iDAN

05 Januari 2009

Porselin atas para kayu

Elise mengambil masa tujuh tahun untuk mengumpul pinggan dan cawan bercorak country rose.




GANDINGAN warna putih, kuning air dan lukisan country rose di sudut luar bagaikan menggamit tetamu supaya segera masuk dan menjelajahi kediaman teres ini.

Dari pintu masuk, mata akan tertancap ke arah ratusan hiasan dengan kemasan porselin gaya Inggeris yang diatur kemas di para-para kayu selain yang disusun di dalam almari di setiap sudut ruang.


LATAR kuning air menyerlahkan dekorasi rumah ini.


Menurut suri rumah, Elizabeth Adat, 34, atau Elise, walaupun kediamannya ini hanya berkeluasan 1,400 kaki persegi, susun atur yang kemas menjadikan ruang sedia ada tampak luas walaupun sarat dengan pelbagai hiasan porselin.

"Saya memang penggemar hiasan ala Inggeris. Sejak tujuh tahun lalu saya mula kumpul pinggan, piring dan cawan yang bercorak country rose.


PERINCIAN motif bunga pada setiap objek.


"Memandangkan saya tidak bekerja, saya lebih suka beli sedikit demi sedikit, sampailah lengkap satu set. Adakalanya genap setahun baru saya dapat kumpulkan set cawan atau pinggan kegemaran saya," kata isteri kepada seorang pegawai polis ini.

Melepaskan pandangan ke seluruh ruang, tidak dapat dibayangkan bagaimana ibu kepada tiga orang anak ini membersihkan setiap perhiasan porselin dan kaca tersebut.


RUANG ideal untuk interaksi keluarga.



ANTARA sudut yang ditata rapi hingga kelihatan seperti ruang pameran.


Tiada ulasan: