Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

16 April 2012

Dilema Anif 6


Andainya separuh dari teman FBku pun rakan blogku mendoakan anakandaku Anif damai & dapat menerima cabaran suasana di STTJ sana: pastinya bebanan perasaanku akan berkurangan. Pun sakit kronik ini tidak merisaukan. Stres ini telah hampir sebulan melandaku. Nampaknya cikgu di sana bagaikan tak mahu menolong.

Malam tadi terima panggilan Anif lagi. Nampaknya dia masih stres & masih menunggu panggilan dari cikgunya.


Cikgu Aida:
apa hal tu iDAN?

Penyair Idanradzi:

Bulan sudah masuk April cikgu HEM sekolah Anif dah kata lewat nak tukar sekolah; berpunca dari Anif hilang jam kesayangannya; kecurian menjadi-jadi; sampai sering berlaku pelajar balik kampung gerobok yang berkunci asyik kena buka mungkin pencuri tu ada kunci kedua; maka maggi pun boleh hilang; duit jangan lepa; memang tak digalakkan bawa duit banyak ke asrama.

Dua minggu lalu Anif mengadu ada gangguan makhluk halus kat sana rakannya ada yang kena histeria; dia pun saya tenguk menggigil matanya cengkung. Tiga minggu lalu saya & Mila jumpa guru koko bekas guru kaunseling; minta kaunselingkan Anif agar kuatkan semangat; Cikgu Kaunselor janji nak kaunseling Anif; tapi ini dah masuk minggu ketiga; janji Senin nak ajak Anif tu berbincang; dah masuk Senin ketiga (entah berapa banyak senin ntah)

Cikgu Aida:
ANAK anak yg dok asrama mmg selalu hadapi masaalah ni

Penyair Idanradzi:
Jumaat lalu cikgu HEP atau Warden asrama (tak pasti) buat undang-undang berdolak dalik; ada ceriteranya dalam blog saya dah tulis. Kejap kata boleh balik kejap katanya tak boleh balik kampung; saya hanya ada kenderaan jarak jauh (kenderaan agak selesa) sebelah malam; siang kereta perang (uzur amat siap banyak lubang kena tembak dek karat) yang ada; Sedih amat terpaksa berkejar ke STTJ tu sebelah petang dengan kereta perang; nak tunggu kereta jarak jauh sekitar jam 7:00 malam baru ada; jika jem mahu 8:00 mlm sampai ke Seremban.

Perah juga kereta perang dah jam sekitar 2:00 petang baru pelajar dibenarkan balik kampung; masa sy sampai asrama dah lengang amat; memang Anif ketakutan rakannya tinggal seorang akan bergerak awal malam. Tak dapat bayangkan jika Anif tinggal sendirian di dormnya sepanjang malam.

Anif tu tengah stres, kami dah puas mujuk agar kekal di sana; di Jenaris sini saya dah nampak masalah pergaulan dan disiplin belajar mmg payah nak kawal; Anif pula dihantar ke sana atas tawaran KPM. Saya yang buat rayuan ketika tarikh permohonan tinggal di asrama penuh telah ditutup. Sekarang ni saya dah serahkan kes Anif ke KPM semula. Apa lagi usaha saya; jika pihak sekolah nampaknya sibuk urusan sekolah; Cikgu Kaunselornya tak jalankan tugasan kaunseling. Warden Asrama/HEP macam lepas tangan; pelajaran Anif jatuh merosot; tambah lagi masalah kecurian ini memang saya risik sejak tahun lalu lagi begitu. Merimaskan pelajar.

Turutan (Raking ) STTJ makin turun; jika tahun lalu raking ke 3 seMalaya; tahun ni sekolah Aziq SMT Gombak pula mendadak naik. STTJ katanya jatuh raking sekitar 8/10. Agar cikgu di STTJ peka; ibu ayah telah serahkan anak kat sana; takkan nak biarkan anak tu stres sampai hilang ingatan pun hilang minat belajar; si Anif tu jauh lebih bijak otaknya (7A 1B) jika kita bandingkan PMRnya dengan Aziq: Namun Aziq telah buktikan dia pelajar CGPA terbaik dalam SPM 2010 di SMT Gombak. Masalah Aziq sama dengan Anif pada awal tahun tingkat empat. Memang meragam juga nak balik. Tapi cikgunya banyak tolong Aziq.

SMT Gombak mengamal 2 minggu sekali pelajar berhak balik kampung; STTJ Seremban saya baca pada kad keluar asrama hanya benarkan sekali dalam sebulan balik kampung. Tak kisahlah sekali sebulan atau 3 bulan sekali yg penting kasi jadual yg benar-benar tepat. Jangan jadi macam minggu lalu. Penat, Risau & mengelirukan ibu bapa. Bukan urusan kita nak masuk campur urusan pelajar sekolah tapi kena ingat anak kita dlm dilema stres meragam diganggu tekanan perasaan/jiwa dan saya tahu ada beberapa lagi pelajar sana dah pulang bungkus barang; sekolah biasa. Bukan manja bukan masalah diri tapi saya nampak ada benda tak kena dengan pegurusan STTJ ini. Sampaikan berani tipu kami sebagai ibu bapa yg telah berharap mereka bantu kami. E-mel saya hanya satu dilayan dari 3 buah e-mel. Huh!.

(pokok besar pun kelapa yg kena petir sekitar asrama elok tukar pokok baru; hari tu Anif meracau dia kata kat pokok tu ada penunggunya)

2 ulasan:

d0tbl0gsp0td0tk0m berkata...

sekadar berkongsi

amalkan doa bismillah 5 baca sekerap yg mungkin..[bismillah hilazi ya yadurru..... cari doa tu.]

sebelum tido... baca surah yassin ayat 1 hingga ayat 9.. sesampai je ayat ke 9.. di ulang 7 kali.....

banyakan bacaan surah al-insyirah

kalau selalu sgt stress..

tarik nafas dalam²... hembus perlahan² memalui molot.... buat ulang kali... agar oksigen byk masuk ke otak... baru segar sikit...

doalah.... itu aje senjata kita....

selamat beramal....

moga ALLAH melindungi kamu sekeluarga....

iDAN berkata...

Terima kasih lantaran prihatin... mmg amalan berdoa pun banyak zikir yang baik akan buat hati kita tenang;

Masalah anif nampak makin reda tapi macam tu juga sesekali masih menyatakan dia tak sesuai duduk di asrama. Bila balik di rumah sy lihat dia tak pun berubah; asyik dengan internet dan komputer games; bila keluar dengan rakan tak ingat nak balik keluar pagi balik malam. Ini rasanya tak kena.

Sy rasa itu puncanya; rakan kini bukan boleh diharap. Sy mmg tak setuju jika anak-anak remaja lepak lama sangat di luar ruamh; belanjanya besar kalau dah sepanjang hari di luar apa yang makan di sana.

Kita doakan agar Anif cepat dapat menilai mana satu panduan hidup yang betul kenapa ayahnya suka dia tinggal di asrama. Mmg sy seorang yang anti asrama tapi bila tenguk anak-anak sukar mengawal pergaulan di sekitar jenaris ini; sy terpaksa mencari jalan terbaik buat Anif. Agar Anif tak salahkan ayahnya.