Yatim adalah seorang kerani penghantar kiriman. Beliau sudah berumah tangga dengan Timah selama 23 tahun. Anak sulungnya berumur 17 tahun dan menuntut di Politeknik manakala 2 orang anak-anaknya yang lain adalah penuntut sekolah menengah.
Yatim sering bersyukur kehadrat Allah S.W.T kerana rumah tangganya aman damai, dikurniai rezeki yang ‘halal dan lumayan,’ tidak ada masalah kewangan menghantar anak-anaknya ke sekolah dan anak sulungnya ke Politeknik. Dan beliau bercita-cita untuk menghantarkan anak sulungnya ke univerisiti jika anaknya berkebolehan.
Untuk menyara keluarganya, Yatim akan keluar rumah pada jam 7 tiap-tiap pagi dan memulakan tugasnya menghantar surat-surat mulai jam 8 pagi. Lazimnya Yatim akan keluar pagi saperti hari-hari lain pada tiap-tiap hari Juma’at dan pulang kerumah kira-kira jam 12 tengah hari untuk mandi sebelum pergi ke masjid di kawasan estet perumahannya untuk menunaikan solat fardhu Juma’at.
Pada suatu hari Juma’at, Yatim seperti biasa keluar bekerja jam 7 pagi dan setelah menjalankan tugas paginya iaitu menghantar kumpulan surat-surat untuk rutin buat pagi itu, beliau pulang ke rumahnya untuk mandi. Setelah mandi, Yatim keluar rumah dan memulakan langkahnya ke masjid.
Dalam perjalanannya kemasjid beliau mendapati bahawa songkok dan kunci rumahnya tertinggal di rumahnya. Maka beliau pun menukar hala tuju motosikal yang ditunggangnya dan terus menuju ke rumahnya. Setelah sampai di pintu rumahnya, beliau mengetok pintu sebab kunci pintu rumah tidak ada padanya.
Setelah mengetok pintu rumahnya beberapa kali, barulah Timah yang sedang berkemban membukakan pintu untuk memberi laluan pada Yatim masuk ke rumahnya. Setelah masuk ke dalam rumah, Yatim melangkah kebiliknya untuk mengambil songkok dan kuncinya dan alangkah terperanjatnya beliau apabila mendapati rakan kerja Timah yang baru dikenalkan kepada beliau (Yatim) sebulan sebelumnya terbaring di atas katil Yatim.
Yatim tidak berkata apa-apa kepada Timah dan teman lelakinya. Beliau capai songkok dan kunci pintu rumahnya lalu terus bergegas ke masjid.
Setelah pulang daripada masjid, Timah memberitahu Yatim bahwa beliau telah menjalin hubungan dengan teman kerjanya dan menduakan suaminya sejak setahun lalu. Yatim sangat berang dan rasa dirinya ditipu dan tertipu oleh isterinya.
Yatim memberitahu Timah bahwa dia akan menceraikannya dan dia akan pastikan yang dia(isterinya) keluar daripada rumahnya sehelai sepinggang kerana kecurangannya. Namun Timah dengan bangganya memberitahu Yatim bahwa dia ada ‘lawyer pandai’ yang boleh membantu dia untuk membuat tuntutan nafkah iddah, muta’ah dan tuntutan ke atas aset Yatim dan dia tidak akan keluar dari rumahnya sehelai sepinggang walaupun dia didapati berkelakuan curang.
Yatim terperanjat dengan kata-kata Timah itu. Adakah betul apa yang diluahkannya bahwa ada “lawyer pandai” yang boleh dan berjaya membuat tuntutan untuk isteri-isteri yang curang?
Yatim membuat aduan di Mahkamah Syariah. Dia memberitahu mahkamah bahwa beliau tidak akan bayar nafkah iddah dan muta’ah kepada isterinya. Jika mahkamah mengeluarkan perintah supaya Yatim membayar nafkah iddah dan muta’ah kepada isterinya, Yatim memberitahu mahkamah bahwa beliau tidak mampu membayar kadar yang diperintahkan oleh mahkamah sebab beliau tidak ada wang simpanan. Seandainya beliau ada wang simpanan, wang itu akan digunakan untuk membiyai pelajaran anak-anaknya.
Dan beliau tidak rela rumah pangsanya yang dianggap ‘mahligainya’, dijual kerana rumah ini adalah tempat anak-anaknya berteduh. Jika dijual, tidak mungkin beliau mampu untuk membeli rumah pangsa yang lain sebab usianya akan menjangkau 50 tahun.
Dan dia tidak rela supaya rumah pangsanya yang dibeli atas titik peluhnya dijual dan memberi sebahagian daripada hasil penjualan rumah pangsa itu kepada Timah.
Yatim berpendapat bahwa beliau sudah bekerja kuat buat selama ini: menunggang motosikalnya dengan tidak kenal panas terik atau hujan lebat membasahi badannya ketika dalam perjalanan untuk menghantar surat-surat pelanggannya dari satu tempat ke satu tempat yang lain.
Pada hari perbicaraan di Mahkamah Syariah, beliau terkejut apabila mahkamah memerintahkan supaya beliau membayar nafkah iddah dan muta’ah melebihi
Mahkamah juga memerintahkan supaya rumah pangsanya ia-itu ‘mahligai kesayangannya’ dijual dan hasil penjualannya setelah ditolak hutang di bank dan setelah dikembalikan Wang Caruman KWSP yang digunakan untuk membeli rumah pangsanya, dibagikan 70% kepada Timah dan 30% kepada Yatim.
Setelah mahkamah membuat keputusannya, Yatim dalam perjalanannya kerumah bertanya kepada dirinya sendiri:
1. Adakah Timah sudah berkawan dengan kawan-kawan yang telah menduakan suami- suami mereka;
2. Adakah Timah sudah memeriksa haknya sebagai seorang isteri yang ditalak oleh suaminya setelah membuat kelakuan curang?
3. Mengapakah Timah begitu pasti bahwa beliau boleh membuat tuntutan nafkah iddah, muta’ah dan sebahagian daripada harta sepencarian walaupun beliau menduakan suaminya; dan
4. Adakah peguam yang mewakili Timah memang pandai saperti apa yang diakui oleh Timah?
Yatim tidak puas dengan perintah mahkamah. Yatim tidak mengambil khidmat seorang peguam untuk memperjuangkan kesnya kerana beliau tidak mampu. Yatim hanya menyerahkan dirinya kepada Allah Yang Maha Kuasa untuk membela nasibnya.
Pendekatan yang diambil oleh Yatim dan ramai lagi yang senasib dengannya, iaitu menyerahkan diri mereka bulat-bulat kepada Allah S.W.T. adalah sikap yang tidak digalakkan. Mereka tidak boleh menyerahkan nasib mereka bulat-bulat kepada Allah.
Keputusan-keputusan mahkamah seperti ini menghantar mesej yang tidak sihat kepada masyarakat. Adakah Timah memang sudah tahu bahwa beliau pasti mendapat nafkah iddah dan muta’ah daripada suaminya walaupun beliau berkelakuan curang?
Adakah tanggapan beliau bahwasanya peguam beliau itu pandai, boleh diterima? Timah menganggap peguamnya pandai sebab beliau tahu bahawa beliau telah membuat kesalahan-kesalahan besar namun beliau tetap dinasihatkan supaya membuat tuntutan-tuntutan daripada suami beliau dan beliau pasti mahkamah akan meluluskannya.
Anggapan Timah bahwa peguam beliau pandai adalah salah.
Timah berjaya dalam membuat tuntutan-tuntutannya disebabkan oleh undang-undang dunia sengaja disalah tafsirkan untuk menyebelahi dan berpihak kepada beliau.
Perbuatan Timah menyebabkan rumah tangganya pecah belah seperti kaca jatuh kebatu lalu hancur berderai. Perbuatan isteri-isteri curang ini telah menyebabkan pelajaran anak-anak mereka terjejas dan terhambat. Perbuatan isteri-isteri curang ini telah menambahkan masalah-masalah sosial di kalangan masyarakat kita.
Mahkamah wajib tidak menghantar mesej yang salah kepada masyarakat. Tuntutan-tuntutan isteri-isteri curang tidak boleh diluluskan. Dengan tidak meluluskan tuntutan-tuntutan isteri-isteri curang itu, InsyaAllah kadar perceraian di antara orang-orang Islam boleh dikurangkan. Jika tuntutan-tuntutan isteri-isteri curang diluluskan oleh mahkamah, maka tidak ada insentif bagi isteri-isteri supaya tidak berkelakuan curang. Dan mereka tidak takut dan tidak segan silu untuk berkelakuan curang dan dengan sewenang-wenangnya juga membuat tuntutan nafkah iddah, muta’ah dan harta sepencarian daripada suami-suami mereka.
Adalah tanggung jawab kita untuk membetulkan yang salah: ‘amal ma’aruf, nahi mungkar.
Meluluskan tuntutan-tuntutan isteri-isteri curang bukan sahaja menghantar mesej yang salah kepada masyarakat kita bahkan bertentangan dengan prinsip ajaran Islam supaya memberi ganjaran kepada mereka yang mengamalkan kebaikan dan menghukum pihak yang salah.
Meluluskan tuntutan isteri-isteri curang adalah sama juga dengan “merampas” harta orang lain dan memberikannya kepada orang yang tidak berhak menerimanya.
Suara mimbar pada tahun lalu melaung-laungkan bahwa mahkamah Syariah Singapura digemparkan dengan lafaz talak pada tiap-tiap sejam sekali.
Ini bermakna ribuan perceraian pada tiap-tiap tahun. Jika dari ribuan kes perceraian ini, 40% daripadanya adalah kes-kes di mana isteri-isteri berkelakuan curang dan menyebabkan perceraian, dan tuntutan-tuntutan nafkah iddah muta’ah dan harta sepencarian yang dimiliki suami diluluskan mahkamah, ini bermakna ada ribuan juga lelaki tak puas dengan perintah mahkamah pada tiap-tiap tahun. Mereka tidak puas sebab mahkamah meluluskan tuntutan- tuntutan isteri-isteri curang mereka. Tidak salah jika dicatatkan di sini bahawa sudah puluhan ribu lelaki tak puas dengan perintah mahkamah di luar sana.
Adalah tanggung jawab kita untuk merobah undang-undang ini supaya tidak bersyubahat. Allah murka pada orang yang syubahat.
2 ulasan:
sedu..jika benar terjadi.
subahat dan bersekongkol benda yang sesat.
rezeki juga tu masuk jadi daging darah walaupun makan gaji.
--kemudian bila hukum karma rumah banglow terbakar baru terkedu.
--anak2 cerdik pandai tapi pulau ayah ibu..baru sedar rezeki dari mana
Mungkin ramai tidak mengetahui; jika isteri menggunakan fasah khuluq lagi ramai kalangan suami akan terasa terdera.
Wanita sekarang mempunyai duit yang boleh membeli khuluq terhadap suami. Sekali suami membuat kesilapan siap hukum ini akan digunakan untuk menuntut fasah dengan kemampuan yang isteri punyai.
Tak payah mahu menyakiti hati suami, tak payah untuk menjadi isteri nusyuz; sekali suami bertindak ganas & ada bukti surat doktor. Nahas!. Sama juga kalau isteri menjadikan kelemahan & kekurangan suami yang dia amat benci sebagai menuntut khuluq di mahkamah syariah. Jika awalnya khuluq ini hanya digunapakai Mahkamah Syariat Perak & Wilayah Persekutuan; sekarang boleh dikatakan semua negeri punyai fasah secara khuluq ini.
Catat Ulasan