iDAN

18 Ogos 2009

Gelombang kedua H1N1 mungkin oktober ini

KUALA LUMPUR - Perkembangan wabak selesema babi atau H1N1 yang semakin serius sudah memberi petanda bahawa gelombang kedua pandemik itu dengan kesan yang lebih meluas dijangka melanda negara pada musim tengkujuh bermula Oktober ini.

Jika ramalan itu menjadi kenyataan, kerajaan akan mengumumkan perintah darurat kesihatan lebih awal bagi mencegah penularan.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, musim tengkujuh tahun ini lebih berbahaya berbanding tahun-tahun terdahulu kerana kecenderungan orang ramai mendapat selesema boleh membawa kepada lebih banyak kes H1N1.

"Kita serah kepada Majlis Keselamatan Negara untuk menentukan waktu terbaik mengumumkan tempoh darurat kesihatan kelak," katanya pada Persidangan Kesihatan Asia 2009 di sini semalam.

Sementara menunggu gelombang kedua wabak itu, Kementerian Kesihatan memperhebatkan usaha pembendungan wabak dengan mengarahkan semua doktor memberikan suntikan antiviral kepada pesakit yang mengalami demam lebih daripada dua hari.

Mengenai isu kekurangan bekalan penutup hidung dan mulut, Tiong Lai berkata, pihaknya dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan akan berbincang untuk menjadikannya barangan kawalan.

"Kita akan bincang bekalan dan menetapkan harga mengikut jenis-jenis topeng mulut yang ada supaya tidak ada pihak sesuka hati mengambil kesempatan di atas keperluan mendadak barangan itu,'' tegasnya.

Keputusan mengenai harga siling penutup mulut dan hidung itu dijangka diumumkan lusa.

Tindakan segera menetapkan harga barangan itu dibuat selepas ada peniaga menaikkan harga topeng mulut dari 40 sen sekeping kepada RM5 ekoran permintaan yang meningkat.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Kawalan Penyakit Kementerian Kesihatan, Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman tidak percaya dengan andaian sesetengah pihak yang bimbang mereka yang berpuasa akan lebih terdedah kepada H1N1.

"Jangkitan wabak H1N1 bukan pasal tidak makan tetapi hubungan langsung seseorang itu dengan persekitaran,'' jelasnya ketika dihubungi semalam.

Sewaktu umat Islam berpuasa pada bulan Ramadan Dr. hassan mencadangkan mereka mengambil makanan berkhasiat dan meminum banyak air pada waktu bersahur bagi mengelak imunisasi tubuh menjadi lemah.

Kosmo!

Tiada ulasan: