Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

29 Mei 2008

Cinta & Pengorbanan (Singgahsana)



Fakulti aku dikejutkan dengan lambakan gelaran janda. Bagi kalangan wanita perkataan janda adalah amat sensitif & amat takut akan gelaran ini. Tetapi kalau kita amati di dunia artis; Lagilah seseorang artis itu janda, lagilah meledak kepopularannya. Lagi artis menjadi janda lagilah bersusun Sugar Daddy atau Dato' Datuk mengejarnya.

Aku pernah menulis bab janda di fakultiku. Janda elit yang berakedamik. Memang ada yang berpisah lantaran tidak sefahaman. Bukan masalah status tetapi masalah tidak sehaluan. Atau masalah hati. Mungkin okey jika bermasalah hati & tidak sefahaman.

Namum apa yang mengejutkan ada juga yang berpisah lantaran ada kekasih hati yang menunggu. Baru sahaja habis edah telah bernikah dengan kekasih yang setia menanti. Ini yang dinamakan jodoh tidak panjang. Malahan sering kita dengar setiap perpisahan atau musibah itu mesti ada sesuatu hikmah di sebaliknya. Hikmahkah ini jika isteri orang diam-diam bercinta dengan lelaki lain.

Sementelah cuba kita dalami bab cerai berai ini; jelas dalam Agama menyatakan.

Nabi s.a.w bersabda :-
أبغض الحلال إلى الله الطلاق
Ertinya : “Perkara halal yang paling dimurkai Allah adalah Talaq ( penceraian suami isteri)”( Riwayat Abu Daud, Al-Hakim ; As-Suyuti, Ibn ‘Adiyy : Sohih ; Al-Munawi, tidak sohih )

Dan sabdanya pula:

إن الله لا يحب الذواقين والذواقات

Ertinya : “Sesungguhnya Allah tidak suka kepada laki-laki yang suka kawin cerai dan perempuan-perempuan yang suka kawin cerai.” (Riwayat Thabarani dengan sanad Dhoif kata Al-Munawi)

Bahananya adalah anak-anak.

Aku pernah melihat rakan kerjaku yang baru sahaja bercerai; ketika aku sama-sama menjaga peperiksaan aku melihat dia tersenyum-senyum asyik dengan SMSnya. Biarpun telah beranak dua, memang masih menggoda & menjadi sebutan baik oleh suami orang pun anak teruna. Tau-tau kini telah mengandung lagi, senyap-senyap dengan suaminya yang keduanya. Entah bila mereka bernikah.

Anak-anak dengan suami pertama & suami kedua tentunya akan menjadi panasaran; mencari kasih ibu & ayah yang belum pasti.

Teringat aku akan Siti .. dengar khabarnya kini bakal pindah ke rumah Datuk K. Anak-anak Datuk K menjadi bahan paparan di Alam Maya. Joli sana sini di kelab-kelab malam. Jika Siti dapat anak perempuan nanti, bagaimanakah hubungan dengan anak=anak Datuk K. Apatah Datuk ketika itu tiada lagi. Dicongak umur Datuk K mestilah jika sekarang Siti mengandung memang tak sempat Datuk K menerima menantu anaknya dengan Siti. Siti pasti akan sendirian mengelolakan majlis perkahwinan anaknya nanti. Atau mungkinkah Siti akan kawin lagi setelah Datuk K tiada. Hakikat anak dara berkahwin dengan lelaki yang jauh lebih tua. Ini ceritera orang jutawan. Nampak indah.

Bagaimana pula dengan pasangan yang dalam kemelut rumahtangga?. Dilema!.

Kita yang kurang serba serbi, buat hal hidup pula dalam kelompok golongan sokongan. Agar jangan senang-senang terfikir ke arah cerai berai ini. Allah SWT memurkai. Murka yang mana tentunya payah buat kita memohon rahmatnya.

Jauhilah!.

Tiada ulasan: