Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

26 September 2014

MSG Mereputkan tulang Dan Gigi?


Hari ini dapat satu ilmu baru, belajar dari pesakit saya. - Dr Azman Ibrahim

“Doktor! Saya tak pernah pun cabut gigi.”

“Tapi gigi Kak sebelah bawah banyok dah tak ada, gi mana kalau tak cabut?”

“Setiap kali sakit gigi, saya bubuh ajinomoto dalam lubang gigi, hilang sakit. Lama-lama gigi tu reput dengan sendiri.”

“Haaaa… ni baru kali pertama saya dengar, ajinomoto boleh jadi ubat sakit gigi.”

“Memang doktor! mujarab sangat. Lepas bubuh, sebentar saja hilang terus sakit. Tapi gigi jadi reput.”

Apa yang kita boleh belajar dari sini? Gigi dengan tulang kita, mana yang lebih kuat?

Semua orang akan jawab, gigi lebih kuat dari tulang sebab gigi boleh gigit tulang tapi tulang tak boleh gigit gigi!

Kalau gigi yang kuat pun boleh reput dengan ajinomoto, bayangkan bagaimana tulang kita, rambut kita dan anggota-anggota lain.

Heheee… siapa yang berminat nak mereputkan tulang, masukkan ajinomoto banyak-banyak dalam masakan anda. Selamat mencuba!

Tambah Kalsium Untuk Kuatkan Gigi dan Tulang 


Menarik kisah pengalaman ini, sebab itu kita kena tambah kalsium untuk kuatkan gigi dan tulang kita. Seperti yang anda tahu pengunaan ajinamoto, penambah perisa MSG ni dah menjadi satu tabiat orang kita dalam masakan harian mereka.


ostematrix-kalsium-untuk-tulang-dan-gigi


Tambah-tambah yang selalu makan dekat luar, adakah anda yakin yang kedai, warong, restoran yang anda makan hari-hari tidak menggunakan penambah perasa MSG?? tepuk dada tanya selera anda.... Ini pula pengalaman suami ana dia cakap kalau kedai mamak, 3 hari 10kg MSG yang digunakan dalam masakan mereka ini fakta ok, sebab dulu dia manager dekat restoran mamak.

Katakan Tidak Kepada MSG


ostematrix-kalsium untuk-gigi-dan-tulang
Sebenarnya MSG ni pembunuh senyap, kerana kita tidak sedar pun tulang kita makin reput. Kenapa MSG tidak diharamkan dari dijual, sedangkan ia membahayakan nyawal orang juga.... mengapa jakim bagi sijil HALAL ek??

Saya pernah terbaca tentang artikel "MSG: Is This Silent Killer Lurking in Your Kitchen Cabinets" memang menakutkan. Antara keburukan MSG ialah:

1. Kecederaan kepada hypothalamus, sejenis kelenjar dalam otak berperanan mengawal selera makan, fungsi tiroid dan sistem endokrin.
2. Meracun saraf seperti dilaporkan dalam sebuah kajian bahawa ia menyebabkan tikus menjadi gemuk kerana keracunan MSG merosakkan ‘ isyarat leptin’ yang tertulis dalam minda bawah sedar atau ia memusnahkan papan data sekali gus menyebabkan tiada isyarat bertulis dalam minda bawah sedar.
3. MSG yang dimakan oleh ibu mengandung juga ibu yang sedang menyusukan bayi boleh mengganggu pusat kawalan bayi.
4. Kesan pengambilan MSG  ialah kesan kepada otak , ini kerana pengambilan kokain, methamphetamine dan Ritalin.  Ia berakhir dengan tindakan stress hipersensitif dan mengakibatkan perut berlemak.

Biasanya pembeli selalu tertipu bila baca pada label makanan. Ini kerana MSG digunakan dengan nama lain.  Sesetengah pengusaha makanan langsung tidak meletakan kandungan MSG pada label makanan tersebut. Jika pada label dinyahkan rempah, perisa, perisa semula jadi, asid sitrik atau apa-apa yang hdrdroyzed atau autolyzed makanan tersebut mungkin mengandungi MSG.

Sup yang ditinkan  frozen dinners iaitu makanan beku yang perlu dipanaskan dengan ketuhar gelombang mikro, pelbagai jenis sos, makanan jepun, salad dressing dan banyak lagi makanan yang diproses mengandungi MSG. Oleh itu pilihlah makanan yang bebas MSG...

3 ulasan:

Sweetie berkata...

Saya tak lagi memasukan MSG ke dalam masakan saya... lama dah... sebab MSG membuatkan sakit kepala. Sorang jiran saya cakap, dia pernah mencurahkan air yang bergaul dengan MSG ke atas rumput... dan rumput tu mati...

iDAN berkata...

sy penggemar ajinamoto... ada ketika jika masakan yang dibeli tak tentu rasa memang sy akan tambah ajinamoto... tapi tak selalulah makan... isteri sy memang masak tak pernah taruh aninamoto ini

iDAN berkata...

ini petua yang baru sy tahu... nak cuba taruh di gigi rongak sy ni sebab sy takut cabut gigi ada sakit diabetes... agar sy berjaya...

nasihat sy jika boleh elakkan makan MSG seperti ajinamoto ini lebih selamat... beringat sebelum kena sakit kronik macam sy... mencegah lebih baik dari merawati... kan gitu