Rasulullah s.a.w telah menjelaskan kepada kita kepentingan merebut peluang-peluang memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t ketika 5 keadaan tadi yang merupakan takdir baik sebelum datang 5 keadaan lain yang merupakan takdir buruk bagi manusia.

Marilah kita manfaatkan takdir-takdir yang baik ini, memperbanyakkan ibadah, saling mengajak kepada kebaikan, sampaikan yang benar, cegah kemungkaran dengan kebijaksanaan, supaya kita tidak tergolong diantara orang-orang yang menyesal di akhirat kelak.


15 Mei 2011

Peribahasa


Asal Jadi
Kerja yang dibuat sambil lewa

Asal Datang
Datang dan tidak perlu lama

Asal Buat
Sesuatu perkara yang dibuat sambil lewa

Apalah kata kukur nyiur juga yang binasa
Mudah menyuruh, orang yang melakukannya yang susah.

Apabila orang miskin menghendaki wang dia mendapat anak apabila orang kaya menghendaki anak dia mendapat duit.
Lain dihajat, lain yang diperoleh.

Habis Modal
Tiada idea lagi

Habis manis sepah dibuang
Disayang semasa masih cantik

Fairus Kemalangan... langgar lembu.


abg idan..
nak bagi tau..kat fakulti ni brape kerat je dtg keja
yg datang pun xleh nk on PC letrik xde..tgh usaha tu
si fairus balik kg. Machang..dia eksident langgor lembu berlari di tepi jalan
kesian dia...teruk jgk..jika repair habis la 3ribu keretanya



line lembab
keluarganya macam mana
kereta tu boleh klim insuran
kena kat mana tu... dah sampai machang atau kat sekitar pahang...


dah sampai machang
dah dekat rmh pak mertuanya
famili ok
kreta je renyuk redam dpn.


perasan juga org sana bawa laju-laju

nak lintas dari pekan machang ke kb rasa takut amat




tp masih boleh berjalan
bkn bwk laju
lembu tu pun melintas tetiba




ooo
alhamdulillahlah keluarga tak apa-apa
babynya kecik lagi
tak dapat bayangkan kalau terhemtak mana-mana..

tak dapat nak elak...




teringat masa ke UTP baru ni
malam2 jalan sana pun banyaka kerbau
tuan tak ada
kerbau ni semua hitam legam mmg susah nak nampak
habis tu nak repair kat sana ke?kena lama tunggu kalau klim insuran
kalau duit sendiri mmg cepat...teringat Muhammad Ahmad org Lambor kita...kereta toyotanya berbulan tersadai di bengkelorg kata yg cepat jika Insuran Takaful

Cer cerite siapa pakai Toyota.


Tak sampai setahun bearing tayar depan kereta Avanza yang menjadi teman Mila meragam lagi. Rasanya baru sangat Mila tukar, mungkin sekitar enam bulan. Mungkin lebih awal. Sedangkan sejak beli lebih dari tiga tahun okey saja. WMV tahun berapa iyer.

Mila tak pernah baiki atau servis kereta di luar. Sentiasa di Pusat Servis Toyota. Isunya sekarang adakah semua Pusat Servis Toyota menggunakan alat ganti yang buatan di Thailand. Jika memang Toyota telah membuka kilang di Thailand, apakah ianya menepati piawaian.

Memanglah masalah bearing ini jika silap gaya, sebulan pun boleh rosak jika kita guna tayar besar atau sport rims saiz 18 inci masuk lubang sahaja siaplah. Meragamlah. Cumanya macam tak kena pula jika tak sampai setahun ianya perlu ditukar; Avanza Mila tu guna rim ori sahaja.

Tanda bearing tayar anda telah rosak adalah bunyi tayar yang amat kuat bagaikan mengaum jika anda memandu sekitar 100kmj. Bingit. Nak dengar radio pun tak boleh. Ianya kena tukar sepasang. Harga sepasang sekitar RM300.

Aku malas ambil tahu sangat masalah Avanza Mila ini tapi tahun lalu, bila aku tukar bateri telah berlaku kekecuhan Pusat Servis Toyota mengatakan bateri yang kami beli tak sampai 24 jam telah kondem; Pusat Servis Toyota tukar yang baru. Sedangkan bila aku pulangkan di kedai yang aku beli, mereka buat ujian dengan radas kekuatan bateri okey sahaja.

Berurusan dengan Pusat Servis Toyota semua tahu jauh lebih mahal dalam segi upah & alat ganti. Isunya kenapa tidak ditukar dengan alat ganti yang buatan di Jepun, semua tahu jauh lebih tinggi kualitinya. Barulah berbaloi pelanggan mendapat khidmat yang terbaik seperti mana Toyota janjikan.

12 Mei 2011

Ish! 9

Ish! ngantuknya

Sesat

Ciri Ciri Ajaran Sesat

Dalam ajaran / Aqidah Theosophy, Tasauf, Occultism (Ilmu Ghaib), Syiah Ismailiah dan Batiniah.
Jika ada didalam sesuatu ajaran itu seperti dibawah ini, ia adalah diwartakan sebagai Ajaran Sesat. :-

1) Guru atau pengikut membuat pengakuan menerima wahyu.
2) Guru membuat pengakuan memegang kkunci pintu syurga.
3) Mengaku bahawa gurunya sebagai nabi atau malaikat.
4) Mempercayai roh orang mati menjelma ke dalam jasad orang hidup.
5) Amalan seperti zikir boleh menangguhkan kiamat.
6) Pengikut tarekat mereka sahaj dijamin masuk syurga.
7) Mempunyai bahawa guru mereka boleh menebus dosa dengan wang.
8) Mempercayai bahawa semua agama adalah sama.
9) Mempercayai ada lagi nabi selepas nabi Muhammad.
10) Penyerahan rohani / jasmani kepada guru melalui nikad batin.
11) Meminta pertolongan daripada orang yang telah mati.
12) Mempercayai bahawa dirinya atau pengikutnya sahaja yang layak mendapat ma'unah (pertolongan) Allah SWT.
13) Mengaku Allah menjelma dalam dirinya.
14) Mendakwa bahawa dirinya sebagai wakil nabi, boleh memberi sysfaat kepada muridnya.
15) Mendakwa bahawa wahyu turun selepas wafatnya Nabi Muhammad SAW.
16) Mendakwa bahawa ajaran tarekatnya diterima terus dari Rasullullah secara jaga.
17) Mempercayai bahawa orang mati boleh memberi pertolongan apabila diseru namanya.
18) Mempercayai bahawa orang tertentu tidak mati dan akan lahir semula sebagai Imam Mahdi.
19) Mengaku dan mempercayai bahawa seseorang itu boleh berhubung terus dengan Allah melalui Nur Muhammad SAW yang ada dalam dirinya.
20) Boleh memanggil roh orang mati dlam amalan menurun oleh bomoh atau tukang sihir.
21) Memansuhkan Syariah islam dan mengadakan syariat baru.
22) Meninggalkan sembahyang Jumaat keraan mengamalkan suluk.
23) amalan haji tidak semestinya di mekah, di tempat lain juga boleh.
24) Huruf huruf dalam kalimah hanyalah lambang.
25) Mempercayai bahawa bacaan2 seorang guru ke atas sesuatu benda seperti batu, gunung dan lain2 boleh memberikan kesan baik atau buruk.
26) Mengagung agungkan keturunan Yahudi sebagai kaum baik dan perlu dicontohi.
27) Mengaku diri sebagai Nabi Isa.
28) Mengaku diri sebagai Imam Mahdi.
29) mendakwa menjadi wali sedangkan dirinya bergelumang dalam maksiat.
30) Mengaku tahu perkara2 ghaib dan menilik nasib sesaorang.
31) Mengaku dirinya atau gurunya maksum
32) Menghalalkan nikah adik beradik
33) Mematuhi dengan buta tuli ajaran gurunya walaupun gurunya itu melakukan kesalahan an dosa.
34) Setiap murid dikehendaki menyerahkan diri, anak, isteri dan harta benda kepada gurunya.
35) Guru mendakwa bahawa tugas tugas Rasul diamanat kepadanya.
36) Islam sesaorang itu tidak sah jika tidak diislamkan oleh gurunya.
37) Semua manusia boleh melihat Allah di dunia ini.
38) Mendakwa melalui tarekatnya Allah menurunkan Nur (cahaya) di dalam badan Nabi Adam turun menurun di dalam badan semua Nabi Nabi dan seterusnya ke dalam badan Imam imam (Syiah) dan guru guru hinga kiamat.
39) Sebelum naik haji ke Mekah hendaklah bersuluk di panca Budi Medan atau di Medan sahaja.
40) Syeikh atau gurunya mendakwa mempunyai mukjizat.
41) Mendakwa dirinya sebagai penjelmaan sahabat sahabat Nabi SAW.
42) Bersemadi di tempat tempat gelap memusatkan fikiran kepada satu satu hajat.
43) Jika ada kemusykilan dalam satu satu ajaran, murid dilarang berbincang sesama sendiri tetapi hendaklah dirujuk kepada guru.
44) Boleh meramalkan kedatangan Imam mahdi dan kiamat.
45) Pengikut boleh menerima kuasa luar biasa dari guru.
46) Pengikut pengikut lelaki dan perempuan dikehendaki diuji dalam bilik khas dan bersumpah tidak akan menceritakan kepada sesiapapun apa yang terjadi dengan guru dalam bilik itu.
47) Pengikut tidak boleh berkahwin dengan bukan pengikut ajaran itu.
48) Pengikut diwajibkan merahsiakan ajaran kalu tidak akan ditimpa bala.
49) Sembahyang tidak perlu berjemaah dan tidak perlu mengadap kiblat.
50) Gurunya mengaku Imam mahdi dan muridnya yang kanan Nabi Isa.
51) Nikah mengikut syariat hanyalah mengikut adat sebab itu dikehendaki dinikahkan sekali lagi dengan nikah batin.
52) Percaya kepada makhluk makhluk seperti kayu bata dan dan kuasa ghaib.
53) Perbuatan maksiat seperti judi, zina dan minum arak serta segala bentuk dosa boleh dilakukan oleh guru tarekatnya dan boleh dapat jaminan ampun dari Allah ke atas dosa pengikutnya.
54) Murid murid tidak boleh mengahwini wanita wanita yang diminati oleh gurunya.
55) Murid murid tidak boleh mengahwini janda gurunya.
56) Ibadat sembahyang berpada dengan "niat" (terlintas dihati) sahaja.
57) Menghalalkan sesuatu yang diharamkan oleh Allah SWT.
58) Quran mempunyai makna makna batin itulah sebenar keramat.
59) Makna Quran yang zahir itu kulit sahaja tidak berguna.
60) Islam itu ada zahir dan batin; Zahir itu kulit dan batin itu isi, bila dapat isi kulit tidak berguna lagi.


Berikut adalah senarai ajaran yang telah diwartakan sesat diMalaysia oleh Majlis Ugama Islam Malaysia.

1) Nasrul Haq
2) Budi Suci
3) Al Watan
4) Budi Suci Sejati
5) Jawa Faradin
6) Silat Sunda Pukulan Ghaib
7) Tusuk Hikmat
8) Ilmu Kebatinan
9) Potong Maya
10) Naluri
11) Kaula
12) Haqqullah Syahadah
13) Rampai
14) Wali Suci
15) Kalimat Sakti
16) Silat Pukulan jarak Jauh
17) Ilmu Tenaga Dalam Hikmat
18) Zikir Sha'ban Islam Haq
19) Asal Wujud Garis Laksamana
20) Al Ma'zat
21) "Trancendentel Meditation"- Maharsi Mahish Yugi
22) Abdul Manan bin Harun - Tolak Hadis Ilmu
23) Mentauhidkan Allah SWT oleh Nasrun S.T. Qahar
24) Kumpulan Ikhwan / Al Mas
25) Kuasa Ghain (Tahan Diri)
26) Mohd. Nordin Putih
27) Nasrun S.T. Qahar
28) Roslan Katimun - Ajaran Wali Sembilan
29) Tariqat Naqsyahbandiah Kadirun Yahya
30) Wali Sembilan
31) Khatijah binti Ali @ Puan Tijah
32) Syed Mutalib Bin Syed Mohd. Nordin
33) Ajaran Mohd. Seman Al Banjari
34) Al Arqam
35) Golongan Anti Hadis
36) Ajaran Juruzon bin Abdul Latif (Hj. Ahmad Al Walidie(Pak Su)
37) Syiah
38) Ajaran Hj. Ghazali Othman Hulu Kelang
39) Ajaran Hj. Kahar Ahmad
40) Ajaran Ilmu Tajali Ahmad Laksamana
41) Ajaran Ilmu Hakikat @ Jahar Dumin Hulu Langat
42) Tarikat Mufaridiah
43) Ajaran Hassan Anak Rimau
44) Tarikat Aurad Ismailiah
45) Ajaran Martabat Tujuh
46) Tarikat Samaniah Ibrahim Bonjol
47) Ajaran Sulaiman (Bahtera Nabi Noh)
48) Ajaran Ilmu Hakikat Hassan bin Jonit
49) Ajaran Ahmadiah / Qadiani
50) Ajaran Mohd. Nor Seman
51) Ajaran Ayah Pin
52) Ajaran Bahai

11 Mei 2011

Eksklusif: Kera HIV


SIKAP memberi makan kepada kera akan menimbulkan pelbagai masalah.

Oleh Mohd Azis Ngah
azis@bharian.com.my

Jangan belai monyet bandar, undang pelbagai penyakit

KUALA LUMPUR: Kera penyebar HIV, denggi, malaria, tibi! Inilah ancaman bentuk baru kepada manusia dan lebih berbahaya, haiwan itu berkeliaran di kawasan bandar. Kajian Pusat Kecemerlangan Kajian Hidupan Liar dan Fakulti Perubatan Veterinar, Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) ke atas lebih 2,000 kera yang ditangkap sekitar bandar seluruh negara mendapati 80 peratus daripada haiwan itu menghidap penyakit berbahaya itu dan risiko menjangkiti manusia juga tinggi.

Hanya dengan memegang, membelai dan memeluk haiwan berkenaan, manusia boleh dijangkiti pelbagai jenis penyakit itu.

Berita Harian.

Pindah haiwan ke habitat asal

KUANTAN: Kementerian Kesihatan akan mengadakan program intervensi dan pencegahan secara besar-besaran jika terbukti kera menyebarkan jangkitan penyakit termasuk denggi, malaria dan tibi kepada manusia.

Antara langkah itu termasuk mengadakan operasi menangkap dan memindahkan kera ke habitat asal, seperti yang dilakukan ketika menangani wabak selesema burung di negara ini yang berpunca daripada ayam pada tahun 2006.

Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata kementerian setakat ini tidak menerima sebarang laporan mengenai perkara itu tetapi pihaknya sentiasa melakukan pemantauan menerusi program kawalan penyakit berjangkit dengan kerjasama Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) dan pihak berkuasa tempatan (PBT).

“Saya minta orang ramai mengelak daripada mendekati dan bersentuhan dengan haiwan ini termasuk memberi makan atau membelai kerana kita tidak tahu ia ada membawa penyakit berjangkit.

“Kita perlu lebih berhati-hati dan berwaspada, sebaik-baiknya untuk melihat kera lebih baik ke zoo kerana lebih selamat bukan di kawasan terbuka yang terdedah dengan pelbagai risiko,” katanya pada sidang media selepas melawat Klinik Kesihatan Kuantan, di Bukit Sekilau, di sini, semalam.

Beliau mengulas mengenai laporan Berita Minggu, semalam mengenai ancaman penyakit HIV, malaria dan tibi yang boleh dijangkiti manusia.
Kajian Fakulti Perubatan Veterinar, Universiti Putra Malaysia (UPM) dan PERHILITAN ke atas lebih 2,000 kera yang ditangkap sekitar bandar seluruh negara mendapati 80 peratus daripadanya menghidap penyakit berbahaya itu.

Sementara itu, Pengarah PERHILITAN Pahang, Khairiah Mohd Shariff, berkata pihaknya sudah mengenalpasti kawasan ancaman kera dan monyet di negeri ini dan dibahagikan mengikut pembahagian zon, iaitu zon serius, kurang serius dan tidak serius.

Katanya, pembahagian itu berdasarkan bilangan dan ancamannya kepada ketenteraman penduduk di sesuatu tempat.

DBKL sedia bantu PERHILITAN

KUALA LUMPUR: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sedia bekerjasama dengan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) dalam operasi untuk mengawal serta mengurangkan populasi kera terutama di kawasan perumahan dan penempatan manusia.

Ketua Pengarah DBKL, Datuk Salleh Yusup, berkata pihaknya akan melakukan pemantauan secara berterusan dan berusaha membantu PERHILITAN dalam menangani isu berkenaan demi memastikan keselesaan dan keselamatan warga kota.

Beliau berkata, populasi haiwan itu membiak dengan pantas, namun sebarang tindakan diambil terhadap kera adalah di bawah bidang kuasa PERHILITAN kerana ia dilindungi Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 (Akta 716).

Salleh turut menasihati penduduk supaya jangan mengamalkan pemberian makanan kepada kera.

Berita Harian.

10 Mei 2011

Tips untuk Anak Pintar


Oja sdg mjejaki usaha abg idan mmiliki anak yg cerdik pandaitu..dekat pula dgn ibubapanya, perasan x dgn psoalan2 oja tempohari? Oja hrp kt dpt bkongsi info...wlpun sekadar ttulis dlm puisi..



Idan Radzi
salah satu yg abg perasan perkenankan minat mereka; macam anak abg semua gila main komputer games, abg tak berduit mereka share 4 beradik beli semua jenis permainan; mereka juga suka cari penyelesaian permaian mereka di internet; hasilnya semua anak abg pandai bahas Inggeris. Itu santai mereka... Tiusyen juga penting agar masa belajar mereka terkawal... hantar mereka tiusyen jika mereka tidak tinggal di asrama; jika dibiarkan mereka leka dengan komputer komik & lain-lain mmg pelajaran mereka merosot.

Idan Radzi
pun pemakanan, ramai tak sedar makanan tempe pun beberapa makanan boleh membuat anak-anak kita jadi bijak... salah satu bahan murah & jadi anak pengingat... kismis... rajin belikan anak-anak kismis tak semstinya kismis telah berjampi (mahal harganya) kismis biasa... ulam pegaga jika anak dewasa suka berulam... rumpai laut hijau yang Cosway ada jual tak mahal mana pun... & banyak produk lain yang munasabah menambah daya ingatan kanak-kanak...

Idan Radzi pastika mereka ini tidak leka dengan dunia semata.. solat kena perhatikan, tanpa doa kita & mereka mmg sukar mendapat kejayaan cemerlang.




Idan Radzi ada masa terluang santailah bersama mereka agar mereka rapat dengan kita. Jadikan mereka kawan. Terima rakan mereka jika nampak rakan mereka baik; tegur anak-anak bila nampak rakannya macam ada masalah.



Idan Radzi
Oja abg teringat masalah Afiz, masa SPM dia mmg akui dia silap pilih kawan yang mmg tiada langsung semangat belajar; SPM Afiz mmg tak sebaik mana tapi bila dia masuk Poli; dia menjadi pelajar cemerlang, setiap semester dia dapat Sijil Dekan lantaran kesedaran betapa sukarnya dapat peluang belajar... CGPA si Afiz ni bila-bila masa sahaja dia boleh sambung belajar... tapi dia memilih dunia rumah tangga... abg terfikir ada ketikanya sifat tekun jujur & bertanggung jawab itu akan pasti menjanjikan kejayaan bukan akedamik semata.


Bila dah msk alam pkerjaan, oja mdpti sijil hanya tiket utk dptkan kerja yg baik (baikpun ikut tafsiran sendiri), tp bila dah dpt kerja..tanggungjwb, sikap, kemahiran mbawa diri, mjaga diri, bbudi bhs, mengenang budi..(Segala yg dididik drmh) itulah yg lbh penting. Disitulah erti kejayaan yg sbnr2nya pd oja. Lantas, oja sentiasa pk +ve dlm pilihan org lain, bjaya itu juga subjektif!

Menangis meraban sendiri.


Pernahkah anda menangis sendirian, sampai bengkak mata. Tak siapa sudi memujuk. Jauh sekali bertanya kenapa. Seorang isteri pasti sering melalui ini, salah satu puncanya adalah lantaran tindakan suami. Suami sering menyakitkan hati, jika bukan lantaran terguris hati dengan kata kesat tetapi sering menguji kesetiaan kita lantaran dia gila nak kahwin lagi. Cintanya boleh berubah serta dibahagi dua.

Para remaja pula sering menangis bagaikan meraban akibat putus cinta. Selalunya lelaki suka sangat menabur janji tapi sukar amat menepati janji. Sekadar mungkin janji masih boleh disabarkan tetapi bila kekasih hati berlaku curang sungguh amat sukar kita terima. Jadilah macam cerita Pardes, kemodenan tak kan mungkin dapat mengikis rasa cemburu. Waima ramai yang rela bergelar Ibu Tunggal dari seharian makan hati. Bukan perempuan ini ego tapi semakin kita terdedah dengan kemodenan semakin lelaki ramai tidak bertanggungjawab. Alasan utamanya adalah perempuan semakin ramai. Habis madu sepah akan dibuang.

Perempuan apa kurangnya, ramai yang makin bertuhankan duit; ramai kalangan perempuan berpelajaran atau artis contohnya asyik bercerai; bila jadi janda berhias kejap amat membujang tau-tau telah bernikah dengan jutawan. Alasannya amat ringkas. Masa muda jangan diabaikan. Siapa mahu hidup derita dengan jejaka hanya ada cinta tanpa harta. Cinta tak akan megar dengan taburan bunga cinta semata. Duit adalah segalanya.

Bila telah di ambang Warga Emas ini lagilah hidup kita akan menderita bilamana tidak dihiraukan. Jika zaman muda lagi macho ada yang sudi berbual dengan kita jika kesepian. Jika berjalan-jalan pun ada yang jeling mata untuk kita tumbuh ekornya. Sekarang ini nak bawa perut boroi pun penat; anak-anak & isteri asyik tinggalkan kita. Jauh sekali kekasih yang bergelar isteri mahu berganding tangan. Yang peliknya sesekali jika kita redah saja ke mana tanpa kasi tahu anak isteri lain pula jadinya.

Kita bukan berharta sebenarnya maka kita sekadar dapat membaca berita seorang Datuk boleh kahwin dengan artis popular yang hampir separuh umur mudanya. Kita bukan juga VVIP yang mana punyai isteri yang cantik berseri, muda amat boleh dipanggil anak olehnya.

Sebab itu bukan perempuan sahaja menangis meraban, seorang lelaki juga sering terguris hati bila hidup ini terasa semakin sepi.

07 Mei 2011

Satu dalam Seribu

Mimi

Birthday celebration boleh kata sambut tiap tahun, tapi kali ini terasa sangat bermakna. Berjumpa semula dengan kawan-kawan yang pernah memberi kesan dalam hidup..berbual dgn santai, di rumah sendiri. Alhamdulillah, benar-benar rasa melalui FB.. silaturrahim dapat di eratkan. Thanks hubby kerana membantu merealitikan pertemuan hari ini.

56 minit yang lalu ·
Idan Radzi Tetamu paling akhir datang & paling lewat pulang... juadahnya semua sedap... abg suka amat laksa johor yg disajikan... rumah Oja amat santai... rasa tinggal di dunia khayalan tenguk neon indah ketika malam... mmg tak pernah jejak kondo agam setinggi 25 tingkat di tengah kota begitu... Terima Kasih Oja & Epoi...12 minit yang lalu ·


Sukar ditemui bekas pelajar yang pernah bersama kita ketika bertugas... ingat akan kita, sudi datang majlis kenduri anak kita, sudi SMS kita. Pun sudi jemput ke rumah mereka, mengimbau kenangan lalu. Terkenang kisah 10 tahun lalu.

Oja & Epoi antara bekas pelajar yang rapat denganku ketika 28 tahun aku berkhidmat dengan UPM. Bagaikan mimpi di tengah kota sana ada seseorang yang ingatkan kita.