iDAN

17 Disember 2011

0-bon

O-bon, atau cuma Bon, merupakan versi Jepun bagi Perayaan Hantu yang lama berubah menjadi cuti perjumpaan semula keluarga yang mana penduduk bandaraya kembali ke kampung halaman untuk membersihkan dan menziarahi kubur nenek moyang mereka.

O-bon yang sering merangkumi pesta tarian ini lama wujud di Jepun sejak lebih 500 tahun lalu. Perayaan Jepun ini diadakan dari 13 hingga 16 bulan Julai (masing-masing "Obon Sambutan" dan "Obon Perpisahan" respectively) di pantai timur Jepun (Kantō), pada bulan Ogos di pantai barat.

Fakta

Sejarah Dan Keindahan Wanita Geisha Di Jepun

ANTARA 2 KEKASIH apa yang jatuh itu amat sarat membeku agaknya aku jatuh hati tapi pada yang tak sudi tak apalah janji impi wangi asalkan cinta itu hidup lagi tapi amat sepi begini tanpa siapapun mengerti Dia bukankah tetap ada lekat setia di dada agar restu Kekasih-ku memberkatiku: intim selalu iDANRADZi Sagamihara Japan
Berbicara soal wanita Geisha pasti di antara Anda semua berpikir Kelompok Musik Indonesia Geisha..., iyer memang ada benarnya juga... tapi bagi anda yg belum pernah tahu tentang sejarah dari wanita Geisha sendiri, mungkin ini trit yang tepat untuk mengetahui apa itu wanita Geisha . Wanita Geisha di Jepun sendiri sesuatu yang tabu untuk dibicarakan, tetapi semua orang di seluruh dunia sudah tahu apa itu geisha. Kenapa tabu ? karena pemahaman Geisha suka disalahertikan oleh sebagian orang bahwa Geisha itu selalu dengan konotasi yang negatif. Maka dari itu kita akan kupas sedikit tentang Geisha. Bagaimana Semua ini dimulai..? Sejarah geisha dimulai dari awal pemerintahan Tokugawa, di mana Jepang memasuki masa damai dan tidak begitu disibukkan lagi dengan masalah-masalah perang. Seorang calon geisha harus menjalani pelatihan seni yang berat selagi usia dini. Berlatih alat musik petik shamizen yang membuat calon geisha harus merendam jarinya di air es. Berlatih alat musik lainnya juga seperti tetabuhan kecil hingga taiko. Berlatih seni tari yang menjadi kunci kesuksesan seorang geisha, karena geisha papan atas umumnya adalah penari, tari Topeng Noh yang sering dimainkan oleh geisha dihadirkan bagi masyarakat kelas atas berbeda segmennya dengan pertunjukkan Kabuki yang lebih disukai rakyat jelata. Jadi Sebenarnya Apa Itu Geisha ? Geisha (bahasa Jepang:芸者 "seniman" adalah seniman-penghibur (entertainer) tradisional Jepang. Kata geiko digunakan di Kyoto untuk mengacu kepada individu tersebut. Geisha sangat umum pada abad ke-18 dan abad ke-19, dan masih ada sampai sekarang ini, walaupun jumlahnya tidak banyak. Di Kansai, istilah "geiko" (芸妓) dan geisha pemula "maiko" (舞妓) digunakan sejak Restorasi Meiji. Istilah "maiko" hanya digunakan di distrik Kyoto. Pengucapan ˈgi ʃa ("gei-" - "key") atau "gadis geisha" umum digunakan pada masa pendudukan Amerika Serikat di Jepang, mengandung konotasi prostitusi. Di Republik Rakyat Cina, kata yang digunakan adalah "yi ji," yang pengucapannya mirip dengan "ji" dalam bahasa Mandarin yang berarti prostitusi. Geisha belajar banyak bentuk seni dalam hidup mereka, tidak hanya untuk menghibur pelanggan tetapi juga untuk kehidupan mereka. Rumah-rumah geisha ("Okiya") membawa gadis-gadis yang kebanyakan berasal dari keluarga miskin dan kemudian melatih mereka. Semasa kanak-kanak, geisha seringkali bekerja sebagai pembantu, kemudian sebagai geisha pemula (maiko) selama masa pelatihan. Intinya bahwa Geisha itu bukan wanita penghibur, PSK, ataupun ladies Escort yang bisa dibawa tidur oleh kaum adam, tetapi justru awal mulanya mereka ada karena tuntutan karir dan zaman bahwa wanita bisa juga sebagai entertainer. Setelah 100 tahun sejak Geisha ada , ketidakpastian mengenai Keberadaan Geisha sendiri mulai bergeser sedikit demi sedikit. Di Jepang banyak sekali kaum adam saat itu (suami) yang tidak puas dengan rumah tangganya, nah karena kehebatan Geisha yg bisa menghibur, menari, melawak dan menyanyi maka tidak heran banyak kaum para suami/lelaki yang ingin mencari Geisha sebagai pasangan hidupnya. Dan inilah salah satu contoh pergeseran Geisha yang tadinya mereka adalah entertainer sejati menjadi buruan kaum adam yang sifatnya hanya pelarian dari kenyataan hidupnya. Pakaian / Tata Busana GeishaDitahun 1930 , seorang Geisha tampil bak supermodel , cantik, anggun, mempunyai tubuh yang seksi dan juga masih menghormati adat istiadat kuno Jepun. Dan uniknya wanita Geisha sangat menutupi bagian auratnya yang bisa mengundang nafsu kaum adam, ini terlihat dari pakaian para geisha (kimono) seperti dibawah ini. Dan yang terbuka hanya bagian leher belakang yang berbentuk V. semakin panjang bentuk V-nya kebawah berarti sang Geisha semakin provokatif. Tahukan anda, memakai Kimono tidak semudah yang kita bayangkan ternyata baju kimono memiliki 12 lapisan. dan itu harus sesuai dengan masing-masing setelannya !! tahukah perlu waktu berapa lama? 1 Jam lebih gan !! Dan setelah kimono terpakai si wanita harus menyesuaikan gerakannya. Untuk menentukan Geisha Muda dan Geisha Senior, anda lihat saja warna kerahnya. jika warna kerahnya Merah berarti Geisha Muda, dan jika kerah warna putih berarti Geisha Senior Soal Rambut, Geisha kadang memakai wig atau juga rambutnya di bentuk dengan cara me-wax agar lebih mengembang. dan yang perlu dihindari adalah terlalu sering mencuci rabut ataupun menyisir rambutnya yg bisa mengakibatkan kerontokan rambut ataupun ramput tidak dapat mengembang. dan tahukah anda berapa kali mereka keramas dalam sebulan? HANYA 2x sebulan!!! Ketrampilan apa yang harus dimiliki oleh seorang Geisha? 1. Kemampuan menari tradisional 2. Kemampuan Menyanyi 3. Kemampuan berkomunikasi 4. Kemampuan Melawak (hehehe) Kerahasian tahukah anda apa yang tidak boleh dilakukan oleh seorang Geisha pada saat dia menghibur dan mereka harus pandai merahasiakn hal tersebut : 1. Tidak boleh terlihat sedih , apalagi menangis 2. Tidak boleh menerima dan memberi cinta 3. Tidak boleh memilih cinta 4. Tidak boleh terlihat emosional apalagi melakukan kekerasan

16 Disember 2011

Pelakon Hisham Ahmad Tajudin

Lakonan
2009
:
Santau - (Pelakon Pembantu)
2009
:
Syurga Cinta - (Pelakon Pembantu)
2008
:
Selamat Pagi Cinta - (Pelakon Pembantu)
2007
:
Qabil Khushry Qabil Igam - (Pelakon Pembantu)
2005
:
Kemarau Cinta - (Pelakon Pembantu)
2003
:
Black Maria - (Pelakon Tambahan)
2001
:
Sara - (Pelakon Pembantu)
1995
:
Putera - (Pelakon Pembantu)
1992
:
Interlud - (Pelakon Pembantu)
1992
:
Interlud - (Pelakon Tambahan)
1987
:
Wira Angkasa - (Pelakon Pembantu)
1986
:
Seman - (Pelakon Utama)
1981
:
Tsu Feh Sofiah - (Pelakon Pembantu)
Abg Hisham ini adalah rakan teater saya sekitar tahun 79, 80, 81 & 82. Saya berhenti berlakon teater tahun 82 lantaran mengambil keputusan berumah tangga. Sejak itu kami terputus hubungan. Paling akhir saya & Abg Hisham berlatih berlakon teater Mimpi Hayati dengan Mior, tak tahu apakah teater tersebut sempat dipentaskan. Noraini Hashim sinonim watak ibu mithali 20/07/2005 BELASUNGKAWA SEMALAM dunia lakonan kehilangan seorang pelakon yang amat sinonim dalam melakonkan watak ibu menerusi drama televisyen (TV), radio dan filem. Noraini Hashim, nama yang tidak asing lagi dalam dunia lakonan tempatan itu meninggal dunia pada usia 70 tahun di kediamannya di Seksyen 11, Shah Alam, Selangor pada pukul 9.30 pagi semalam kerana menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi. Pemergian Allahyarham ke rahmatullah disifatkan sebagai satu kehilangan besar dan sukar dicari ganti dalam dunia lakonan tempatan. Ini kerana, sepanjang pembabitan Allahyarham dalam bidang lakonan, beliau sering menjadi pilihan ramai penerbit serta pengarah terutamanya bagi melakonkan watak-watak seorang ibu yang memiliki sifat-sifat keibuan dan penyayang. Kelebihan Allahyarham itu diakui sendiri oleh pengarah terkenal, Datuk Yusof Haslam apabila beliau sering mengundang Allahyarham berlakon menerusi drama-drama dan filem-filem arahannya. ``Saya dapati, Allahyarham memang sesuai melakonkan watak seorang ibu sama ada dalam drama mahupun filem. Beliau mempunyai karisma yang tinggi untuk melakonkan watak sebagai ibu. ``Saya lihat pada wajah Allahyarham terserlah sifat-sifat keibuan. Bagi saya, beliau memiliki simbol seorang pelakon yang mampu melakonkan watak sebagai seorang ibu mithali,'' kata Yusof sewaktu ditemui di kediaman Allahyarham semalam. Yusof pernah menawarkan Allahyarham berlakon beberapa buah filem di bawah arahannya, antaranya Sembilu (1997), Maria Mariana (1996) dan Maria Mariana 2 (1998). Selain filem, Allahyarham juga pernah berlakon drama TV arahan Yusof antaranya Maria Mariana sebanyak 28 episod yang disiarkan melalui TV3 pada tahun 2001. Bagaimanapun, sejak lima tahun kebelakangan ini Allahyarham tidak mampu lagi untuk berlakon kerana uzur dan masalah penyakit yang dideritainya itu. Yusof yang juga Pengarah Urusan Skop Production Sdn. Bhd., mula mengenali Allahyarham sewaktu sama-sama berlakon beberapa drama terbitan Radio Televisyen Malaysia (RTM) pada tahun 1970-an. ``Saya pertama kali berlakon dengan Allahyarham pada tahun 1970-an menerusi program Drama Minggu Ini terbitan RTM berjudul Potret Pekerti. ``Dalam drama itu, saya melakonkan watak sebagai anak Allahyarham. Pengalaman itu memang sukar untuk saya lupakan. ``Ini kerana, ketika itu saya hanya seorang pelakon dan belum terbabit dalam dunia pengarahan filem ataupun drama,'' katanya. Jelas Yusof, beliau amat mengagumi sikap dan disiplin Allahyarham sepanjang berlakon di bawah drama-drama dan filem-filem arahannya. ``Saya dapati Allahyarham adalah pelakon yang paling berdisiplin di lokasi penggambaran,'' ujar Yusof lagi. Sementara itu, pelakon drama TV popular, Hisham Ahmad Tajuddin ketika ditemui merasa terkejut dan amat sedih dengan pemergian Allahyarham ke rahmatullah. Menurut pelakon berusia 69 tahun ini, dia amat rapat dengan Allahyarham sehingga menganggap Allahyarham sebagai kakaknya sendiri. ``Allahyarham amat rapat dengan saya. Saya mula mengenali Allahyarham sejak kira-kira 20 tahun lalu. ``Selama ini, kalau saya dan Allahyarham berlakon drama bersama, biasanya saya akan jemput dan hantar Allahyarham dari rumahnya ke lokasi penggambaran,'' jelasnya dalam nada terharu. Tambah Hisham, dia mula berlakon bersama-sama Allahyarham sejak lebih 15 tahun lalu dan tidak menyangka pertemuannya Rabu lalu adalah kali yang terakhir. Hisham dan Allahyarham misalnya pernah berlakon bersama pada tahun 1990 menerusi drama berjudul Zuriat Zulhijjah yang diarahkan oleh Mior Hashim Manap dan skripnya pula tulisan Datuk Rahim Razali. ``Kali terakhir saya bertemu Allahyarham pada hari Rabu lalu. Saya berjumpa Allahyarham kerana menyampaikan salam sahabat karibnya, pelakon Adibah Amin (pelakon filem Adik Manja). ``Kebetulan ketika itu saya dan Adibah sedang menjalani penggambaran drama berjudul Rahim Tidak Bersalah terbitan Grand Brilliance Sdn. Bhd., di Johor,'' kata Hisham. Seorang lagi pelakon yang juga kenalan rapat Allahyarham iaitu Helmy Salleh, 70, juga sukar melupakan nostalgia sewaktu sama-sama berlakon drama TV RTM pada tahun 1970-an. ``Saya masih ingat lagi, saya dan Allahyarham pernah berlakon bersama sebagai suami isteri dalam drama TV bersiri berjudul Keluarga Bahagia pada tahun 1973 sebanyak 10 episod. ``Aida Rahim turut berlakon dalam drama itu sebagai anak kami,'' ujar Helmy mengimbas kenangan silamnya bersama Allahyarham. Allahyarham Noraini Hashim atau nama sebenarnya Khairani Md. Nor meninggalkan suaminya, Hashim Amir Hamzah, 79, dan lima anak lelakinya iaitu Husni Amir, 49, Mohd. Hatta, 47, Mohd. Hasnul, 46, Mohd. Hashmy, 45, dan Mohd. Halim, 31. Allahyarham selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Seksyen 11, Shah Alam, Selangor pada kira-kira pukul 2 petang semalam.

TABARRUJ

Ustaz Hashim Al-Maranji TABARRUJ (MENGIKUT PANDANGAN DR ABDUL KARIM ZAIDAN) Tabarruj bererti wanita menunjukkan dan merperagakan perhiasan dan kecantikannya untuk menarik perhatian kaum lelaki dan meransang keinginan mereka. Dalil: surah al-Ahzab ayat 33. Tabarruj jahiliyyah bererti wanita membuka niqabnya hingga mendedahkan muka, kecantikan dan perhiasannya. Tabarruj hari ini tidak sesuai diistilahkan dengan tabarruj jahiliyyah kerana wanita sekarang bukan setakat membuka tutupan muka dan memperagakan kecantikannya tetapi lebih dari itu. Tabarruj hari ini dengan memdedahkan separuh tubuh, malah lebih dari itu. Istilah yang lebih sesuai ialah istilah yang pernah digunakan oleh Rasulullah s.a.w dalam sabdanya yang bermaksud ‘separuh telanjang’ (al-kaasiaat al-‘aariyaat). Tabarruj yang diharamkan ialah: Tabarruj di luar rumah dengan berhias bukan untuk suami.
Mendedahkan muka dengan tujuan meransang keinginan dan syahwat lelaki.
Bersolek dan berhias belebihan.
Menggunakan alat-alat solek / make-up.
Mempercantikkan bibir, alis dan pipi (mempercantikkan raut muka) dan lain-lain. Termasuk dalam istilah tabarruj ialah fesyen-fesyen pakaian. Ini kerana pada dasarnya pakaian wanita sama dengan pakaian lelaki iaitu menutup aurat. Ciri pakaian syar’ie wanita ialah: pakaian mestilah meliputi seluruh tubuh wanita
pakaian itu mestilah longgar
tidak nipis
bukan pakaian yang mempunyai nilai untuk bermegah-megah dengannya
tidak menyamai pakaian lelaki
Pakaian yang tidak memenuhi ciri ini dikira sebagai pakaian yang tabarruj.
Berpakaian kemas,smart dan ceria bukan dikira tabarruj.
Termasuk dalam istilah tabarruj memakai barang perhiasan diri.
Perhiasan ialah semua yang dijadikan perhiasan oleh wanita samada pakaian atau sesuatu yang dijadikan perhiasan diri.
Antara perhiasan yang dibenarkan ialah membersihkan diri dari segala aspek, termasuk membersih sesuatu yang fitrah. Jenis perhiasan antaranya: Barangan perhiasan yang terdiri dari emas, perak dan permata.
Pakaian luar dan dalam
Hukum berhias harus, malah ada kalanya sunat kecuali perhiasan yang telah dinaskan haram. Ia sunat kepada isteri yang suaminya bersamanya, bukan isteri yang suaminya tiada di sampingnya.
Semua jenis perhiasan ini harus selagi ia tidak termasuk ke dalam istilah
tabarruj.
Termasuk ke dalam istilah tabarruj ialah bersolek dengan merubah sifat semulajadi:
Mencabut atau dengan apa jua cara untuk menghilangkan bulu muka. Boleh bagi yang berkahwin untuk suami.
Mencabut dan membentuk alis. Boleh sekiranya alis yang asal hodo dipandang.
Memerahkan muka. Boleh bagi yang berkahwin, untuk suami.
Lain-lain seperti rambut palsu, wangian berlebihan, celak berlebihan, …..
Secara umum, berhias untuk suami dibolehkan dan tidak dikira sebagai tabarruj.
Berhias keluar rumah bukan untuk suami adalah tabarruj. Bersolek dan berhias wanita hari ini telah melebihi dari maksud tabarruj

Maharaja Lawak Mega; BP & Adlin tersingkir.


Malam ini BP & Adlin tersingkir. Pi Mai selamat biar pun dua-dua sessi lawak mereka tak menjadi. Semua mengakui BP & Adlin jauh lebih terserlah dalam persediaan.

BP dalam tugasan pertama agak lewat mengeletek penonton tapi sungguh memikat di dalam tugasan lawak menggunakan prop; ramai peminat Bob Kuman pasti terkilan bilamana dia tak sempat nak berlawak lantaran Sobri asyik banyak bertanya. Pasti penonton nak tahu kes suami merajuk tak balik rumah selama tiga hari tapi ianta terputus lantaran masa mmg tak cukup.

Adlin harus diberikan kredit lantaran dia hebat menggunakan bakatnya untuk berlawak dengan kerja keras & bersungguh-sungguh dalam semua penampilannya. Bayangkan dialah seorang peserta bersendirian sampai sejauh ini. Bagi saya biarlah ramai peserta ke peringkat akhir agar meriah. Kehilangan Adlin pun BP amat melengangkan MLM. Saya pasti rindukan lawak kedua-dua mereka ini.

Samalah pelawak berbakat seperti Kumpulan Bawel yang disingkirkan buat kita rindu akan mereka. bagi saya kumpulan Bawel hebat menggunakan muzik. Lawak mereka ada nilai klasik yang sukar kita temui di arena lawak jenaka kini.


Pi Mai perlukan gaya lawak yang lebih kelas, jangan terlalu banyak menjerit-jerit atau lawak cara lama. Imuda adalah orang seni yang amat kreatif agar dia dapat mengatasi aura kelakar yang dimiliki oleh Baby Face. Seharusnya punyai tiga anggota dapat menghasilkan gelagat kelakar yang memikat. Mat Over hebat berlagu hindustan gunakan bakat ini untuk mencuit hari penonton. Baby Face pasti boleh berlagu India; rasanya jika dia boleh tukar lagu Alley Cat ke bahasa India pasti penonton terhibur. Rebutlah peluang yang ada untuk mengatasi 3 kumpulan teratas.

Agar pihak Astro memikirkan tambahan masa untuk peserta di peringkat akhir. Peserta telah berkurangan tentunya tak menjadi masalah dipanjangkan waktu berlawak agar lebih mantap pun lebih banyak ide kelakar dapat dipersembahkan.

Ayam Penyet

Siapa pernah makan di Restoran Ayam Penyet (AP)... kebanyakan minumannya sekitar RM4 (agak mahal bagi saya) ... semalam cuba makan laksanya di Meru tapi alahaikan ada ke potong timunnya hiris belah dua; (macam timun nasi lemak) tebal pulak tu... anak buah tak mahu makan; cuma buat pesanan kentang gorengnya RM3:50 sikit amat.... sungut mereka. Laksanya (RM6.00) boleh tahan sedap... tapi saya lihat banyak meja buat pesanan laksa, makan tak sampai separuh... boleh bertahan lama tak AP ni... apakah ianya milik org kita atau Indo... keluar dari restoran sana... alahai anak buah bersungut nak makan di KFC juga, mungkin tak kenyang makan kentang gorengnya. Sukeri Zxtenr dan Sha Shera menyukainya.
  • Sha Shera ‎;)
    pada 24hb Oktober pukul 4.28 ptg ·
  • Encik Rudi Memula bukak dulu best. Sekarang lama dah tak pegi...
    pada 24hb Oktober pukul 6.04 ptg ·
  • Siti Zuhairah xsedap
    pada 24hb Oktober pukul 9.43 ptg ·
  • Sharoom Salleh teman dah lame boikot AP ni ... out langsung
    pada 24hb Oktober pukul 9.44 ptg ·
  • Miz Iezza x pernah makan...
    pada 29hb Oktober pukul 11.56 ptg ·

15 Disember 2011

Ciri-ciri Ringkas Fahaman Wahabi


(Saya seorang yang amat jahil tentang Fahaman Wahabi ini, mungkin ada catatan dalam blog ini yang tersimpan dari fahaman tersebut. Jika pengunjung blog ini dapat mengesan artikel yang ada Faham Wahabi ini sila beritahu saya supaya ianya dapat saya padam dari bacaan kita : iDAN)

Assalamualaikum Warahmatullah.


PENGENALAN

Fahaman Wahabi ini terlalu kerap ditimbulkan oleh pelbagai pihak samaada dari golongan muda ataupun golongan tua. Sejak sekian lama juga saya sering kali ditanyakan isu-isu berkaitan fahaman Wahabi. Pelbagai persoalan diajukan kepada saya samada melalui E-mel dan YM ataupun melalui PM di iLuvislam. Di antara mereka ini ada yang meminta saya untuk menyediakan sedikit sebanyak info dan maklumat berkaitan dengan fahaman Wahabi ini. Di samping itu, saya juga tidak terlepas dari menerima kritikan dan cemuhan dari golongan Wahabi setiap kali saya berhujjah dan berbincang dengan mereka.

Di sini saya cuba memberikan beberapa maklumat untuk dijadikan panduan untuk sahabat-sahabat semua bagi mengenali fahaman Wahabi. Tujuan utama saya menulis dan menyediakan artikel ini bukanlah bertujuan untuk mencari gaduh dengan golongan Wahabi akan tetapi penyediaan artikel ini adalah perbincangan yang sempat ditulis semula. Artikel ini juga saya sediakan secara ringkas dan ia masih memerlukan beberapa penerangan dan penjelasan lebih lanjut lagi. Ini bukanlah suatu tuduhan melulu tanpa periksa namun inilah cerita sebenarnya. Bagi mengukuhkan lagi kepercayaan peribadi, pembaca bolehlah menyemak sendiri kitab-kitab yang telah dikarang oleh para ulama muktabar bagi membincangkan fahaman Wahabi ini.

Antara cara-cara mudah mengenali mereka samada berfahaman Wahabi ataupun tidak ataupun terkena sedikit tempias dari fahaman Wahabi adalah:

Dari Sudut AQIDAH:

01. Gemar membahagikan-bahagikan tauhid kepada tiga bahagian iaitu Tauhid Rububiyah, Uluhiyah dan al-Asma Wa al-Sifat lantas menyamakan umat Islam kini dengan musyrikin Mekah.

02. Menyesatkan manhaj Asyairah dan Maturidiyah yang merupakan dua komponen utama dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah.

03. Kritikal terhadap sistem pengajian Sifat 20.

04. Gemar membahaskan ayat-ayat mutasyabihat dan membahaskan perihal istiwa Allah Taala, tangan Allah Taala, di mana Allah Taala dan lain-lain ayat mutasyabihat lagi lantas memahami ayat-ayat itu dengan zahir ayat dan mencerca mereka yang mantakwil ayat-ayat ini. Akhirnya mereka secara tidak sedar termasuk di dalam golongan Mujassimah dan Musyabbihat.

05. Sering meletakkan isu-isu fiqh dalam bab aqidah, seperti tawasul dan istighatsah lantas mensyirikkan dan mengkafirkan amalan-amalan yang tidak sehaluan dengan mereka. Juga mensyirikkan amalan yang tidak dipersetujui contohnya mambaca salawat syifa dan tafrijiah dll.

06. Mudah melafazkan kalimah syirik dan kufur terhadap amalan yang mereka tidak persetujui (Khawarij Moden).

07. Amat kritikal terhadap tasawuf serta tarikat dan mengatakan bahawa tasawuf dan tarikat diambil daripada ajaran falsafah Yunan, agama Buddha dan dll.

Dari Sudut FIQH:

01. Kritikal terhadap mazhab-mazhab fiqh dan menganggap sesiapa yang berpegang kepada satu mazhab adalah taksub dan jumud. Mereka akan menyarankan mengikut fiqh campuran atas corak pemahaman mereka dan menamakannya sebagai Fiqh Sunnah.

02. Membahagikan manusia kepada tiga golongan iaitu mujtahid, muttabi dan muqallid dan mencerca golongan muqallid. Bagi mereka hanya menyeru kepada mengikut seorang alim atau imam itu hanyalah dengan dalil walaupun pada hakikatnya mereka tidak memahami dalil tersebut.

03. Gemar membangkitkan isu-isu furuk yang sudah lama diperbahaskan oleh para ulama terdahulu seperti isu tahlil, talqin, qunut subuh, zikir berjamaah, zikir dengan bilangan tertentu, lafaz niat solat, ziarah makam para nabi dan ulama, sambutan maulidur rasul dll.

04. Perkataan bidaah sentiasa diulang-ulang pada perbuatan yang mereka tidak setuju. Bidaah di dalam agama bagi mereka hanyalah sesat dan akan menjerumuskan pembuatnya ke dalam neraka. Kata-kata Imam Syatibi pada pembahagian bidaah akan mereka ulang-ulangi. Menurut fahaman mereka pembahagian ulama lain pada bidaah hanyalah bidaah dari sudut bahasa.

05. Wahabi secara umumnya mengaitkan amalan-amalan tertentu kononnya sebagai rekaan dengan hawa nafsu atau kejahilan para ulama terdahulu manakala Wahabi di Malaysia cuba mengaitkan amalan yang mereka tidak persetujui hanyalah rekaan para ulama Nusantara.

06. Hanya berpegang kepada suatu pendapat dalam hukum hakam fiqh jika mempunyai dalil yang zahir dan amat gemar meminta dalil dari al-Quran dan al-Hadis seolah-olah mereka dapat membuat perbandingan sendiri kuat lemahnya sesuatu pendapat berdasarka dalil yang dijumpai.

Dari Sudut MANHAJ:

01. Berlebih-lebihan pada mengkritik mereka yang tidak sehaluan dengan mereka baik ulama terdahulu mahupun sekarang.

02. Menganggap bahawa hanya mereka sahajalah yang benar dan merekalah sahajalah pembawa manhaj salaf yang sebenar.

03. Bersikap keras kepala dan enggan menerima kebenaran walaupun dibentangkan beribu-ribu hujjah. Bagi golongan Wahabi dalil mereka yang menentang mereka semuanya lemah atau telah dijawab.

04. Amat gemar berdebat walau di kalangan masyarakat awam.

05. Terlalu fanatik kepada fahaman dan tokoh-tokoh yang mereka diiktiraf mereka seperti Muhammad Abdul Wahab, Abdul Aziz bin Baz, Nasir al-Albani, Muhammad Soleh al-Utsaimin, Soleh Fauzan dll.

06. Mudah mengatakan bahawa ulama terdahulu sebagai silap ataupun sesat dll.

07. Mendakwa mereka mengikut manhaj salafi pada urusan aqidah dan fiqh walaupun hakikatnya mereka amat jauh sekali dan tidak memahaminya.

08. Cuba untuk menyatukan semua pihak atas fahaman mereka lantas menyebabkan perpecahan umat.

09. Sebahagian mereka juga bersikap lemah lembut pada kuffar dan berkeras pada umat Islam.

10. Menyesatkan dan memfasiqkan sesiapa yang bercanggah dengan mereka serta melebelkan dengan pelbagai gelaran.

11. Seolah-olah menyamatarafkan hadis dhoif dengan hadis maudhuk lantas mendakwa mereka hanya mengikut hadis yang sahih selain kritikal terhadap penerimaan riwayat dan taasub dengan penerimaan atau penolakan Nasir al-Albani semata-mata.

12. Membuat khianat ilmiah samada pada penulisan atau pada pantahqiqan kitab-kitab lama terutamanya.

PENUTUP

Hampir keseluruhan artikel ini saya ambil dari kertas kerja yang pernah disediakan dan dibentang sendiri oleh sahabat saya iaitu Ustaz Syed Abdul Kadir bin Syed Hussin Aljoofre. Cuma beberapa perkara sahaja saya buang dan tambah agar lebih natural untuk dibaca. Semoga penulisan ini menjawab pelbagai persoalan mengenai fahaman Wahabi ini dan ia boleh membawa manfaat kepada umat Islam sejagat. Saya doakan agar semua pihak mendapat hidayah dari Allah Taala. Aminnn.

‘Memberi dan Berbakti’

Sekian. Wallahualam.

Penulis : Ustaz Buluh

13 Disember 2011

Kucing terkaya di dunia

Si hitam Tommaso, kucing jalanan berusia empat tahun kini menjadi kucing terkaya di dunia. - AGENSI

ROM 13 Dis. - Seekor kucing terbiar yang diselamatkan di sini mewarisi kekayaan berjumlah AS$13 juta (RM49 juta) daripada tuannya, seorang taikun hartanah Itali yang berstatus janda.

Maria Assunta meninggalkan kekayaan tersebut kepada kucing kesayangannya, Tommaso, selepas dia meninggal dua minggu lalu pada usia 94 tahun.

Kekayaan tersebut termasuk wang tunai dan harta di Rom, Milan serta tanah di Calabria.

Sejak kesihatannya merosot dua tahun lalu, Assunta yang tidak memiliki anak, mula mencari jalan agar Tommaso dijaga dengan sempurna selepas ketiadaannya.

Awalnya, Assunta mengarahkan peguamnya mengenal pasti pertubuhan kebajikan haiwan untuk mewariskan estet, sekali gus menjaga Tommaso.

Setelah gagal menemui pertubuhan yang sesuai, Assunta membuat keputusan meninggalkan semua harta tersebut kepada Tommaso melalui jururawatnya, Stefania, yang merawatnya sehingga dia meninggal dunia.

Seorang peguam Assunta, Anna Orecchioni percaya Stefania adalah individu terbaik untuk menunaikan segala hajat wanita tersebut kerana dia menyayangi haiwan dan menjaga Assunta sehingga ke akhir hayatnya.

"Wanita itu mengalami kesunyian sepanjang hayatnya. Dia menjaga kucing melebihi anak sendiri," kata Stefania kepada Telegraph.

Peguam Assunta berkata, mereka menerima banyak e-mel daripada individu yang ingin memelihara Tommaso.

Kekayaan Tommaso menjadikan ia berada di tempat ketiga senarai haiwan peliharaan terkaya di belakang anjing Sheperd, Gunther IV, yang memiliki harta berjumlah AS$372 juta (RM1.016 bilion) dan seekor cimpanzi, Kalu yang memiliki kekayaan berjumlah AS$80 juta (RM240 juta). - Agensi

2/3 Kota Bharu (Episod 10)

Bila merancang berjalan jauh bagiku perlukan kekuatan minda. Aku suka jalan-jalan sambil bersantai. Perbalahan aku & Aziq tentang kelewatan tidur tak mampu aku catatkan di sini. Cukuplah aku berdoa agar perbalahan keluarga sebegini akan dimaafkan Ilahi. Agar Aziq tu faham sendiri kenapa amat perlu waktu rehat yang cukup. Jika setiap malam tidur jam 1:00 atau 2:00 pagi bila mahu bangun waktu subuhnya. Empat ke lima jam tidur pasti akan sukar mahu bangun awal Subuh. Memandu perlukan ketenangan & bukan badan yang mengantuk. Tumpuan kena seimbang dengan kesesakan jalan raya pun kerehatan badan. Jika ayahnya tidur sekadar sekitar empat jam bagaimana mahu memandu sampai lapan jam.

Aku bercadang mahu kembara melalui Cameron Highlands. Tetapi oleh kerana lambat bertolak dari rumah aku buat keputusan ikut saja Tol Gombak ke arah Bentung. Dari Bentong menuju ke Jerantut. Lebuh Raya Karak sentiasa banyak kenderaan, paling tidak ramai pengunjung berulang-alik dari Genting Highlands ke Kuala Lumpur. Jam ketika ini telah 10:00 pagi.

Ini kali ketiga aku memandu sendiri ke Machang. Kali ini untuk Aqiqah si Qasrina cucu sulungku. Ini juga kali pertama aku ikut Lebuh Raya Karak. Sebelum ini pergi & balik aku ikut Cameron. Suka sangat ikut Cameron sebab sempat beli sayur di sepanjang perjalanan. Sejak ada jalan baru ikut Simpang Pulai, aku rasa selesa sangat mendaki gunung ke sana. Aku suka makan tomato hidroponik yang segar, buahnya yang kecil-kecil itu amat sedap dimakan ketika memandu. Timun segar dari ladang Cameron juga amat rangup. Paling ku suka adalah permandangan gunung-ganangnya yang menghijau. Kenderaan dari puncak Kampung Raja ke Gua Musang amat lengang.

Mila pula suka membeli bunga segar yang amat murah di sini. Seikat sekitar RM10 telah dapat sepasu bunga yang segar berseri. Jika ke Cameron Highlands adalah dinasihatkan pergi tenguk ladang tehnya, pergi lihat sendiri kilang Teh Boh tapi jangan beli teh di sini; agak mahal berbanding di TESCO atau Econsave. Lebih baik beli di dataran atau pasar raya yang banyak membuat tawaran. Strawberi biasalah makan saja di puncak sana jika dibawa turun akan rasa tawar & tidak segar lagi.

Cumanya jika ke pantai timur melalui Cameron Highlands jangan cuaca hujan pun jangan memandu malam-malam di sini. Banyak amat cabaran & ancaman.

Bentong, Raub ke Kuala Lipis sepatutnya aku telah singgah makan tengah hari. Telah sekitar 1:00 tengah hari, aku berhenti sekejap sekitar Kuala tetapi gerai yang kami singgah kehabisan nasi; lauk pun tak banyak pilihan. Hatta kami merancang mencari gerai yang lebih menarik. Nak dijadikan ceritera kami singgah di Restoran Kubang Rusa; sekitar Kampung Kubang Rusa, restoran tersebut tempat bas ekspres berhenti, antaranya Bas Ekspres Mahligai. Kami makan berlima mengalahkan makan di hotel 5 bintang harganya. Tak tergamak nak menyebut kosnya. Awas makan di Restoran Kubang Rusa ini; memang memang dikubangnya kami. Yang sedihnya sup yang kami makan sejuk lesi & berbau. Tak sedap mana pun. Lalat pun amat banyak berkiaran. Padanlah telah dekat jam 2:30 petang makanannya bagaikan tidak diusik pelanggan. Sudahlan taukenya orang kita Melayu. Perempuan yang telah berusia ke ambang Warga Emas; senyum pun tak mahu.

"Mahalnya ayah!.." Mila bersungut

"Manalah ayah tahu kita nak kena sembeleh di sini, kalau tahu mahal ayah sanggup berlapar sekerika kita berhenti di Hentian Rehat Gua Musang tempat kita selalu singgah.


Buat tauke gerai Restoran Kubang Rusa, janganlah aniaya pelanggan yang kelaparan; jika berniaga tak jujur sanggup pekena pelanggan sesama Islam, baik tutup Restoran. Tak akan seberkat mana keuntungan yang dimiliki. Restoran tu sudahlah tepi jalan. Berhabuk tentunya. Layak di panggil gerai sepatutya jangan letak bena restoran; entah-entah sewa tapak pun murah amat atau main cacak saja. Jika nak kenakan pelanggan harga mahal kenalah pastikan makanannya ada kelas, berasap sentiasa; tempat santai pun kenalah berhawa dingin ala hotel berbintang lima; barulah setara dengan harganya.

Lainlah kami mengidam makan daging Pak Belang.

- bersambung


Hidang organ pak belang

TEMERLOH: Tawaran harga RM20,000 hingga RM40,000 untuk hidangan kemaluan harimau belang membuatkan seorang lelaki ‘gelap mata’ sehingga sanggup membuka restoran makanan binatang eksotik di Kampung Kubang Rusa, Merapoh, Kuala Lipis.

Restoran beroperasi sejak lebih tiga tahun itu bukan setakat menyediakan hidangan berkenaan malah lelaki berusia 44 tahun itu turut menghidangkan daging kijang, pelanduk serta pelbagai spesies burung kepada pelanggan.
Bagaimanapun, jam 10 pagi kelmarin, kegiatannya terbongkar apabila menerima kunjungan mengejut anggota penguat kuasa Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) sekali gus berdepan denda sekurang-kurangnya RM500,000 serta penjara.

Selepas pemeriksaan, Perhilitan menemui pelbagai organ harimau yang sudah dikeringkan serta disimpan di dalam botol di restoran berkenaan seperti kuku, lidah, daging dan bulu.
Pengarah Perhilitan negeri, Khairiah Mohd Shariff berkata, pemeriksaan membawa kepada penemuan 54 helai bulu burung kuang yang dijadikan hiasan.
“Kami juga merampas seekor burung ruak-ruak hidup, kira-kira 16.8 kilogram daging kijang dan dua pelandok yang disimpan di dalam peti sejuk.

“Lelaki itu pernah dikenakan tindakan udang-undang kerana memiliki daging kijang secara haram.
“Mengikut Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 seksyen 68(2)(c) yang dikuatkuasakan akhir tahun lalu, jika sabit kesalahan individu memiliki apa juga organ harimau belang boleh didenda sehingga RM500,000 atau penjara lima tahun.

“Bagi kesalahan menyimpan bulu burung kuang, memiliki burung ruak-ruak, daging kijang dan pelanduk dia boleh didenda antara RM50,000 hingga RM100,00 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali,” katanya.
Difahamkan, harga seekor harimau belang boleh mencecah sehingga RM300,000 seekor dan jumlah itu bertambah bergantung kepada saiz serta tahap kecederaan haiwan itu.

Sumber : Harian Metro

12 Disember 2011

Datuk Siti Nurhaliza hilang suara


Pasti ramai peminat Datuk Siti Nurhaliza terkejut tetiba dengar suara Datuk Siti bagaikan angsa; paling teruk semasa Maharaja Lawak Mega (MLM) minggu ke 6. Tapi aku sendiri terkesima melihat betapa komitmennya Datuk Siti biar pun tak keluar suara masih mahu muncul di pentas siap dengan papan digital semata-mata memenuhi undangan sebagai Juri MLM.

Minggu baru ni (minggu ke 7) suara Datuk Siti masih tak suara asal, dah ada bunyi suara Bonnie Tyler. Kalau Datuk Siti nyanyi lagu "Total Eclipse of the Heart"...pasti sebijik garau & serak basahnya dengan si Bonnie Tyler. Paling dipuji Datuk Siti sanggup memaksa suaranya keluar semata-mata nak nyanyikan lagu Selamat Hari Lahir buat peserta tunggal dari Indonesia... si Bocil yang kiut & menghiburkan.

Dengan kemunculan Datuk Siti hilang suara membuatkan kita terasa lebih meminati beliau lantaran tak pernah penyanyi lain berani muncul dengan kehilangan suara sebegini. Agar ini menjadi kenangan manis buat peminat; kita ini sama saja baik artis atau orang biasa sesekali akan hilang suara emas kita jika sakit tekak atau batuk. Segalanya adalah atas ketentuan Dia nan Esa.

http://www.youtube.com/watch?v=ERVPggPI410

05 Disember 2011

Rezeki Beza Manusia & Semut


SEMUT
=====

Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satu peristiwa, apabila Nabi Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di atas batu; lantas Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah-tengah padang pasir yang tandus.

Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut: "Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".

Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di padang pasir yang tandus ini ada rezeki untuk ku".

Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya: "Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau makan dalam sebulan?"

Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan".

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau kamu makan hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong".

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas, dia angkat semut itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabi ambil gandum sebiji, dibubuh dalam bekas dan tutup bekas itu.

Kemudian Nabi tinggal semut di dalam bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan.

Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut, lantas Nabi Allah Sulaiman menemplak semut:

"Kamu rupanya berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan tapi kamu makan setengah".

Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidak berbohong, kalau aku ada di atas batu aku pasti makan apapun sehingga banyaknya sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana makanan itu aku cari sendiri dan rezeki itu datangnya daripada Allah dan Allah tidak pernah lupa padaku.

Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup, rezeki aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebab itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan dua bulan. Aku takut kamu lupa".

Itulah Iman Semut!!


MANUSIA
=======

Di zaman Imam Suffian, ada seorang hamba Allah yang kerjanya mengorek kubur orang mati.

Kerja korek kubur orang mati bukan kerja orang ganjil.

Bila ada orang mati, mayat terpaksa ditanam, oleh itu kubur perlu digali dulu.

Tetapi yang ganjil mengenai hamba Allah ini ialah dia tidak gali kubur untuk tanam mayat.

Sebaliknya apabila orang mati sudah ditanam, waris sudah lama balik kerumah dan Munkar Nakir sudah menyoal, barulah penggali ini datang ke kubur untuk korek balik.

Dia nak tengok macam mana rupa mayat setelah di INTERVIEW oleh Munkar Nakir.

Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3 kubur, 10 kubur, 50 kubur sampai 100 kubur.

Lepas itu, penggali pergi kepada Imam Suffian dan bertanya kepadanya: "Ya Imam, kenapakah daripada 100kubur orang Islam yang aku gali, dua sahaja yang mana mayat di dalamnya masih berhadap kiblat.

Yang 98 lagi sudah beralih ke belakang?".

Jawab Imam Suffian: " Diakhir zaman hanya 2 dari 100 umat Islam yang percaya rezeki itu di tangan Allah.
98 orang lagi tidak percaya bahawa rezeki di tangan Tuhan".

Itulah sebabnya apabila umat Islam tertekan dengan SOGOKAN duit yang banyak, biasanya, iman dia akan beralih.

Nyatalah iman semut lebih kuat dari iman manusia.

Kata Saidina Ali kepada Kamil: "ILMU ITU LEBIH BAIK DARIPADA HARTA, ILMU MENJAGA ENGKAU DAN ENGKAU MENJAGA HARTA, ILMU MENJADI HAKIM, HARTA DIHAKIMKAN, HARTA BERKURANGAN APABILA DIBELANJAKAN DAN ILMU BERTAMBAH APABILA DIBELANJAKAN".

Soalan: Bagaimana IMAN kita?

iDAN:

Apa yang saya sedih, kalangan orang makan gaji, KJ atau orang yang diamanahkan menaikkan pangkat staf sering menyekat kenaikan pangkat atau gaji orang bawahan yang mereka tidak suka; tanpa memikirkan waris staf ini juga mempunyai hak akan rezeki yang ibu ayah mereka cari.

Golongan KJ atau mereka yang diamanahkan ini saya yakin akan muflis di dunia juga di akhirat. Tidak akan mendapat rahmat dari Allah SWT jika menganiaya hambanya.

04 Disember 2011

GEMPA BUMI


Khamis, September 27, 2011 7:23 malam

Author: Hamba Allah

TANDA GEGARAN

Peringatan semula! tolong lah baca!! Semalam, siaran RTM di Negeri Pahang tergempar ramai orang terdengar bunyi dentuman yang sangat kuat disusuli gempa bumi selama 3 minit, mungkin ini tanda-tandanya bencana bumi bakal berlaku di Malaysia. Tak mustahil ini tanda awal kiamat.

Kepada semua yg bergelar muslim,hari ni pakar meteorologi bhgn bunyi dari Rusia mendapati sesuatu bunyi ganjil spt ngauman raksasa dari bwh mantel bumi.menurut para ulama kemungkinan besar itu ialah suara Dajjal yang berusaha utk naik ke muka bumi.

Oleh itu kita disuruh sentiasa tak berhenti azan dan solat, sebarkn kpd umat ISLAM yang lain. Amanah! Wallahualam.

KITA YANG MENENTUKAN DIRI KITA

Jangan pintas untuk baca ni. Sebarkan kalau sayang pada Islam. tolong majukan mesej ni kepada sumua orang Islam! jangan sombong dan bongkak, bertaubatlah selalu selagi pintu taubat masih terbuka.

iDAN:

Pernah gegaran gempa bumi ini berlaku di Pedas Negeri Sembilan; kenapa kejadian berlaku di tempat tertentu sahaja. Jika berlalu gempa atau banjir yang besar akan pasti mengancam nyawa kita. Itu juga tanda kiamat kecil atau bala yang Allah SWT mahu turunkan kepada hambanya yang ingkar akan amanat-Nya.

Kolam air panas biasanya terjadi akibat pemanasan air bawah tanah oleh magma.Magma yang panas akan memanaskan air yang mengalir di bawah tanah.Sesetengah air yang telah dipanaskan itu mengalir keluar melalui rekahan pada permukaan bumi lalu bertakung menjadi kolam air panas.

Di Malaysia ,terdapat beberapa kolam air panas seperti di Pedas(Negeri Sembilan),Tambun (Perak),dan Setapak(Kuala Lumpur).Geiser pula biasanya terdapat di kawasan gunung berapi seperti di New Zealand dan Amerika Syarikat.

Ramai orang mempercayai bahawa air panas dari perut Bumi boleh menyembuhkan pelbagai penyakit kulit .Hal ini dan pemandangan yang menarik telah menyebabkab kolam air panas dan geiser menjadi tumpuan para pelancong.

Gempa Bumi sebenarnya ialah gegaran kerak bumi.Ia terjadi apabila kepingan batuan di kerak bumi bergerak.Kerak bumi sebenarnya terdiri daripada kepingan -kepingan batuan yang besar.

Pergerakan kepingan batuan itu menghasilkan gegaran dan rekahan pada permukaan Bumi,iaitu Gempa Bumi berlaku.Kekuatan gempa bumi diukur dengan Skala Richter.Semakin besar nombor skala ,semakin kuat Gempa Bumi yang berlaku dan semakin banyak kerosakan yang dialami.

Gempa Bumi yang kuat akan menyebabkan bangunan ,jalan raya ,dan jambatan retak dan runtuh.Bekalan air dan elektrik juga terputus.Kebakaran turut berlaku dan banyak nyawa akan terkorban.Biasanya ,bangunan di kawasan yang selalu dilanda gempa Bumi didirikan di atas tapak yang dapat menyerap gegaran.

Kesan gempa bumi

Gunung berpi ialah suatu rekahanl pada kerak bumi.Ia terbentuk akibat letusan gunung berapi dan gunung berapi biasanya terjadi di kawasan kerak bumi yang lemah.

Terdapat tiga jenis gunung berapi,iaitu:

a)Gunung berapi aktif:Gunung berapi yang sering meletus
b)Gunung berapi pendam:Gunung berapi yang berahat selama beberapa tahun tetapi meletus dari semasa ke semasa.
c)Gunung berapi mati;Gunung berapi yang tidak meletup lagi.

Gunung beapi bukan sahaja terdapat di atas daratan,tetapi juga di dasar laut.Apabila letusan gunung berapi berlaku di dasar laut ,ombak yang amat besar (tsunamai )akan dihasilkan .Ombak ini akan memusnahkan pelabuhan dan kawasan persisiran pantai.

Komet merupakan salah satu ahli sistem suria .Komet terdiri daripada ketulan ais (campuran debu dan gas yang beku). Komet juga beredar mengelilingi Matahari. Komet yang paling popular ialah komet Halley. Komet ini mengambil 76 tahun untuk melengkapkan edarannya dan dijangka muncul semula pada tahun 2062.

Di langit selatan pula terdapat buruj yang boleh dijadikan panduan untuk mengetahui arah selatan dan sesuatu tempat. Buruj ini ialah Buruj Salib Selatan (Crux), yang dikenali di kalangan nelayan tempatan sebagai Buruj Pari. Buruj ini akan berada di tengah meridian langit selatan pada waktu maghrib di antara bulan Mei dan Jun. Arah yang ditunjukkan oleh garisan yang menyambungkan bintang A dan B ketika tersebut adalah arah selatan. Unjuran garisan tersebut kearah yang berlawanan untuk
mengetahui arah utara dari sesuatu tempat.

Untuk mengetahui kedudukan Bintang Kutub, terlebih dahulu hendaklah kenal dan camkan bentuk Buruj Bajak.Pada waktu malam di antara bulan Disember sehingga Mei setiap tahun, terdapat satu buruj lain yang menarik di tengah-tengah langit, iaitu Buruj Orion (Al-Babadur/Belantik). Buruj ini mudah dikenali kerana ia mempunyai tiga bintang berderetan di tengah-tengahnya. Ketika Buruj Orion berada di tengah-tengah langit dalam pergerakan hariannya (dikenali sebagai fenomena istiwa buruj) unjuran garisan yang menghubungkan Bintang Rigel dan Bellatrix menunjukkan arah utara. Bintang tiga berderetan dalam Buruj Orion pula digunakan oleh nelayan di Pantai Timur Malaysia sebagai panduan untuk kembali semula ke daratan dan menentukan arah kiblat.

KIAMAT KECIL

Sebenarnya bukan di N.Sembilan saja, tapi di mana-mana. Kematian adalah umpama
kiamat kecil (rujuk sumber Hadith di akhir artikel ini). Marilah kita doakan
agar keluarga di bawah ini diberi kesabaran menempuh dugaan yang amat berat
ini, dimana 3 orang anak-anak mereka yang masih kecil dihanyutkan oleh arus
deras di Hutan Lipur Ulu Bendul, Negeri Sembilan pada 3 Mei 2011. Ini adalah
kejadian kedua di N.Sembilan dalam tempoh sebulan.

Memang 2-3 hari ini hujan begitu luar biasa sekali di Negeri Sembilan dan
lain-lain tempat di Malaysia. Dua hari saya berulang dari Seremban ke hospital
Tampin, kerana ayah masuh wad (bilalah nak siap Hospital Rembau?).

Isnin petang 2 Mei 2011 banyak jalan dinaiki air, nak isi minyak di stesen
Petronas pekan Kota, air naik sampai buku lali, baru kereta depan nak isi
minyak, blackout, semua api padam.

Selasa petang 3 Mei 2011, sekali lagi hujan yang begitu luar biasa, dalam
perjalanan balik, banjir di pekan Pedas simpang tiga nak ke tol. Kenderaan JKR
dan ramai petugas JKR berada di lokasi. Sepanjang hayat saya, rasanya inilah
kali pertama saya lihat banjir di pekan Pedas, macam di Terengganu pula pada
musim tengkujuh.

Ajal maut di tangan Allah. Harap pihak berkaitan memberi lebih banyak
peringatan dan meletakkan papan tanda mengenai bahaya Kepala Air seperti pada
hujung artikel ini. Juga memantau sekiranya ada pembalakan haram atau
penerokaan tanah haram yang memburukkan lagi fenomena Kepala Air.

Hari Isnin tu pula saya dikunjungi oleh seoarang ahli tasauf. Katanya terlalu
banyak fitnah tersebar sekarang. Dia ingatkan saya sekeluarga agar banyak
bertaqwa, jaga amal ibadah yang wajib dan sunat. Banyakkan zikir, Selawat, baca
Al Quran , ayat Kursi dan macam-macam lagi. Tapi apa yang beliau tekankan ialah
banyakkanlah Selawat kerana Allah, banyak selawat kerana ianya penting dan amat
mudah. Juga rujuk hadith di bawah yang menyarankan banyakkan Selawat.

Hidup di dunia hanya sementara, hidup di akhirat kekal sampai bila-bila.

Terbaru Kajang


Tetiba banjir kilat; tak siapa menduga air mendadak naik; ada yang tak sempat menyelamatkan kenderaan habis tenggelam ke aras bumbung. Di YouTube google saja Banjir Kajang; dapat dilihat mangsa banjir naik ke bumbung van yang hampir hapus ditenggelami air. Diselamatkan menggunakan tangga naik ke tingkat satu bangunan.

Esok lusa entah apa lagi berlaku di negara kita. Bila maksiat, rasuah pun fitnah bermaharajalela tunggulah bala yang bakal menimpa untuk semua. Tanpa mengira kita ini baik atau banyak dosa.

03 Disember 2011

Cara Mandi Wajib


Cara Mandi Wajib Yang Betul Dan Sah

Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanah air kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua-dua keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Ustaz Haji Mat Jais Kamos, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini. “Akibatnya, mandi wajibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul.” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang melakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara:

Pertama: Niat. Kedua: Menghilangkan najis pada badan. Ketiga: Meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala.” Atau ”Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.” Niat itu didalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana-mana bahagian anggota badan.

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya.

Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke 2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke 3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu-bulu yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka.

Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah.

Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana? Inilah yang rumitnya, sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah. Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut. Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah.

Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi,mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab-sebabnya terdiri daripada 6 sebab.

3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati.

Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak( wiladah).

Mandi wajib boleh dilakukan di mana-mana dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik. Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat. Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib lagi, seelok-eloknya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Rasulullah S.A.W Bersabda: "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat, sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafaat kepada manusia lain." Riwayat Muslim]

Cara-Cara Mandi Wajib Mengikut Sunnah

عن ابن عباس قال: قالت ميمونة: وضعت لرسول الله صلى الله عليه وسلم ماء يغتسل به، فأفرغ على يديه، فغسلهما مرتين أو ثلاثا، ثم أفرغ بيمينه على شماله، فغسل مذاكيره، ثم دلك يده بالأرض، ثم مضمض واستنشق، ثم غسل وجهه ويديه، وغسل رأسه ثلاثا، ثم أفرغ على جسده، ثم تنحى من مقامه، فغسل قدميه.

Dari Ibn ‘Abbas RA, beliau berkata: Maimunah RA berkata: Aku meletakkan air untuk Rasulullah SAW mandi wajib. Baginda SAW menyiram kedua tangannya dan membasuh kedua tangannya dua atau tiga kali. Seterusnya Baginda SAW menyiram air dengan tangan kanannya ke tangan kirinya dan membasuh kemaluannya (dengan menggunakan tangan kiri). Selepas itu, Baginda SAW menyapu tangannya ke tanah, kemudian Baginda SAW memasukkaan air ke dalam hidung dan mulut kemudian mengeluarkannya. Seterusnya Baginda SAW membasuh mukanya dan kedua tangannya dan membasuh kepalanya tiga kali. Selepas itu Baginda SAW menyiram air ke atas tubuhnya, kemudian baginda saw berpindah dari tempat tersebut dan mencuci kedua kakinya. (al-Bukhari)

Di dalam Sahih Muslim (317) disebutkan pula:

ثم أتيته بالمنديل فرده

Kemudian aku (Maimunah RA) memberikan kepada Baginda SAW sapu tangan, lalu Baginda SAW menolaknya.

Ringkasan cara mandi wajib berdasarkan dalil-dalil di atas ialah:

1) Niat. Ini berdasarkan hadis yang popular bahawa setiap amal mestilah dengan niat.

2) Membaca ‘Bismillah’.

3) Mencuci tangan sebanyak tiga kali.

4) Mencuci kemaluan dengan tangan kiri

5) Menggosokkan tangan kiri ke tanah lalu lalu mencucinya. Boleh juga mencuci tangan kiri itu dengan sabun.

6) Berwudhu. Wudhu boleh dilakukan seperti wudhu untuk solat (Sohih Muslim:317) ataupun menangguhkan mencuci kaki selepas selesai mandi.

7) Menyela-nyela rambut secara merata lalu menyiramnya 3 kali dengan air sepenuh dua telapak tangan. Ini berdasarkan hadis dari Aisyah di dalam sahih al-Bukhari:

ثم يدخل أصابعه في الماء، فيخلل بها أصول شعره، ثم يصب على رأسه ثلاث غرف بيديه

“Kemudian Baginda SAW memasukkan jari-jarinya ke dalam air, kemudian menyela-nyela rambutnya, kemudia menyiram kepalanya 3 kali dengan kedua tangannya.”

Ketika menyiram kepala hendaklah dimulai dengan bahagian kanan, kemudian, bahagian kiri dan seterusnya bahagian tengah kepala. Ini berdasarkan hadis ‘Aisyah RA di dalam sahih Muslim (318):

. بدأ بشق رأسه الأيمن. ثم الأيسر

Baginda SAW menyiram kepalanya di bahagian kanan, kemudia bahagian kiri.

Bagi wanita yang dalam keadaan junub, dibolehkan untuk tidak melepaskan ikatan rambutnya. Ini berdasarkan hadis Ummu Salamah RA.

عن أم سلمة، قالت: قلت: يا رسول الله! إني امرأة أشد ضفر رأسي. فأنقضه لغسل الجنابة؟ قال “لا. إنما يكفيك أن تحثي على رأسك ثلاث حثيات. ثم تفيضين عليك الماء فتطهرين

Dari Ummu Salamah RA, beliau berkata: Aku berkata kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah SAW، sesungguhnya aku perempuan yang suka mengikat rambutku. Perlukah aku membuka ikatan tersebut ketika mandi junub? Jawab Rasulullah SAW: “Tidak, cukuplah bagi kamu dengan dengan menyiramkan air ke atas kepala kamu sebanyak 3 kali dan meratakan air ke seluruh tubuh kamu, dan kamu sudah dikira sudah bersuci. (Sahih Muslim:330)

Akan tetapi jika mandi untuk haidh, maka dianjurkan untuk melepaskan ikatan rambut. Ini berdasarkan hadis ‘Aisyah ra di dalam sahih al-Bukhari di mana beliau kedatangan haidh ketika menunaikan haji. Lalu baginda saw berkata sedemikian:

دعي عمرتك، وانقضي رأسك، وامتشطي

“Tinggalkanlah umrahmu, lepaskanlah ikatan rambutmu (ketika mandi) dan sisirlah rambutmu”

Memulakan dengan bahagian kanan tubuh.

عن عائشة؛ قالت: إن كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يحب التيمن في شأنه كله. في نعليه، وترجله، وطهوره

Dari ‘Aisyah RA: Sesungguhnya Rasulullah SAW suka mendahulukan bahagian kanan pada semua urusannya, ketika memakai kasutr, ketika bersikat dan ketika bersuci. (Sahih Muslim:26

9) Meratakan air ke seluruh tubuh. Kita mestilah semua lipatan tubuh seperti ketiak dan lain-lain. Ini berdasarkan hadis ‘Aisyah (Sunan Abi Daud:243, di nilai sahih oleh al-Albani)

10) Beralih dari tempat mandi dan membasuh kaki.

Wallahu’alam.





Assalamualaikum ustaz...

Macamana kah cara mandi wajib lelaki yang betul? ada kah menggunakan hos sambil berniat membersihkan badan dikira sah sebanyak tiga kali dilakukan..terima kasih..

Jawapannya

Terlebih dahulu saya berikan pengenalan mandi wajid dahulu sebagai pengetahuan kita semua. Mandi wajib atau dinamakan mandi hadas disebabkan keluarnya mani, keluar darah haid, nifas dan berjunub (bersetubuh) antara suami dan isteri. Menurut pandangan As-Sayyid Sabiq dalam kitabnya Fiqh Sunnah jilid 1 mengatakan bahawa :

“Mandi adalah meratakan air ke seluruh tubuh”.

Mandi disyariatkan berdasarkan Firman Allah yang bermaksud : “…dan jika kamu Junub (berhadas besar) maka bersucilah Dengan mandi wajib…”. (Al-Maidah : 6)

Jelas di sini bahawa mandi wajib adalah menyampaikan air keseluruh anggota-anggota zahir tanpa ada halangan seperti cat, sisik ikan, minyak dan seumpamanya. Jika ada perkara yang menghalang air sampai ke seluruh anggota badan, maka tidak sah mandi tersebut dan ia perlu mengulangi mandi tersebut.

Perkara-perkara yang mewijibkan mandi

Bertemu dia khitan atau bersetubuh (masuknya zakar sehingga terbenam kepalanya ke dalam faraj).

Keluar mani walaupun sedikit.

Mati melainkan mati syahid.

Keluar haid bagi perempuan.

Keluar nifas (darah yang keluar mengiringi bayi ketika perempuan bersalin).

Wiladah atau melahirkan anak.


Fardhu mandi

Pertama :

Niat

Keluar mani atau keluar haid dan nifas

نَوَيْتُ رَفَعَ الْحَدَثِ الْاَكْبَرِ لِلهِ تَعَالَى
Maksudnya : “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”.

نَوَيْتُ الغَسْلَ عَنِ الْحَيْضِ لِلهِ تَعَالَى
Maksudnya : “Sahaja aku mandi daripada haid kerana Allah Taala”.

Mandi disebabkan bersetubuh antara suami dan isteri

نَوَيْتُ الغَسْلَ عَنِ الْجَنَابَةِ لِلهِ تَعَالَى
Maksudnya : “Sahaja aku mandi junub kerana Allah Taala”.

Mandi disebabkan keluarnya darah nifas

نَوَيْتُ الغَسْلَ عَنِ النِفَاسِ لِلهِ تَعَالَى
Maksudnya : “Sahaja aku mandi daripada nifas kerana Allah Taala”.

Kedua :

Menghilangkan najis daripada anggota badan. Iaitu sebelum memulakan mandi, perlulah terlebih dahulu membersihkan atau menghilangkan najis daripada anggota badan.

Ketiga :

Mengalirkan atau meratakan air ke seluruh anggota badan. Maksudnya ialah menyampaikan air ke seluruh bulu, rambut, seluruh anggota badan dan mengalirkan air kepada tempat-tempat yang zahir daripada khubul dan dubur.

Cara mandi

Sebelum memulakan mandi hadas, maka terlebih dahulu mandi biasa untuk membersihkan tubuh, menghilangkan kotoran dan perkara-perkara yang boleh menghalangkan air sampai ke anggota badan. Perlulah disabun terlebih dahulu sebagai tanda menghilangkan kotoran sebelum mandi hadas. Ingatan saya, jangan ketika mandi hadas anda sabun, kerana sabun itu bukan dari air yang mutlak dan mandi hadas anda boleh menjadi tidak sah di sebabkan sabun tersebut.

Setelah selesai mandi biasa, di sunatkan mengambil wuduk dahulu sehingga membasuh telinga sahaja dan tidak perlu membasuh kaki lagi. basuhan kaki akan dilakukan akhir mandi nanti. Perkara ini tidak dilakukan pun tidak mengapa kerana ia merupakan perkara sunat sahaja.

Duduk bertinggung bagi yang berkemampuan. Ini bertujuan untuk membuka semua anggota yang zahir dan mudah untuk mengalirkan air ke kawasan-kawasan sulit tersebut seperti qubul atau dubur. Kalau berdiri pun tidak menjadi masalah, yang paling penting ialah air dapat sampai kepada semua bahagian anggota badan.

Niat dahulu sebelum mandi (Lihat dalam bahagian Fardhu Mandi di atas). Bagi sesiapa yang tidak pandai dalam Bahasa Arab boleh dalam Bahasa Melayu.

Sunat memulakan mandian di sebelah kanan dahulu dan seterusnya di sebelah kiri.

Mulakan mandi wajib dengan mengalirkan air mutlak di salah satu anggota badan dan disertakan dengan niat mandi hadas sepertimana dinyatakan di bahagian fardhu mandi.

Gosot atau sapu di semua anggota badan yang zahir iaitu dirambut, kepala, telingga, hidung, mata, mulut, tengkok, ketiak, tangan, jari, kuku, badan, pusat, qubul, dubur, kaki, pelipat-pelipat kaki dan tangan, kuku kaki, jari kaki dan sebagainya. Ini bertujuan untuk menyampaikan air di seluruh anggota badan.

Akhir sekali basuh kaki sebagai penyudahnya, kerana semasa mengambil wuduk tadi kita tidak membasuh kaki.

Saya rasa ini sahaja untuk perbahasan bab mandi hadas bagi lelaki dan perempuan. Maaf saya menulis artikel ini dengan ringkas dan menggunakan teknik penulisan ringkas sahaja. Jika ada apa-apa persoalan boleh kemukakan di ruangan komen dibawah ini. Insyaallah saya akan menjawabnya jika masa mengizinkan. Anda juga boleh menyemak di kitab-kitab fiqh, bab bersuci, bahagian mandi.