Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

06 Februari 2006

Suram 6 Februari



6.2.2006

"Rumah aku iDAN tak ada apa. Boleh tak kau kasi apa-apa barang makanan buat aku masak untuk anak-anak aku."
"Isk! bukankah kau dah meninggal Nasha."
"Itu bukan aku; yg meninggal itu bukan aku... Tak ada ke mihon aku teringin nak makan mihon."
"Tak ada lerr Nasha, barang makanan lain ada ler kat dapor tu, kau ambik ler mana yg teringin, Maggi banyak dlm laci tu"

Banyak juga barangan yang diambilnya, beras, gula, Maggi satu peket; kemudian dia berlalu begitu saja. & Aku terjaga, aku amati jam dinding jam 4:15 pagi. Bermimpi rupanya aku.

Memang selalu sangat aku bermimpi berjumpa dgn arwah Nasha. Macam² karenah beliau dlm mimpi. Sehari dua sebelum arwah Joe meninggal, aku bermimpi jumpa arwah melulu saja ambil motor aku & bawa seseorang; Macam arwah Joe sahaja yang membonceng. Selang berapa hari kami dikejutkan pemergian Arwah Joe; pemergian arwah Joe pun penuh misteri;

Dua tahun dulu; 6 Februari tarikh hari inilah aku menerima berita sedih pemergian arwah dgn cara kematian yg amat tragis. Memang tak siapa dapat menerima kenyataan arwah mengantung diri di makmalnya. Arwah Nasha meninggalkan seorang isteri/balu & 4 orang cahayamata. Aku yg terlibat menguruskan jenazah beliau, dari awal pagi hingga dikebumikan di sisi Tasik Raban jam 12:22 tengah malam; di kampung halaman beliau.

Semasa arwah tergantung aku tidak sempat melihat kerana waktu aku terima berita itu agak lewat; kawasan beliau mengantung diri telahpun dikawal dengan lilitan tali plastik keselamatan. Lagipun memang kalau aku dibenarkan melihat beliau tergantung rasanya aku ragu-ragu dengan semangatku. Mungkin tak berani, mungkin juga akan lihat jugak sebab dia memang kawan rapatku. Tapi dari pengalaman Pak Wahid memang dia sendiri bagai tidak percaya yg itu arwah Nasha. Lidahnya hanya terkeluar sedikit sahaja, Ada terlekat dakwat di lidah beliau; Kepalanya terlentuk, lututnya telah mencecah lantai kerana arwah menggunakan hos gas. Hos gas tersebut telah menganjal, kalau dilihat tempat kejadian pun memang jika arwah tak patah tengkuk sempat dia menyelamatkan diri.

Kejadian tersebut pada malam Thaipusam & kebetulan malam Jumaat. Banyak cerita pelik berlaku sedari magrib lagi. Kata Kak Midah dia nampak semasa magrib petang Khamis tu arwah ada di luar makmal duduk di bangku luar sambil menghisap rokok. Jumaat 6 Feb 2004 awal pagi waktu ujung subuh samar-samar lagi pandangan waktu itu;Kata Kak Kiah & anaknya Fatiha ternampak beliau sambil berkata, “Awalnya Nasha tu datang!” Fatiha menegur. Nampak beliau membuka makmal. Siapa itu iyer!

Dr mengesahkan kejadian tersebut berlaku sekitar satu atau dua pagi pada 6 Feb 2004. Pelajar perempuan yang terserempak arwah tergantung pada sekitar jam 8:00 pagi. Jika Dr mengesahkan kejadian itu sekitar jam 1:00 atau 2:00 pagi yang Fatiha nampak itu SIAPA. Aku , Wak Lan & Pak Wahid bergegas ke MARDI mencari emak mertua (tiri) arwah untuk mencari isteri beliau kerana kami tak dapat menghubungi isterinya. Memang mak mertuanya menangis ketika itu; Semalam dia kata arwah menghantar anak-anaknya ke rumah, padanlah arwah tak datang menyemput anak-anaknya sampai ke siang hari tadi keluhnya.

Bila aku kembali ke fakulti isteri beliau telah sampai, jenazah beliau dibawa ke Hospital Putrajaya untuk Post Mortem. Selepas solat Jumaat aku dengan Wak Lan ke Hospital Putrajaya. Jenazah beliau masih tidak dapat diuruskan oleh isteri & keluarga isterinya. Sebelah keluarga arwah memang tak sorang pun datang. Mungkin tak dapat maklumat lagi. Semasa aku ke bilik mayat. Tinggal seorang sahaja pembantu hospital di bilik mayat tersebut.

" Nak tenguk jenazah ke, jom saya bawa ke bilik mayat." aku dikejutkan suara pembantu hospital.

"Apakah dibedah jenazah arwah ni?"

"Tak.. cuma pembedahan kecil saja di lehernya; mengikut kata Dr lehernya patah."

Sambil tu dia menarik peti mayat; aku dapat melihat wajah arwah... nampak tenang saja wajahnya; sebelah mata kirinya nampak terbuka sedikit.

"Abis tu siapa nak menguruskan jenazah ni, nak dimandikan di sini atau bagaimana?"

"Yang menguruskan jenazah semua dah balik, patutnya saya juga ada rakan bersama, semuanya telah pulang. Semasa Dr buat Post Mortem kami terjumpa macam wasiat beliau dlm poketnya. Kami dah kasi kepada isterinya."

Semasa aku keluar dari bilik mayat aku ke kereta isteri arwah, ramai juga saudara mara arwah ketika itu termasuk Pak Mertua beliau ada bersama. Aku nampak seimbas; isteri arwah tengah mengamati yang dikatakan wasiat oleh pembantu hospital di bilik mayat tadi. Halus tulisannya, guna perbagai pen, siap ada gambar macam lakaran projek pelajar; mungkin yang Pak Wahid nampak kesan dakwat di lidah Allahyarham adalan lantaran wasiat tersebut; sambil arwah menulis dia mungkin menggigit pen bebola.

Memang dua minggu sebelum kejadian saya berbual panjang fasal isteri beliau telah buat aduan di Mahkamah Syariah; minta cerai; sepatutnya Isnin nanti dia akan ke Pej Agama. Itulah kali terakhir aku dapat berbual panjang dengan arwah, selepas itu aku Cuma tertembung dari jauh, memang tak sempat berbual dengan beliau lantaran tugasan.

Pada petang Khamis tersebut memang aku bagaikan terpanggil-panggil untuk ke makmal; ketika itu aku membetulkan kaki seluarku yang tetas untuk ke makmal, hari Khamis tu memang hari cuti umum; tapi lantaran gelagat Kak Mila (Isteriku) yang nampak semacam, aku batalkan saja ke makmal. Makmal aku memang bersebelahan; kira-kira beberapa meter saja; sepelaung: jika aku buka lampu makmal mesti beliau nampak cahaya dari bilik arwah, selalunya kalau arwah tu runsing memang dengan aku banyak dia mengadu. Pasti dalam dikebuntuan dia akan datang ke makmalku; Pernah dia kata; “ Aku rasa lapang sangat fikiran ini bila dapat mengadu dengan kau; jangan kasi tahu orang lain masalah famili aku ini”

"Cadangnya nak kebumi di mana?"

Aku bertanya isteri beliau, cadangan awalnya nak kebumi di sini saja, atau di kampung isterinya, tapi kata isterinya emak arwah di kampung nak melihat jenazah arwah.

"Keluarga di kampung tahukah kejadian sebenar?"

"Tak ...saya kasi tahu kemalangan jalanraya."

"Elok juga kasi tahu begitu; "

Balasku untuk tidak mengeruhkan keadaan. Aku & Wak Lan yang hubungi Ketua Jabatan minta agar diuruskan jenazah di masjid UPM sahaja, dalam masa yang sama memang Kenderaan Jenazah UPM telah bersiap sedia untuk mengambil beliau.

Aku telefon Kak Mila; memberi tahu mungkin balik lambat sebab nak menguruskan jenazah arwah; Bila aku ceritakan arwah Nasha gantung diri; memang Kak Mila mengucap panjang. Tak dapat terima kenyataan tersebut.

"Kenapalah arwah sampai membuat keputusan begitu!."

Aku tak dapat menjawabnya; yang terdaya cuma linangan airmata, payahnya nak menjawab persoalan yg maha pahit ini.Aku pun tak dapat menarima kehilangan beliau.

Bila kereta jenazah datang, aku dan saudara mara arwah kembali ke bilik mayat mengusung jenazah arwah ke van jenazah UPM. Sepanjang menguruskan mandian di masjid UPM, memang suasana mendung, hujan tak henti & amat suram awanan; suasana ketika itu amatlah geruh & ketidak tentuan. Kilat & Guruh bagaikan tak mahu berhenti bagai nak kiamat. Kadang-kadang isterinya kata nak bersama kereta jenazah terkadang nak naik Pajero. Aku dapatkan nombor telefon kampung beliau melalui isterinya & dapat bercakap dengan keluarga arwah di Tasik Raban. Aku memberi tahu mungkin aku akan tiba sekitar tengah malam. Magrib hampir tiba, hujan masih tak berhenti. Perjalanan dari UPM ke kampung beliau di Perak tu mahu ambil masa 4 ke 5 jam. Tiba-tiba Dekan Prof Radin tepuk bahuku.

"iDAN kau ikut kereta jenazah"

"Boleh tapi kenalah ada kawan"

Emm memang ramai tolak-menolak siapa nak duduk di sisi keranda, perjalanan pulak sangat jauh. Guruh kuat bertalu dengan kilat tambah gamatkan suasana, hujan lebat amat dan hari beransur gelap. Awan hitam bagaikan serabai jin menyerigai mengintip kami.

"Kau sahabatku arwah Nasha!, tak kiralah kau pergi cara bagaimana, aku memang tak dapat menolongmu bilamana semua ini berlaku. Cuma aku mesti mengiringimu hingga ke liang lahat."desah hati rawanku.

- bersambung

Klik Suram 2

Tiada ulasan: