Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

17 Januari 2017

Pelan Prabayar Siri 2

Ruj. Kami: BPA.600-1/1/9/106939
Tarikh: 14/01/2013


Tuan/Puan,

KES 131622: PELAN PRABAYAR
 
Saya dengan hormatnya menarik perhatian tuan/puan berhubung aduan yang diterima daripada Haridan Bin Mohd Rodzi, 760829145589, no tel 0126085955, emel idanradzi@yahoo.com  seperti berikut:

(Telefon saya hanya mudah dihubungi adalah Talian Tetap 03 87371884... ada Talian Telefom Bimbit 016 9094343 tapi jarang amat sy buka) 

Kerajaan sebaiknya mengkaji masalah kadar bayaran pengguna telefon bimbit yang mengambil pakej Prabayar/Prepaid. Ada Syarat/Pelan yang berat sebelah bagi pelanggan Pelajar, Pesara serta Warga Emas didera atau dianiaya bilamana tak mampu nak Tambah Bayar/topup sebulan RM30 untuk perkhidmatan sahaja tidak termasuk kadar yang mahal bila berbual. (SMS kini memang berbaloi)

2. Isunya sehari pemilik pakej Prabayar "tidak dapat tidak" kena membayar RM1 atau sebulan RM30 sewa perkhidmatan (mungkin ada sebahagian sempat membeli Youth Clup Hot Link/Maxis tempoh perkhidmatan selama setahun). Bermakna setahun jika mahu hari-hari buat panggilan atau SMS rakyat marhaen kena membayar
RM365. Jika satu keluarga guna dua talian RM730. Lojiknya lebih dari dua talian bagi satu keluarga waima JANDA/Ibu tunggal yang ada anak tunggal sekalipun. RM100 Sebulan sudah pasti jika terlajak SALAM panjang. Telefon bimbit kini adalah keperluan asas dalam kehidupan Negara nak Maju.

2. Itu satu kes; seperkara lagi jika tak ditambah bayar selama 30 hari HANYA DAPAT TERIMA panggilan SAHAJA dalam tempoh 90 hari; biarpun duit MASIH banyak terkumpul di dalam akaun Prabayar. Perlu diingat nombor dan duit yang terkumpul di dalam akaun Prabayar PASTI LEBUR jika kita terlupa tambah bayar dalam tempoh 90 hari (Pakej
Hotlink Youth Club by Maxis untuk sewa perkhidmatan setahun ini memang cantik tapi telah tidak ditawarkan lagi; sebaiknya untuk warga emas juga pesara dapat menikmati pakej ini) Kerugian pelanggan ini yang saya katakan satu cabang aniaya pengguna. Boleh dikatakan SAMUN secara sedar jika pelanggan tak PEKA dengan syarat/pelan ini.

3. Apalah salahnya Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan atau kementerian yang bertanggungjawab memberi lesen kompeni telekomunikasi ini serta JPM pantau bersama: buat kajian rambang cara berniaga yang PATUT; Saya cadangkan DUA syarat/pelan baru dapat DIUAR-UARKAN.

i. Pertama bayaran perkhidmatan RM1 SEHARI ini elok dikaji semula rasanya mahal amat jika kita congak pasti RM365 untuk setahun. Golongan berpendapatan rendah, Warga Emas serta Pesara seperti saya memang terasa mahal amat. Kurangkan kadar sewa perkhidmatan atau tambah tempoh 90 hari tersebut atau sebaiknya ditiadakan sementelah bila pelanggan guna Prabayar berbual atau SMS telah pun untung besar.

ii. Kedua jika duit masih berbaki di akaun Prabayar biarlah perkhidmatan itu TETAP dilanjutkan; pelanggan tak perlulah tambah nilai sampai habis duitnya digunapakai. Secara lojik jika memang baki dalam akaun Prabayar ada sebanyak RM50 kenapa tidak boleh tambah nilai dengan duit tersebut.

(Jika syarat pertama di atas tak lojik tidak menguntungkan atau kompeni telekomunikasi hatta boleh jadi bankrap; Uar-Uarkan sahaja syarat kedua pun sudah bagus)



 Kisah benar: 

Saya pernah guna Prabayar CELCOM 019 2541221, duit di akaun Prabayar memang masih berbaki. Terbabas sehari selepas tamat tempoh 90 hari. Duit hangus serta nombor kesayangan saya hilang. Saya membuat rayuan di Pejabatnya di Jalan Sungai Chua di Kajang untuk mendapatkan semula nombor cantik ini; hujungnya saja yang cantik 1221. Kerani bertugas ketika itu Gadis Melayu bergincu dengan muka TIDAK mesra pelanggan amat kedekut senyum; tak kasi saya tebus semula atau jual semula nombor yang disekat.

Saya telah pakai nombor tersebut bertahun-tahun. Biarpun saya ketika itu saya menawarkan harga RM1,000,000 (sejuta RM). Bergurau saja bukan ada duit sejuta pun. Sejarah nombor kesayangan saya ini amat panjang. Rakan saya Wak Jai kaya yang hadiahkan nombor 019 2541221 ini; dia beli sekitar RM250 sebab 1221 nombor hujung memang mahal di pasaran. Sepatutnya CELCOM bolehlah memberi peluang pelanggannya tebus semula nombor yang telah lama mereka gunapakai. Syarat ini setahu saya telah ada tapi mungkin tak semua Kedai atau staf di Kedai Celcom diberitahu.

Nota kecil :

RM30 jika beli beras "memang mampu menampung makan" (banyaknya M... Mila nama kekasih saya) kami bertujuh sekeluarga untuk SEBULAN; kami jarang tanak beras asyik makan Maggi jika mahu hari ketik (Ketik Bahasa Bandung untuk klik) telefom bimbit. Sebab itu saya jarang buka nombor baru saya ini 016 909 4343 (Lagi cantik) biarpun talian ini masih ujud. Sebab tak ada duit nak tambah bayar; saya hanya pakai talian talian tetap atau telefon awam; duit terkumpul di akaun Prabayar DiGi ini masih ada terkadang sampai RM50 lebih tapi tenguk jumlah sahaja sebab selalunya sebulan saya tambah bayar hanya mampu RM10. Dapatlah sepuluh hari ketik butang telefon bimbit dugong saya. Rasanya perniagaan Prabayar ini terlampau MUNGUGUT duit rakyat... kan gitu.

(Baru ni saya menang Naib Johan Pertandingan Mencipta Puisi hadiahnya tambah bayar/topup lumayan juga jumlahnya. TAPI penajanya lari kalau tak boleh bual sakan melalui telefon bimbit)


2. Sehubungan itu, sukacita dipohon kerjasama tuan untuk mengambil tindakan terhadap aduan ini. Selaras dengan Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bilangan 1 Tahun 2009, kerjasama tuan juga dipohon untuk mengemukakan status tindakan yang diambil terus kepada pengadu dan disalinkan kepada Biro Pengaduan Awam dalam tempoh 5 hari bekerja.

3. Kerjasama dan perhatian tuan/puan amatlah dihargai.
.
Sekian, terima kasih.

"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"
Saya yang menurut perintah,


b.p. Ketua Pengarah
Biro Pengaduan Awam
Jabatan Perdana Menteri

Respon iDAN:

Semalam saya terima e-mel dari BPA; terasa mat terkilan bilamana Aduan saya dianggap tak kena pada tempatnya; sedangkan telefon bagi saya adalah keperluan asas dalam kehidupan AWAM untuk berkomunikasi; bayangkan jika ofis tak ada telefon; telefon awam dari sepuluh hanya dua atau tiga yang berfungsi. Rumah langsung tak berdering telefon; Bila kecemasan hanya menjerit tak boleh panggil polis atau bomba. Huh payahnya dunia kini.

Kini telah meluas orang guna telefon bimbit (hp) tanpa hp pasti semua mati kutu. Tak banyak duit kita boleh guna pesanan ringkas (SMS). Aku menganggap ini adalah keperluan asas dalam kehidupan moden. Bila BPA dari sebuah kementerian paling teratas tak mahu ambil peduli masalah ini, rasanya ada satu yang tak kena. BPA di bawah JPM ianya . Dulu masa Pak Lah masih bertugas ianya aku kenal melalui Warkah Untuk PM. Pak Lah pernah e-melkan ucapan tahniah sebab aku simpati melihat kehidupan staf kerajaan; dari mula bertugas menjadi Budak Pejabat sampai jadi datuk pun di junjung ke liang lahat terus menjadi Budak Pejabat; biar pun cucunya memanggil atok setiap hari. Sebermula dari situlah aku nampak kebaikan BPA ini; peranannya amat Bagus jika stafnya benar-benar prihatin.

Tak mungkin BPA boleh selesai semua masalah; memang lojik takkan nak NAIK pangkat pun BPA kena selesaikan; tetapi amat wajar sebagai badan Perdana Menteri jikatak boleh selesai semua perkara boleh menegur; jika tak dapat bantu dalam bayak hal peribadi beri pendapat & teguran itu amat wajar. Bila ditegur agar pihak kena tegur itu terima dengan terbuka. Jangan melatah. Fikirkan satu amanah & tanggungjawab secara aman. Lojik atau tak lojik seseorang itu mengadu sampai mengadu ke Ketua Negara.

Agar BPA menjadi serampang dua mata; satu adalah agensi membetulkan staf kerajaan di samping itu apa salahnya BPA jadi sebagai satu wadah rakyat marhaen mencurahkan segala masalah. Dunia telah terbuka; dunia Globalisasi kini di hujung jari kita. Kenapa JPA tidak boleh menjadi satu badan Perdana. PM itu bagaikan satu BAPAK bagi keluarga nan besar.

Tak kiralah badan kerajaan atau swasta; seperti kes di atas memang ianya syarikat swasta kerajaan yang memberikan lesen berniaga Prabayar. Kenapa kerajaan tak boleh pantau jika rakyat telah rasakan mereka berniaga cara untung besar atau tak adil; kadar yang terlalu mahal untuk pelanggan mendapat khidmat Prabayar ini. Sebagai contoh terbaik pasti semua masih ingat bila ianya tanpa saingan; satu SMS zaman dulu berapa sen?... Kini kenapa boleh sampai 1sen. Hatta untuk kebaikan bersama takkan mereka yang mampu tambah bayar sebulan RM10 atau RM30;  setahun kena membayar RM365. Mahal amat. Mana ada pelanggan ini sekadar bayar perkhidmatan bulanan; bayaran panggilan mesti terlajak dari RM30 dalam tempoh sebulan. 

Sudah tiba masanya ianya dikurangkan untuk kemudahan asas kehidupan & kemakmuran rakyat di negara kita.

3 ulasan:

Gombug berkata...

Connectify: Teknologi perisian tentera kini untuk pengguna bagi perkongsian internet. Sebagai contoh katakan rakan sebilik anda mempunyai komputer riba yang disambung ke talian internet manakala komputer riba atau tablet anda tidak mempunyai sambungan internet, maka perisian inilah yang anda perlukan. Baca selanjutnya...


SINGAPURA (AFP) - Rekrut baru bagi pertahanan tentera Singapura di mana tentera udara & tentera laut akan mendapat senjata baru selain senjata api iaitu iPad. Anggota tentera boleh mengunakan kamera terbina dalam Ipad tersebut untuk mengambil foto & klip video di tempat kerja dan memuat naik ke portal dalam talian Angkatan Bersenjata Singapura(SAF), LEARNet. Anggota tentera juga boleh menggunakan bahan media seperti foto dan video untuk melaksanakan penilaian selepas latihan atau misi.Baca selanjutnya...



Telefon pintar berteknologi Android kini turut sama 'berperang' di medan peperangan untuk membantu tentera dengan mengenal pasti lokasi laluan & pasukan yang lain serta membantu membina taktikal sistem pertahanan pasukan. Pihak tentera Amerika Syarikat telah melancarkan versi terbaru prototaip yang diberi nama Army Software Marketplace iaitu sebuah laman web yang menyediakan muat turun aplikasi perisian bagi peranti yang telah disahkan di dalam rangkaian tentera. Baca selanjutnya...



Flashback trojan: Ancaman virus terbesar bagi pengguna Mac. Serangan virus Flashback ini boleh dikatakan di antara ancaman virus platform Mac OS yang paling terbesar dalam sejarah tersebar sejak era virus disebarkan melalui disket. Boleh dikatakan insiden merupakan serangan yang paling ketara dalam sejarah ke atas pengguna Mac di mana sebelum ini amat jarang untuk diketahui sistem operasi tersebut mempunyai ancaman virus. Baca selanjutnya...



Pengasas Blackberry hilang jawatan kerana para pelabur. Jawatan Ketua Pegawai Eksekutif(CEO) yang disandang bersama oleh Mike Lazaridis dan Jim Balsillie kini terpaksa akur dengan tekanan dari para pelabur syarikat mereka untuk melepaskan jawatan mereka. Walaupun mereka berdua bersama sama adalah pengasas bersusah payah membangunkan syarikat ini pada awalnya tetapi mereka terpaksa melepaskan jawatan tersebut kepada Thorsten Heins. Keputusan itu sekali gus menamatkan perkongsian kepimpinan selama dua dekad oleh Mike Lazaridis dan Jim Balsillie yang juga pengasas syarikat telekomunikasi itu selepas bergelut untuk bersaing dengan Apple dan Google.
Baca selanjutnya...

iDAN berkata...

Maklumat yang bagus untuk kita renungi


Pelan Prabayar 3

Biar bagaimana canggih mana pun server atau pembangunan ICT direkabentuk pasti si Penggodam akan mencari jalan menunjukkan kehebatan untuk melumpuhkan sistem maklumat yang ada.

Samalah mengikut rakanku yang berada di kumpulan jurutera yang memantau server telekomunikasi terkini mereka sering melihat kerja Penggodam memasuki server mereka & cuba melumpuhkan kelancaran server.

Dulu Telekom Malaysia adalah badan kerajaan sekarang telah diswastakan. Sebaiknya kerajaan tidak melepaskan terus syarikat swasta ini tanpa ada keahlian yang pakar memantau perniagaan mereka. Sebab ICT adalah keperluan asas bagi individu & perjalanan sektor swasta serta kerajaan.

Jangan TIRU macam Tenaga Nasional tak pernah untung tetapi rakyat nampaknya setiap bulan membayar bil yang tinggi. Ke mana perginya duit sewa yang BESAR jumlahnya ini. Jika syarikat swasta yang visi utamanya membekal memudahan asas bagi orang awam itu BANKRAP (awam itu termasuk individu) biasanya kerajaan terpaksa mengambil alih. Ini memang berlaku di seluruh dunia tak kira negara membangun atau negara maju.

Hatta kementerian yang terlibat dengan perjalanan perniagaan berkait dengan ICT, telefon, & telekomunikasi semua ini perlulah sentiasa peka akan keseimbangan sewa yang terpaksa ditanggung oleh semua warga di negara ini. Kerajaan perlu tahu secara TEPAT skala atau statistik keuntungan atau kerugian syarikat ini.

JPM: Jangan mudah lepas tangan dengan berdalih ini bukan tanggungjawab kami. Kebajikan seluruh rakyat adalah tanggungjawab bersama sebab semua cukai dibayar oleh setiap orang; kutipan cukai semuanya berlonggok di tangan kerajaan. Keuntungan syarikat terkadang milik oleh luar; kerajaan mendapat seciput cukai tauke syarikat bila dah kaya nampaknya bukan melabur di negara sendiri tetapi lari ke negara luar demi menjimatkan kos pengurusan. Air Asia sebagai contoh.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Telekom_Malaysia
Pelan Prabayar 3 Biar bagaimana canggih mana pun server atau pembangunan ICT direkabentuk pasti si Penggodam akan mencari jalan menunjukkan kehebatan untuk melumpuhkan sistem maklumat yang ada. Samalah mengikut rakanku yang berada di kumpulan jurutera yang memantau server telekomunikasi terkini mereka sering melihat kerja Penggodam memasuki server mereka & cuba melumpuhkan kelancaran server. Dulu Telekom Malaysia adalah badan kerajaan sekarang telah diswastakan. Sebaiknya kerajaan tidak melepaskan terus syarikat swasta ini tanpa ada keahlian yang pakar memantau perniagaan mereka. Sebab ICT adalah keperluan asas bagi individu & perjalanan sektor swasta serta kerajaan. Jangan TIRU macam Tenaga Nasional tak pernah untung tetapi rakyat nampaknya setiap bulan membayar bil yang tinggi. Ke mana perginya duit sewa yang BESAR jumlahnya ini. Jika syarikat swasta yang visi utamanya membekal memudahan asas bagi orang awam itu BANKRAP (awam itu termasuk individu) biasanya kerajaan terpaksa mengambil alih. Ini memang berlaku di seluruh dunia tak kira negara membangun atau negara maju. Hatta kementerian yang terlibat dengan perjalanan perniagaan berkait dengan ICT, telefon, & telekomunikasi semua ini perlulah sentiasa peka akan keseimbangan sewa yang terpaksa ditanggung oleh semua warga di negara ini. Kerajaan perlu tahu secara TEPAT skala atau statistik keuntungan atau kerugian syarikat ini. JPM: Jangan mudah lepas tangan dengan berdalih ini bukan tanggungjawab kami. Kebajikan seluruh rakyat adalah tanggungjawab bersama sebab semua cukai dibayar oleh setiap orang; kutipan cukai semuanya berlonggok di tangan kerajaan. Keuntungan syarikat terkadang milik oleh luar; kerajaan mendapat seciput cukai tauke syarikat bila dah kaya nampaknya bukan melabur di negara sendiri tetapi lari ke negara luar demi menjimatkan kos pengurusan. Air Asia sebagai contoh. http://ms.wikipedia.org/wiki/Telekom_Malaysia

iDAN berkata...

Kini CELCOM & DiGi telah pun punya arahan baru di mana pelanggan boleh guna duit yang terlonggok di prepaid untuk membeli khidmat, atau melanjutkan tempoh khidmat.

Terima kasih keprihatinan CELCOM & DiGi.

Maxis masih lagi berdegil memaksa pelanggan mereka menghabis duit terkumpul atau berlonggok di akaun mereka dengan berbual atau sms atau melanggan internet. Ini seolah-olah merompak atau memaksa pelanggan Maxis berbual atau sms atau belajar ke dunia maya demi Maxis mendapatkan laba. Naif amat.

Nombor prepaid yang sy beli dengan harga yang mahal 013 303 4343 kini telah pun digantung lantaran tak perasan tempoh untuk top-up terbabas. Padahal jika ada cara CELCOM & DiGi pastinya perkara ini tidak berlaku. Sebab duit yang berlonggok di akaun Maxis sy bukan sedikit!!!.