Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

25 Julai 2008

Pesan Untuk Anak-Anak (Singgahsana)

"Azim kena belajar rajin-rajin agar menjadi orang pandai"

"Anif kena tekun belajar, kena giatkan usaha untuk menjadi pelajar cemerlang"

"Aziq jangan terlalu leka dengan permainan komputer, permainan komputer itu tidak dapat membantu segalanya"

"Afiz peluang yang ada kena rebut sebaiknya, dapatkan CGPA yang bagus nanti senang Afiz nak dapat kerja"

Puas rasanya aku berusaha untuk menyakinkan cahayamataku betapa ilmu & pelajaran itu amat penting. Mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan itu amat penting. Kehidupan kini terlampau memerlukan pengiktirafan tentang kemajuan diri kita.

Jika gagal jangan terlampau kecewa. Usaha lagi. Kita boleh menjadi seorang sempurna biarpun mendapat kesederhanaan dalam pendidikan kita. Tetapi tidak rugi jika punyai kecemerlangan pendidikan & mengamalkan cara hidup sederhana.

Jangan cahayamataku ego dengan kedudukan yang ada. Perlulah menghormati orang sekeliling kita. Kita kena ada maruah diri. Maruah diri amat penting kita bela. Untuk membela maruah diri perlulah ada adat & kesopanan. Janganlah kita dibenci orang keliling lantaran sikap kita yang ego atau salah laku kita.

Kejayaan & sopan santun itu biarlah seiring. Tidak guna jika kita berjaya dalam kerjaya tetapi moral diri sifar & amat dibenci oleh orang keliling kita. Tidak berguna kita menjadi kaya raya tetapi dipandang hina oleh masyarakat keliling. Korapsi, perasuah, runtuh moralnya, pendendam, bermaksiat, sombong & perbagai lagi salah laku mestilah dihindari.

Tidak rugi jika kita menjadi pemurah, pembela, sopan santun, peramah, baik hati & sebagainya bermoral mulia. Biarpun kita di status mana.

Jadilah orang berguna cahayamataku.

Tiada ulasan: