Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

13 Mei 2013

Mencari Nilai Cinta

  • Catatan Idanradzi telah ditanda pada gambar Idan Radzi. — bersama Rosli Abdul Aziz dan 5 yang lain.
    Sepanjang hari aku masih mencari nilai cintamu; seharusnya kasih sayang pun cinta telah lama diuliti sebaiknya telah matang & tak mungkin timbul masalah perbalahan; setiap cinta perlukan pengorbanan. ̲M̲a̲n̲a̲ ̲m̲u̲n̲g̲k̲i̲n̲ ̲s̲e̲g̲a̲l̲a̲n̲y̲a̲ ̲s̲e̲m̲p̲u̲r̲n̲a̲  tanpa cacat cela atau pun sedangkan lidah lagi tergigit.. 

Namun bak kata rakan ku dari seberang  @[100005223908912:2048:Rhirien Chimojang Bhandungthea]... "mengapa wajahmu menyiksaku mengapa wajahmu selalu hadir dalam mimpiku...??"

Jika siang aku terbayang bila malam pula aku termimpi-mimpi Apakah api cintamu telah PADAM.

Semua insan yang utamanya menyintai Ilahi; disamping perlukan Ketua Bidadari untuk sentiasa bersama mengulit cinta.
    Sepanjang hari aku masih mencari nilai cintamu; seharusnya kasih sayang pun cinta telah lama diuliti sebaiknya telah matang & tak mungkin timbul masalah perbalahan; setiap cinta perlukan pengorbanan. ̲M̲a̲n̲a̲ ̲m̲u̲n̲g̲k̲i̲n̲ ̲s̲e̲g̲a̲l̲a̲n̲y̲a̲ ̲s̲e̲m̲p̲u̲r̲n̲a̲ tanpa cacat cela atau pun sedangkan lidah lagi tergigit..

    Namun bak kata rakan ku dari seberang Rhirien Chimojang Bhandungthea... "mengapa wajahmu menyiksaku mengapa wajahmu selalu hadir dalam mimpiku...??"

    Jika siang aku terbayang bila malam pula aku termimpi-mimpi Apakah api cintamu telah PADAM.

    Semua insan yang utamanya menyintai Ilahi; disamping perlukan Ketua Bidadari untuk sentiasa bersama mengulit cinta.
    Suka · · pada 23hb Februari pukul 7.49 pagi ·

    • Idan Radzi bagi yg masih punya pasangan kenapa tidak terus nyalakan api cinta; bagi mereka yang telah terpisah; cinta Ilahi itu masih & yakinkanlah di dunia lagi satu nanti akan pasti ada pasangan cintanya.
    • Idan Radzi yang penting jaga diri baik-baik suami bahagiakan isteri; isteri jagai hati suami; apakah mahu Ketua Bidadari yang tak setia curang lagi sentiasa mengasari diri; atau suami yang ramai Bidadari terus berkasar denga isteri... pun jadilah duda atau janda nan baik jangan sesekali lakukan dosa seperti kita berhijrah ke sana; aku atau AWAK makin hampir ke pintu kubur yang gelap gelita.
    • Idan Radzi "Aku tak pernah padamkan cinkuku padamu biarpun aku tahu AWAK tak boleh lagi dinasihati; sebab aku masih menantimu agar menjadi kekasihku yang kumahu amat menyintai aku di sana nanti." seharusnya perasaan ini UJUD bila suami-isteri berbalah.
    • Idan Radzi Bila kita berpisah sebab kecurangan atau selingkuh pasti amat sukar untuk rujuk semula di syurga nanti sebab itu Allah SWT amat MURKA akan perpisahan/perceraian.
    • Idan Radzi Ajal maut jodoh pertemuan adalah ketentuan-Nya. Yang memisahkan jodoh adalah syaitan, perasan tak sabar, iblis dalam badan, curang, tak mahu berbincang, muhasabah diri maka Allah Azza Wa Jalla amat MURKA pasangan yang bercerai ini; lain bab CURANG/ZINA Islam menentukan hukumannya rejam sampai MATI; agar pasangan yang baik tidak terus derita melihat kehidupan seterusnya pasangan yang seharusnya telah jadi mayat ini.
    • Idan Radzi Jangan rasa HINA jika rakanku jadi duda pun janda yang baik. Banyakkan bertaubat bagi yang terlanjur pun terlepas dari hukuman hudud. Pintu taubat masih terbuka jangan sebab pintu taubat masih terbuka terfikir mahu ulangan noda berupa Zina yang terkutuk itu; sebab itu Islam membenarkan berpoligami; jauhkan diri dengan lelaki yang telah cukup kuotanya sebab takut terjebak dengan cinta yang penuh zina & noda yang terlarang. Kenapa tidak bernikah sahaja jika telah terbit cinta kedua. Menghalalkan segala.
    • Idan Radzi ... kenapa tak ada cinta sejati yang mengintai AKU ini??????... (emm ayat yang paling mahal untuk kita berfikir)
    • Noor Azmah Mohd Sidek Cinta sejati tak boleh dicari....cinta sejati ujud sendiri....
    • Idan Radzi tapi jika kita kembali ke zaman bercinta pun bila terkenang arwah apak menangis macam budak-budak ketika arwah emak pergi secara tiba-tiba; kita nampak cinta itu amat bahagia jika kita pandai menjaga hati pasangan kita.
    • Idan Radzi rasanya jika sentiasa kita dapat kawal suara macam kita sedang solat ... kawal suara bila berbalah dengan pasangan mungkin ini akan dapat menolong hati pasangan kita tidak terluka... bayangkan Allah itu Kekasih kita bila kita ditimpa musibah ketika solat sedih pun itu kita menjerit bagai orang hilang akal akan baling pelbagai benda dengan pasangan kita... perkara begini kita jarang terfikir.
    • Idan Radzi sebaiknya pasangan suami isteri kenalah cubit kiri kanan terasa bukan asyik nak dera PIHAK yang mahu didera...
    • Oja Rozalin Cinta sejati hanya dr Allah dan ltknya dlm hati buktinya pd zahir...inshaa Allah. Cinta manusia seumpama fitrah hatinya, berbolak-balik. Bunga lambang cintapun akan kering layu dan mati...alhamdulillah, oja kini + bahagia dgn kematangan fikiran jiwa...mohon jiwa terus meniti ketenangan & kian tabah..
    • Idan Radzi Nasihat buat pasangan bercinta kotakan janji jika mmg sesama pasangan ada banyak kelemahan diri; bila bercinta semuanya indah kenapa tidak kekalkan keindahan itu di dalam rumah tangga tak ada ruginya kita terus membaiki cinta sampai ke tua... amat naif  jika kita pudarkan cinta bila telah duduk bersama.
    • Noor Azmah Mohd Sidek Pada saya cinta sejati itu ujud jika kita saling menerima kekurangan dan kelebihan pasangan masing-masing dan bersyukur dengan jodoh yang Allah berikan...kerana Allah yang lebih mengetahui segalanya.......
      pada 23hb Februari pukul 8.38 pagi · Suka · 1
      • Idan Radzi Oja jika kita rasa damai ketika kita mengadu kepada Kekasih Nombot 1 kita (Allah SWT) bawalah perasaan itu ke hadrat pasangan kita. Hidup kita sentiasa diperhatikan; semua manusia ada Malaikat yang menjaga kita; Malaikat Rahmat sentiasa akan membahagiakan kita jika hati runsing pun ketika kita memohon pertolongan daripada-Nya.

        Partikan kita banyak bergaul dengan mereka yang bahagia; kita contohi kehidupan mereka. Jika pun sukar nak rapat dengan pasangan bahagia kita carilah jalan bahagiakan hati sendiri. Ada banyak cara untuk kita meladeni hati sendiri. Ketika gundah jika nak menangis pun menangislah mengenang untung nasib kita. Menangis terkadang boleh melembutkan hati kita. Asal jangan rebakkan sakit atau resah kita kepada pasangan kita. Jangan ganggu fikiran dia.

        Memang kepenatan kita seharian sering buat kita hilang rasa mahu sentiasa nak jaga hati pasangan kita; tapi yakinkanlah bila dah setua abg ini; dah tak apa lagi yang abg perlukan dalam hidup ini; ada adalah tak ada terimalah seadanya. Mmg amat rasa sepi jika tak miliki cinta sejati; bab hati dilukakan orang kata dah lali; ibarat parut luka itu sentiasa berbekam dalam hati tapi sesungguhnya jangan jadikan ini buat kita lari dari jodoh pun cinta kita... sebab sebut bila bercerai pasti akan pasti MURKA Ilahi menampar hidup kita... bukan petir atau guruh balasannya lebih teruk dari itu MURKA Ilahi. Tapi kita tak selalu fikirkan bab kemurkaan Ilahi ini.

        (Ramai kaum atau golongan Islam memikirkan... ala dah tak sefahaman kan ada jalan baik berpisah secara baik; abg memang memang TIDAK setuju cara ini sebab natijahnya Anak-Anak akan pasti jadi mangsa itulah berlaku kepincangan rumah tangga Islam kita amat nazak kini. Dari keluarga bermasalah akan berturutan anak-anak yang bermasalah; ini memang tak BAIK)

        Paling bagus kita kena selalu berfikir; biarlah kita berkorban demi pasangan kita; tak kisah hari-hari kita makan hati yang penting ANAK-ANAK sentiasa tidak terjejas kasih sayangnya. Jadikan anak-anak sebagai pengikat kasih sayang kita; maka itu jika anak-anak degil atau derhaka sentiasa maafkan mereka; mereka belajar dari kehidupan kita sebenarnya.

        Memang cara Oja yang sebaiknya jadikan jiwa kita ̲M̲A̲T̲A̲N̲G̲ ... nak gaduh-gaduh buat apa... Oja punya pasangan yang amat BAIK jangan fikir kekurangan dia suami orang lagi banyak kekurangannya. Sayangnya ada pasangan dari mula kahwin sampai KIAMAT tak matang-matang; ini yang payah lagi parah.

    • Idan Radzi Terima kasih cikgu Rosli Abdul Aziz.. terus memanjangkan persahabatan kita Tasuki Kasbi... mana pergi

Tiada ulasan: