Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

17 Disember 2013

Soal Jawab Agama

Masalah Hadas Besar

Apakah hukumnya seorang mukmin yang ketika itu dalam keadaan berhadas besar memotong rambut atau kuku?. Apakah rambut atau kuku itu masih dikira berhadas selepas beliau mengangkat hadas ( mandi )?

Kuku dan rambut tersebut mengikut mazhab Syafie, masih berhadas dan perlu dibawa mandi bersama. Munurut ulama', anggota yang berhadas ini akan menuntut hak mereka ketika dipadang masyhar nanti.

Antara Adat dan Agama

Sebenarnya saya ingin bertanya mengenai Adat dan Agama dimana agak mengelirukan saya. Saya berasal dari Kuching Sarawak dan akan melangsungkan perkahwinan dalam bulan Oktober 1997.Saya ingin Ustaz huraikan mengenai hak si suami dan adat di mana mengikut adat, si suami mesti tinggal di rumah ibu mertuanya (iaitu rumah si isteri).sekiranya si isteri tinggal dirumah pihak lelaki, kononnya masyarakat akan berfikiran serong yang si perempuan mengikut sisuami tampa restu ibubapa.Issue ini akan berterusan sehinggalah sisuami membeli rumah sendiri. Bagi saya, saya mampu untuk membeli rumah tetapi saya masih merasa pelik mengapa perkara ini masih hidup difikiran kaum masyarakat melayu terutama golongan Tua.

Dalam soal ini, kebijaksanaan suami adalah penting. Adat yang bercambah dari dulu adalah amat payah untuk diubah kecuali dengan hikmah. Sekiranya tiada masalah dari pihak keluarga lelaki maka adalah tidak salah untuk mendiami rumah mertuanya. Tetapi sekiranya dengan mendiami rumah mertua itu sisuami telah menderhaka kepada ibu bapanya atau meninggalkan tanggungjawabnya (seperti menjaga adik-adik dan sebagainya) maka suami tersebut adalah berdosa. Tanggapan masyarakat adalah tidak penting jika dibandingkan dengan hukum Allah s.w.t.. InsyaAllah sedikit demi sedikit ianya akan berubah dan mejurus kearah yang baik sekiranya kita berusaha dari sekarang. Contohnya sepuluh tahun lalu, sekiranya berkahwin tanpa sanding, masyarakat akan menyatakan bahawa pengantin perempuan itu janda. Kemudian apabila ada golongan yang memulakan perkahwinan tanpa sanding, mereka dicap sebagai 'dakwah' tetapi tidak dianggap seburuk 'janda', dan sekarang alhamdulillah perkahwinan tanpa sanding dikira biasa. InsyaAllah suatu masa nanti jika kita terus menentang budaya ini, perkahwinan dengan persandingan akan dipandang serong pula oleh masyarakat.

Wuduk Suami Isteri

Mengapakah suamiisteri batal air sembahyang (Wuduk) sedangkan mereka sudah menjadi suami isteri yang sah(mukhrim) yang menghalalkan jimak ?

Suami isteri asalnya adalah ajnabi iaitu halal bernikah. Maka kerana itulah terbatal wuduk apabila tersentuh. Sedangkan muhrim azali (adik-beradik dan sebagainya) dari asalnya telah haram nikah keatas mereka.

Sujud Imam

Kami sekeluarga bersolat Maghrib secara berjemaah dengan bapa saya sebagai imam setiap hari. Namun, saya meragui sujud imam kerana hanya kedua-dua ibu jari kaki sahaja yang mencecah sejadah. Oleh itu, sujudnya tidak sempurna dan oleh itu, rukun solat tidak disempurnakan juga. Saya pernah menasihatkan beliau mengenai masalah ini dan telahpun membetulkan kesalahannya. Namun, setelah beberapa lama dia telah kembali kepada cara asalnya yang salah itu, mungkin kerana telah menjadi suatu kebiasaan dan beranggapan kesalahannya itu dapat dimaafkan. Oleh kerana meragui solat bapa saya, saya mengambil keputusan untuk tidak berniat mengikut imam. Walaupun saya bersolat dibelakang imam, namun niat saya adalah sebagai bersembahyang bersendirian. Saya berbuat sedemikian agar tidak menyinggung perasaan bapa saya sekiranya saya bersembahyang berasingan bersendirian. Adakah solat imam saya sah kerana tidak sempurna sujudnya? Adakah sah solat saya apabila berniat sembahyang bersendirian, namun berdiri dibelakang imam?

Solat imam itu sah walaupun sujudnya tidak sempurna. Sujud yang sempurna memerlukan perut ibu jari kaki memcecah tempat sujud (sejadah, lantai dsb.). Keadaan ini seolah-olah jari kaki itu menunjuk kearah kiblat.

Solat anda sah tetapi fadilah jemaah tidak anda dapat. Tiada salah mengikut imam yang tidak sempurna sujudnya kerana solatnya masih sah. Tegurlah berulang kali supaya kita dapat melakukan solat yang sempurna bersama-sama. Gunakan cara yang berhikmah dalam menegur bapa anda dan jika perlu, tunjukkan email ini.

Segan solat

Sekali sekala bila keluar ke "shopping mall" di sini (US), tiada surau atau tempat untuk sembahyang, so kitorang sembahyang duduk atas kerusi kerana segan, boleh ke ustaz?

Boleh. Sekiranya semua syarat sah sembahyang diikuti. Ini untuk mengelakkan dari timbulnya fitnah dari orang lain yang mungkin mengatakan Islam itu menyusahkan. Tetapi kalau dapat sembahyanglah dengan sempurna kerana itu lebih afdal. Atau cari masa yang sesuai untuk shopping yang tidak mejangkau waktu sembahyang. Utamakanlah sembahyang dari perkara lain.

Kencing berdiri

Di sini tiada jamban cangkung, jadi saya terpaksa kencing berdiri dengan menjaga percikan serta beristibrak (serta yakin kesemua najis telah keluar dari saluran kemaluan) dan beristinjak menggunakan tisu. Adakah berdiri ini harus? Adakah istinjak saya sah? Perlu ke tisu tersebut di gumpal keras suyapa boleh ia di kategorikan di bawah beristinjak dengan benda keras (cth: batu, tanah liat atau kayu).

Kencing berdiri itu harus jika kena pada tempatnya seperti dikawasan berbahaya yang boleh mendatangkan mudarat jika duduk. Walaubagaimanapun, perlu diingat bahawa satu percikan kecil sahaja yang terkena pada pakaian kita diibaratkan dapat menghidupkan seekor lipan bara yang boleh menyengat kita semula. Saya percaya masih ada alternatif lain seperti menanggalkan seluar dan kencing duduk atau mencangkung diatas tandas itu. Cara ini biasa dilakukan walaupun tiada siapa yang mahu menceritakannya kepada orang lain.
Istinjak tidak memerlukan sesuatu yang keras kerana yang pentingnya adalah kasarnya permukaan itu. Tidak sah beristinjak dengan buluh yang keras kerana licin permukaannya. Juga haram beristinjak dengan sisa makanan kerana masih boleh dimakan oleh binatang. Begitu juga haram beristinjak dengan tulang yang menjadi makanan jin. Tisu boleh digunakan dengan diberikan perhatian supaya resapan najis ditisu itu tidak mengotori bahagian tangan pula. Ini dengan mengkiaskan tisu itu sejenis dengan kayu atau batu.

Perbezaan Mazhab

Bolehkah ustaz senaraikan perbezaan fahaman diantara mazhab - mazhab yg terdapat di dalam Islam.

Perbezaan antara mazhab hanyalah didalam perkara-perkara khilafiah. Setiap pendapat dari setiap mazhab tersebut mempunyai nas dan hujah sahihnya sendiri dan tidak pula bercanggah dengan mazhab lain. Sebagai contoh, batal wuduk dengan sentuhan antara kulit lelaki dan wanita (kecuali kuku dan rambut) dimana mengikut syafie - batal, maliki - tidak sekiranya tanpa menaikkan syahwat.

Halal/haram keju

Saya ingin mendapatkan kepastian tentang kedudukan halal/haram keju. Kalau diperhatikan bahan-bahan yang digunakan untuk membuat keju yang tertera di bungkusan-bungkusan keju, 90% menyatakan pemakaian bahan bernama "rennet" iaitu sejenis enzim yang diperolehi daripada intestine anak lembu. Soalan saya adalah samada dengan penggunaan "rennet" ini, keju berkenaan halal di makan. Tidak dinyatakan bagaimana caranya bahan "rennet" ini diperolehi. Jika diperhatikan juga kebanyakkan daripada bungkusan-bungkusan keju ini dicopkan perkataan halal, sungguhpun bukan berlogokan "halal" daripada Pusat Islam.

Sekiranya enzim berkenaan diambil ketika lembu itu hidup, maka ianya halal kerana ianya berasal dari binatang yang halal (seperti meminum susunya). Sekiranya diambil setelah ianya mati, maka sekiranya tanpa disembelih, hukumnya halal. Tetapi jika disembelih (secara Islam) maka ianya halal.

Logo halal yang tidak dari Pusat Islam adalah tidak boleh dibuat panduan.

Masalah bersuci

Saya sekarang sedang belajar di USA.Pakaian saya ada tersentuh hidung anjing. Kalau mengikut hukum, ia perlu dibersihkan dengan menggunakan air bercampur tanah. Masalahnya sekarang, saya menghadapi kesukaran untuk mencari tanah kerana saya tinggal di kawasan bandar.Adakah sebarang alternatif lain? Tolong jelaskan juga jenis-jenis tanah yang dibenarkan dan yang ditegah untuk tujuan tersebut.

Jika benar-benar tiada tanah, maka boleh digunakan air yang banyak dan sabun sehingga hilang 'ainnya. Walaubagaimanapun ini hanya setelah diusahakan sedaya upaya untuk mendapatkan tanah liat tetapi tidak berhasil. Dibandar sekalipun mungkin ada pokok yang ditanam yang boleh diambil tanahnya barang secubit dua. Tanah itu hendaklah dari jenis tanah liat dan bukan pasir atau lumpur dan bukan juga tanah yang bercampur najis atau berbau busuk.

Zakat kepada ibu bapa.

Tuan, saya ingin meminta jasa baik tuan untuk mendapatkan penjelasan mengenai satu kemusykilan berkenaan zakat. Ada 8 Asnaf golongan yang layak menerima zakat. Kemusykilan saya, bolehkah saya mengeluarkan zakat pendapatan saya kepada kedua ibu-bapa saya, atas dasar kedua ibu-bapa saya itu tergolong di dalam golongan salah satu dari 8 Asnaf iaitu "Asnaf Miskin". Untuk pengetahuan tuan, ibu-bapa saya hidup di kampung berdua, bapa berumur 73 tahun, ibu berumur 58 tahun, dan bapa tiada pekerjaan sejak 10 tahun lalu. Mereka menyara perbelanjaan harian dengan wang bulanan yang dikirim oleh saya dan kakak saya.

Zakat tidak sah jika diberikan kepada orang yang dibawah tanggungjawab kita. Ibubapa adalah menjadi tanggungjawab anak untuk memberi bantuan baik dari segi kewangan maupun dari segi tenaga. Tidak boleh dikategorikan seseorang itu miskin sekiranya mempunyai anak yang mampu kecuali ditinggalkan atau tidak dihiraukan oleh anaknya, dimana dalam kes yang sebegini anak tersebut tidak menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang anak yang pernah dilahirkan, dibesarkan, dijaga, dididik oleh ibubapanya satu ketika dulu.

Ciri-ciri binatang Korban

Saya ingin bertanya ustaz mengenai lembu / kambing yang boleh dijadikan korban. Apakah ciri-ciri yang perlu ada pada lembu / kambing tersebut seperti umurnya atau kesihatannya.

Syarat-syarat binatang korban adalah seperti berikut:
Cukup umur
Kambing
satu tahun lebih atau telah bersalin gigi
Lembu Kerbau
dua tahun lebih
Unta
lima tahun lebih
Tidak cacat
buta
tempang
tiada telinga
putus ekor
teralu kurus
lain-lain kecacatan yang meng'aibkan.

Syiah

Adakah cara untuk kita mengenali yang seseorang itu berfahaman syiah. Adakah boleh kita dari golongan sunnah wal jamaah mengimamkan orang dari golongan syiah. Akhirnya adakah orang-orang dari golongan syiah itu dikira islam/muslim.?

Syiah boleh dikenali dari pegangan mereka, diantaranya seperti pendapat bahawa Solat Jumaat itu tidak wajib kerana tidak difardukan Allah s.w.t. ketika mi'raj dan ada juga berpegangan sehingga jatuh murtad seperti mempercayai bahawa Saiyidina Ali itu sebenarnya nabi. Mengimamkan mereka tidak menjadi salah kecuali kita tidak boleh berimamkan mereka sekiranya pegangan mereka hingga ketaraf murtad. Selain golongan yang murtad, mereka masih berugama Islam.

Masalah Dividen Bank

Saya pernah bertanya kepada seorang ustazah tentang dividend yang saya perolehi melalui simpanan saya dalam bank. Beliau mengatakan bahawa wang tersebut sebenarnya adalah hak kita kerana kita dianggap sebagai rakan kongsi kepada bank.Walau bagaimanapun,disebabkan nilai wang keuntungan yang diberikan kepada kita terlalu sedikit yaini tidak memadai dengan keuntungan yang dibuat oleh bank maka adalah lebih baik wang itu digunakan untuk kepentingan agama ie. kita tidak menggunakannya untuk perbelanjaan peribadi.Alasan ini kurang jelas bagi saya atau saya kurang puas hati dengan jawapan ini.

Sekiranya wang tersebut juga di anggap riba',apa yang perlu saya lakukan sekiranya "saya telah terlanjur menggunakan wang tersebut untuk perbelanjaan peribadi saya". Saya harap ustaz dapat menjawab soalan saya terutamanya bahagian akhir soalan,dengan seberapa jelas ie. tidak semestinya panjang dan terperinci.

Pendapat ulama' Fiqah mengatakan bahawa wang riba itu tidak boleh digunakan untuk peribadi samada sendiri atau peribadi lain (disedekah kepada orang lain untuk kegunaan peribadi). Samada digunakan untuk kegiatan ugama ataupun tidak, ianya hendaklah untuk kegunaan masyarakat dan orang ramai (contoh: membina jalan, longkang, tandas awam dsb). Sekiranya terlanjur maka hendaklah diganti jumlah tersebut dengan wang lain dan disalurkan untuk kegunaan diatas.

Beberapa masalah Solat dan ilmu
Apakah kelebihan solat sunnat awabin..?

Diantara kelebihan sunat awabin:
Senang menjawab soalan mungkar nangkir
Senang mengucapkalimah syahadah ketika sakaratul maut.
Mati dalam husnul khatimah.

Apabila saya solat hati dan fikiran saya selalu diganggu dengan bayangan salib dan macam-macam lagi. Banyak surah-surah pendinding telah saya baca tetapi masih diganggu lagi.
Antara cara yang dapat dilakukan dalam menghindarkan gangguan dalam solat adalah:
mengelakkan dari makan makanan yang syubahat
memahami makna setiap bacaan dalam solat.
Apakah yang dimaksudkan oleh Junjungan Nabi kita "Carilah ilmu sampai kenegeri cina"

Hadith tersebut menunjukkan betapa pentingnya ilmu. Ianya perlu dicari walau kemana sekalipun. Begitu juga dengan sebuah lagi hadith yang bermaksud " Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahat", yang mana ilmu perlu dituntut sepanjang masa.

Sekiranya kita terlupa atau tertidur hingga terlepas menunaikan solat isyak bagaimana kita nak ganti solat isyak...?

Solat yang tertinggal (apa waktu sekalipun) hendaklah disegerakan menggantikannya. Ada pendapat ulamak, sekiranya tertinggal kerana terlupa atau tertidur maka sunat disegerakan solat qado tersebut, manakala sekiranya sengaja ditinggal, maka wajib disegerakan qadonya.

Masalah Wuduk berkasut

Saya pernah dengar yang bila kita ada wuduk kemudian kita pakai setokin atau kasut, dan setelah itu wuduk kita batal dan kita belum buka lagi kasut atau setokin tersebut, kita boleh ambil wuduk dengan cara biasa tetapi apabila sampai kepada membasuh kaki, tidak perlu membuka kasut/setokin tersebut; hanya cukup sekadar menyapu air di atas kasut sebagai syarat membasuh kaki. Dan wuduk kita sah. Bilakah cara wuduk ini hukumnya "harus"?. Adakah ia hanya di bolehkan dalam keadaan tertentu?. Jika ya, dalam keadaan apa?. Bolehkah mengambil wuduk seperti diatas walaupun tiada keuzuran pada diri atau keadaan. Untuk pengetahuan ustaz: Oleh kerana di universiti saya tiada surau, saya terpaksa mengambil wuduk di tandas awam dan adalah agak sukar untuk membasuh kaki. Begitu juga di dalam kapalterbang. Atau apabila tandas tersebut tiada air panas di musim sejuk.

Kasut yang dibenarkan adalah dari jenis yang tidak boleh dimasuki air seperti apa yang dinamakan muza atau kaus. Dengan kasut ini, memadai dengan menyapu bahagian atas dan bawahnya sahaja tanpa perlu membukanya. Dan untuk solat, jika diragui kesuciannya, bolehlah dibuka. Tiada syarat dari segi keadaan atau keuzuran selain dari yang disebutkan itu.

Berkunjung keparti

Bolehkah seorang islam pergi ke "party" atau keramaian yang pesertanya minum minuman keras walaupun dia tidak minum. Atau bolehkah seorang islam masuk ke dalam "bar", contohnya kerana diajak oleh pensyarahnya di universiti dimana dia belajar, walaupun di hanya minum oren atau sebagainya.

Hukumnya haram jika meredai perbuatan mereka yang mungkar itu iaitu dengan tidak menegur terutamanya sekiranya mereka itu muslim. Harus sekiranya untuk pengetahuan dan niat untuk memperbetulkan perbuatan mereka.

Masalah Waktu Sembahyang

Di USA ada dua cara untuk mengira masa sembahyang. Mana satu patut saya ikut dan yang mana yang digunakan di Malaysia. Atau adakah perkara ini khilaf. ( Sila rujuk website http://www.uwm.edu/cgi-bin/bashir/salat.cgi ).

Sebagai pengikut mazhab Shafii, hendaklah kita mengikuti cara kiraan Syafii jika tidak mengganggu masyarakat setempat. Sekiranya kebanyakan masyarakat setempat menggunakan cara Hanafi, maka tidak salah sekiranya mengikuti cara mereka sebagai tanda hormat dan persaudaraan Islam. Kedua-dua mazhab itu adalah dari golongan empat mazhab yang diikhtiraf sebagai Ahli Sunnah waljamaah. Perbezaan kiraan hanya pada waktu asar sahaja (jika tidak silap).

Bersalaman

Apa patut seorang lelaki islam buat jika seorang perempuan bukan islam menghulurkan tangan untuk bersalam.

Menyentuh kulit wanita yang ajnabi dengan ketiadaan berlapik hukumnya haram bagi lelaki dan wanita tersebut samada wanita itu muslim atau kafir. Elakkanlah dari berlaku, dan sebagai lelaki keputusan untuk menyentuh atau tidak adalah ditangan anda.

Aurat wanita

Soalan aurat perempuan. Bagaimana dengan tangan dari pergelangan tangan (bukan hanya tapak tangan) dan kaki dari buku lali serta bawah dagu (sempadan muka ?).

Aurat wanita adalah keseluruhan tubuh kecuali muka dan dua tangan. Had bagi tangan adalah dari pergelangan tangan ke hujung jari termasuk tapak dan belakang tangan. Had bagi muka adalah dari hujung dagu (dibawah dagu adalah dikira aurat.) sampai keumbi rambut dibahagian atasdan anak telinga kanan ke anak telinga kiri. Buku lali dan kaki adalah sebahagian dari aurat. Aurat perempuan diluar sembahyang adalah sama dengan aurat didalam sembahyang.

Nisab Zakat

Apakah nisab zakat wang simpanan untuk tahun ini.

Nisab bagi setiap negeri di Malaysia adalah kiraan nilai emas sebanyak 25 mayam harga semasa. Kadar zakat yang wajib dikeluarkan adalah satu per empat puluh (2.5%) dari jumlah kesemua simpanan. Sila rujuk kepada Jabatan Ugama berdekatan tempat tinggal anda. Haulnya adalah selama 12 bulan kamariah.

Masalah Air liur Basi

Adakah air liur basi najis.

Air yang keluar ketika tersengguk/terlalai tidur adalah air dari mulut. Hukumnya tidak najis. Tetapi air yang keluar ketika tidur berbaring, hukumnya adalah najis kerana ianya berasal dari maidah (perut besar).

Masalah alkohol

Adakah alkohol najis.

Alkohol yang memabukkan adalah haram dan najis. Oleh kerana ada perselisihan pendapat para ulamak berkenaan masalah alkohol dalam minyak wangi, maka eloklah dijauhkan dari menggunakannya kerana perkara yang was-was itu eloklah ditinggalkan.

Masalah Gambar dan ukiran

Apakah hukum mengambil gambar dengan kamera. saya tahu yang melukis gambar atau membuat patung manusia dan binatang adalah haram.

Membuat patung yang cukup sifat untuk hidup adalah haram. Melukis dan menangkap gambar dengan kamera adalah harus sekiranya tidak membuka aurat atau dalam keadaan aib.

Masalah Mandi Wajib

Saya keliru , ada yang mengatakan ambil wuduk dulu baru mandi wajib dan ada yang mengatakan mandi dulu kemudian ambil wuduk.

Mengambil wuduk sebelum mandi wajib adalah sunat. Walaubagaimanapun sekiranya tidak berlaku perkara-perkara yang membatalkan wuduk dari ketika kita berniat mandi wajib itu maka dengan sendirinya hadas kecil kita terangkat, iaitu dengan terangkatnya hadas besar.

Sekiranya kita ambil wuduk dulu, kita tidak dibenarkan menyentuh kemaluan kita sedangkan saya rasa was-was samada air yang disiram samada rata ataupun tidak...!

Untuk mengelakkan rasa was-was, mandilah dengan memakai kain basahan. Sentuhan berlapik tidak membatalkan wuduk.

Bersanding dan makan beradat

Apakah hukum Islam tentang bersanding bagi meraikan pengantin yang baru berkahwin serta apakah hukum makan beradat yang kebiasaannya dilakukan di hadapan para tamu?

Bersanding adalah sunat sekiranya mengikut cara yang dibuat oleh Rasulullah kepada Saidina Ali. Antaranya ianya dilakukan dalam bilik yang tertutup dan disaksikan hanya oleh kaum keluarga. Aurat perempuan tersebut juga dijaga.

Berkahwin dengan jin

Apakah hukumnya jika seorang manusia berkahwin dengan golongan jin, dan sebagaimana yang saya tahu allah telah menjadikan manusia untuk manusian , jin dengan jin , binatang dengan binatang . Dan adakah ini salah satu dosa besar.

Sekiranya jin tersebut jin Islam, dan menepati segala rukun niqah, maka perkahwinan itu sah. Walaubagaimanapun perkara sebegini (niqah, qadam dan sebagainya) perlulah dielakkan.

Beberapa masalah hubungan suami isteri

Apakah hukumnya bagi orang yang mengamalkan onani ... dan bagaimana pula bagi seorang suami yang terpaksa melakukan onani di ketika isterinya kotor.

Mengeluarkan mani dengan tangan adalah haram dari segi hukum kecuali dengan tangan isteri.

Apa hukum orang yang melancap? Saya ada mendengar sesetengah pendapat mengatakan melancap adalah harus jika tidak dapat mengawal perasaan dan bimbang takut akan berzina. apa pandangan ustaz?

Haram. Islam menetapkan cara lain yang lebih baik untuk mengawal syahwat iaitu dengan berpuasa dan mengurangkan makan makanan yang berzat.

Soalan saya apa hukumnya jika seorang suami meyetubuhi isterinya melalui dubur utk kepuasan suami dan isteri..? Apakah hukum nya jika si isteri menelan benih suaminya semasa mennghisap zakar suami?

Menyetubuhi isteri melalui dubur (liwat) adalah haram. Benih tersebut adalah suci tetapi perbuatan menghisap zakar suami adalah ditegah.

Masalah sembahyang jamak

Saya difahamkan bahawa sembahyang jamak dilakukan jika kedua-dua waktu sembahyang adalah dalam perjalanan,contohnya zohor dan asar. Jika saya sempat sembahyang zohor di rumah, dan kemudian berjalan jauh dan akan tiba di destinasi masa waktu maghrib, bolehkah saya terlebih dahulu sembahyang jamak takdim, iaitu dibawa asar ke zohor semasa melakukan solat zohor di rumah?

Tidak boleh. Sembahyang jamak hanya boleh dilakukan setelah memulakan perjalanan dan tidak boleh dilakukan dirumah.

Saya sedang belajar di luar negeri di mana ketika musim sejuk jarak antara solat adalah sangat rapat. Contohnya zohor dan asar. Saya tinggal di kawasan kampung dan jauh dari bandar. Untuk ke bandar, saya pasti akan tertinggal menunaikan solat. Memandangkan di sini tiada masjiïd yang saya temui, bolehkah saya membuat sembahyang jamak? Setakat ini saya hanya menqada'kan sembahyang yang tertinggal tetapi berasa tidak sedap hati kerana saya tahu, saya akan tidak sembahyang sepenuhnya pada hari dimana saya akan keluar ke banïdar, sedangkan dalam Islam, qada' hanyalah dengan alasan terlupa atau tertidur sahaja.

Cubalah cari masa yang tidak melibatkan waktu sembahyang untuk kebandar kecuali jarak bandar itu melebihi dua marhalah dimana sembahyang jamak dibolehkan.

Seringkali perjalanan di sini (USA) memakan masa yang lama dan melebihi jarak dua marhalah. Persoalan yang ingin saya kemukakan disini ialah mengenai solat Jamak dan Qasar. Adakah masih dibolehkan seseorang itu untuk melakukan solat tersebut walaupun pada itu, individu tersebut (musafir) telahpun sampai di bandar tempat dia tinggal tetapi menunaikan sembahyang tersebut di tempat yang bukan di rumahnya, i.e di Masjid. Soalan kedua pula, mengenai arah Qiblat. Jika seseorang itu tidak pasti arah mana Qiblat, tetapi masih mahu menunaikan solat dan tidak ada satu benda pun yang boleh membantu untuk dia mengetahui arah qiblat, i.e tidak mempunyai kompas dan ragu-ragu dengan arah cahaya matahari (qiblat di sini, USA, bukan anggaran ke arah matahari terbenam). Maka adakah sah solatnya jika dia tunaikan juga solat tanpa mengambil kira arah tetapi ditetapkan dalam hatinya yang arah yang diambilnya adalah betul.

Boleh, tetapi untuk waktu itu sahaja. Iaitu sekiranya pada waktu zuhor dia masih dalam perjalanan dan sukar untuk berhenti, maka bolehlah dia mengerjakan sembahyang jamak takhir walaupun dirumah. Sah sembahyangnya dengan niat mengadap kiblat, setelah tiada cara lain untuk menentukan arah yang sebenar.

Solat di tempat awam

Saya seringkali menghadapi kesukaran melakukan solat disini, terutama ketika saya berada jauh daripada tempat tinggal saya (saya pelajar di US). Jadi, saya memilah untuk sembahyang di mana sahaja yang saya fikirkan sesuai. Tempat yang selalu menjadi pilihan saya selalunya tempat yang tersorok (kalau boleh). Dan ada juga saya sembahyang di kaki lima. Soalannya Ustaz, adakah sah solat saya itu padahal berkemungkinan tempat tersebut pernah dilalu benda najis (seperti anjing) dan adakah sah jika saya hanya melapik hanya pada tempat sujud, yakni dengan menggunakan sapu tangan. Dan apa pula tindakan yang patut saya buat jika sapu tangan saya itu diterbangkan angin. Sebelum ini, saya hanya meneruskan solat saya apabila berhadapan dengan situasi begini. Harap Ustaz dapat perjelaskan.

Sembahyang itu sah sekiranya tiada kesan (ain) najis dikawasan tempat sembahyang itu. Bagaimanapun perlu diingat bahawa kita juga perlu mengelakkan fitnah dimana sekiranya tempat itu tidak wajar dijadikan tempat sembahyang (seperti dikaki lima yang kotor) maka carilah tempat yang lebih sesuai. Alas sujud hanyalah sunat dan tidak membatalkan sembahyang sekiranya diterbangkan angin.

Meninggalkan Solat.

Meninggalkan sembahyang fardhu adalah haram hukumnya. Bagaimanapun sembahyang yang ditinggalkan itu wajib diqadhokan. Apakah hukumnya seseorang yang meninggalkan sembahyang dengan niat akan mengqadhokannya?

Haram meninggalkan sembahyang fardu dengan sengaja.

Ramalan Cuaca dan ahli nujum

Ramalan cuaca & ramalan tukang nujum. Adakah hukum mempercayai yang dua ini sama? Saya tahu yang mempercayai tukang nujum itu haram. Macammana kita sebagai seorang islam patut laku/fikir tentang ramalan cuaca ini. Untuk pengetahuan ustaz, hampir setiap hari saya membaca ramalan cuaca untuk membuat keputusan tentang keesokan harinya (bawak payung, bawa keluarga berjalan dsb). Walaubagaimanapun dalam hati saya, saya tahu yang ramalan cuaca itu tidak 100% tepat. Untuk pengetahuan ustaz, ramalan cuaca disini (US) boleh tahan juga tepatnya. Setahu saya ramalan cuaca berdasarkan kajian/pemerhatian saintifik dan bukan ramalam semata-mata.(mungkin ada kaitan tentang permerhatian hukum alam/physic/ hukum sebab-musabbab Allah s.w.t., jadi tidak berdosa mempercayainya? contoh: kalau baling bola ke atas, jadi kita boleh percaya ia jatuh ke bawah dari segi hukum alamnya. Tetapi kita tahu ini tidak semestinya jika Allah kehendaki. Wallahualam)

Ramalan cuaca adalah berbeza dari bertenung nasib. Ini kerana ramalan cuaca adalah berpandukan ilmu sebagaimana yang disebutkan, tetapi bertenung nasib adalah menggunakan sihir dan syirik mempercayainya.

Antara Sembahyang Dirumah dan Dimasjid

Mana lebih afdal antara suami sembahyang bersama isteri dirumah atau suami berjemaah di masjid sedang isteri bersembahyang seorang dirumah.

Suami adalah lebih afdal berjemaah masjid. Isteri pula lebih afdal sembahyang dirumah walaupun seorang. Sekiranya perempuan itu rupawan maka hukum bersembahyang dimasjid baginya adalah makruh.

Pendapatan Egen Insuran

Apakah hukumnya dengan pendapatan yang diperolehi oleh seseorang ejen Insuran dimama Syarikat insuran tersebut adalah syarikat insuran Barat.

Haram sekiranya insuran tersebut bertentangan dengan hukum Islam (insuran nyawa, melibatkan riba, penindasan dsb). Sekiranya insuran tersebut berlandaskan hukum Islam maka sekiranya ia jujur dalam menjalankan tugasnya, upah dari jualan tersebut adalah halal.

Samak Tayar Kereta

Perlukah kita menyamak tayar kereta kita apabila ianya dikencing oleh anjing ataupun terlanggar najis anjing.

Perlu tapi tak wajib. Ini kerana najis itu berkemungkinan akan terkena kepada kita atau pakaian kita sekiranya tidak disamak.

Antara Untung dan Riba

Saya ingin bertanyakan Ustaz apakah perbezaan antara "keuntungan" dan "Riba". Perbezaan yang manakah yang menentukan halal dan haramnya kedua perkara diatas?

Keuntungan adalah halal tetapi riba adalah haram. Sekiranya saya membeli sebuah kereta dengan harga RM10,000 dan menjualnya kepada anda dengan harga RM15,000, maka RM5,000 itu adalah keuntungan perniagaan saya. Sekiranya sayajual tunai RM15,000 tetapi anda ingin membayar secara ansuran, maka saya tetapkan harga RM20,000 maka Rm5,00 itu adalah keuntungan saya dan RM5,000 selebihnya adalah riba yang haram hukumnya.

Direct Selling

Saya telah dijemput menghadiri satu penerangan Perniagaan yang cepat mendapat keuntungan dengan cara direct selling ... dalam tempuh lapan bulan. Seseorang perlu menjadi ahli dan membeli barangan tersebut dengan membayar 1/10dari harga barangan tersebut dan kemudian mencari 5 orang lagi ahli dan selepas itu saya tidak perlu lagi berbuat apa-apa . Tugas seterusnya akan dilakukan oleh peserta yang 5 orang tadi.. dansaya menunggu saja keuntungan/bonos dan saya akan dapat barangan tersebut dengan tidak payah membayar lagi.Apa pendapat Ustaz berkenaan perniagaan ini dan apa hukumnya.

Hukumnya halal apabila keuntungan/bonos itu dikira sebagai upah atau hadiah dari syarikat kerana anda telah mendapatkan jurujual kepada syarikat. Walaubagaimanapun perlulah dikaji terlebih dahulu secara mendalam supaya dapat ditentukan tiada unsur-unsur penganiayaan dalam struktur perniagaan tersebut, sepertimana yang terdapat dalam sistem piramid.

Sembahyang Jumaat

Sahkah ataupun tidak sah seseorang itu bersembahyang di jumaat di tingkat bawah masjid. Untuk pengetahuan ustaz, masjid tersebut mengandungi tingkat bawah, tingkat satu dan tingkat bawah. Dan kalau sembahyang tak sah macamana pula kalau masjid itu penuh, maksud saya jika tingkat satu dan tingkat dua penuh. Adakah lantai bawah boleh digunakan?

Sekiranya syarat-syarat sembahyang Jumaat itu dipenuhi, maka sembahyangnya sah. Tetapi sekiranya syarat-syarat jemaah tdak dipenuhi, maka dia tidak akan mendapat pahala jemaah tetapi sembahyangnya masih sah. Oleh itu datanglah awal untuk mendapatkan tempat terafdal iaitu disaf terhadapan.

Ciuman terakhir buat jenazah

'Dari Allah s.w.t. kita datang dan padaNya kita akan kembali'
Setelah disempurnakan mandi jenazah maka dipanggillah ahli keluarga yang terdekat untuk menatap dan selalunya akan mencium dahi yang meninggal itu..persoalannya.. siapa yang boleh menyentuh/menciumnya... kerana ada suara-suara dibelakang yang mengatakan mayat itu didalam keadaan berwudhu'..maka sekiranya isteri,anak menantu (lelaki bagi jenazah perempuan dan sebaliknya)dan yang bukan muhrim melakukannya maka terbatallah wudhu' jenazah berkenaan dan jenazah akan dikebumikan tanpa wudhu'.

Sesiapapun tidak dihalang dari mencium jenazah. Tidak timbul persoalan wudhu jenazah terbatal kerana apabila seorang anak adam itu meninggal maka hilanglah tanggungjawabnya. Walaubagaimanapun, sekiranya yang mencium itu bukan mahramnya, maka wudhu pencium itu terbatal.

Tiada ulasan: