Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

10 Januari 2010

Wajah-Wajah 3 (Delima Merkah)

Jambang

Brutal

Alahai!

8 ulasan:

AHMAD IRHAM berkata...

mmm,comel2..hehehe....

iDAN berkata...

Sdr AHMAD IRHAM,

Sesuatu yang aneh jika kita tak sayang dengan makhluk Allah yang comel ini; sebenarnya kucing bukan susah sangat dijaga; apatah lagi jika ada ibunya!

Apatah lagi jika ada kambing; anaknya juga comel & boleh pula diperniagakan!.

V.I.C @ D.I.A.N.A berkata...

Vic memang suka kucing especially yg comel2... kadang2 kalau kat kedai makan yang ada kucing, mesti nak usap2...

Sampai kadang2 kena tegur sebab lepas main ngan kucing nak makan nasi smpi terlupa nak basuh tgn (walaupun makan pakai sudu).... aduhaii....

iDAN berkata...

Sdr Diana;

Ada kucing yang pandai jaga badan; hari-hari ia rajin mandi dengan menjilat bulunya. Tak payah tuannya mandikan. Saya sendiri tak pernah mandikan kucing setakat siram air lantaran comot amat tu adalah. Biasanya kalau dah basah pandai-pandailah ia berjemur & keringkan bulunya.

Kalau kucing bersih tak apa kita pegang; apatah lagi jenis jaga makan bulunya tak gugur. Kalau nampak comot tu Diana kenalah basuh tangan; entah ia menyusup kat mana!.

Si Topeng ini okey! pandai jaga diri; si Ekor Kembang@Ekembang ini saya pun tak berani pegang biar pun bulunya lebat; asyik luka-luka pula tu berebut si Topeng dengan si meow mana pun entahlah!. Selalu titikkan lukanya dengan minyak gamat. Tapi kembali luka tiap kali gaduh!. Makan kuat pula tu si Ekembang ini.

AHMAD IRHAM berkata...

sdr iDAN.. aq bangga dgn kamu..seharusnya kta menyayangi makhluk ini..Tuhan jdikan makhluk ini cukup istimewa..mm,aq punya kenangan yg x bisa kulupakan,wlupun hnya makhluk ini..sbetulnya,aq memiliki kucing yg ckup baik ngan aq..PUTIH namanya!Seluruh tubuhnya putih, kepalanya putih, kakinya putih, cuma ekornya sj hitam..ckup seronok kalo dilihat, terasa senang hati kalo bmain2 ngan putih..tiap kali aq keluar rumah seawal pagi akn dihantarnya aq hgga diluar tembok usang rumahku..digesel2 nya kepala kat kaki aq ni, mmm manja2..kalo aq balik plk berlari-lari smpai kdg2 tu terbabas langgar pasu bunga mak aq, tergolek la dpn aq ni, sj je dibuatnya tuu nak suruh aq gosok kepala dia la tuu..hehehe..kalo aq tido plk, kdg 2 ditggunya hujung atas kepala aq,terkebil2 mata dia aq tgk..kalo binatang beruk atau kera ke bley r jgk suh cari2 kutu kat kepala…,ini putih ape laa yg dia bley buat melainkan kalo sejuk merangkak la dia masuk dalam selimut aq, terkejut aq! He3 nakal2…well, tpi 2 sume dh tggl kenangan..mm tgl kenangan ..baruuu je 3 bln yg lps, br je aq rase…….( well aq sambg lain kali la plk ek kalo de ruang masa la, InsyaAllah..)
salam shabt tuk iDAN n sume:-)

iDAN berkata...

Sdr AQ

Apa terjadi dengan Putih?, selain kucing, semasa kecil rumah saya memang jauh dari orang, jauh terpencil di tepi hutan, maka arwah Apak bela anjing sebagai menjaga kebun. Ada nama Gamit, Tompok, Kunin, Tambi memang banyak anjing yang pernah kami bela.

Masalah anjing ini ia suka menjilat. Kena air liurnya dah kena samak. Tiap kali nak sembahyang kena samak. Tapi anjing memang binatang pelihara yang saat setia. Gelagatnya memang amat menghiburkan hati. Kita orang Islam yang terbatas untuk bela anjing.

Kucing tak banyak kerenahnya banding anjing. Kucing senang dijaga kalau pun dia asyik gesel kita tak perlu bersamak.

Paling seronok tenguk kucing ini bermain; selalunya kalau kucing asyik bergelut bermain mesti hari nak hujan.

Agar Sdr AQ dapat cari pengganti Putih. Kadang-kadang orang Tibet suka makan kucing; itu sebab banyak kucing hilang tiba-tiba!.

AHMAD IRHAM berkata...

Samb. Si putih..

1 ari 2 aq balik umh, aq rase lain mcm je ari 2…mmm aq br t'ingt putih xde pun b'lari-lari smbut aq balik tdi mcm ari2 sdh…mane pegi ek..ah! x pikirlah..aq santai petang 2 kt beranda umh aq smbil2 nikmati angin laut cina selatan…mm seronok jgk umh dekat laut ni ek, tenang je rasa jiwa ni, alhamdulillaah…tima kasih la kat mak ayah aq sb buat umah dkt ngan laut ni, seronok2!
Ape??ahhh!!! aq x caya..x caya..tidak!! tidak! Mybe aq salah dengar tadi..mybe mereka gurau2 ngan aq je tdi..mmmmmmmmmm….
Itulah khidupan, yg hidup pasti akan mati wlu ape jua pun makhluk 2…iDAN, si putih dh mati…mati terlanggar dgn kereta dlm kawasan umah aq sndiri…pecah kepalanya..mybe putih sangka aq yg balik tghari 2…mybe dia berlari..berlari dan trus hilang.,hilang buat selamanya..fuuhh!!
Aq terkedu di situ..fikiran melayang-layang teringat telatah si putih 2,3 ari sblm tu…tiap pagi aq bukak pintu kereta je, putih akan cepat2 melompat masuk dlm kereta & x nak kuar2..terpaksalah aq tariiik telinga dia suh kuar..mcm main tarik tali r plk, he2..bile dipikir-pikirkan, rupa2 nya putih nk bermanja ngan aq buat kali yg terakhir pd pagi 2…kalolah aq faham!! Tp tulah, aq x paham segala..bila dh tiada bru aq faham "sesuatu" yg cukup berharga…
Aq abadikan kisah ini sbg pelajaran utk aq…aq yakin yg hilang akan berganti…aq yakin itu!
p/s: thanks kalian sudi baca story aq psl makhluk yg bernama kucing..( kucing juga binatang kesayangan Nabi saw dan Abu Hurairah RA sahabat nabi yg mulia) selamatttttttttttttttttt:-)

iDAN berkata...

Sdrku AQ

Kisah Putih sering berlaku dengan kucing lain. Kenderaan sering mengambil nyawa kucing ini.

Saya pun pernah terjadi, selalunya kalau keluar rumah memang akan perlahankan kenderaan takut kucing ini duduk bawah kereta. Paling tidah perah minyak berkali-kali agar kucing sempat lari.

Tapi nak malang si Comot boleh tidur dalam enjin kereta. Mungkin ia kesejukan maka berada dalam enjin itu seperti dalam sauna.

Lama juga baru dapat mengesan bau busuk & kehilangan si Comot. tau-tau badannya dah naik reput; penat juga nak cuci balik enjin. Si Comot jenis kucing besar kasihan ia bagaimana boleh tersepit di celahan enjin itu.

Maka itu kalau ada anak kucing, sebaiknya dikurung agar jangan bermain di jalanan & di bawah kenderaan sendiri. Depan rumah pun kenderaan sentiasa tak putus, biar pun tak laju bagaimana mahu dapat menduga pergerakan kucing ini.