iDAN

22 Ogos 2009

310 pesakit h1n1 dibenar keluar wad (Ceritera)


PASAr Ramadan seperti di Kampung Baru, Kuala Lumpur semalam menjadi medan dua peniaga Aizul Mu'min dan Aiman Hussin menjual topeng muka berharga 80 sen sehelai atau RM1.20 dua helai kepada pengunjung.

KUALA LUMPUR - Tiada kematian baru yang disahkan akibat jangkitan selesema babi (H1N1) didaftarkan kelmarin manakala seramai 230 pesakit dengan gejala penyakit seperti influenza (ILI) telah dimasukkan ke wad.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican berkata, seramai 310 pesakit telah didiscaj keluar dari hospital menjadikan baki yang dirawat setakat ini seramai 1,476 pesakit di 102 buah hospital termasuk tiga hospital swasta di seluruh negara.

Katanya, daripada jumlah itu, sebanyak 316 kes disahkan positif H1N1 di mana 40 daripadanya sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) dengan empat kemasukan baru manakala lapan kes dipindah keluar dari unit itu.

Kosmo!

iDAN : Agar Selesema B@bi ini tidak menjadi wabak yang tragis.

5 juta berisiko

BUKIT MERTAJAM: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan lima juta atau 20 peratus rakyat negara ini berisiko dijangkiti virus influenza A (H1N1) jika langkah pencegahan tidak diambil secara serius oleh orang ramai.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata kajian WHO juga menjangkakan penularan wabak itu mungkin berlarutan antara enam bulan hingga setahun lagi.

“Kajian itu menyebut bahawa jika penularan virus H1N1 di sesebuah negara tidak berjaya ditangani dengan berkesan, 20 peratus penduduknya akan terdedah dengan jangkitan virus itu,” katanya kepada pemberita selepas melawat Hospital Bukit Mertajam, di sini, semalam.

Katanya, wabak itu dijangka merebak lebih cepat pada musim tengkujuh.

“Pada musim tengkujuh, kita lebih terdedah dengan selesema, batuk-batuk dan demam.

“Tempoh ini sangat penting untuk semua rakyat mengambil langkah berjaga-jaga dan tidak mengambil mudah isu kesihatan,” katanya.

Liow berkata, kajian WHO juga menunjukkan jumlah sebenar penduduk yang dijangkiti H1N1 adalah 20 kali ganda daripada jumlah pesakit yang direkodkan menerima rawatan akibat jangkitan virus itu.

“Ini bermakna jika kita merekod 3,574 kes jangkitan H1N1 setakat ini, jumlah sebenar yang dijangkiti adalah sekitar 70,000 orang,” katanya. — Bernama

H1N1: Pemuda kesal sikap peniaga

MUAR: Sikap segelintir pihak yang menjual penutup muka pada harga tinggi sehingga mencecah RM1.50 sekeping di daerah ini ketika penularan wabak Influenza A (H1N1), sangat mengecewakan dan ibarat ‘menangguk di air keruh’.

Naib Ketua Pemuda Umno Bahagian Muar, Ahmad Amryn Malek, berkata pihaknya menerima banyak rungutan, khususnya daripada ibu bapa yang kecewa dengan kenaikan harga penutup muka yang dijual di daerah ini.

Katanya, sebelum masyarakat kecoh memperkatakan mengenai wabak H1N1, penutup muka yang kurang sambutan hanya dijual pada harga 40 sen sekeping, tetapi kebelakangan ini harganya naik mendadak hingga RM1.50.

“Selain banyak rungutan yang diterima daripada masyarakat di sekitar daerah ini, Pemuda Umno Bahagian Muar menghadapi masalah sama.

“Disebabkanya harganya mahal, kami terpaksa ke Melaka untuk mendapatkan penutup muka yang masih boleh diperoleh pada harga 40 sen sekeping,” katanya.

Kosmo!

Tiada ulasan: