Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

23 Disember 2010

Di mana beradanya Abg Jelani (Singgahsana)


Aku mendapat tahu pemergian Allahyarhamah Kak Sala agak lewat. Itu pun tak pasti namanya sebenar. Dari SMS Raman dia menaip nama nan lain. Bila aku congak tak sempat nak kejar ke acara pengkebumiannya; aku batalkan saja pulang ke kampung. Aku telefon jua Kak Nomie kut dia kenal namanya. Kak Nomie pun sama tak kenal.

Selang beberapa bulan aku balik kampung barulah aku sedar yang meninggal itu adalah Kakak Saudaraku sendiri. Malahan lebih aku terharu; Abg Jelani telah hilang dari kampung. Kata orang kampung anak Kak Sala menghalau dia dari rumahnya. Sungguh aku sedih; jika aku dapat kesan Abg Jelani, pastinya aku akan buatkan dia tempat kediaman sekadar semampu aku. Aku suka dia jaga tanah pusakaku. pasti aku akan buat pilihan; sama ada buat rumah di tapak rumah pusaka. Atau kalau dia suka aku akan buatkan rumah di Tanah Paya Asap yang telah kutebus.

Dia lama berternak kerbau di sana. Pastinya dia tidak akan menolak permintaanku. Aku pasti sangat. Pasti dia akan suka berkampung di kampungku. Pasti akan mahu sering memziarahi pusara isterinya.

"Mulanya dia tinggal di masjid setelah anak tirinya halau dia...!"

"Kenapa jadi macam itu iyer!"

"Entahlah tak pasti kenapa jadi macam tu.." Raman bercerita.

"Tak tahu bila dia keluar dari kampung & dia pergi ke mana..." Raman pun buntu tak tahu di mana dia kini.

Hingga kini aku masih mencari jejaknya. Jika ada sesiapa yang tahu di mana Abg Jelani ini berada silalah kasi tahu; aku teringin amat berjumpa dengan dia & berharap dia akan menjadi saudaraku nan rapat & dapat membantu aku dalam banyak perkara. Terutama dalam penjagaan harta pusakaku di kampung.

Ini kenangan yang aku tulis tentang Abg Jelani sekitar tahun 2008 lalu. Sila klik situs di bawah.

http://desatualang.blogspot.com/2008/08/35-tahun-tidak-dijejak-singgahsana.html