Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

24 Februari 2010

Wet World Pedas; Berendam di Air Panas (Singgahsana)


Sabtu ini kami sekeluarga akan ke Pedas; cumanya saya mungkin mencari anak sungai memancing. Tak pasti pasti apakah ada anak sungai di sana. Orang Pedas mungkin boleh kasi maklumat.


1. Kenapa pilih Taman Tema Air Pedas baca artikel di bawah ini; si Azim pun si Anif punyai banyak masalah kulit. Manalah tahu kut! serasi. Kami pernah berkunjung ke sana sekitar tiga tahun lalu. Masa itu harga tiket sekitar Rm8 Dewasa, kanak-kanak bukan ikut umur!; ada ukuran di luar pintu masuk; 85cm ke atas sahaja kena bayar. jika anak anda tinggi belaka jangan mengeluh pula terpaksa bayar harga dewasa.

Sekarang Dewasa RM10 & Kanak-kanak RM8. Jika anda anda rendah & kecil belaka bermakna percumalah!.

2. Kenapa pilih Taman Tema Air Pedas. Perjalanan yang menarik, tidak sesibuk Taman Tema Air di Shah Alam yang tiket di sana lebih kurang. Jika anda dari KL mungkin mudah ikut Lebuh Raya Plus KL Seremban; turun tol Senawang & menuju ke Tampin.

Jika anda dari Cheras, Kajang anda akan menjimat masa ikut Lebuh Raya yang baru dibuka. LEKAS turun tol Mantin Kadar RM4 menuju ke Seremban. Dari Seremban carilah Jalan Za'ba mengarah ke Senawang atau Tampin.


3. Sering ada jual petai di sepanjang jalan LEKAS; baru ini aku beli 3 ikat petai baru RM10. Cantik petainya. Seikat tak kurang dari 5 papan. Hampir nak sama harga petai (Parkia Speciosa) di Tapah Perak. Jika aku balik ke Kota Bharu Perak, aku suka sangat ikut jalan lama singgah kejap beli petai di Tapah. Sambal udang taruh petai adalah makanan kegemaran Azim.



Jika anda melalui LEKAS, pastinya anda akan dapat singgah di bandar Seremban boleh singgah melihat Muzium Negeri Taman Seni Budaya di sini.

Nikmat Air Panas

Sumber: Harian Metro

Nikmat air panas
Teks dan gambar Mohd Amin Jalil
rencana@hmetro.com.my

TAMAN Tema Air Panas Pedas di Rembau , Negeri Sembilan (WWRPHS) mendapat sambutan menggalakkan daripada pelancong tempatan dan luar negara.

Taman tema ini menggunakan sumber air panas semula jadi yang dikatakan ditemui penduduk di situ sejak abad ke-19.

Kolam air panas ini dikatakan pernah digunakan tentera

Jepun dan Inggeris untuk memulihkan luka akibat peperangan.

Air panas itu dikatakan menyembuhkan pelbagai penyakit kulit serta lenguh sendi dan melegakan otot badan serta saraf yang tegang.

Ada pengunjung datang dari Thailand, Jepun dan Singapura untuk mengubati pelbagai penyakit.

Kini, kolam yang mempunyai kepanasan suhu mencecah antara 28 hingga 46 darjah Celcius itu sudah dinaik taraf menjadi taman tema air.

Ia dikenali dengan nama Wet World Resort Pedas Hot Spring pada 1998 sebelum dibuka kepada orang ramai pada 1999.

Pengurusnya, Thomas Yeo, berkata sejak dibuka, taman tema itu mendapat sambutan di luar dugaan sehingga menjadikan taman itu antara destinasi pelancongan popular.

Menurutnya, setiap hujung minggu, antara 5,000 hingga 6,000 pengunjung datang ke taman tema itu.

"Ada kolam air panas mendidih akibat pemanasan magma dalam bumi manakala airnya mengandungi kalium serta pelbagai bahan organik yang sesuai untuk kesihatan.

"Ia boleh dikategorikan taman tema pertama di negara ini menggunakan bekalan air panas semula jadi. Uniknya, airnya tidak mengandungi unsur sulfur," katanya.

Pelbagai kemudahan disediakan untuk pengunjung termasuk kolam besar untuk kanak-kanak dan orang dewasa mandi.

"Kita mempunyai restoran, surau, gimnasium, bilik persalinan, gelanggang tenis, kedai cenderamata dan kolam renang.

"Kita juga mempunyai 'kolam refleksologi' dan kolam ombak buatan setinggi 1.6 meter di tengah taman ini.

"Kanak-kanak boleh bermain ombak di sini tanpa perlu ke laut," katanya.


Di sinilah air panas semula jadi untuk anda berendam.
Mengandungi kalium serta pelbagai bahan organik untuk kesihatan anda.


>Taman tema itu dibuka setiap hari bermula dari jam 1 petang hingga 7 malam manakala pada hujung minggu, cuti umum atau cuti sekolah, ia dibuka dari jam 10 pagi hingga 7 petang.

>Pengunjung dikenakan bayaran masuk RM10 bagi dewasa manakala kanak-kanak RM8 dan mereka yang menjadi ahli kelab bakal beroleh manfaat dengan harga potongan 10 peratus.

CARA KE SANA: Terletak di Kilometer 20, Jalan Seremban - Tampin dan pengunjung yang melalui Lebuh Raya Utara-Selatan boleh turun ke Plaza Tol Senawang dan terus menuju Jalan Seremban - Tampin.

Pengunjung juga boleh datang melalui Lebuhraya Utara Selatan dan masuk di laluan susur keluar Pedas/Rembau sebelum mengambil jalan lama Tampin-Seremban. Perjalanan dari bandar Seremban ke WWRPHS pula mengambil masa kira-kira 20 minit.

(Tetiba Azim kata nak ke Times Square Cosmo's Thame Park pula. Alasan kukuh ibunya ada kad kredit yang memberi potongan 20%. Maka besar kemungkinan tak jadi ke WWRPHS, Huh!)

13 ulasan:

Jijahh @ f.k berkata...

best nye .... dah lama tak rendam kaki lam kolam air panas sampai jadi kemerahan kulit .. dah macam orang pakai stokin pink .. hehehe

Ieza berkata...

wah..bestnya tempat tu..kt mana ni yek..x pernah plak dengar..

siti murni ishak berkata...

Mandi air panas, banyak faedah kesihatan...boleh segarkan urat2 sendi. kalau dekat utara ni rekreasi air panas yg popular di Baling, Ulu Legong. Penuh dengan pelawat baik tempatan mahupun luar dari utara..

JMR berkata...

cosmo theme park maybe tak sebest wetworld...

- just me - berkata...

Salam singgah abg iDAN. Moga abg baik2 aje.. :)

iDAN berkata...

Sdr Jijahh,

Orang macam kita memang suka tempat riadah begini. Tapi si Azim tu faham-fahamlah jika emaknya pun macam syok kat kota. Tak puas lagi di Genting, Sunway Lagoon & banyak Taman Tema yg bagi saya terlalu padat & merimaskan.

WWRPHS, keluarga saya pernah pergi sekali; saya suka persekitaran kampung di sana.

iDAN berkata...

Sdri Ieza;

Di Selangor sekitar Sungai Congkak, Hulu Langat pun ada, saya pernah melihat semasa berkelah di sana tapi tak singgah rendam badan segala.

Di Perak jika ke Cameron Highlands ikut Tapah; ada jeram yang punyai tempat begini. Hutan Rekreasi Kuala Woh. Sayangnya tak dijaga kemudahannya. Jika dulu ada telaga boleh mandi dengan airnya, boleh rebus telur lantaran panas airnya. Ada titi gantung & mini muzium. Tak pasti apa belaku sekarang.

Sekitar Sungai Batang Padang ini pun jika dipelihara & buat kolam untuk berendam air panas semula jadi memang menarik.

Jika kita mandi di jeram Hutan Rekreasi Kuala Woh ini, terasa pasir di dasar sungai amat panas. Cumanya air sungai deras maka tak sempat bertakung untuk merasai panasnya.

iDAN berkata...

Sdri Siti Murni,

Bayangkan orang dari jauh pun suka datang tempat begini, tapi kita orang kota asyik sedut udara kota yang penuh asap & gas beracun ini.

Saya selalu tenguk saluran 707 Astro tu, di luar negara mereka jadikan tanah-tanih yang panas ini sebagai dapur untuk masak makanan. Sering terdapat kawasan yang punyai buminya berwap panas begini sekitar tapak gunung berapi.

Hakikatnya dasar bumi kita memang panas & ada bahan logam yang mendidih.

iDAN berkata...

Sdr JMR,

Cosmo theme park... tak sebesar mana, banding Sunway Lagoon atau Genting & A'Famosa Melaka. Saya tak sampai lagi di Bukit Merah Perak.

Sekitar Lembah Klang ini, ada beberapa Wet World. Seperti di Shah Alam, Desa Park, Sunway Lagoon. Kerap juga ke sana.

Ingat nak teroka jauh sikit ke kampung, lama tak ke Pedas tu. Tapi mungkin tak jadi sebab si Azim nak ke KL juga.

iDAN berkata...

Dik Ieja,

Emmm! lama hilang entah ke mana, abg rajin klik blognya tapi sama... macam dulu.

iDAN berkata...

Saya ada talian telefon bebas tol .. di antara talian tetap ke talian tetap seantero Malaya; maka banyak tempat peranginan yang telah saya telefon & buat bandingan.

Pihak hotel ini macam berpakat; rata-rata jika mahu selesa menginap di mana-mana penginapa keluarga sebesar saya ini; enam orang terpaksa mengeluarkan sekitar RM350 (Chalet 2 atau 3 bilik) bagi satu malam. Ingat iyer ini baru kos penginapannya. Tak masuk makan, perjalanan & beli belah.

Jangan tanya hotel 4 atau 5 bintang kamar keluarga rata-rata RM500 ke atas. Bagaimana orang biasa nak melancong ni!.

Saya tenguk Melaka agak murah, terutama di rumah rehat tepi pantai. Sektar RM200 kita boleh selesa sewa dua kamar keluarga di sana.

Rumusannya ketika keluarga kecil anak baru seorang dua; puaskanlah melancong sebab memang kosnya amat rendah & banyak pilihan.

Sudah tua begini kena fikir dua tiga kali kalau mahu melancong dengan keluarga. Kementerian Perlancongan sebaiknya kena memberikan syarat; mesti ada potongan bagi Semua Rumah penginapan, hotel, chalet, resort segala.

Potongan Untuk keluarga besar; golongan bersara, warga emas & ibu tunggal ramai tanggungan. Kasihan golongan ini asyik stres & duduk rumah sahaja.

Apa ertinya pembangunan jika hanya untuk golongan bangsawan semata; golongan rakyat marhaen sekadar bentang tikar mengkuang balik hari jika mahu berkelah atau ke mana-mana.

Lagi pening, jika waktu padat lagilah mahal bayarannya. Gila ke apa semua semua mahu untung berganda.

Tanpa Nama berkata...

klu masuk wetworld pedas nie bole bawa makanan dr luar x..bkn ape...family sy nie suka masak..hehehe

iDAN berkata...

seingat saya tak kisah sebab ianya bukanlah taman tema yang berprotokol sangat.