Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

11 Januari 2009

"Australia" Cinta seorang Janda & Duda (Singgahsana)

Bagus ceritera ini, maka itu ada yang memberikan ianya 5 bintang (5/5). Jika anda ke http://www.imdb.com/title/tt0455824/

Ceritera Australia ini mendapat 7.3. Memang payah mendapat raking sebaik ini. Ada kalangan penonton memberikan 9.0 di imdb. Jika aku menilai pastinya sama dengan penonton ini. 9.++. Memang menarik ceritera ini seperti juga aku menyukai ceritera Twilight.

Genre ceritera ini ialah Pengembaraan, Fantasi, Drama & Peperangan. Ianya juga terselit mitos cinta antara duda & janda. Kasih sayang antara kaum berlainan rona kulit. Aku menyukai watak kanak-kanak Nullah (Brandon Walker) & atoknya King George (David Gulpilil). Comel amat Nullah ini. Begitu juga Cik Bos (Nicole Kidman) yang agak ligat, sexy & menggoda.



Situs bagi filem ini ialah
http://www.australiamovie.com/

Jika sempat apa salahnya anda menonton filem ini bersama orang tersayang atau keluarga di pawagam. Filem ini dikategorikan untuk tontonan 13Tahun. Perlu diingat aku pernah kena tahan masuk ke pawagan di JUSCO Bukit Raja Klang; Malam raya Qurban baru ini, lantaran nak menonton filem 18 Tahun. Bawa si Aziq. Aziq memang nampak kecil macam kanak-kanak sekolah rendah. Masih tega beli tiket kanak-kanak. Tapi ketika itu aku beli ketiga-tiga tiket dewasa. Sudahlah menunggu tayangan berjam-jam sebab buat tempahan awal amat, kena tahan pula masuk panggung. Huh!.

"Kita bersama keluarga, apalah salahnya jika kami mahu menonton" Sungut sebuah keluarga Melayu turut kena tahan, mereka bersama-sama ibu, ayah, abgnya sudah 20an yang bungsu berumur 17 tahun. Yang bungsu itu yang jadi masalah. Kasihan.

"Kami tak berani kasi masuk, pernah kami kena operasi & kena denda RM40,000.00" Kata Penjaga Pintu pawagam yang masih remaja. Betul ke Rm40,000.00. Ikut berapa ramai penonton bawah umur kot.

"Anak saya ini sudah lama baliqnya..." Sungut ayahnya.

Aku teringat, semasa aku baliq, berumur 10 tahun aku telah baliq (Mimpi Basah). Awal amat. Pun aku terkenang wajah pelajar Palestin Muataz yang berjambang tentunya telah akil baliq sejak bawah umur 12 tahun lagi. Jadi jika sudah memang keluarga Melayu tadi; memang anaknya berumur 17 tahun telah baliq, apakah akta filem negara masih mempersoalkan tentang baliq ini. Apakah masih bawah umur 18 tahun tak boleh masuk jika bersama keluarga sekali pun.

Sedangkan aku sendiri membaca akta pernikahan bawah umur, masih boleh perempuan berumur 15 tahun berkahwin dengan syarat mendapat keluliusan Jabatan Agama Islam negeri masing-masing. Maka itu aku sendiri memang terkilan amat dalam bab menonton ini. Jika akta penapisan perfileman negara ini menjadi soal, Aziq telah pecah suara, umurnya pun telah 16 tahun lebih. Diiringi keluarga; dari paparan filem ini, cuma filem aksi. Ganas sangat ke aksinya. Akta tetap akta... Astro pula bagaimana siang-siang pun bersepah filem untuk 18 tahun ini. Lagilah payah kita sebagai ibu bapa nak kawal.

Masa diminta keluarkan kad pengenalan, aku telah berdalih mengatakan kad pengenalan Aziq tertinggal, Aziq pula yang gabra, tergagap-gagap silap menyamar tahun lahirnya. Mengesahkan dia bawah umur.

Terpaksa ambil semula duit tiket & kami bergegas menonton di pawagam lain sekitar Klang juga. Jauh dari Bukit Raja. Pawagam baru tapi penuh misteri; Seram gila ke pawagam berhantu ini. Tenguk pula tiga beranak sahaja; tayangan larut malam lagi. Bayangkan kami tiga beranak duduk tengah-tengah pawagam, pecah rekod betul, masa aku beli tiket tenguk di komputernya ada sebaris belakang penuh ditempah. Dalam panggung tak ada pun. Hantu jembalang kot yang menonton. (mungkin juga mereka yang menempah melalui internet membatal tempahannya) Pawagam paling hujung & terakhir pula tu. Bila waktu nak balik ketawa besar yang tukang buka pintu. Kira pecah rekodlah, Dulu aku pernah menonton di Bangi (dah tutup pawagam tu) Kami lima beranak & satu pasangan kekasih. Yang ini semata-mata tiga beranak. Malam raya Qurban lagi. Kes bosan nak tidur di Merulah!. Habis ceriteranya sekitar jam 2:15 pagi, manalah tak kena ganggu jembalang.



Sampaikan Afiz esoknya demam lantaran nampak lintasan semasa dalam pawagam. Dia tak cerita masa di pawagam atau masa nak balik dia nampak lintasan. Esoknya, bila dia tak sedap badan demam; semasa berbual dengan anak buah Mila; Amira, barulah dia buka cerita. Bukan sekali dua dia nampak lintasan. Memang pawagam itu telah banyak buat sejarah. Lagi pun memang sah lagi syohih ianya singgahsana yang kerap syaitan bertandang. Pernah katanya orang yang menonton ceritera seram, keluar beramai-ramai sebab nampak bayangan hantu di skrin...!, layar perak! Aku manalah tahu pawagam itu berhantu. Mila yang tahu kes kami kena ganggu di pawagam apa lagi; teruk aku kena bebel, aku sepatah pun tak menjawab. Padan muka aku. Memang tak serik dalam bab mencari hiburan.

Berbalik pada tontonan umur 13 Tahun tadi. Kanak-kanak bawah 13 tahun memang tidak diberi masuk pawagam jika tanpa keluarganya. (kan lain ceritera akta 18 tahun tadi, yang ini boleh pula) Mungkin ramai kalangan kita tak ke panggung wayang lagi macam zaman 60an. Tetapi kekinian; sesekali kalau kita pergi menonton zaman 60an itu bagaikan berpatah balik. Tenguk versi filemnya bagaimana. Jika memang ceritera famili, seperti CicakMan, Harry Potter (U) & lain-lain. Ramai kalangan masyarakat Malaysia berpusu-pusu masuk pawagam. Ada atok yang bawa cucu. Nyonya bawa amoi. Emak ayah bawa anak-anak. Berpasangan itu biasa. Maka itu jika kita lihat mana-mana kompleks besar, pawagam mereka masih gah beroperasi. Padat penontonya. Lantaran masih ada pengunjung setianya.

Semasa aku menonton filem Australia ini, sebaris dengan kerusi kami ialah Benggali berserban bersama isterinya sebelah Afiz & keluarga Melayu berempat sebelah aku.

Sinematograpi Australia ini memang menarik. Tak puas rasanya sekali menonton, mahu berulang kali menonton macam Abg Rahman Sidam tenguk cerita Bobby... kot baru puas. Jika kita membeli DVDnya pasti tak sehebat dengan menonton di pawagam. Jika anda ke http://www.cinema.com.my/ ianya mendapat 4 bintang (4/5) bagi kesan sistem audio pun videonya.

Antara babak yang menarik filem ini adalah ketika Nullah menggunakan kuasa pukaunya ketika menghalang ribuan kumpulan lembu dari terjatuh ke lurah. Memang menarik!. Antara babak tragisnya pula ketika emak Nullah mati lemas di tangki air. Pun Cik Bos disangkakan mati kena bom askar Jepun. Ketika itulah baru si heronya Drover (Hugh Jackman) sedar, akur tentang kasih sayang antara anak angkat & kekasih pun pahitnya kehilangan orang yang dicinta. Baca komen Mat Salleh bawah ini. Mereka juga ikut menangis atas sentuhan ceritera Australia ini. Tak jemu di pawagam hampir-hampir 3 jam tayangannya.



- Fab a must go and see!!! - Fiona

Went to see the film with my mother and we both enjoyed it alot. The boy who played Nullah was very good and very cute. I cried 3 or 4 times during the film due to its drama, pasion and romance

Review published on the 07 January 2009 20:44
Star Rating: 5/5

A proper movie - Max

Don't let the critics deter you on this one. It is unashamedly epic, beautiful, romantic and comically theatrical in places - in the best tradition. Like a modern gone with the wind. I found it very moving. I do dislike so many modern movies edited down to an hour and a half or so, i like a good epic. I thought it was great. Incredibly moving and the Aboriginal spirit comes through well. The Japanese bombing scenes have real impact and bring home the consequences of much colonial history.

Review published on the 04 January 2009 01:12
Star Rating: 5/5

Australia absolutely brilliant - jim kelleher
Saw the film 'Australia ' last night with my wife and we both agreed it was on of the best films we have ever seen. It has everything from action , romance , scenery, history, just about everything you would want to see in a movie and to cap it all its two and a half hours long. Feck the critics this is even better than 'Gone with the Wind'and some of the scenes with the cattle and horses are absolutely amazing.

Review published on the 31 December 2008 19:54
Star Rating: 5/5
Posted on 7.1.2009 at 10:58 AM

4 ulasan:

abuyon berkata...

salam idanradzi. saya abuyon, masih ingat? Sudah 10 tahun, baru kini saya muncul. Baca blog saya, kalam penyair di http://abuyon.blogspot.com atau untuk sajak http://tinta-hijau.blogspot.com (baru 2 posting)

iDAN berkata...

Harap harap kita akan terusan punyai waktu berkarya...

eris berkata...

Saya pun belum menonton wayang ini walaupun saya telah menjejaki tanah benua yg terasing ini Australia. Mungkin saya akan beli DVD ni utk buat koleksi.

iDAN berkata...

Eris!

Sedap filem ini, memang elok ditontoni, terutama senimatograpinya yang indah.