Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

05 Julai 2009

Tengku Temenggong fail saman terhadap isterinya, Manohara (Ceritera)

KOTA BAHARU: Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Sultan Ismail Petra hari ini memfailkan saman tuntutan kembali taat dan hutang RM972,750 ke atas isterinya, Manohara Odelia Pinot di Mahkamah Syariah di sini hari ini.

Peguam yang mewakili Tengku Temenggong, Zainul Rijal Abu Bakar dan Abdul Halim Bahari memfailkan kedua-dua saman itu pada 11.50 pagi di Balai Islam, di sini.

Saman tuntutan kembali taat itu dibuat di Mahkamah Rendah Syariah disini mengikut Seksyen 8(a) Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Negeri Kelantan) 2002, manakala tuntutan hutang RM972,750 difailkan di Mahkamah Tinggi Syariah di sini mengikut seksyen dan enakmen yang sama.

Zainul Rijal berkata, mahkamah menetapkan 2 Ogos sebagai tarikh sebutan bagi kedua-dua saman itu.

"Pihak kami juga memfailkan notis permohonan interlokutori, iaitu kebenaran bagi peguam yang mewakili Tengku Temenggong menyampaikan saman dan pernyataan tuntutan bagi kes ini di luar bidang kuasa kerana Mahkamah Syariah di Kelantan hanya mempunyai bidang kuasa di negeri ini sahaja manakala defendan berada di Indonesia," katanya kepada pemberita selepas memfailkan saman itu.

Zainul Rijal berkata, makluman tuntutan itu akan dibuat sama ada melalui Kedutaan Malaysia di Indonesia, mengiklankannya di akhbar-kabar Indonesia, menyerahkan sendiri kepada defendan ataupun disampaikan melalui khidmat pos berdaftar.

Isu bekas model Indonesia, Manohara, 17, mendapat liputan meluas daripada media Indonesia dan tempatan berikutan ibu Manohara, Daisy Fajarina mendakwa anaknya didera ketika berada di Malaysia selepas berkahwin dengan Tengku Temenggong Kelantan, 31.

Manohara pulang ke Indonesia pada 31 Mei lalu dari Singapura ketika beliau yang diberi gelaran Cik Puan Temenggong berada di negara itu menemani suaminya, putera ketiga Sultan Kelantan yang melawat ayahandanya di Hospital Mount Elizabeth dan media Indonesia membuat pelbagai tuduhan berdasarkan kenyataan Manohara sehingga memberikan kesan kepada hubungan dua hala negara serta memburukkan reputasi Istana Kelantan.

Berikutan itu, Tengku Temenggong Kelantan pada 11 Jun lalu membuat satu laporan polis di ibu negara bahawa dirinya telah difitnah, manakala pada 26 Jun lalu Tengku Temenggong Kelantan, melalui satu kenyataan media, mengarahkan Manohara supaya pulang ke pangkuannya selewat-lewatnya 2 Julai ini.

Dalam pernyataan saman tuntutan kembali taat itu, Manohara dilaporkan enggan mematuhi perintah kembali taat dan pulang ke kediaman mereka di Istana Mahkota Kubang Kerian serta menjalankan tanggungjawab sebagai isteri sebagaimana yang dituntut oleh hukum syarak, yang ditentukan oleh Mahkamah Syariah Kelantan.

Tuntutan saman itu menyatakan defendan akan diisytiharkan nusyuz sekiranya tempoh itu diingkari.

Sementara dalam tuntutan hutang pula, plaintif mendakwa sebelum perkahwinan, defendan telah meminjam wang untuk kegunaannya dan ibunya berjumlah RM338,500.

Defendan juga didakwa telah meminjam wang sepanjang tempoh perkahwinan yang berjumlah RM634,250 bagi kegunaannya dan ibunya.

Zainul Rijal berkata, pihaknya berharap Manohara dapat hadir pada 2 Ogos untuk sebutan kedua-dua kes itu bagi memberikan peluang untuk mendengar penjelasannya di mahkamah.

"Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra menitahkan kes itu diadili dengan seadil-adilnya. Ini bukan membabitkan masalah negara tetapi masalah keluarga, iaitu suami dan isteri," katanya.- Bernama.

h1

Manohara Bebas dan Pulang kembali ke Indonesia

Mei 31, 2009

manohara bebas

manohara bebas

Manohara Odelia Pinot, ya model yang menjadi putra sultan kerajaan kelantan Malaysia yang akhir-akhir ini meramaikan berita-berita di media masa dan elektronik di mana diberitakan dia telah disekap dan siksa oleh suaminya terbukti sudah dan jawabannya BENAR!!!Manohara Odelia Pinot akhirnya bebas dan telah bertemu ibunya di Singapura saat mengantar ayah mertuanya berobat di Singapura.Dan kini Manohara pun telah dibawa pulang oleh ibunya ke Indonesia.

Simpang siur yang selama ini terjadi terjawab sudah. Saat dikonfirmasi ternyata benar adanya bahwa Manohara mendapat perlakuan keras baik fisik maupun mental oleh Teuku Muchammad Fahri (Suaminya). Manohara saat ini berada di rumah Daisy di kawasan Slipi, Jakarta Barat. Ia dalam kondisi sehat dan senang karena bisa bertemu sang ibu. “Ia tidak sakit. Wajahnya cerah karena bisa berkumpul lagi dengan ibunya,” cerita Yuli Andre.

Kisah Manohara sempat menggegerkan setelah ibunya, Daisy Fajarina, mengungkapkan model cantik tersebut mendapat kekerasan dari sang suami. Bahkan dada Manohara disebut-sebut disilet-silet. Daisy pun menyebut Manohara diculik dan dipisahkan dari dirinya setelah melakukan umroh. Perempuan cantik itu dibawa paksa pulang ke Kerajaan Kelantan. Ternyata Malaysia tak henti-hentinya membuat masalah dengan bangsa ini. Dan yang disesalkan adalah mereka membuat masalah dengan Indonesia di segala bidang.

Tentunya kita masih sangat akrab dengan TKI dan TKW Indonesia yang diperlakukan sewenang-wenang oleh orang-orang Malaysia, masih ingatkah dengan Konflik pulau Sipadan dan Linggitan? Dan kini yang lagi marak adalah konflik Blok Ambalat. Apa sih mau bangsa Malaysia? Perang? Ayo……Bangsa INDONESIA bukanlah seorang pengecut dan pecundang. Kasus Manohara semoga saja menjadi titik balik bangsa Indonesia dan akhir dari penderitaan pelecehan bangsa MALINGSIA terhadap NKRI. GANYANG MALAYSIA!!!

Dari Blog : http://telanjangdada.wordpress.com/

iDAN : Menjadi Blogger sewenangnya menulis tanpa memikirkan kesan pembacanya amat malang bagi insan ini.

TKI = Tenaga Kerja Indonesia TKW = Tenaga Kerja Wanita

Siapa tidak kenal Manohara Odelia Pinot?

Jelas sekali kontroversi penderaan Manohara Odelia Pinot mendapat tentangan dari pelakon Indonesia iaitu Nirina Zubir

Nirina Zubir berkata, soal penderaan Manohara ini melibat’kan sensitiviti 2 buah negara. Namun, Manohara sepatut’nya mengambil sikap yang lebih serius & jujur untuk menyelesai’kan perkara ini. Sepatut’nya, Manohara lebih berani & menunjuk’kan kesemua bukti-bukti yang kukuh atas semua dakwaan keluarga beliau. Buat masa ini, Nirina Zubir mengaku tidak percaya dengan Manohara.

“Ini adalah persoalan negara. Kalau berani jangan tanggung-tanggung, perlihatkan dulu hasil visum. Karena ini sudah bawa-bawa nama negara, bikin aku jadi emosi saja,” ujar Nirina

iDAN: Banyak Blogger milik warga Indonesia menghentam terus akan kelakuan Tengku Temenggong Kelantan, tanpa menjadi orang tengah & melihat dulu apa pengadilan Mahkamah Syariah. Tengku Temenggong Kelantan sekadar berdiam diri.

YouTube yang dicipta untuk kisah Mano

Banyak sangat media Indonesia memburukkan negara Malaysia, cuba taip Manohara di YouTube & kita dapat meramalkan siapakah Manohara ini.

Tiada ulasan: