Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

25 April 2009

AF7 Baik Tak payah buat Pertandingan (Hiburan)



Astro hanya berbangga@syok sendiri lantaran kononnya siaran Astro Ria diminati ramai. Jika kita perhatiankan sepanjang Sabtu di Asro Ria memang tak ada siri menarik selain dari Akademik Fantasia (AF). Diulang & terus diulang. Penat tekan butang kawalan jauh terpaksa tukar saluran lain.

Sedar tak sedar Asto semakin hari semakin menipu penonton. Lantaran semakin ramai penonton merasakan buang masa penonton menyokong AF; lantaran peminat AF pasti kecewa & penghujungnya putih mata... orang yang mereka minati ghaib tak ada lagi dipersada pertandingan. Menyampah. AC Mizal menyalahkan pengundi lantaran tidak mengundi. Ingat undi tu percuma ke?. Berbuih pengkritik saban minggu memuji pelajar AF. Tahu-tahu orang yang mereka sokong terkeluar dari pertandingan. Para juri & pengkritik benar-benar buang masa. Pelajar yang mereka suka pun terkeluar. Baik senyap saja & geleng kepada tak perlu penat mengkritik & sebut sahaja... cubaan cubaan... cubaan!!!

Nampaknya Raja Lawak lagi berjaya mengondoli kepopularan dalam persada seni tanah air. Hidup Nabil, hidup Sepah!.

Rami peminat AF mengkritik lantaran tenaga pengajar (Cikgu) ini terlampau pilih kasih. Tak nampak mana permata & mana pula kaca. Tahun ini majoriti cikgunya adalah perempuan, maka nampak amatlah siapa anak buah mereka anak emas & siapa anak buah mereka anak pungut. Bila Aril terkeluar ada peminat AF terlalu gumbira lantaran melalui Diari AF nampak sangat Aril, Yazid ini antara anak emas Astro. Dalam Diari AF muka dia & muka Yazid sahaja yang keluar. Sampaikan penonton jadi menyampah akan anak-anak emas ini. Perempuan bila tenguk orang lelaki menggatai sikit mulalah cemburu; itu yang terjadi dalam kes kehadiran Masha. Bertimpa-timpa nasib Aril ini, hingga tak nampak lagi bakat yang dia.

Siapa yang tahu perkembangan Masha kini iyer!



Tidak dinafikan Aril punyai bakat yang besar, dia punyai nilai permata sebagai seoramg artis. Biarpun dia ditonjolkan sebagai pembuli dalam keluarga AF, terutama dalam kes Rini menangis tetapi jika kita perhatikan peningkatan Aril dari hari ke sehari semua juri atau pengkritik akan mengakuinya; Aril adalah bintang.

Aku sendiri sebagai penonton sesekali; bukan kerap sangat layan AF ini; masih tidak berpuas hati dengan lagu yang diberikan kepada Hafiz, dari lagu Toyol & entah apa lagi lagu yang memang tidak popular langsung, seolah-olah ingin meremehkan bakat Hafiz. Hafiz juga punyai bakat besar & dia aku harapkan jadi pesaing Aril.

Inilah padahnya bergantung dengan SMS, pilih kasih, bimbingan yang cacamarba, bakat seni pelajar AF habis terbuang dengan sangat naifnya. Aku nampak ramai kalangan mereka yang keluar adalah punyai banyak ciri-ciri bintang. Berbakat besar. Seperti Zizi & Aril. Tak dinafikan juga suara Qhaud yang lantang & punyai identiti menarik seharusnnya sampai ke peringkat akhir berbanding peserta yang tinggal kini biasa sahaja bakatnya... kecuali bakat yang nampak menyerlah; Hafiz.




Aku tak pasti apakah Isma akan layak menjadi idola tanah air atau Biduanita Negara; rasanya telah terlewat, memandangkan dia punyai tanggungjawab besar mendidik anak-anak masa untuknya berkembang sebagai artis semesti terbatas. Isma pula yang boleh dinobatkan sebagai pelajar paling tinggi kedudukannya. Tak pasti SMSkah yang membantu atau memang bakatnya yang melonjakkan dia teratas.

Tiada ulasan: