Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

25 Disember 2011

Makan di Luar ( Singgahsana)



Makan luar boleh diistilah kecurangan; bab kecurangan ini malas nak ngomel, tak larat, tak tergamak buat sesak dada sahaja. Sementelah aku pun ada masalah Tekanan Darah Tinggi; kut! tetiba tak mahu turun pula tekanan darahnya. Semua darah tertumpu di otak tak mahu turun ke jantung. Nahas.

Aku selalu sebut Restoran Rahsia di blogku; dulu aku memang amat menyukai akan restoran ini. Bukan bab makanannya atau masakannya yang sedap tetapi adalah lantaran persekitaran agak damai & ada kelainan. Restoran terletak di sebelah Masjid Kajang. Restoran ini milik Raja Izrina Raja Ismail. Restoran Po'Sen ini berkonsep Nusantara atau ala rimba & layanannya yang cekap buat aku suka sangat ke sini. Restoran ini biar nampak ala rimba tapi jangan risau bab nyamuk sentiasa disediakan ubat nyamuk, agar anda tidak diganggu.

Juadahnya pelbagai makanan Siam & juga Ala Barat. Sering Datuk atau Datin buat majlis makan malam di sini. Aku sukan santai di meja Jepunnya atau meja alau dangau di bendang. Dalam berpuluh kali aku ke restoran ini lebih dari separuhnya dikunjungi oleh ramai pelanggan yang menyertai undangan makan malam. Malahan terkadang ada artis suka santai di saini

Pada satu malam aku dikejutkan dengan perubahan rasa atau resipinya; mungkin tukar tukang masak. Sebagai contoh sup campur, pastikan buat tempahan ianya dalam clay pot; baru benar-benar mengancam rasanya. Mungkin ada menunya terpaksa naik harga sebab masalah bahan masakannya naik harga tetapi pastikan ianya tetap menjaga resipi yang enak pun cara hiasan & persembahan yang menarik. Restoran Po'Sen jangan terlampau yakin dengan tempahan majlis yang kerap diadakan di restorannya maka pelanggan tetapnya diabaikan. Layanan kena seimbang.

Telefon atas ni yang 013-333 5457 ada terima tapi kena ke nombor lain
Guna nombor telefon terkini Hanif 0122006490

Jangan juadah ala kadar buat pelanggan tetap terasa menurunnya keenakan. Jangan sampai timun atau tomato pun tak ada buat Nasi Ayamnya. Pelanggan tetap ini jika puas hati dengan juadah & harga perkara kedua. Jika tetap berkualiti juadahnya pasti pelanggan akan datang bertamu setiap minggu mungkin dua tiga kali atau lebih.

Aku pernah ngomel sebelum ini masalah Nasi Goreng Ayamnya asalnya sekitar berharga RM5.50 tetapi malam itu dinaikkan jadi RM6.50. Tak kisah harga semahal itu, kedai mamak pun sekarang ini sudah berharga RM6.80 sepinggan tapi amat berbaloi dengan pedas & ayamnya besar gedabak. Jika juadahnya tetap enak & mampu mengeyangkan fasal harga mesti tak siapa akan mengeluh. Kasihan si Afiz yang kelaparan bayangkan nasi gorengnya biasalah disukat guna satu mangkuk kecil tak ada sebarang ramuan pun dalam nasi gorengnya; ayamnya hanya beberapa potong kecil, teramat kecil, ingat kalau peha ayam mungkin tak sepenuhnya. Tak sampai dua inci lebar; Melampau. Daging ayamnya pula agak lama & keras. Timunnya dihiris amat kecil, tiada pun sehiris tomato; atau barang sehelai salad. Supnya pun sejuk ala kadar, tak ada rasa. Harga air minumannya rata-rata RM2.00 ke atas. Sup campur yang sering aku pesan sebelum ini semakin sedikit ramuan & rasanya tidak sesedap awal dulu; harganya juga naik. Kenapa iyer!. Ini pernah berlaku di sekitar 2 tahun lalu.


Agar masalah di atas tidak berulang lagi. Perkara remeh begini kena diambil perhatian.

Kebelakang ini Restoran Po' Sen ini atau aku panggil Restoran Rahsia semakin bagus layanannya; malahan sup campur yang aku buat pesanan semakin enak rasanya. Jika musim buah jangan lupa cuba Nasi Goreng Thai Po' Sen, sebab ada Kerabu Mangga. Pun jangan lupa mencuba Laicikang panas atau sejuk. Si Azim suka amat dengan masakan Nasi Goreng Tom Yam di Restoran Po' Sen ini. Sering kami makan dia akan membuat tempahan Nasi Goreng Tom Yam ini.

Esok 26.12.11 aku akan buat majlis untuk keluarga di Restoran Po' Sen ini. Kita tenguk bagaimana cantiknya layanan restoran ini.


Tomato & salad tak semahal mana.

Sila klik sini bagaimana pengakuan jujur pengunjung Restoran Po' Sen ini.

http://jompusing-pusing.blogspot.com/2011/03/restoran-posen-memang-sedap-yang-amat.html

Lain-lain Restoran atau tempat menjamu selera di sekita Kajang.

Samalah kesnya minggu lalu aku mengidam mahu makan Mee Kari, gerai Makcik di Sungai Kantan tempat aku sering lepak; tutup. Aku pergi ke Restoran Erawan di Kantai Permai pilihan terbaik makanan Siam juga tutup. Kira aku telah menjadi pelanggan tetap di sini. Kini telah diambil alih oleh Restoran Warisan, Mee Karinya sekadar aku kasi markah 50% boleh makan tapi sejuklah amat kuahnya. Bahan ada belaka tapi kuahnya amat kering tak sebanyak mana.

Seperkara lagi jangan lupa singgah di Restoran Kawana Jalan Semenyih di sisi Taman Zamrud, harganya memang okey & layanannya amat cekap. Baru ni aku makan dengan Azim kira masakan ala Thainya memang amat boleh diterima dengan bahannya yang lengkap.

Jadi tiada pilihan lain aku cuba makan di sisi lampu isyarat jalan utama Jenaris; Gerai Kopi Pot. Gerai ini memang ramai pengunjungnya. Rata-rata orang berkeluarga makan di sini. Bena atau kain rentangnya memang tertulis ada Mee Kari Panas juga Yong Tao Foo. Aku sekadar minum Teh O Limau Panas, Afiz pula sekadar Teh O Limau Ais. Aku makanlah Mee Kari yang katanya Panas!; huh! nipu betul, tak panas pun. Mana sedapnya kalau Mee Kari tak panas bibik oii!. Meenya agak lembik & kuahnya amat sedikit. Rasanya okeylah. Afiz pula makanlah Yong Tao Foo, sepiring rata memang takkan mungkin kenyang. Bila mahu bayar aku mengulurkan wang kertas RM50, memang hanya ada duit itu sahaja dalam dompet aku. Dipulangkan Rm33. Jatuh makan berdua RM17, penat kami memikirkan berapa harga Mee Kari & berapa harga Yong Tao Foo cinonit itu. Bukan ada sotong atau telur puyoh mahu pun sayur. Aku tanya Afiz ada sebarang bahan istimewakah dalam Yong Tao Foonya; tak ada pun, cuma bebalo ikan, tauhu biasa sahaj. Dia pun bersungut mahal betul. Takkan nak tanya kira balik!. Makan berdua dengan juadah mudah begitu. Gerai biasa Mee Kari RM4, Yong Tao Foo kalau ringkas macam tu kita anggarkan RM5 ish ada berbaki RM9 munasabahkah Teh O & Teh O Limau Ais sampai RM9.

Emm! ceritera Gerai Kopi Pot ini tidak berakhir di sini; Nak jadi kes tauke gerai ni adalah ibu rakan si Azim; rakan si Azim pun mengaku ramai pelanggan ibunya komplen harga makanan di gerai mereka itu mahal. Keistimewaan gerai ini ada broadband itu saja. Isunya siapa sanggup duduk gerai di tepi jalan guna komputer bukan ada penghawa dingin pun di situ.

Gerai Kopi Pot ini juga telah ditutup adalah sesekali dibuka tapi lengang amat... nampak semua pelanggan telah lari.

Peragawati tersohor Zac Posen

Aku & kekuarga memang jenis makan asyik di luar rumah; Mee Kari di Sungai Kantan sekadar RM3 punyalah sedap siap segala, kerang, daging, hirisan ayam, siapa bebola ikan lagi. Gerai ini juga telah menjadi kenangan.

Aku jenis suka mencuba makanan di banyak gerai atau restoran maka janganlah nak menduga tentang harga patut atau tak patut. Jika makan depan Giant memang nasi ayam RM6.50 tapi ayamnya memang besar & berbaloi. Rasanya lebih besar lauk ayam di kedai mamak. Rata-rata harga seketul ayam goreng di sekitar Sungai Kantan adalah Rm2.50. Cuma gerai Mak Cik yang jual Lontang di Sungai kantan sahaja RM2 tapi ayamnya nasiblah kadang besar kadang kecil. Samalah ikan keli di sini yang telah siap dimasak sambal kebanyakannya RM2.50. Kecuali gerai Mak Cik jual Lontong di Sungai Kantan. RM2. Harga di gerai hafal belaka; bukan hotel, pub atau kelab malam. Itu jangan tanya.

Mee Kari aku belum jumpa berharga lebih dari RM5 di gerai biasa. Kecuali Yee Mee Kari Claypot di Restoran Cempaka, Kompleks PKNS Bangi atau pun Restoran di kompleks besar yang rata-rata makanannya RM5.50 ke atas lantaran sewanya mahal. Tempatnya nampak kelas & ranggi.

Kalau ada udang begini huh! memang lumayan, dulu di Restoran Cempaka, Kompleks PKNS Bangi memang ada udang dalam Mee Karinya sekarang udang sulari nyorok balik batu.

Jika anda ke Sungai Chua pernah dengar tak Sup Meletup, cer ronda malam-malam tak jauh dari simpang ke Bintang; jika dari Kajang ke Bangi sebelah kiri ada bena besar Sup Meletup ini; aku pernah makan di sini; kata Afiz yang memang suka Nasi Goreng Ayam. Aku cuba sup meletupn boleh kasilah markah 71% kira luluslah tapi masih tak sama dengan Sup Campur di Nilai Tiga. Gerai milik Haji Nan. Lama tak ke sana ada lagi tak gerai ini?.

Memang penat makan di luar ini. Sering rasa tak berbaloi dengan bayaran yang dicaj oleh taukenya gerai. Tetapi sesekali kita kena juga berkumpul makan di luar, jadi di mana cadangan anda selain makan sate Kajang. Ada tak restoran yang bolah kita cadangkan selain Restoran Po' Sen.

nota kaki : Pak VVIP kita makan berdua Mee Kari biasa RM170... kan?. Udang pun dah sebesar gedabak.

3 ulasan:

zeqzeq berkata...

sedap nampak bila membaca, tapai kalau tegantung model gebu putih lagi enak..

kalau makan luar kan bagus sesekali..

iDAN berkata...

Emmm! Sdr Zeq ini terkadang sengaja menduga hati kita; hakikatnya saya kenal sangat apa yang tersirat di hatinya.

Menyakat sahaja!, jangan percaya bab makan luar si Zeq ini!.

iDAN berkata...

... tapi paling sedap masakan kedai Siam di Kajang bagi saya masih Restoran Gear Box BB Bangi...

... dari Gerainya buruk sekarang dah jadi Restoran lawa;

... lokasi jika dari tol kajang menuju BB Bangi; jumpa Shell Petronas; sebelum Simpang Tiga kanan ke masjid Bangi Kiri Komplek PKNS:

Restorannya sebelah kiri sebelum taman perumahan. Sup campurnya memang siam sebijik.

Sejak berzaman pelayannya tak pernah ada org perempuan. Taukenya pun tak bertukar sejak 10 tahun lalu.

... satu lagi Restoran Rimba Klasik dekat Petronas sebelah asrama pekerja Sate Haji Samuri..tu pun boleh tahan juga; sebab banyak pilihan! cuma mahal sikit. Persekitaran pun masakannya okeylah!... banding SOHO. Cuma ada gangguan nyamuk kalau malam-malam!.

Ramai kata Restoran Gear Box masih lebih sedap masakannya.!!.