10 Julai 2011

Anak Muda tak minat Politik


"Dah daftar untuk mengundi Afiz"

"Kat mana nak daftar tu ayah!"

"Dalam internet pun ada kut!" aku baru menyemaknya, huh! satu kelemahan kena pergi ke pejabatnya di Shah Alam; dalam dunia yang canggih masih ada ketidaktelusannya SPR ini.

http://www.spr.gov.my/index_files/hubungi_kami/hubungi.asp

Selalunya jika ada majlis ceramah atau apa jua himpunan politik ada meja daftar pengundi ini.

Maka itu anak muda tak ramai minat berpolitik, jiwa mereka masih terumbang ambing dalam mencari suasana mencari kerja. Apatah lagi penyata hutang PTPTN telah datang ke rumah. Belum pun dapat kerja hutang telah keliling pinggang. Apatah lagi jika ditanya fahaman politik mereka sungguh tak semua ambil tahu. Malahan ketika mengundi pun jiwa mereka entah ada entah tidak kesedaran.

Media arus perdana terusan menjaja dasar kerajaan yang indah bunyinya. Namun hakikat kehidupan belum tentu golongan muda ini akan dapat hdup sendiri; secara keseluruhannya mereka masih bergantung kepada ibu bapa. Mereka bukan anak jati kerajaan apatah lagi jika belajar di IPTS atau kolej swasta. PTPTN tidak sama dengan biasiswa apatah lagi dalam masa terdekat ini mereka yang gagal mendapat CGPA yang baik PTPTN akan ditarik balik.

Hidup terkaparlah mereka, tanpa keluarga entah ke manalah arah pembelajaran mereka. Sebab itu negara maju membolehkan rakyatnya belajar secara percuma. Ini amat perlu difikirkan oleh kerajaan. Tanpa warganegara yang bijak apalah yang ada sebagai aset buat negara.

Tiada ulasan: