iDAN

12 Mei 2009

Candat sotong jadi acara tahunan (Ceritera)



CERIA...Jelani (dua kanan) bersama Mustapa (tiga
kanan) melepaskan peserta.
CERIA...Jelani (dua kanan) bersama Mustapa (tiga
kanan) melepaskan peserta.

MARANG: Aktiviti candat sotong yang popular di Terengganu bukan saja menjadi tarikan pelancong ke negeri pantai timur itu, malah menjana ekonomi penduduk tempatan.

Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) negeri, Jelani Hashim, berkata sebelum ini aktiviti candat sotong dijalankan nelayan dan masyarakat setempat, tetapi kini mendapat sambutan ramai sehingga kerajaan negeri menjadikannya sebagai acara tahunan.

“Aktiviti candat sotong ini selaras dengan konsep pelancongan berasaskan pertanian yang menggalakkan pelancong merasai sendiri keunikan menangkap hasil laut itu selain memberi suntikan ekonomi kepada penduduk tempatan terutamanya nelayan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis penutup Fiesta Makan Sotong Segar & Candat Santai LKIM-Harian Metro yang berlangsung selama dua hari dan berakhir semalam di perairan Pulau Kapas di sini.


Turut hadir Timbalan Pengarang Kumpulan Berita Harian Sdn Bhd, Mustapa Omar dan Timbalan Pengarang Eksekutif Harian Metro/Metro Ahad, Ahmad Salim Bachok.

Jelani berkata, program julung kali membabitkan 100 peserta dari LKIM dan Harian Metro seharusnya diadakan secara lebih kerap.

Tiada ulasan: