Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

25 April 2011

UTP Tronoh.


"Jenaris ke Jalan Duta pun dah ambil masa sejam, Jalan Duta ke Gopeng mesti sekitar tiga jam..." aku mencongak waktu, " dah empat jam; Gopeng ke UTP mahu 2 jam, aku bukan reti sangat ke sana; sebab dah banyak jalan baru, silap ikut terbabas pula ke Parit!". Avanza mana sdap bawa laju; 90 ke 100km munasabahlah.

Bermakna aku akan berjalan jauh esok mahu sekitar 5 ke 6 jam perjalanan. Malam pulak tu. Agar tak ada gangguan. Mila kerja hari ini jika tak siang elok bertolak; tidur di sekitar Tronoh atau Bandar Seri Iskandar. cari hotel bajet rendah memang menarik.

Aku baru telefon Yasin staf di Universiti Teknologi PETRONAS (UTP), dia ajak tidur di rumahnya; isunya tak tahu sampai jam berapa, jika bawah jam 12:00 malam mungkin munasabah; kalau jam 2:00 atau 3:00 pagi baik aku cari masjid atau tidur di tempat rehat sahaja.

Aziq nak temuduga belajar di sana; aku pula lebih suka dia masuk Matrikulasi. Lagi berapa hari sahaja keputusan pengambilannya. 28hb bulan ini. Tak sampai lagi seminggu. Bukannya tak bagus UTP ini tapi isunya bajet. Dalam bualan aku dengan Yasin; sejak kebelakangan ini Petronas hanya kasi biasiswa kepada sekitar 20% pelajarnya. Jika dulu memang Petronas kasi sampai sekitar 50% pelajarnya. Biasanya ada biasiswa adalah kerja menanti.

Nak kejar 20% itu bukan mudah, biasanya organisasi begini pasti ada kuota untuk anak-anak stafnya. Pelajar sekarang pandai belaka; jika kita ini memang tak kabel; Naa Mungkin mudah nak rebut peluang 20% itu.

Itu pun ramai pelajarnya yang diberikan biasiswa tak ada akerja, mereka lepaskan untuk berkerja di tempat lain.

Tak apalah harap-harap aku dapat jumpa rakan lama. Ada dua orang sahabatku di sana; Yasin & Muhammad Ahmad.

8 ulasan:

Pusat Sumber Sekolah berkata...

sALAM...tAhniah untuk anak yang berjaya ke UTP...untuk ke UTP lebih mudah masuk tol simpang Pulai... Patah ke kanan dan ambil simpang ke kiri.. atau ambil jalan ke kiri..jalan melalui Kelly castle...Batu Gajah..dah ada high way...lebih kurang 1 jam setengah je....
Saya guna jalan ni selalu ke Bota, balik kampung..dan ke Seri Iskandar..

roserose berkata...

Gopeng ke UTP tak sampai 2 jam ..tak sampai 1 jam aja kalau lalu Batu gajah.

Sy hampir hari2 travel dari Manjung ke Kampar..90 km ..estimation 1 jam setengah..

Me, Myself and I berkata...

Saudara Idan,
Boleh jer kalau PETRONAS nak taja sbb bila company GLC ni sanggup menaja..mengurangkan tax yg kene dibayar..1 of the reason y ada company berlumba2 untuk menaja.
Lagi satu saudara Idan...doakan yg terbaik...semoga rezeki tu berpihak kepada anak saudara.
Anak sy juga sebaya dgn Aziq tp sy lebih suka dia buat kursus diploma dr masuk matrikulasi.

YB berkata...

Salam Idan,

Selamat datang ke Seri Iskandar, bandar baru yg dihuni oleh majoriti org melayu. Macam BB Bangi temapat lama aku dulu.
Selesai urusan mai jumpa aku atau aku datang. Ralat juga kau tak bersempatan tidur kat rumah aku. Kalau tetamu datang kerumah bermakna rahmat masuk sekali. Bermakna semalam rahmat tak jadi masuk rumah aku. Harap rahmat lain ada.
Aku doa kan anak kau berjaya dalam temuduga. Samada nak terima atau tak nanti pikir kemudian dan buat perbandingan. Keputusan kena buat sekali. Oleh itu kena pikir masak masak. Anak aku juga tengah tunggu matrikulasi. Tidak secemerlang anak kau. Memang dia tak mohon utp. Bukan kerna utp tak bagus bagi aku tapi aku rasa dia tak strong utk ke utp walau pun aku boleh menagih kelebihan sebagai staff. Apapun kita doakan kejayaan utk mereka agar mereka menjadi org yg berguna utk kita didunia dan akhirat khususnya dan utk negara dan bumi ini am nya. Tapi tidak sampai fanatik "1 Bumi 1 Melayu"

iDAN berkata...

SdrSSumberS: Memang silap jangkaan, sy berandaian 5 ke 6 jam; angkohnya tak sampai 4 jam dah sampai; iyer sy ikut Gopeng & lalu Kelly Castle; Kalau Simpang Pulai pun ada pilihan akan ikut jalan baru ini.

Memang sekitar 40km sampailah ke B. Seri Iskandar. 2:30 pagi dah sampai di UTP ini. Agak Seram 2:00 pagi ikut jln baru ini sunyi & banyak kabus. Mila & Aziq dah tidor ketika itu.

Rasa pelik nak masuk jam 2:00 pe UTP; biar pun dah ramai org di masjid cantiknya. 5:00 pagibaru masuk ke UTP.

iDAN berkata...

Sdr RoseRose:

Memang betul dari simpang Gopeng ke Batu Gajah dah ada batu tanda Seri Iskandar. Tahun lalu mmg sy pernah ikut jalan tu Dari Lumut Ke Batu Gajah; tapi sesat larat silap simpang dari Changkat nak masuk Batu Gajah tak jumpa jalan.

Semalam dah pandai; tak jumpa pun pekan Batu Gajah. Orang kampung sesat di kampung sendiri. Okeylah tapi semalaman sy tak dapat tidur; sampai di Jenaris sekitar 11:00 malam pengsan mabuk tak cukup tidur.

iDAN berkata...

Sdr Shina: Hari semalan & dua hari sudah adalah temuduga bagi pelajar yang kena cari sendiri duit pembelajaran.

Sy rasa mungkin UTP ingat kami orang berada, mampu nak antar anak ke sana. Setahun kos pembelajaran UTP minta RM20K, dia mmg tak kasi lagi biasiswa, yg dapat dipertimbangan biasiswa mereka telah dipanggil temuduga Rabu minggu lalu.

Mila & Aziq yg beriya-iya nak ke sana; sy lebih memilih Matrikusi atau IPTA yang ada asasi.

Diploma pun okey; masih boleh sambung belajar jika cemerlang atau buat PJJ jika mahu segera berkerja.

Mila bising bila Afiz yg dapat CGPA tinggi tapi tak mahu sambung belajar. Tiap semester Afiz tu dapat Sijil Dekan semasa di Poli tempoh hari. Dia memilih dunia rumah tangga. Sy ikut sahaja apa kemahuan dia.

iDAN berkata...

"1 Bumi 1 Melayu".. YM sahabatku; kalau aku jadi PM, tak akan sampai 24jam aku pasti tukar nama Malaysia kepada Tanah Melayu semula. Sebab aku nak sedarkan tanah airku ini telah tak jadi tanah air kita lagi.

Aku sedih amat bila masa daftar cucuku Qasrina; orang india ada bumi India... ayah pegang IC biru bawa banyak amat IC merah anaknya mungkin; orang cina ada tanah air China pula nampaknya amat ramai di bumi kita beranak macam tikus; Melayu seperti aku ada seorang dua saja di Pej sana.

Aku suka jika bangsa asing nak tinggal di sini beragama Islam tak kira dari negara mana.

Masalah paling besar yg aku hadapi; jika tidur di rumah orang pasti satu rumah tak boleh tidur; dengkurku gegarkan dinding rumah. (dinding batu sekali pun) Kalau ada store itu sesuai untuk aku tidur jauh dari orang.

Kuih, Buah Naga & banyak juadah lain buat seisi keluargaku mengantuk, ajak malam sepanjang perjalanan pun mereka tak mahu, lama juga aku merisik di dekat Kg Sungai Rokam itu. Mila bising juga takut si Aziq dah mula bercinta. Aku pula ikut saja Aziq suka rasanya dah lebih 3 tahun aku selalu hantar Aziq ke sana. Si Balqis tu nampaknya budak baik.

Entahlah YB... si Aziq & Mila ada visi bersama jika berjaya pun temuduga aku lebih berat hati nak lepaskan; tak mahu anak kita dihambat hutang yang banyak; jika IPTA atau Matrik pasti kos pembelajaran itu rendah sikit.