Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

23 Mei 2013

KERETA MAHAL kerajaan perlu segera turunkan harga.

23 May 2013, 09:56 PM

1. Hanya bertahan sekitar 7 tahun sahaja gear auto Avanza kami... akhirnya meragam kini... perlu ingat betul-betul jangan lebih dari 20,000km atau setahun (mana satu yang lebih awal) mesti tukar minyak gear auto ini; Kes Avanza milik keluarga kami dirujuk:

i. Sy tak pasti bila perlu ditukar sebab pihak Toyota tak kasi tahu atau letak sticker ingatan buat kami; Apatah lagi jika yang punya Avanza ini adalah seorang isteri yang hanya KOSONG pengetahuan tentang masalah teknikal sebuah kereta. Sedangkan sejak beli kami tak pernah tukar minyak gear auto di luar sentiasa di Pusat Servis Toyota Balakong Selangor... nak jadi kes. Kegagalan pihak Pusat Servis Toyota memantau perkara ini secara bersungguh-sungguh berlakulah jangka hayatnya terhenti. Kos untuk menukar baru gear auto kereta Avanza 1.3 ini amat MAHAL sampaikan RM20K.

ii. Bila SUDAH hampir tak berfungsi; meragam sy beli minyak gear auto keluaran Toyota buatan Japan... pertama kali tukar dengan pomen sendiri bukan Pusar Servis Toyota. Mak Datok  keadaaan minyak teramat kotor seperti telah bertahun-tahun tidak ditukar. Sy memang percaya dengan khidmat Pusat Servis Toyota di Balakong di mana isteri sy yang sentiasa menghantar di sana. Tapi melihat kedaaan minyak sebegini nampak sangat ada sikap tak prihatin pihak Toyota dalam memantau kesempurnaan Avanza 1.3 kami.

ii. Di label tin minyak yang sy beli; Siap tertulis Type T-IV hanya untuk kenderaan Toyota; sy baru pakai sehari kebarangkalian masih tak stabil (atau memang mekanikal di dalam gear auto telah bermasalah) ; kami terpaksa berkejar ke Balakong sebab kenderaan Toyota menggunakan sensor elekronik dengan komputer yang canggih tak selasai di buat di luar tanpa alat radas komputer.  Apa yang berlaku si Andy Lau Pit Then: Service Advisor berbincang dengan isteri saya; katanya minyak yang kami guna tak sesuai ... kononnya yang sesuai hanya DX3 milik mereka tiada tin seperti sy beli (kod spare part sama 08886 dengan minyak T-IV)  Pihak Toyota buang minyak yang sy beli (sekitar RM100) baru pakai sehari tanpa izin isteri sy. Sikap TAMAK dan tidak mahu memberikan peluang pihak lain mencari rezeki dengan kenderaan Toyota ini bagi saya adalah sikap peniaga RASIS; samseng, tak bertemadun atau BACUL. kenapa sy kata begini sila rujuk perkara di 5 (lima).

ii. Pemilik Toyota TIDAK BOLEH menukar minyak gear auto yang remeh sebegini di luar pusat servis Toyota. Bagi sy cara begini memang tiada tolak ansur dan berbudi bicara. Sebaiknya bertanya dahulu dengan empunya kereta bukan main buang sahaja; takkan tak perasan minyak tersebut baru sehari diguna perlu dibuang ikut suka hati; (Minyak baru masih cantik warna sirap) yang lagi sedih minyak tersebut memang keluaran Toyota buatan Japan. Ingat beli minyak tersebut dengan duit kulit kerangkah?. Isteri sy memang telah memberi tahu minyak tersebut baru sehari dipakai; ada tin berbaki sekitar satu liter di dalam Avanza kami.

2. Sikap tak beretika dengan pelanggan wanita sebegini oleh mereka di Pusat Servis Toyota Balakong pastinya akan membuat pengguna kenderaan Toyota menyampah untuk berurusan dengan Pusat Servis Toyota. Kecuali kereta Toyota milik syarikat yang boleh buat penolakan Cukai Pendapatan Syarikat yang merugikan kerajaan tentunya. Semua orang tahu Pusat Servis Toyota menggenakan bayaran servis amat mahal; bayang Long Life coolant RM29.90 sebotol; perlu ditukar 3 botol tiap kali buat servis di pusat servis mereka; tanpa berunding dengan pelanggan untuk coolant ini; main taruh saja.  Pengguna kereta Toyota perlu berbelanja RM73.83 untuk coolant sahaja. Jika tidak pasti enjin Toyota akan berasap terbakar. Bagi sy ini bisnes menganiaya pihak perempuan yang buta bab senggara kereta. Isteri sy manalah tahu bab coolant ini. Jika sy berurusan dengan Toyota memang sy tolak coolant harga orang kaya ini. Hebat sangatkah coolant yang pihat Toyota bekalkan. Ada banyak lagi barangan alat ganti lain jika sy semak amat meragukan harganya.

hahaha Masalah masih tidak berubah biarpun ditukar dengan dengan minyak gear auto DX3 yang konon minyak PALING sesuai untuk Avanza 1.3 kami. Ada ketika sangkut di gear rendah masih mengaum. (kami telah berbelanja dalam tempoh dua hari sekitar RM200 untuk minyak gear auto sahaja) Katanya gerigi di dalam gear auto sudah makan. Pengguna perlukan RM20K untuk membeli gear auto yang baru di Pusat Servis Toyota seantero negara. Tiada pilihan lain. Nahas.

3. Adakah kita tahu apa ke bendanya minyak gear auto Toyota Type T-VI yang ditawarkan penjual alat ganti. Benarkah minyak ini konon kata Pusat Servis Toyota hanya sesuai untuk Vios dan kereta jenis lain tak sesuai untuk Avanza; sedangkan di tin yang saya beli sesuai semua gear auto semua kereta Toyota. Kod alat ganti pun sama 08886 di tin minyak gear auto sy beli pun di resit invoice pihak Toyota bekalkan 08886DX3 yang isteri sy perlu bayar. Jika benarlah telahan silap sy beli minyak gear auto ini seharusnya pihak jurujual juga pengeluaran minyak gear auto perlu menulis jenama/jenis Toyota di tin mereka agar pengguna tidak tertipu. Tulis di resit invoice 4 liters mana lagi sekitar 1 liters yang harganya sekitar RM20 seliter. Sy beli tin 4 liters jika taruh dalam gear auto; pasti melimpah atau gilerrr namanya. Hanya sekitar 3 liters sahaja perlu diisi terbukti di batang skala.

4. Sy temui URL Toyota Avanza di Indonesia juga blog tempatan kebanyakan pomen tempatan mengguna Type T-VI keluaran Toyota untuk minyak gear auto Avanza seperti saya beli. Perlu diketahui kebanyakan barangan gantian di Toyota Balakong Selangor buatan Thailand. Kilang barangan gantian Toyota kini dibuka di Thailand bukan di negara Malaysia. Dalam masa yang sama jika kita membeli alat gantian di kedai pasar terbuka; masih terdapat barangan tulen/ori dari Japan tapi agak mahal.

Barangan dari Thailand yang pihak Toyota bekalkan bukan saya nak komdem tetapi musibahnya Avanza kami jangan termasuk lubang sikit. Pasti berdengunglah tayar kereta kami. Tak seperti bearing asal kami beli; bertahun-tahun lamanya ianya masih hebat. Ini berlaku banyak kali terkadang setahun sampai dua tiga kali terpaksa tukar. Hatta kos yang mahal sy tukar sendiri di pomen luar bukan Pusat Servis Toyota; hampir separuh kali ganda murahnya. Malahan sy ADA banyak pilihan nak pilih buatan Thailand atau Japan atau bersepah barangan buat Taiwan atau Balakong mari... di pasaran terbuka.

Takutnya minyak gear auto ini pun buatan Thailand. (Bukan menuduh)

5. Perkara yang seakan sama berlaku sekitar tahun lalu di mana bateri yang baru kami dipakai sehari senang-senang ditukar dengan bateri baru oleh mekanik di Pusar Servis Toyota Balakong ini. Tak pernah tenguk jenama bateri macam itu. Maklumlah mereka berurusan dengan isteri saya yang kosong masalah bateri. Terima saja cadangan mereka. Macam bateri itu tak ada gerenti. Bayangkan jika kereta Toyota anda sangkut jauh di kampung halaman; takkan nak bergegas ke Pusat Servis Toyota sekadar nak tukar bateri. Dalam masa yang sama bila nak buat senggara sehari kemudian di Pusat Servis Toyota dikatakan bateri yang baru sehari beli itu bermasalah. Agaknya jika ada kabel getah lain yang lekat di Avanza kami pun mekanik mereka mahu buang. Satu hari nanti tayar pun kena beli kat Toyota. Gila ke apa cara Toyota ni buat bisnes.

Seperti notis untuk lapik kaki kami; "Use Toyota Original Equipped Floor Mat" sy lapik dengan getah lain pun mereka kasi amaran bahaya. Sebab lapik kaki milik mereka 7 tahun sy pakai nampak baru. Sy lapik lapik kaki lain di atas semua lapik kaki ori. (lapik kaki di bahagian pemandu ini tak pun menghalang brek atau sebagainya apa isu bahayanya)

BIADAP cara Toyota di Balakong ini berniaga. Takkan pihak Toyota tak kasi peluang penggguna kenderaan mereka bertukar ke alat ganti lain; seperti bateri yang lain ketika terdesak. Apakah hanya pihak Toyota yang HEBAT buat bateri kereta orang lain tak RETI. Lapik kaki mereka sahaja yang selamat lapik kaki orang lain akan kena cekam atau gout. Perkara sebegini kerajaan kena pantau dan mesti dihentikan. Jangan ada peniaga berniaga cara BACUL begini terutama terhadap pelanggan wanita yang buta bab kereta; tahu pakai sahaj. Takkan perkara remeh begini sy terpaksa buat repot balai polis. Berapa ramai kaum wanita di luar sana jadi makanan pihak Toyota Balakong ini.

Ini baru kes Avanza kereta murah belum kereta mewah; secara lojik pun jika beli RM58K kenapa pihak Toyota perlukan RM20K untuk ganti seketul gear auto mereka.  Pihak kerajaan perlu memantau perkara ini agar tiada berlaku perniagaan yang licik lagi bacul sebegini. Kasihan rakyat Malaysia eh. Barangan alat ganti Toyota apakah kerajaan kita cukai sampai 300%.

Nak beli MPV buatan tempatan cer semak berapa harganya?. Kena saingan Toyota. Kualitinya yang utama masalah kereta sebegini sering dipertikaikan oleh pengguna. Sy dah pakai dua buah kenderaan tempatan pun memang ada masalahnya tersendiri tapi barangan ganti memang murah. Di sudut keselesaan agak kurang. Bila nak frasa pakai kereta buat luar negara Toyota pula kenderaan mereka hebat dan jimat minyaknya sebab enjin mereka memang kelas; tetapi teruk khidmat selepas belian; servis meracau pun alat gantinya melampau mahal. Takkan kami tiada hak untuk hidup bahagia dengan kenderaan yang melampau mahal di Malaysia ini.

Message: ** Record updated ... Complaint No. : A138818  Sila klik CETAK untuk cetakan tiket aduan.  BPA Jabatan Perdana Menteri

Toyota
Wing Hin Automobile Sdn. Bhd
Lot 963, Jalan Balakong, Balakong, Selangor 43300.


bersambung ...

Tiada ulasan: