iDAN

06 Disember 2012

RUKUN HIDUP


Aku mencari-cari nilai persahabatan sejati sehingga ke usia separuh abad tapi nampaknya oleh kerana aku di status yang paling rendah; amat payah untuk aku mengekalkan tali persahabatan.

1. Satu yang amat ketara adalah faktor usia. Bila telah berumur begini & telah bersara amat payah untuk punya waktu senggang agar jalinan persahabatan ini dapat dieratkan dengan rakan sebaya. Masing-masing ada komitmen sendiri. Waima telah tua kalangan manusia yang tinggal di Malaya masih mengejar dunia. Mana tidaknya kaki tangan awam pun mahu bersara 60an tahun. Kerja kerja kerja tak bekerja katanya tak berduit biarpun ramai berkerja di usia dah TUA bangka.

2. Status: aku orang biasa jadi bukan tempat untuk mengadu atau merujuk. Jika aku ini kalangan VVIP pasti ramai sahabat yang minta pertolongan; paling tidak minta cop pengesahan sijil anak atau berkait dengan kehidupan. Aku juga bukan Tok Guru semua orang kenal. Maka abg hanya bersahabat dengan orang keliling yang mahu senyum & bersapa dengan aku saja.

3. Pengaruh: aku juga tak punya pengaruh untuk dibanggakan. Tanpa pengaruh cakap aku pun tak siapa mahu dengar. Jika aku kerabat di raja tinggal pula di istana pastu mudah nak cari sahabat sebab ada benda banyak perkara boleh dibincangkan. Jika aku ahli politik lagilah hebat. Sana-sana sini nak dengar ceramahku.

4. Sakit: aku telah lebih 5 tahun berjuang meneruskan hidup setelah diserang sakit KRONIK yang memerlukan aku banyak berehat tak boleh stres. Kemuncak sakit kronikku sekitar 3 tahun lalu; di mana aku perlu telan 7 (Tujuh) jenis ubat & dijagai dua hospital doktor pakar. Jantung & buah pinggang. Asyik ditahan di wad kecemasan memaksa aku buat keputusan berehat di rumah. Tak mahu ambil risiko. Rakan karib yang lebih muda dariku tahun ini sahaja dua orang pergi meninggalkan aku sebab terus giat berkerja tanpa berpesan dengan aku top-top telah tak dapat aku temui lagi.

5. MATI: Berpandu dari jangka hayat ibu mertuaku yang diserang sakit kronik sepertiku; buah pinggang & pelbagai sakit hanya mampu bertahan sekitar 7 (Tujuh) tahun. Hatta jangkaan usiaku (Bukan uruasan kita) hanya sekitar 2 (Dua) tahun sahaja lagi. Alahai aku akan meninggalkan dunia dijangka pada tahun 2014. Aku berharap aku panjang umur seperti apakku. Apakku meninggal di usia 69 tahun. Doakan aku aku sampai ke titik akhir usia 69 itu.

Tiada ulasan: