Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

15 Disember 2008

Semakin Pulih MMMs 19 ( Singgahsana )


Aku tidak pernah ambil hati sangat tentang keengganan Mila datang menjemputku. Sudah lama berumah tangga takkan mahu bergaduhan lagi. Aku pasti dia datang jua biar pun dalam keadaan terpaksa. Takkan mahu biarkan aku menapak ke PKupm.

Sekitar 8:30 malam Mila sampai juga dengan anak-anak. Aku terus berkejar ke Seri Kembangan makan di gerai Nasi Ayam Goreng yang mana Eris & aku rajin ke sana. Afiz juga tekah mula menyukai gerai ini. Aromanya satu hal, kuantitinya satu hal, banyaklah amat. Mahu senak perut & mengantuk setelah makan Nasi Goreng Ayam di sini.

PKupm telah tutup ketika aku menjemput kapcaiku. PKupm setiap hari tutup jam 9:00 malam, kecuali ada pesakit kecemasan sahaja yang akan dirawat. Jam di tanganku menunjukkan sekitar 10:40 malam.

Sungguh aku bersyukur lantaran terlepas dai intaian Malaikat Maut. Namun esok lusa belum tahu lagi.

" Dr Imah cuti ke hari ini? "

" Dia memang datang lambat! jam 9:00 pagi nanti dia baru datang " Aku tenguk jam tanganku 8:39 pagi.

Rutin bulanan terpaksa aku turuti. Bila telah makan ubat darah tinggi, kolestrol memang pesakit kena ikut jadual yang doktor kasi.

Aku lihat di skrin elektronik ada Dr Datin, Dr Zura yang lain itu memang aku tak berapa biasa. Dr Goh... emmm terbayang rambut basahnya. Memang kalau boleh aku mengelak mahu berjumpa dengannya. Aku berkira² untuk berjumpa Dr Datin. Memang lama aku tidak berjumpa dengan dia. Masih ingat dia yang menghantar aku ke hospital lantaran tekanan darahku melampau tinggi. 180/120 mmHg sekitar itu.

Amat mengejutkan, hari ini sampaikan bagai tak kenal aku akan Dr Datin. Nampak cantik berhias. Tidak seperti tahun lalu. Memang hampir tak kenal aku.

" Hari ini saya memang ada temujanji dengan Dr Imah, tak sangka pula dia datang lewat "

" Memang dia datang sekitar jam 9:00 pagi ! "

" Tak apalah tak jumpa dia, sekadar nak minta ubat & nak periksa tekanan darah, sudah dua bulan saya tak ke klinik "

Sambil itu jururawat memasang stetoskop di lengan kanan aku & mengarahkan aku menadah tangan.

" 124/81... " Mengejutkan aku!. Hampir setahun aku menanti angka sebaik itu. Darah normal ialah 120/70 mmHg.

" Tak pernah saya dapat tekanan darah sebaik ini doktor "

" Memang inilah yang kita mahukan! "

Doktor menyuruh aku mengambil ujian darah untuk kolestrol selepas hari raya. Aku bercerita serba sedikit apakah langkah yang aku amalkan sejak dua bulan lalu. Salah satu memang aku makan ubat dari herba cina Shilintong untuk buah pinggang. Aku telah menggelarkan taukey yang menjualnya Dukun Kim Loy. Murah sahaja ubat ini, RM7 ada 100 biji pil. Shilintong baik untuk buah pinggang. Jika ada kalangan kita yang mengalami masalah batu karang, kencing tidaka lawas, berkait dengan pinggang mungkin boleh mencuba.

Shilintong ini pun aku dapat tahu dari Tuan Haji Nayan (Abg Nayan). Siapa tak kenal Abg Nayan jika tinggal di sekitar Serdang. Biar pun telah berasa tetapi masih segak & saban hari kerja membersihkan Tanah Perkuburan Serdang. Tanah perkuburan Serdang dalam kawasan UPM, jadi aku memang kerap bertembung dengan dia. Ada satu malam itu aku makan Nasi Lemah di tepi tasik Seri Serdang (SS) terjumpa dia. Entah macam mana aku terbuka mulut mengata aku sakit Batu Karang.

"Kau jangan risau iDAN, esok pergi ke Kedai Kim Loy, cakap dengan taukey itu, itu Haji tinggi-tinggi selalu beli ubat buat pinggang untuk batu karang ... pasti dia akan kasi Shilintong; sekitar RM7 sahaja 100 biji pil..."

Sekitar dua minggu aku makan Shilintong, batu karang terasa keluar dari buah pinggang, jenis pasir. Tak lama kemudian aku buat imbasan di Hospital Kajang; okey!.

Selain itu setiap pagi aku sering memakan sekurang-kurang empat jenis tanaman herba, tiga jambak misai kucing, sehelai besar daun mengkudu, tiga helai daun tuju jarum & tiga helai besar daun pegaga. Bergantunglah ulaman yang ada. Jering & petai juga amat bagus untuk masalah kencing manis, darah tinggi & banyak lagi sakit dalaman.

Selebihnya tentulah lantaran doa dari keluargaku, teman², pun mengunjung jurnal ini. Doa memang boleh mengubah takdir. Sahabat yang baik memang sentiasa mendoakan kesejahteraan kita. Sahabat yang baik memang sentiasa bersama kita tak kira dalam keadaan bermusibah & walang sepertiku. Tentunya aku amat gembira punyai ramai sahabat & peminat yang masih menyayangiku.

- bersambung

Tiada ulasan: