iDAN

29 November 2013

Puisi Alam Maya

SETIA ALAM MAYA

Ada ketika aku hidupkan awak dalam alam maya
untuk aku dapat berbual & berceritera
tentang bulan juga megah merak kayangan
tentang suara riang-riang juga desah merbah
kita menjadi amat intim di persada maya
namum kita tak pernah kenal siapa diri
awak hanya gadis jelmaan
yang tak pernah pun datang
mengintai aku di dunia nyata ini.

Sesekali aku jadi amat gelisah
bilamana kutahu awak semakin leka kendiri
dengan rakan FBmu yang baru hebat berjanji
yang amat pandai mengayatmu malam & siang
sampaikan awak lupa akan aku yang sekadar ada
ada ketika aku tiada di untuk terus berinternet
lebih sedihnya awak tuduh aku cemburu
awak tegar menuduh aku fitnah rakan barumu
sedangkan aku baru amat mengenalimu
rakan barumu itu pun aku yang mengenalkan
namun rakan barumu memenjaramu ke laman lain
yang tak mungkin awak dapat mengintaiku lagi.

Aku baru sedar aku makin amat merinduimu
dengan hati sepi ini aku tambah sepi tanpa awak
bersenda leka bagai dulu saban malam hingga dinihari
aku tercari-cari ayat-ayatmu yang ramah lagi mesra
bagaikan awak tak pernah kenal erti perpisahan
berjanji mahu menjadi teman intimku di alam maya
tapi segalanya hanya kosong tinggal hanya janji
bagaikan awak termakan sihir rakan barumu.

Memang dunia maya dunia yang amat KEJAM
tak hairan ramai hati yang koyak rabak
sebab semuanya terlalu bebas tanpa sempadan
saling berlumba dengan ketangkasan maklumat
tak mungkin YM dapat mengatasi FB
tak mungkin FB dapat mengatasi Wsapp
dari satu era ke era yang lebih pantas
sedangkan aku sekadar dapat menghubungi awak
melalui PC dugung ini; jika awak ketik FB ini
dapatlah awak berhubungan denganku
jika awak tangkas dengan rakan baru
di Wsapp atau terus dail HP dengan rakan barumu
hatta awak akan pasti TERPISAH renggang denganku
tersesatlah kita selamanya mengikut arah sendiri
dengan 1001 watak manusia alam maya
yang tak PASTI hati budinya.

iDANRADZi
Kota Bharu Perak
 

Tiada ulasan: