Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

17 Oktober 2012

Jenis Minyak Masak

Adakah kita betul2 faham tentang apa itu lemak? Tahukah kita jenis-jenis lemak? Betulkah lemak itu berbahaya? Mengapa kita patut kurangkan memakan makanan yang berlemak?
Berikut ini dicatatkan beberapa perkara asas tentang lemak yang perlu kita tahu.
  • Lemak sumber kalori terbanyak.
  • Makanan banyak lemak dan minyak menyebabkan kegemukan.
  • Lemak dikaitkan dengan penyakit jantung koronari, kencing manis dan barah.
  • Hampir kesemua makanan harian kita banyak mengandungi lemak.
  • Makanan yang mengandungi lemak semulajadi adalah seperti: minyak, mentega, marjerin, minyak sapi, santan, krim.
  • Makanan yang mengandungi tambahan lemak/minyak adalah seperti kuih muih, karipap, roti canai, kek, cucur pisang, bingka, keropok, nasi goreng, nasi lemak, mee goreng, ayam goreng, ikan goreng, mayonis.
  • Ada beberapa jenis lemak dan semuanya tetap menggemukkan dan seterusnya boleh menjejaskan kesihatan.
Ada 2 jenis lemak yang asas dalam makanan iaitu :

LEMAK TEPU
Menjadi beku dan keras dalam suhu sejuk (peti sejuk). Sumber utama hasil haiwan dan sebahagian tumbuhan seperti santan dan minyak kelapa sawit. Pengambilan yang berlebihan dikaitkan dengan bertambah paeas kolestrol dan risiko penyakit jantung koronari.

LEMAK TIDAK TEPU
Lembut atau cair walaupun dalam suhu sejuk. Sumber utama hasil tumbuhan dan terbahagi kepada 2 jenis:
  1. Mono tidak tepu : minyak zaitun, canola
  2.  
  3. Poli tidak tepu : minyak jagung, soya, bunga matahari dan majerin lembut
* Bertukarlah kepada minyak jenis tidak tepu ini didalam masakan tetapi gunakan secara berpatutan, jangan berlebihan
Tips Untuk Memasak Makanan Kurang Lemak
  • Buangkan lemak sebelum memasak
  • Kurangkan minyak dan lemak semasa memasak
  • Buang lemak beku dari sup/masakan
  • Ubahsuai resipi:
- Kurangkan atau elakkan membubuh santan/kerisik
- Tambah sayruan/kekacang
- Kurangan daging
- Gunakan herba / rempah untuk menambah rasa
  • Amalkan cara masakan seperti: Rebus, Kukus, Panggang, Ampap, Tumis, “Microwave”, “Pressure Cooker”
  • Kurangkan mentega, majerin dan mayonis dalam sandwic, digalakan membubuh hirisan timun, tomato dan salad.
Sedikit Nasihat
  • Bertukar kepada susu kurang lemak atau susu krim
  • Bertukar kepada snek yang lebih berkhasiat seperti buah segar, jagung rebus, roti paun
  • Bertukar menu daripada daging kepada ikan
  • Banyakkan makan salad dan ulam-ulaman
  • Bertukar kepada masakan rebus atau kukus

Tiada ulasan: