iDAN

27 Disember 2011

Perempuan Yang Tidak Boleh Dicintai

(Catatan Lelaki Mata Keranjang)

Seorang kawan saya pernah berkata, lelaki pada satu-satu masa boleh memikat 2/3 daripada semua perempuan dalam dunia.

Menurutnya, perempuan boleh dikategorikan kepada 3 jenis:

Pertama, yang sedang bercinta atau sudah berkahwin dan gembira serta puas hati dengan kualiti hubungan mereka.

Kedua, yang solo, kesunyian dan sedang mencari teman.

Ketiga, yang berada dalam satu hubungan atau sudah berkahwin tetapi tidak gembira dengan kualiti hubungan mereka.

Mereka ini tidak gembira dan puas mungkin kerana sudah tidak diberikan perhatian oleh pasangan atau pun.

Menurut kawan saya itu, perempuan yang berada dalam kategori kedua dan ketiga adalah mereka yang boleh dipikat.

Ini bermakna, dua pertiga daripada semua perempuan dalam dunia ini sebenarnya boleh dipikat buat kita semua!

//

Walau pun terdapat ramai perempuan yang kesunyian, ada satu jenis perempuan yang lebih elok tidak dipikat dan kekal menjadi kawan sahaja.

Ini kerana, hubungan yang platonik dengan mereka ini jauh lebih baik berbanding hubungan bersifat percintaan atau pun seksual.

Mereka yang kesunyian ini hanya sesuai menjadi rakan bukan kekasih. Dan kita juga, hanya boleh berkawan jangan menaruh hati.

Mereka berpotensi menjadi kawan yang lebih baik bukan kerana mereka tidak menarik.

Mereka biasanya cantik, menarik, bijak dan pada masa yang sama mampu berkelakuan seperti rakan yang rapat.

Mereka faham fikrah lelaki seperti lelaki memahami jiwa rakan lelakinya yang lain.

Melalui hubungan platonik, dan bukannya seksual, kedua-dua pihak akan mendapat manfaat yang lebih besar daripada persahabatan itu.

Mereka akan jadi kawan yang kita cari untuk menangis apabila ditinggalkan perempuan.

Ok,ok …mungkin contoh itu agak melampau :-)

Mereka mungkin kawan yang kita cari apabila kita buntu mahu belikan hadiah harijadi untuk kekasih.

Dan pada masa yang sama, mereka juga akan mendapatkan bantuan kita jika keadaan memerlukan. Contohnya untuk menukar tayar kereta.

Seperti hubungan lelaki dan lelaki, apabila seks dan perhubungan tidak menjadi agenda tersembunyi, hubungan itu akan jadi lebih mendalam dan lebih berdimensi.

//

Akhir-akhir ini juga, saya dapati saya takut untuk memikat sejenis perempuan.

Jenis perempuan ini membuatkan saya takut dan pada masa yang sama tertarik kepada mereka.

Saya takut saya akan rasa sudah tidak mahu lagi memikat perempuan lain jika saya benar-benar terpikat dengan mereka.

Saya takut saya akan terfikir untuk buat anak yang comel dengan mereka jika saya benar-benar terpikat dengan mereka.

Saya juga takut, mereka akan membuatkan saya rasa mahu bawa mereka balik jumpa emak di kampung jika saya benar-benar terpikat dengan mereka.

Perempuan begini, biasanya cantik, bijak, kelihatan mampu untuk setia kepada lelaki yang mereka cintai.

Ah, mungkin sudah sampai masanya untuk saya melangkaui sempadan dan mencuba nasib memikat perempuan begini.

//

Apa yang pasti, kalau kita bersalah dengan perempuan, apa-apa jenis perempuan sekali pun, ketepikan ego dan minta maaflah kepada mereka.

- buluhperindu.com

iDAN: Memang mudah jika mahu memikat golongan perempuan ketiga atau isteri orang tetapi awas jika silap cara pelbagai kemungkinan boleh berlaku. Sering kita dengar kes pembunuhan adalah atas sifat lelaki mata keranjang; mereka berasa megah dapat pikat isteri orang tanpa memikirkan soal dosa & pahala.

Sementelah jika terjadi isteri si lelaki gerladangan ini berlaku curang... barulah orang akan kata padan muka kejahatannya berbalas; Kenapa nak ganggu soal rumah tangga orang. Isunya jiwa & hati lelaki begini telah hitam. Hatta mereka tak pun rasa terluka malahan akur saja bila kena pada hidung sendiri.

Golongan ini yang aku katakan bagai bangkai bernyawa, mengikut hukum agama suami atau pun isteri yang berlaku curang mana ada hak lagi tinggal di dunia. Cuma hukum dunia saja mereka dibenarkan masih dapat meneruskan kehidupan; natijahnya dunia kita jadi hancur nilainya sebab hukum agama Islam kita tidak dilaksanakan.

Maka beranilah golongan ini membuat catatan seperti di atas. Nak pikat... pikatlah perempuan jenis ketiga sahaja.

3 ulasan:

Tetamu Istimewa berkata...

Salam ziarah. Tahniah puisi di Mingguan Warta Perdana edisi 8 Januari 2012. Sudilah jengah ke blohg saya untuk bertukar-tukar pendapat. Harap tinggalkan jejak.

iDAN berkata...

Terima kasih... agar kita menjadi rakan sastera yang akan intim...

anyss berkata...

Assalamualaikum,
Mmmmm tak tau nak komen apa