iDAN

29 Ogos 2009

Malaysia jelas isu tarian Pendet (Ceritera)

JAKARTA - Kerajaan Malaysia tidak mempunyai sebarang kaitan dengan penerbitan klip video 30 saat yang sebahagian kecilnya memaparkan tarian Pendet, yang berasal dari Bali.

Timbalan Ketua Perwakilan di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, Amran Mohamed Zain berkata, dakwaan keras oleh media massa Indonesia kononnya Malaysia telah mencuri atau mendakwa sebagai miliknya tarian Pendet itu ternyata dibuat secara melulu dan tanpa usul periksa.

Amran memberitahu Bernama semalam, beliau telah bertemu Menteri Kebudayaan dan Pelancongan Indonesia, Jero Wacik bagi menjelaskan kesediaan Malaysia bekerjasama mencari punca salah faham berkaitan tarian Pendet itu.

Beberapa akhbar nasional Indonesia menyiarkan di muka depan masing-masing bukan saja tuduhan bahawa Malaysia mendakwa tarian Pendet sebagai miliknya tetapi dikaitkan juga dengan pelbagai tuduhan sebelum ini.

Akibat daripada laporan media massa yang berbaur provokasi itu, sebuah stesen TV melaporkan sekumpulan penunjuk perasaan di Bali yang menggambarkan dalam dramatarinya Malaysia sebagai 'setan' yang menyerkup dan kemudian mendakwa tarian Pendet sebagai miliknya.

Bernama difahamkan sebuah syarikat berpejabat di Singapura yang menerbitkan klip video 30 saat itu telah menulis surat kepada Menteri Kebudayaan dan Pelancongan Indonesia bagi menjelaskan kedudukan sebenar klip video terbitan mereka.

Tiada ulasan: