Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

21 Mac 2008

5 hari iv (Singgahsana)




Ingatan terhadap kampung halaman memang amat manis & segar. Payah bagi siapa jua melupakan kampung. Pulang ke kampung halaman ibarat bangau nan terbang jauh, lambat laun akan singgah di belakang kerbau jua. Aku merindui kampung halaman, bagaikan lambaian teratai di kampung halaman tidak mahu berhenti. Anggerik liar di celahan rimbun bakung menjadilkan rona memori tambah permai & indah. Entah bila aku dapat pulang ke kampungku lagi.

Doktor Imah Makin Risau

"Kolestrol ini semakin tinggi. 5.25 mmol/L" Dr Imah membaca bacaan yang tertera di skrin komputernya. Aku diam sahaja. Aku tahu aku ini malas berpantang. Makan sahaja mengikut seleraku/

"Gula pula bertambah ni... 7.9 mmol/L"

"Saya suka minum air gas doktor"

"Isteri tak ada di rumah kan..?, habis tu selalu makan di luar" Masih ingat rupanya Dr Imah tentang kes Mila di Pulau Carey.

"Baru sahaja duduk bersama, bulan Januari lalu..!"

"Habis tu isteri masak di rumah!, jarang makan di luar"

"Haa aah!" Malas nak buka cerita sebenar.

"Kena hentikan dua minggu ini minum air gas, minum air kosong sahaja!, kolestrol dah tinggi takutnya kena kencing manis!"

"Arwah ayah saya meninggal sebab kencing manis, Makcik saya pun sama!" Aku tak cerita tentang Yot: Abg kandungku yang sulung sekarang mengidap kencing manis. Melarat & kini sakit buah pinggang.

"Ooo! kalau ayah pun ada mengidap kencing manis... emmm! " Aku memang selalu dengar jika keluarga mengidap kencing manis@diabetes memang risiko mudah mendapat masalah faktor keturunan itu ada. Tentunya itu yang mahu dicakapkan oleh Dr Imah. Aku dengar tak dengar sahaja.

"Kena tambah dos ubat kolestrol ini, tiap malam makan dua biji" Aku mencongak Rabu aku dapat 30 biji, 2 April hari Rabu ubat kolestro tinggal lagi dua biji.Seeloknya hari Rabu malam Khamis puasa, ubat telah habis semua.

"Saya teringat kawan saya yang kena sakit kencing manis, kakinya terpijak stapler sahaja sampai melarat kena potong jarinya..."

"Siapa tu.. siapa namanya?"

"Rohana!.." Doktor Imah mungkin tidak mengenali; bukan pesakitnya. Jika tak silap aku Ana mendapat rawatan di Hospital Putrajaya. Doktor bercadang mahu memotong sahaja separas buku lali; tetapi suaminya Tajul tidak mengizinkan. Ana mendapatkan rawatan lanjut di klinik swasta di Kajang Utama. Klinik orang kita. Hari-hari doktor lelaki merawat rebakan sakit Ana; syukur Anak hanya hilang jari hantu di kaki kanannya.

"Dua minggu lagi datang, kita buat ujian kencing manis, jika gula masih tidak turun terpaksalah makan ubat kencing manis" Kenyataan yang paling malas aku terima.

7.9 mmol/L kira sudah peringkat berjaga-jaga. Bagi kandungan gula seharusnya 4.2 ke 6.4 7.9 mmol/L. Bermakna aku telah lebih dari satu 7.9 mmol/L. Lebih tinggi nampaknya gula berbanding kolestrol. 5.25 mmol/L, normal seharusnya 0 ke 5.17 mmol/L.

Usia semakin senja. Selera makanku masih tinggi. Bagaimana mahu menghalang keinginan tekak ini. Setakad mengawal pengambilan minuman gas memang boleh diatur. Tapi Bagaimana pula kemahuan perut yang asyik lapar sahaja. Apatah lagi jika ada jamuan; atau lebihan jamuan yang memang baunya terhidu dari bengkelku. Aku kini menghuni bengkel di tingkat 3; tingkat 2 sememangnya sering ada jamuan sebab di situ letaknya bilik seminar. Bau lazat makanan yang disajikan memang payah untuk aku menolaknya. Makan saja. Terkadang sampai payah bernafas.

Empat belas abad lalu Nabi Muhammad SAW mengajarkan “Makanlah hanya ketika lapar dan berhentilah makan sebelum kenyang". Semua tahu tentang petua panjang umur dengan mengamalkan nasihat Rasulullah tersebut tetapi kita amat payah mematuhinya. Jika makan duit sendiri di kedai tentunya ada batasnya. Apa kata makan di Hotel secara Buffet. Makan lagi dikatakan makan, mahu lebih kasar ayatnya makan sampai disebut muntahkan darah. Lol!.


Posted on 3.20.2008 at 4:13 PM

Tiada ulasan: