iDAN

11 Ogos 2009

Kepada Mantan PM

Dr. Mahathir Mohamad

Ayahanda Tun;

Salam

Perang itu amat kejam, warga kita mungkin tinggal saki baki sahaja yang mengalami bagaimana takut & cemasnya ketika perang. Saya sendiri hanya sempat mendengar dari mulut arwah emak bagaimana zaman Jepun dulu kita orang Melayu lari ke hutan takut amat dengan kekejaman Jepun. Serba serbi dicatu & terpaksa makan ubi kayu ketika darurat.

Semasa musibah 13 Mei pun saya masih kecil, bahangnya tak sampai ke kampung. Di Kuala Lumpur telah dikenakan perintah berkurung, saya di kampung masih melastik burung merbah lagi.


Tetapi Ayahanda Tun,

Bila sesekali kita bermimpi bumi ini dilanda perang, terasa amat cemas; impaknya sampai berpeluh-peluh kita bila terjaga. Itu baru mimpi.


Maka itu seharusnya rakyat marhaen perlu faham akan teguran kerajaan agar jangan main isu sensitif di negara kita yang perbagai kaum ini. Natijah keegoan mana-mana bangsa pasti akan memarakkan api dendam yang telah pun terpateri di nadi sejarah kita.

Begitu juga hubungan kita dengan negara luar, negara jiran terutamanya. Perlulah amat baik & harmoni. Jangan ada di kalangan kita terlalu ego mencerca negara luar dengan isu yang boleh diselesaikan dengan rundingan & tolak ansur. Seperti isu terkini Manohara yang sekadar masalah keluarga kenapa perlu dipolitikkan. Jika kita terpengaruh dengan You-Tube memang ianya amat menggusarkan hubungan dua negara. Saya amat bersyukur negara kita pandai menangani isu remeh begini.

(Mungkin tidak ramai tahu yang dua orang penuntut Melayu juga menjadi mangsa bom tersebut. Seorang lagi terselamat.)

Jika tak silap saya ialah Cikgu Haji Abdul Razak Hamid yang telah mengajar saya Bahasa Jepun semasa di UiTM. Saya pernah mendengar temubualnya di TV. Memang satu yang misteri beliau boleh selamat dari ancaman maut bom atom ini.

Jika kita dapat menyedarkan dunia yang perang itu adalah satu jenayah sesungguhnya memang kita dapat tidur aman & taklah sampai saban hari kita melihat kekejaman & keganasan berlaku di muka bumi kita ini.

Tentunya Ayahanda sendiri percaya Pengganas dalam masyarakat Islam ujud pun natijah dari peperangan di mana mereka yang hilang moral, martabat & kefahaman diri sangguh melakukan kekejaman dengan menjadikan diri sebagai pejuang berani mati yang terkadang salah sasaran mengakibatkan orang tidak berdosa menjadi mangsa.

Hentikanlah peperangan & kegagasan ini.

Tiada ulasan: