Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

23 September 2011

Masalah Tanah Pusaka Md Sesh & warisnya Siri 2++

Dengan Guruh; kilat & hujan amat lebat aku bertolak dari Jenaris ke Gombak & menuju ke
Kampar Perak seawal 8:00 pagi; aku disambut baik oleh staf BPA Jabatan Perdana Menteri dari Ipoh Perak
ada beberapa bibik kecil yang patutnya Pej. Daerah & Tanah Kampar ambil perhatian
... aku pun 28 tahun jadi kuli di Jabatan Awam.

Kena ada ukhuwah & kesepakatan antara pemilik tanah juga Pejabat Tanah; perlulah diingat kita datang Pejabat Tanah untuk meminta bantuan bukan datang untuk bergaduh. Sebaiknya antara pelanggan & jabatan yang bertanggungjawab ada nilai hormat serta bertindak serta bersikap cara beretika. Tak dinafikan ada kalangan staf di Pejabat Tanah ada ketikanya silap cara menterjemah akta atau peraturan sedia ada terhadap pelanggan. Begitu juga pemilik tanah yang haknya tergugat amat payah mengawal diri. Perkara ini perlu dibaiki.

Maka macam kes semalam tidaklah sampai kami sekeluarga melilau mencari air minuman sebaik mesyuarat habis; bayangkanlah bilamana bermesyuarat sampai hampir 2 jam tak ada barang segelas air kosong untuk berhujah. Sedangkan di ruang legar sana dah terbangun tenda biru untuk menanti Pak Menteri; jauh amat bedanya menyambut orang awam kampungan hadir ke bilik mesyuarat dengan Pak Menteri


    • Tasuki Kasbi Sekiranya kita nak berjumpa YAB DS MB sampai di ruang tamu minuaman dan kueh mueh sudah tersedia ... sementara menunggu giliran perut dah kenyang ... kenapa layanan seumpama ini tidak disediakan di jabatan2 kerajaan yang lain ... paling tidak sediakan air manerel segelas plastik pun dah memadai .. dapat melegakankan tekak dari kering ...

    • Kamil Dasuki saya pun selalu alami situasi demikian. kita kena perbetulkan secara bersemuka tetapi berhemah agar perkara yang tidak disenangi olehpelanggan dari kalangan kampongan dan yang kurang penonjulan mendapat tempat yang sewajarnya. pegawai kerajaan pun asal dari kampong. adakalanya lebih hulu dari kita.cumanya mereka lupa dek kerana keselesaan suasana nyaman di pejabat....mencegah lebih baik dari memusnahkan.

    • Rosli Abdul Aziz
      Pengalaman saya di Pejabat Tanah Kampar beberapa tahun lalu. Saya berjumpa seorang kerani utk membayar premium tanah bagi pihak bapa yg uzur dan menghidap Parkinson.
      Saya berdiri di tepi meja...tanpa dipelawa duduk. Saya beritahu saya nak bayar premium bagi pihak bapa....kerani tu jerkah saya: Apa bukti mika ni anak Abdul Aziz ? Mika ingat senang2 teman nak terima bayaran? Saya kata saya datang utk membayar wang....bukan utk menuntut wang...dan kalau ada bukti saya ni menyamar...pergi la report polis , saya kata. Kadang2 malas saya nak bertengkar...sabor ajer ler...

    • Eyta Didie inilah dilema yg saya alami sekarang....

    • Idan Radzi
      Biro Pengaduan Awam Perak... pasti perasan betapa Penolong Pegawai Daerah amat bersopan ketika sessi perjumpaan kita & betapa tetiba angin sy naik bila seorang peg Pej Daerah & Tanah Kampar ini mencelah; disuruh saya cari pelan ori dari penama dalam geran kami; dia tak tahu cerita asal; tapi masuk campur;

      Abg Ali (abg ipar sy) sampai dalam kereta malahan atas pusara Md Sesh masih bersungut amat tersinggung dengan pegawai ini; apakah kita mahu ahli kubur atau waris (pemilik dalam geran) yang semua telah pergi ini bersuara melalui pusara@kubur mereka menyatakan tanah itu hak mereka!... kes sy ini semua tahu; hanya sy yg bungsu berusaha keras nak jaga tanah milik kita anak Melayu dari jatuh ke tangan org asing! setelah ada pihak menceroboh & ada pihak menangguk di air keruh ... (sebahagian tanah telah terlepas pun ke tangan PR) siapa sekarang nak tolong sy...?

    • Idan Radzi
      Eyta Didie... akta tanah & perundangan negara kita boleh kita persoalkan; bayangkan tanah kami yang hilang jika sy congak tunggakan cukainya mmg tak sampai pun RM5,000 ketika dirampas tapi kami hilang tanah Geran Tetap (kalau PN pun ianya mmg tragis) seluas lebih dari 5 ekar!... seharusnya jika nilai semasa tanah tersebut RM60K seekar kini; mana perginya RM300K tolak RM5K ketika dilelong tanpa pengetahuan kami?.. apakah pemilik atau peneroka tanah ini yang sejak tahun 1900an lagi tak dapat sebarang ganti rugi dengan rampasan berundangan dunia ini?

      Waima jika mmg ianya ada barang seinci pun tanah tersebut sah hak milik kami; kami akan tuntut di kubur nanti!. Itu janji & sumpahan kami. Rampasan secara Perundangan Rimba ini memang sy tentang.
nota:

sy = saya

mika atau mike = bahasa halus encik bahasa kasar kamu atau awak (org peraklah) bahasa baku anda sebahasa mesra abang!...

mmg = memang

Tiada ulasan: