Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

24 September 2014

Mimpi Ngeri di Krabi 2



Mungkin ada kalangan peminat AC Mizal nak tahu bagaimana perwatakan AC semasa kecil. Nampak biasa bukan kanak-kanak yang ingin dimanja. Nampak berdikari. Tak banyak meragam malahan jenis kanak-kanak yang bermain sendiri. Senyap. Mungkin AC ni anak yang sentiasa jauh dari ibu ayah menjadikan dia kanak-kanak yang agak unik ragamnya. Bayangkan Yong Mazie jarang lekat di rumah tugasan sebagai jururawat sentiasa terikat dengan hospital. Ada ketika shif malam siang dah pasti tidur jika shif siang memanglah tak akan jumpa suami & anak.

Samalah Yeop Zaini namanya pun kerja polis. Mana ada masa nak bercuti atau intim dengan keluarga. Apatah tugasannya dari hari ke sehari makin mencabar. Dari ASP naik pangkat menjadi Ketua Polis Daerah entah apa pangkat lagi. Pernah Yeop Zaini jadi ketua dalam bahagian narkotik dadah di Bukit Aman ada pemandu ada tukang masak sendiri. Aku tak tahu perkembangan kerjaya Yeop Zaini.






Bila dah sibuk dengan kerjaya maka dah pasti AC Mizal ini akan sentiasa bertindak sendirian. Tak hairan bila dah dewasa jika dia bernikah dengan isteri-isterinya tak siapa pasti bagaimana cara. Emak ayah tak pernah tahu bab nikah dengan semua isterinya. Masa dia mula popular dengan 4U2C semua tahu dia ada kekasih dari bukan semenanjung. Mungkin ada kalangan peminat yang tahu hubungan ini. Ada yang menggosipkan punyai anak. Pastinya AC Mizal ni bernikah secara senyap dah memang begitu cara hidupnya.

Dengan isterinya Shafnie pun AC Mizal hanya buat majlis di rumah keluarga perempuan. Masa itu Yong Mazie juga Yeop Zaini buat umrah. AC Mizal hanya kasi surat di lapangan terbang suruh emaknya buka surat itu ketika telah berada di pesawat. Bayangkan perasaan seorang ibu tahu anaknya nak bernikah tatkala dia dalam perjalanan untuk buat umrah. Anak naik pelamin tanpa ibu & ayah.

Itulah AC Mizal sememangnya anak yang sentiasa bertindak sendirian tanpa pun dia minta izin dengan keluarganya dalam membuat keputusan untuk mendirikan rumah tangga. Dengan isteri kininya Emylia pun sama. AC Mizal hanya dengan keluarga angkatnya berurusan dalam majlis perkahwinan yang meriah di sekitar Ipoh. Khabar ini aku baca di akhbar & Opah Bi sebagai opah AC tak pun dapat beri komen. Aku hanya dapat bersalaman dengan Emylia semasa Yeop Zaini meninggal dunia baru-baru ini.



Aku memang rapat dengan Wan Bi@Opah Bi. AC Mizal pun amat rapat dengan Opahnya. Menantu kesayangan Wan Bi ialah Shafnie. Biasalah orang tua ni masa tak ada cucu marahlah sebab AC tu kahwin senyap-senyap bila dah ada cucu berubahlah hati Wan Bi. Shafnie anak seorang guru yang rajin ke dapur bila pulang ke KCT. Aku hanya jumpa Shafnie sekali di hospital masa AC sedang sarat bercinta. Di hospital mana pun aku dah lupa tatkala Yeop Zaini matanya kena asid. Tiap kali aku pulang ke KCT tak pernah tertembung dengan keluarga AC ni.

Ada beberapa kali aku ke kampung Yong Mazie di Serting Hilir NS. Keluarga orang berada di sisi bendang. Keluarga Yong Mazie rapat denganku. Cuma kami tak selalu berjumpa. tapi sampai kini mereka masih ingat akan aku cuma AC Mizal yang tak ingat aku ini siapa. Apatah lagi bila Opah Bi meninggal maka amat terbatas aku nak berkujung ke rumah keluarga AC Mizal ini. Hanya tahu mereka ada banglow cantik di Muar. Bila Yeop Zaini meninggal dunia barulah aku pertama kali dapat jejak kaki di rumah Yeop Zaini ini.


Bi; Opah AC Mizal sebelum emak kandungku meninggal dunia pada tahun 1988. Opah Bi ni asalnya anak cina yang dibesarkan oleh Alang Bandar orang kaya di KCT. Jadi tak hairan Yeop Zaini anak tunggal Opah Bi ni macam cina. Ac juga macam cina. Adiknya Zareen & Boboi tak sangat berwajah cina.

Aku pun tak ingat berapa kali aku pernah berulang alik ke Singapura bersama Wan Bi ini. Pengalaman berada di negara orang tak dapat ku ingat sangat. Passport terhad masa aku ke sana pun entah di mana hilangnya. Sukar nak aku bayangkan bagaimana suasana di Singapura masa tahun 70an itu.

- bersambung

Tiga kali mengalami zaman kejatuhan, datuk AC Mizal ada strategi
Tiga kali mengalami zaman kejatuhan cukup membuatkan penghibur popular, Datuk AC Mizal lali dengan kehidupan sebagai anak seni. Mula mencipta nama bersama kumpulan rap 4U2C pada awal 90-an, beliau selepas itu menceburi bidang lakonan pula.

Tiga kali mengalami zaman kejatuhan, datuk AC Mizal ada strategiPernah popular dengan lagu Fiona bersama 4U2C, dalam bidang lakonan AC Mizal cukup dikenali menerusi watak sebagai Inspektor Mazlan dalam drama dan filem Gerak Khas terbitan Skop Productions Sdn Bhd.

Kini, pada usia yang sudah mencecah 42 tahun, AC Mizal beralih arah dalam bidang pengacaraan dan namanya mula terpahat di hati penonton menerusi program Akademi Fantasia selama tiga musim.

Bahkan, sekarang AC Mizal atau nama sebenarnya Mizal Zaini begitu menjadi perhatian selepas terbabit mengacarakan program AC Di Sini dan Maharaja Lawak di Astro.

Walaupun aktif dalam pengacaraan kini, itu tidak bermakna bapa kepada empat orang anak itu sudah mampu berpuas hati. Sebagai anak seni berpengalaman dan berpandangan jauh, beliau nyata memiliki strategi sendiri.

Di sebalik kesibukan mengacarakan pelbagai program, AC Mizal yang kini bahagia di sisi isteri tercinta, Datin Emylia Rosnaida Abdul Hamid turut aktif dalam perniagaan.

Sudah mengendalikan beberapa perniagaan, AC kini terbabit pula dengan produksi miliknya, MBI Movie Pictures Sdn Bhd yang diuruskan sepenuhnya oleh Emylia.

Berbicara mengenai projek produksi yang diakuinya sudah ditubuhkan agak lama dan baru kini aktif semula, MBI Movie Pictures sudah pun menghasilkan telefilem istimewa Aidilfitri nanti, Hantu Kubur Berhari Raya untuk tayangan Astro.

Bahkan, AC Mizal berkata, produksi itu juga dalam proses penerbitan drama 80 episod yang diadaptasi daripada novel terlaris. Malah ujarnya, beliau juga akan menerbitkan filem komedi aksi yang peng­gambarannya dijangka bermula Oktober depan.

“Kini, segala urusan mengenai penerbitan filem ini masih lagi dalam perbincangan lanjut. Apatah lagi, saya sebenarnya merancang untuk menggandingkan Zizan dan Jep Sepahtu di dalam filem ini.

“Namun, buat masa sekarang jadual kedua-dua mereka ini begitu sibuk dan kami masih lagi berbincang. Pun begitu, saya berminat untuk aktifkan semula produksi ini berikutan ia bagi memenuhi impian isteri.

“Emylia sangat berminat menguruskan produksi ini, apatah lagi sekarang ini begitu ramai bakat baru yang muncul. Sebagai orang lama, kami rasanya sudah tidak sesuai lagi untuk beraksi dan laluan harus diberi kepada pendatang baru.

“Ditambah lagi, kuantiti pendatang baru industri yang ramai ini membuat­kan masih ada yang tercicir. Jadi, mana tahu mereka yang tercicir itu dapat dibantu mengetengahkan bakat dimiliki dengan peluang disediakan,” katanya.

AC Mizal berkata, daripada pengalaman pernah dilaluinya dulu, ternyata bukan mudah mencipta nama sebagai anak seni. Ujarnya, dia sendiri pernah mengalami masalah kejutan budaya serta zaman kejatuhan.

“Apapun, saya tidak pernah kenal erti patah sema­ngat. Pada saya, apa yang diperjuangkan adalah bakat seni dimiliki dan bukan­nya kisah peribadi walaupun diakui saya juga pernah mencetuskan kontroversi.

“Hingga kini, urusan tuntutan nafkah anak-anak daripada bekas isteri masih lagi belum selesai. Namun, saya akur dan sedaya upaya berusaha menyelesaikannya secepat mungkin,” katanya.

Cukup terbuka membuka lipatan kisah silamnya, AC Mizal berkata, apa yang diluahkan itu tidaklah keterlaluan. Bahkan, tidak perlu beliau berselindung kerana kes itu pun sudah diketahui satu negara.

Menurut AC Mizal lagi, faktor usia yang makin meningkat kini turut mendorong beliau sentiasa berpandangan positif. Ini kerana katanya, apabila selalu positif ia akan membuatkan kesihatan lebih sihat.

Kerinduan terhadap dua anak bersama bekas isteri

Tidak menyembunyikan perasaan sedih kerana tidak pernah diberi peluang untuk membelai serta memberikan kasih sayang terhadap dua orang anaknya, Muhammad Shafiq Iman, 17, dan Muhammad Shabil Iman, 14, hasil perkahwinan lalu bersama bekas isteri, Shafnie Zainudin nyata AC Mizal tetap tabahkan diri.

Katanya, kali terakhir bertemu dengan dua anaknya ialah tiga tahun lalu, malah dia juga terpaksa akur berkemungkinan besar kedua-dua mereka enggan bertemu dengan­nya.

Menurut AC Mizal, kali terakhir mereka bertemu adalah di mahkamah ketika kes tuntutan nafkah daripada Shafnie berlangsung. Bahkan ujarnya, beliau percaya banyak kesan yang berlaku terhadap dua orang anaknya itu rentetan daripada kes perceraian dan tuntutan nafkah dibuat.

“Saya tahu, dengan apa yang berlaku (perbalahan isu tuntutan nafkah) di antara saya dan pihak bekas isteri tentu banyak memberi kesan kepada anak-anak kami.

“Pun begitu sebagai bapa mereka, jujur saya akui sangat merindui kedua-duanya. Apatah lagi, mereka sekarang pun sudah meningkat remaja. Saya sedih dan kecewa tetapi hendak buat macam mana.

“Maklum sajalah, saya ini seorang yang tidak suka memikirkan masalah dan sentiasa pandang ke hadapan. Jadi enggan terlalu memikirkannya membuatkan saya lebih selesa memastikan diri sentiasa sibuk dengan kerja,” katanya.

AC Mizal berkata, secara tidak langsung urusan perniagaan yang dikendalikannya kini banyak membantu beliau. Apapun beliau tetap akan bersabar menunggu saat untuk bertemu dengan kedua anak-anaknya itu.

AC Mizal dan Shafnie bercerai pada 17 Oktober 2001. Bagaimanapun, AC Mizal kemudian berkahwin dengan Emylia pada 10 Oktober 2002 dan mereka dikurniakan dua cahaya mata iaitu Mohd Reeve Damien, 10, dan Fea Eryssa, 5.

-hmetro

Tiga kali mengalami zaman kejatuhan, datuk AC Mizal ada strategi

0
 
 
0
Share
34
 
0
 
0
 
Tiga kali mengalami zaman kejatuhan cukup membuatkan penghibur popular, Datuk AC Mizal lali dengan kehidupan sebagai anak seni. Mula mencipta nama bersama kumpulan rap 4U2C pada awal 90-an, beliau selepas itu menceburi bidang lakonan pula.
Tiga kali mengalami zaman kejatuhan, datuk AC Mizal ada strategiPernah popular dengan lagu Fiona bersama 4U2C, dalam bidang lakonan AC Mizal cukup dikenali menerusi watak sebagai Inspektor Mazlan dalam drama dan filem Gerak Khas terbitan Skop Productions Sdn Bhd.
Kini, pada usia yang sudah mencecah 42 tahun, AC Mizal beralih arah dalam bidang pengacaraan dan namanya mula terpahat di hati penonton menerusi program Akademi Fantasia selama tiga musim.
Bahkan, sekarang AC Mizal atau nama sebenarnya Mizal Zaini begitu menjadi perhatian selepas terbabit mengacarakan program AC Di Sini dan Maharaja Lawak di Astro.
Walaupun aktif dalam pengacaraan kini, itu tidak bermakna bapa kepada empat orang anak itu sudah mampu berpuas hati. Sebagai anak seni berpengalaman dan berpandangan jauh, beliau nyata memiliki strategi sendiri.
Di sebalik kesibukan mengacarakan pelbagai program, AC Mizal yang kini bahagia di sisi isteri tercinta, Datin Emylia Rosnaida Abdul Hamid turut aktif dalam perniagaan.
Sudah mengendalikan beberapa perniagaan, AC kini terbabit pula dengan produksi miliknya, MBI Movie Pictures Sdn Bhd yang diuruskan sepenuhnya oleh Emylia.
Berbicara mengenai projek produksi yang diakuinya sudah ditubuhkan agak lama dan baru kini aktif semula, MBI Movie Pictures sudah pun menghasilkan telefilem istimewa Aidilfitri nanti, Hantu Kubur Berhari Raya untuk tayangan Astro.
Bahkan, AC Mizal berkata, produksi itu juga dalam proses penerbitan drama 80 episod yang diadaptasi daripada novel terlaris. Malah ujarnya, beliau juga akan menerbitkan filem komedi aksi yang peng­gambarannya dijangka bermula Oktober depan.
“Kini, segala urusan mengenai penerbitan filem ini masih lagi dalam perbincangan lanjut. Apatah lagi, saya sebenarnya merancang untuk menggandingkan Zizan dan Jep Sepahtu di dalam filem ini.
“Namun, buat masa sekarang jadual kedua-dua mereka ini begitu sibuk dan kami masih lagi berbincang. Pun begitu, saya berminat untuk aktifkan semula produksi ini berikutan ia bagi memenuhi impian isteri.
“Emylia sangat berminat menguruskan produksi ini, apatah lagi sekarang ini begitu ramai bakat baru yang muncul. Sebagai orang lama, kami rasanya sudah tidak sesuai lagi untuk beraksi dan laluan harus diberi kepada pendatang baru.
“Ditambah lagi, kuantiti pendatang baru industri yang ramai ini membuat­kan masih ada yang tercicir. Jadi, mana tahu mereka yang tercicir itu dapat dibantu mengetengahkan bakat dimiliki dengan peluang disediakan,” katanya.
AC Mizal berkata, daripada pengalaman pernah dilaluinya dulu, ternyata bukan mudah mencipta nama sebagai anak seni. Ujarnya, dia sendiri pernah mengalami masalah kejutan budaya serta zaman kejatuhan.
“Apapun, saya tidak pernah kenal erti patah sema­ngat. Pada saya, apa yang diperjuangkan adalah bakat seni dimiliki dan bukan­nya kisah peribadi walaupun diakui saya juga pernah mencetuskan kontroversi.
“Hingga kini, urusan tuntutan nafkah anak-anak daripada bekas isteri masih lagi belum selesai. Namun, saya akur dan sedaya upaya berusaha menyelesaikannya secepat mungkin,” katanya.
Cukup terbuka membuka lipatan kisah silamnya, AC Mizal berkata, apa yang diluahkan itu tidaklah keterlaluan. Bahkan, tidak perlu beliau berselindung kerana kes itu pun sudah diketahui satu negara.
Menurut AC Mizal lagi, faktor usia yang makin meningkat kini turut mendorong beliau sentiasa berpandangan positif. Ini kerana katanya, apabila selalu positif ia akan membuatkan kesihatan lebih sihat.
Kerinduan terhadap dua anak bersama bekas isteri
Tidak menyembunyikan perasaan sedih kerana tidak pernah diberi peluang untuk membelai serta memberikan kasih sayang terhadap dua orang anaknya, Muhammad Shafiq Iman, 17, dan Muhammad Shabil Iman, 14, hasil perkahwinan lalu bersama bekas isteri, Shafnie Zainudin nyata AC Mizal tetap tabahkan diri.
Katanya, kali terakhir bertemu dengan dua anaknya ialah tiga tahun lalu, malah dia juga terpaksa akur berkemungkinan besar kedua-dua mereka enggan bertemu dengan­nya.
Menurut AC Mizal, kali terakhir mereka bertemu adalah di mahkamah ketika kes tuntutan nafkah daripada Shafnie berlangsung. Bahkan ujarnya, beliau percaya banyak kesan yang berlaku terhadap dua orang anaknya itu rentetan daripada kes perceraian dan tuntutan nafkah dibuat.
“Saya tahu, dengan apa yang berlaku (perbalahan isu tuntutan nafkah) di antara saya dan pihak bekas isteri tentu banyak memberi kesan kepada anak-anak kami.
“Pun begitu sebagai bapa mereka, jujur saya akui sangat merindui kedua-duanya. Apatah lagi, mereka sekarang pun sudah meningkat remaja. Saya sedih dan kecewa tetapi hendak buat macam mana.
“Maklum sajalah, saya ini seorang yang tidak suka memikirkan masalah dan sentiasa pandang ke hadapan. Jadi enggan terlalu memikirkannya membuatkan saya lebih selesa memastikan diri sentiasa sibuk dengan kerja,” katanya.
AC Mizal berkata, secara tidak langsung urusan perniagaan yang dikendalikannya kini banyak membantu beliau. Apapun beliau tetap akan bersabar menunggu saat untuk bertemu dengan kedua anak-anaknya itu.
AC Mizal dan Shafnie bercerai pada 17 Oktober 2001. Bagaimanapun, AC Mizal kemudian berkahwin dengan Emylia pada 10 Oktober 2002 dan mereka dikurniakan dua cahaya mata iaitu Mohd Reeve Damien, 10, dan Fea Eryssa, 5.-hmetro
- See more at: http://www.malaysiaedition.net/tiga-kali-mengalami-zaman-kejatuhan-datuk-ac-mizal-ada-strategi/#sthash.ertbB1TE.dpufv

Tiga kali mengalami zaman kejatuhan, datuk AC Mizal ada strategi

0
 
 
0
Share
34
 
0
 
0
 
Tiga kali mengalami zaman kejatuhan cukup membuatkan penghibur popular, Datuk AC Mizal lali dengan kehidupan sebagai anak seni. Mula mencipta nama bersama kumpulan rap 4U2C pada awal 90-an, beliau selepas itu menceburi bidang lakonan pula.
Tiga kali mengalami zaman kejatuhan, datuk AC Mizal ada strategiPernah popular dengan lagu Fiona bersama 4U2C, dalam bidang lakonan AC Mizal cukup dikenali menerusi watak sebagai Inspektor Mazlan dalam drama dan filem Gerak Khas terbitan Skop Productions Sdn Bhd.
Kini, pada usia yang sudah mencecah 42 tahun, AC Mizal beralih arah dalam bidang pengacaraan dan namanya mula terpahat di hati penonton menerusi program Akademi Fantasia selama tiga musim.
Bahkan, sekarang AC Mizal atau nama sebenarnya Mizal Zaini begitu menjadi perhatian selepas terbabit mengacarakan program AC Di Sini dan Maharaja Lawak di Astro.
Walaupun aktif dalam pengacaraan kini, itu tidak bermakna bapa kepada empat orang anak itu sudah mampu berpuas hati. Sebagai anak seni berpengalaman dan berpandangan jauh, beliau nyata memiliki strategi sendiri.
Di sebalik kesibukan mengacarakan pelbagai program, AC Mizal yang kini bahagia di sisi isteri tercinta, Datin Emylia Rosnaida Abdul Hamid turut aktif dalam perniagaan.
Sudah mengendalikan beberapa perniagaan, AC kini terbabit pula dengan produksi miliknya, MBI Movie Pictures Sdn Bhd yang diuruskan sepenuhnya oleh Emylia.
Berbicara mengenai projek produksi yang diakuinya sudah ditubuhkan agak lama dan baru kini aktif semula, MBI Movie Pictures sudah pun menghasilkan telefilem istimewa Aidilfitri nanti, Hantu Kubur Berhari Raya untuk tayangan Astro.
Bahkan, AC Mizal berkata, produksi itu juga dalam proses penerbitan drama 80 episod yang diadaptasi daripada novel terlaris. Malah ujarnya, beliau juga akan menerbitkan filem komedi aksi yang peng­gambarannya dijangka bermula Oktober depan.
“Kini, segala urusan mengenai penerbitan filem ini masih lagi dalam perbincangan lanjut. Apatah lagi, saya sebenarnya merancang untuk menggandingkan Zizan dan Jep Sepahtu di dalam filem ini.
“Namun, buat masa sekarang jadual kedua-dua mereka ini begitu sibuk dan kami masih lagi berbincang. Pun begitu, saya berminat untuk aktifkan semula produksi ini berikutan ia bagi memenuhi impian isteri.
“Emylia sangat berminat menguruskan produksi ini, apatah lagi sekarang ini begitu ramai bakat baru yang muncul. Sebagai orang lama, kami rasanya sudah tidak sesuai lagi untuk beraksi dan laluan harus diberi kepada pendatang baru.
“Ditambah lagi, kuantiti pendatang baru industri yang ramai ini membuat­kan masih ada yang tercicir. Jadi, mana tahu mereka yang tercicir itu dapat dibantu mengetengahkan bakat dimiliki dengan peluang disediakan,” katanya.
AC Mizal berkata, daripada pengalaman pernah dilaluinya dulu, ternyata bukan mudah mencipta nama sebagai anak seni. Ujarnya, dia sendiri pernah mengalami masalah kejutan budaya serta zaman kejatuhan.
“Apapun, saya tidak pernah kenal erti patah sema­ngat. Pada saya, apa yang diperjuangkan adalah bakat seni dimiliki dan bukan­nya kisah peribadi walaupun diakui saya juga pernah mencetuskan kontroversi.
“Hingga kini, urusan tuntutan nafkah anak-anak daripada bekas isteri masih lagi belum selesai. Namun, saya akur dan sedaya upaya berusaha menyelesaikannya secepat mungkin,” katanya.
Cukup terbuka membuka lipatan kisah silamnya, AC Mizal berkata, apa yang diluahkan itu tidaklah keterlaluan. Bahkan, tidak perlu beliau berselindung kerana kes itu pun sudah diketahui satu negara.
Menurut AC Mizal lagi, faktor usia yang makin meningkat kini turut mendorong beliau sentiasa berpandangan positif. Ini kerana katanya, apabila selalu positif ia akan membuatkan kesihatan lebih sihat.
Kerinduan terhadap dua anak bersama bekas isteri
Tidak menyembunyikan perasaan sedih kerana tidak pernah diberi peluang untuk membelai serta memberikan kasih sayang terhadap dua orang anaknya, Muhammad Shafiq Iman, 17, dan Muhammad Shabil Iman, 14, hasil perkahwinan lalu bersama bekas isteri, Shafnie Zainudin nyata AC Mizal tetap tabahkan diri.
Katanya, kali terakhir bertemu dengan dua anaknya ialah tiga tahun lalu, malah dia juga terpaksa akur berkemungkinan besar kedua-dua mereka enggan bertemu dengan­nya.
Menurut AC Mizal, kali terakhir mereka bertemu adalah di mahkamah ketika kes tuntutan nafkah daripada Shafnie berlangsung. Bahkan ujarnya, beliau percaya banyak kesan yang berlaku terhadap dua orang anaknya itu rentetan daripada kes perceraian dan tuntutan nafkah dibuat.
“Saya tahu, dengan apa yang berlaku (perbalahan isu tuntutan nafkah) di antara saya dan pihak bekas isteri tentu banyak memberi kesan kepada anak-anak kami.
“Pun begitu sebagai bapa mereka, jujur saya akui sangat merindui kedua-duanya. Apatah lagi, mereka sekarang pun sudah meningkat remaja. Saya sedih dan kecewa tetapi hendak buat macam mana.
“Maklum sajalah, saya ini seorang yang tidak suka memikirkan masalah dan sentiasa pandang ke hadapan. Jadi enggan terlalu memikirkannya membuatkan saya lebih selesa memastikan diri sentiasa sibuk dengan kerja,” katanya.
AC Mizal berkata, secara tidak langsung urusan perniagaan yang dikendalikannya kini banyak membantu beliau. Apapun beliau tetap akan bersabar menunggu saat untuk bertemu dengan kedua anak-anaknya itu.
AC Mizal dan Shafnie bercerai pada 17 Oktober 2001. Bagaimanapun, AC Mizal kemudian berkahwin dengan Emylia pada 10 Oktober 2002 dan mereka dikurniakan dua cahaya mata iaitu Mohd Reeve Damien, 10, dan Fea Eryssa, 5.-hmetro
- See more at: http://www.malaysiaedition.net/tiga-kali-mengalami-zaman-kejatuhan-datuk-ac-mizal-ada-strategi/#sthash.ertbB1TE.dpuf

Tiga kali mengalami zaman kejatuhan, datuk AC Mizal ada strategi

0
 
 
0
Share
34
 
0
 
0
 
Tiga kali mengalami zaman kejatuhan cukup membuatkan penghibur popular, Datuk AC Mizal lali dengan kehidupan sebagai anak seni. Mula mencipta nama bersama kumpulan rap 4U2C pada awal 90-an, beliau selepas itu menceburi bidang lakonan pula.
Tiga kali mengalami zaman kejatuhan, datuk AC Mizal ada strategiPernah popular dengan lagu Fiona bersama 4U2C, dalam bidang lakonan AC Mizal cukup dikenali menerusi watak sebagai Inspektor Mazlan dalam drama dan filem Gerak Khas terbitan Skop Productions Sdn Bhd.
Kini, pada usia yang sudah mencecah 42 tahun, AC Mizal beralih arah dalam bidang pengacaraan dan namanya mula terpahat di hati penonton menerusi program Akademi Fantasia selama tiga musim.
Bahkan, sekarang AC Mizal atau nama sebenarnya Mizal Zaini begitu menjadi perhatian selepas terbabit mengacarakan program AC Di Sini dan Maharaja Lawak di Astro.
Walaupun aktif dalam pengacaraan kini, itu tidak bermakna bapa kepada empat orang anak itu sudah mampu berpuas hati. Sebagai anak seni berpengalaman dan berpandangan jauh, beliau nyata memiliki strategi sendiri.
Di sebalik kesibukan mengacarakan pelbagai program, AC Mizal yang kini bahagia di sisi isteri tercinta, Datin Emylia Rosnaida Abdul Hamid turut aktif dalam perniagaan.
Sudah mengendalikan beberapa perniagaan, AC kini terbabit pula dengan produksi miliknya, MBI Movie Pictures Sdn Bhd yang diuruskan sepenuhnya oleh Emylia.
Berbicara mengenai projek produksi yang diakuinya sudah ditubuhkan agak lama dan baru kini aktif semula, MBI Movie Pictures sudah pun menghasilkan telefilem istimewa Aidilfitri nanti, Hantu Kubur Berhari Raya untuk tayangan Astro.
Bahkan, AC Mizal berkata, produksi itu juga dalam proses penerbitan drama 80 episod yang diadaptasi daripada novel terlaris. Malah ujarnya, beliau juga akan menerbitkan filem komedi aksi yang peng­gambarannya dijangka bermula Oktober depan.
“Kini, segala urusan mengenai penerbitan filem ini masih lagi dalam perbincangan lanjut. Apatah lagi, saya sebenarnya merancang untuk menggandingkan Zizan dan Jep Sepahtu di dalam filem ini.
“Namun, buat masa sekarang jadual kedua-dua mereka ini begitu sibuk dan kami masih lagi berbincang. Pun begitu, saya berminat untuk aktifkan semula produksi ini berikutan ia bagi memenuhi impian isteri.
“Emylia sangat berminat menguruskan produksi ini, apatah lagi sekarang ini begitu ramai bakat baru yang muncul. Sebagai orang lama, kami rasanya sudah tidak sesuai lagi untuk beraksi dan laluan harus diberi kepada pendatang baru.
“Ditambah lagi, kuantiti pendatang baru industri yang ramai ini membuat­kan masih ada yang tercicir. Jadi, mana tahu mereka yang tercicir itu dapat dibantu mengetengahkan bakat dimiliki dengan peluang disediakan,” katanya.
AC Mizal berkata, daripada pengalaman pernah dilaluinya dulu, ternyata bukan mudah mencipta nama sebagai anak seni. Ujarnya, dia sendiri pernah mengalami masalah kejutan budaya serta zaman kejatuhan.
“Apapun, saya tidak pernah kenal erti patah sema­ngat. Pada saya, apa yang diperjuangkan adalah bakat seni dimiliki dan bukan­nya kisah peribadi walaupun diakui saya juga pernah mencetuskan kontroversi.
“Hingga kini, urusan tuntutan nafkah anak-anak daripada bekas isteri masih lagi belum selesai. Namun, saya akur dan sedaya upaya berusaha menyelesaikannya secepat mungkin,” katanya.
Cukup terbuka membuka lipatan kisah silamnya, AC Mizal berkata, apa yang diluahkan itu tidaklah keterlaluan. Bahkan, tidak perlu beliau berselindung kerana kes itu pun sudah diketahui satu negara.
Menurut AC Mizal lagi, faktor usia yang makin meningkat kini turut mendorong beliau sentiasa berpandangan positif. Ini kerana katanya, apabila selalu positif ia akan membuatkan kesihatan lebih sihat.
Kerinduan terhadap dua anak bersama bekas isteri
Tidak menyembunyikan perasaan sedih kerana tidak pernah diberi peluang untuk membelai serta memberikan kasih sayang terhadap dua orang anaknya, Muhammad Shafiq Iman, 17, dan Muhammad Shabil Iman, 14, hasil perkahwinan lalu bersama bekas isteri, Shafnie Zainudin nyata AC Mizal tetap tabahkan diri.
Katanya, kali terakhir bertemu dengan dua anaknya ialah tiga tahun lalu, malah dia juga terpaksa akur berkemungkinan besar kedua-dua mereka enggan bertemu dengan­nya.
Menurut AC Mizal, kali terakhir mereka bertemu adalah di mahkamah ketika kes tuntutan nafkah daripada Shafnie berlangsung. Bahkan ujarnya, beliau percaya banyak kesan yang berlaku terhadap dua orang anaknya itu rentetan daripada kes perceraian dan tuntutan nafkah dibuat.
“Saya tahu, dengan apa yang berlaku (perbalahan isu tuntutan nafkah) di antara saya dan pihak bekas isteri tentu banyak memberi kesan kepada anak-anak kami.
“Pun begitu sebagai bapa mereka, jujur saya akui sangat merindui kedua-duanya. Apatah lagi, mereka sekarang pun sudah meningkat remaja. Saya sedih dan kecewa tetapi hendak buat macam mana.
“Maklum sajalah, saya ini seorang yang tidak suka memikirkan masalah dan sentiasa pandang ke hadapan. Jadi enggan terlalu memikirkannya membuatkan saya lebih selesa memastikan diri sentiasa sibuk dengan kerja,” katanya.
AC Mizal berkata, secara tidak langsung urusan perniagaan yang dikendalikannya kini banyak membantu beliau. Apapun beliau tetap akan bersabar menunggu saat untuk bertemu dengan kedua anak-anaknya itu.
AC Mizal dan Shafnie bercerai pada 17 Oktober 2001. Bagaimanapun, AC Mizal kemudian berkahwin dengan Emylia pada 10 Oktober 2002 dan mereka dikurniakan dua cahaya mata iaitu Mohd Reeve Damien, 10, dan Fea Eryssa, 5.-hmetro
- See more at: http://www.malaysiaedition.net/tiga-kali-mengalami-zaman-kejatuhan-datuk-ac-mizal-ada-strategi/#sthash.ertbB1TE.dpuf

Tiga kali mengalami zaman kejatuhan, datuk AC Mizal ada strategi

0
 
 
0
Share
34
 
0
 
0
 
Tiga kali mengalami zaman kejatuhan cukup membuatkan penghibur popular, Datuk AC Mizal lali dengan kehidupan sebagai anak seni. Mula mencipta nama bersama kumpulan rap 4U2C pada awal 90-an, beliau selepas itu menceburi bidang lakonan pula.
Tiga kali mengalami zaman kejatuhan, datuk AC Mizal ada strategiPernah popular dengan lagu Fiona bersama 4U2C, dalam bidang lakonan AC Mizal cukup dikenali menerusi watak sebagai Inspektor Mazlan dalam drama dan filem Gerak Khas terbitan Skop Productions Sdn Bhd.
Kini, pada usia yang sudah mencecah 42 tahun, AC Mizal beralih arah dalam bidang pengacaraan dan namanya mula terpahat di hati penonton menerusi program Akademi Fantasia selama tiga musim.
Bahkan, sekarang AC Mizal atau nama sebenarnya Mizal Zaini begitu menjadi perhatian selepas terbabit mengacarakan program AC Di Sini dan Maharaja Lawak di Astro.
Walaupun aktif dalam pengacaraan kini, itu tidak bermakna bapa kepada empat orang anak itu sudah mampu berpuas hati. Sebagai anak seni berpengalaman dan berpandangan jauh, beliau nyata memiliki strategi sendiri.
Di sebalik kesibukan mengacarakan pelbagai program, AC Mizal yang kini bahagia di sisi isteri tercinta, Datin Emylia Rosnaida Abdul Hamid turut aktif dalam perniagaan.
Sudah mengendalikan beberapa perniagaan, AC kini terbabit pula dengan produksi miliknya, MBI Movie Pictures Sdn Bhd yang diuruskan sepenuhnya oleh Emylia.
Berbicara mengenai projek produksi yang diakuinya sudah ditubuhkan agak lama dan baru kini aktif semula, MBI Movie Pictures sudah pun menghasilkan telefilem istimewa Aidilfitri nanti, Hantu Kubur Berhari Raya untuk tayangan Astro.
Bahkan, AC Mizal berkata, produksi itu juga dalam proses penerbitan drama 80 episod yang diadaptasi daripada novel terlaris. Malah ujarnya, beliau juga akan menerbitkan filem komedi aksi yang peng­gambarannya dijangka bermula Oktober depan.
“Kini, segala urusan mengenai penerbitan filem ini masih lagi dalam perbincangan lanjut. Apatah lagi, saya sebenarnya merancang untuk menggandingkan Zizan dan Jep Sepahtu di dalam filem ini.
“Namun, buat masa sekarang jadual kedua-dua mereka ini begitu sibuk dan kami masih lagi berbincang. Pun begitu, saya berminat untuk aktifkan semula produksi ini berikutan ia bagi memenuhi impian isteri.
“Emylia sangat berminat menguruskan produksi ini, apatah lagi sekarang ini begitu ramai bakat baru yang muncul. Sebagai orang lama, kami rasanya sudah tidak sesuai lagi untuk beraksi dan laluan harus diberi kepada pendatang baru.
“Ditambah lagi, kuantiti pendatang baru industri yang ramai ini membuat­kan masih ada yang tercicir. Jadi, mana tahu mereka yang tercicir itu dapat dibantu mengetengahkan bakat dimiliki dengan peluang disediakan,” katanya.
AC Mizal berkata, daripada pengalaman pernah dilaluinya dulu, ternyata bukan mudah mencipta nama sebagai anak seni. Ujarnya, dia sendiri pernah mengalami masalah kejutan budaya serta zaman kejatuhan.
“Apapun, saya tidak pernah kenal erti patah sema­ngat. Pada saya, apa yang diperjuangkan adalah bakat seni dimiliki dan bukan­nya kisah peribadi walaupun diakui saya juga pernah mencetuskan kontroversi.
“Hingga kini, urusan tuntutan nafkah anak-anak daripada bekas isteri masih lagi belum selesai. Namun, saya akur dan sedaya upaya berusaha menyelesaikannya secepat mungkin,” katanya.
Cukup terbuka membuka lipatan kisah silamnya, AC Mizal berkata, apa yang diluahkan itu tidaklah keterlaluan. Bahkan, tidak perlu beliau berselindung kerana kes itu pun sudah diketahui satu negara.
Menurut AC Mizal lagi, faktor usia yang makin meningkat kini turut mendorong beliau sentiasa berpandangan positif. Ini kerana katanya, apabila selalu positif ia akan membuatkan kesihatan lebih sihat.
Kerinduan terhadap dua anak bersama bekas isteri
Tidak menyembunyikan perasaan sedih kerana tidak pernah diberi peluang untuk membelai serta memberikan kasih sayang terhadap dua orang anaknya, Muhammad Shafiq Iman, 17, dan Muhammad Shabil Iman, 14, hasil perkahwinan lalu bersama bekas isteri, Shafnie Zainudin nyata AC Mizal tetap tabahkan diri.
Katanya, kali terakhir bertemu dengan dua anaknya ialah tiga tahun lalu, malah dia juga terpaksa akur berkemungkinan besar kedua-dua mereka enggan bertemu dengan­nya.
Menurut AC Mizal, kali terakhir mereka bertemu adalah di mahkamah ketika kes tuntutan nafkah daripada Shafnie berlangsung. Bahkan ujarnya, beliau percaya banyak kesan yang berlaku terhadap dua orang anaknya itu rentetan daripada kes perceraian dan tuntutan nafkah dibuat.
“Saya tahu, dengan apa yang berlaku (perbalahan isu tuntutan nafkah) di antara saya dan pihak bekas isteri tentu banyak memberi kesan kepada anak-anak kami.
“Pun begitu sebagai bapa mereka, jujur saya akui sangat merindui kedua-duanya. Apatah lagi, mereka sekarang pun sudah meningkat remaja. Saya sedih dan kecewa tetapi hendak buat macam mana.
“Maklum sajalah, saya ini seorang yang tidak suka memikirkan masalah dan sentiasa pandang ke hadapan. Jadi enggan terlalu memikirkannya membuatkan saya lebih selesa memastikan diri sentiasa sibuk dengan kerja,” katanya.
AC Mizal berkata, secara tidak langsung urusan perniagaan yang dikendalikannya kini banyak membantu beliau. Apapun beliau tetap akan bersabar menunggu saat untuk bertemu dengan kedua anak-anaknya itu.
AC Mizal dan Shafnie bercerai pada 17 Oktober 2001. Bagaimanapun, AC Mizal kemudian berkahwin dengan Emylia pada 10 Oktober 2002 dan mereka dikurniakan dua cahaya mata iaitu Mohd Reeve Damien, 10, dan Fea Eryssa, 5.-hmetro
- See more at: http://www.malaysiaedition.net/tiga-kali-mengalami-zaman-kejatuhan-datuk-ac-mizal-ada-strategi/#sthash.ertbB1TE.dpuf

Tiada ulasan: