Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

02 Ogos 2011

Untuk BPA di JPM Putrajaya.

RIZAB MELAYU & TANAH ADAT

Cenderai tidak diendah lagi
remenia tidak berbuah lebat
ikan pilai lawan telah pupus
air sungai semakin keruh.

(Kampung ini kian hilang damai
lantaran fahaman politik berpecah dua
yang satu puak mencari laba dunia
tanah pasir lombong habis dijual
yang satu lagi suaranya terkunci
sayang tanah air tak memberi erti.)

Tempua tidak lagi bersarang rendah
Punai lari merajuk ke hutan rimba
Belibis sepi tak kenal anak seluang
Merbah liar kelaparan mencari remunai.

(Keindahan kolam teratai kini berantai
dipagari orang asing menternak ayam itik
bertam & petai diceroboh pembalak haram
tak siapa lagi dapat bebas memancing
kerbau liar pun semakin sukar berkubang.)

Aku sayang kampung tradisi ini
tapi aku telah hilang hak milik tanah
lantaran akta tanah yang amat disanjungi
oleh pemerintah yang tak kenal erti.

: Hak milik pusaka rakyat asal atau rizab pribumi
semua dilelong cara terbuka bak menjual negara.

iDANRADZi
Desa Tualang, Kota Bharu, Perak.

Orang Asli lapor SPRM disogok ‘tutup mulut’
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 7 Julai: Seorang penduduk Orang Asli dari Kampung Paya Mengkuang dekat sini, hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) kerana mendakwa disogok oleh penceroboh tanah miliknya supaya ‘menutup mulut’.

Juri a/l Husin, 29, membuat laporan tersebut berikutan rasa tersinggung seolah-olah beliau tidak ada maruah dan boleh dijual beli sedangkan pencerobohan oleh individu berkenaan melibatkan tanah adat mereka yang sepatutnya dipertahankan.

Dalam laporannya, Juri berkata awal minggu lalu beliau telah mendapati tanah adat dan tanah pusaka miliknya diceroboh oleh seorang pemimpin Umno tempatan dengan cara menggunakan jentolak sehingga memusnahkan pokok getah dan kubur nenek moyangnya di atas tanah tersebut.

“Pada Ahad lalu saya dan rakan-rakan sekampung telah pergi ke tanah tersebut bersama-sama dengan peguam dan wartawan menunjukkan kesan pencerobohan itu.

“Tetapi petang kelmarin, ketika balik ke rumah emak saya memberitahu ada dua orang lelaki datang. Seorang dikenali dengan Din Kerbau dan seorang lagi anggota polis, telah memberi amaran supaya saya tidak menghebahkan hal tanah adat yang diceroboh itu jika tidak mahu ditahan polis sedangkan saya ada anak,” katanya ketika ditemui di luar pejabat SPRM Cawangan Temerloh, di sini.

Tambahnya, Din selepas itu memberikan wang RM1,000 melalui emaknya supaya beliau menutup mulut dan tidak mengambil apa-apa tindakan terhadap pencerobohan tanah adat Orang Asli.

“Saya tidak puas hati kerana merasakan wang tersebut adalah sogokan dan sebelum itu ada ugutan supaya saya berdiam diri daripada mempertahankan tanah saya sendiri. Bagi saya ini satu penghinaan seolah-olah kami tidak ada maruah dan boleh dibeli dengan harga murah,” ujarnya.

Menurut Juri, di kampung Paya Mengkuang terdapat 643 orang penduduk dengan 153 keluarga Orang Asli dari suku Jahut.

Katanya, nenek moyang mereka telah tinggal di sini sejak sebelum bah besar tahun 1926 lagi.

Seorang aktivis Orang Asli Roman a/l Achai yang turut hadir memberi sokongan kepada Juri, menyalahkan kerajaan negeri kerana enggan menggazetkan rizab Orang Asli sehingga banyak tanah adat mereka sudah terlepas ke tangan orang lain.

Kata Roman, untuk tanah yang didakwa kawasan rayau Orang Asli di Paya Mengkuang sudah enam tahun diceroboh sehingga keluasan asal 1,870 ekar kini sudah kurang daripada 1,000 ekar yang tinggal.

Difahamkan tanah tersebut diserahkan kepada 40 orang peserta, dari Desa Murni Sanggang untuk Tanam Semula Kelompok (TSK) tetapi tidak ada seorang pun daripada kalangan Orang Asli di situ.

“Kami pernah hantar memorandum kepada kerajaan dalam hal rizab Orang Asli tetapi tidak ada susulan walaupun kerajaan janji nak selesaikan. Kami dah pernah bincang dengan wakil rakyat sini dan menteri tetapi dengan Menteri Besar belum lagi.

“Dulu Orang Asli berpindah randah, sebab itu adat resam mereka. Sekarang dah tinggal setempat. Jika jalan, hutan, sungai tanah Melayu semuanya ada rizab jadi kami Orang Asli mahukan tanah rizab kami juga. Kami hanya mahu pertahan hak kami bukannya kami minta hak orang lain.

“Tanah adalah nyawa kami, tanpa tanah kami tak boleh hidup. Semua Orang Asli di sini hidup dengan tanaman yang ada, tidak ada sumber lain. Jika sumber ini dah hilang ke mana lagi Orang Asli nak pergi?” soalnya.

Tambah Roman, kini Orang Asli sudah sedar hak mereka.

Jika isu lapuk Orang Asli sudah setengah abad masih tidak boleh diselesaikan, nampaknya terpaksa selesai dengan menukar kerajaan.

iDAN: Bila bumi ini telah maju, maka tumbuhlah hutan batu seperti menara Suria KLCC, sila baca forum ini bagaimana kaum kita tak mampu lagi menyewa tempat elit begini untuk berniaga pihak yang mabuk pembangunan ini akan tetap menuding kaum sendiri, dikatakan lembab tak mampu & meminta-minta. Sedangkan KL dulu sekadar pekan tempat orang kita berniaga... sila klik ini

http://bincang.net/forum/showthread.php?78881-Kelantan-Delights-KLCC-ditutup!!!&p=1701901&viewfull=1

Apa Yang Lelaki Suka Dan Tak Suka Tentang Wanita

Lelaki dan wanita

Ramai yang tanya wanita apakah ciri-ciri lelaki idamannya. Ada yang cakap kacak, kaya, berpendapatan tetap, tinggi dan macam-macam lagi jawapan dari pihak wanita ni. Tapi pernahkan wanita mengambil tahu wanita bagaimanakah menjadi kegilaan lelaki. Apa yang lelaki tak suka dan apa yang lelaki suka kepada seseorang wanita.

Kali ni moh kita baca apa yang lelaki suka dan apa yang lelaki tak suka mengenai wanita. Tips ni penting kerana sekarang ni wanita kan lagi ramai dari lelaki. Err. Kat Malaysia ni je lelaki lagi ramai. Jom baca

Lelaki suka:

1. Wanita yang bersikap kelakar.
2. Berbudi pekerti.
3. Murah hati.
4. Senyumannya manis.
5. Pandai memasak.
6. Pandai dalam menggayakan pakaian, tidak terlalu seksi dalam berpakaian.
7. Penampilan yang menarik dan sesuai dengan citarasanya.
8. Tidak mudah naik angin, penyabar dalam banyak hal.
9. Seorang wanita yang sanggup meminjamkan keretanya kepada lelaki bila kereta lelaki tersebut rosak
10. Pendengar yang baik.
11. Berlebih kurang... tadi awak belanja makan, biarlah saya bayarkan tiket wayang.?
12. Wanita yang dapat menjalinkan perhubungan rapat dengan ibu keluarga pihak lelaki.
13. Wanita yang berjimat, cukup sekadar rezeki yang ada.
14. Wanita yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi.
15. Wanita yang tahu menjaga maruah diri.
16. Wanita yang cekal serta tidak mudah mengalah dalam situasi tertekan.
17. Sentiasa berada di sisi tidak kira masa susah atau senang.
18. Saling bertukar hobi paling tidak menghormati hobi pasangan.
19. Tidak kisah dengan cara apa pun untuk mendapatkan makanan kegemaran lelaki
20. Sediakan secawan teh/kopi tanpa disuruh.
21. Wanita yang mengambil berat tentang pasangan, barangan pasangan tidak pelupa.
22. Tak memilih makanan.
23. Taat beribadah sentiasa mengingatkan pasangan.

Apa pula Yang lelaki tak suka :
Lelaki tidak suka:
1. Wanita yang suka mengumpat.
2. Sombong dan bongkak tak tentu pasal.
3. Menunjukkan sikap yang terlalu memiliki.
4. Merokok.
5. Wanita yang melayan lelaki seperti alas kaki.
6. Wanita yang suka menunjuk-nunjuk untuk mendapat perhatian.
7. Tak boleh ke awak buat sesuatu dengan betul.
8. Jangan awak nak ajar saya apa yang betul, apa yang tidak.
9. Wanita yang bersikap hipokrit.
10. Terlalu ingin mengetahui hal peribadi lelaki.
11. Sukar buat keputusan terutama hal berkenaan hubungan serius dengan si lelaki.
12. Kurang sifat kasih sayang walaupun terhadap binatang, mudah menangis.
13. Pakaian wanita berselerak di biliknya pengotor.
14. Tidak bertanggungjawab langsung.
15. Wanita yang terlalu suka bersosial sehingga tiada batasan lagi dalam pergaulannya.
16. Kuat berleter walaupun dalam hal yang remeh.
17. Boros berbelanja.
18. Tidak tahu atau malas memasak.
19. Sikap manja yang terlalu menyakitkan hati.
20. Queen control hinggakan nak buang air pun perlu minta izinnya.
21. Asyik membandingkan kemewahan orang lain.
22. Sering buat keputusan tanpa berbincang bersama.
23. Beritahu bukan minta izin jika ke mana atau buat sesuatu.

iDAN : Bahan ini diolah dari situs rakan di Laman Sesawang.