iDAN

08 April 2011

Sayornara Maharaja Lawak

Astro tak sepatutnya ambil kesempatan dengan bakat Pelawak kita, yang menobatkan Pelawak adalah peminatnya. Peminat telah perabis duit dengan SMS, dengan sewa Astro, dengan masa yang banyak bersantai depan Astro Prima sepanjang rancangan Raja Lawak. Dengan menukarkan siaran Maharaja Lawak ini ke Astro Warna, secara sedar tak sedar ibarat "merompak" duit Peminat Pelawak kita. Pelawak sekadar dapat sebuah kereta mungkin sedikit imbuhan yang lain. Yang beruntung besar siapa?. Waima Astro tak pernah memaksa tetapi dalam mengekang nafsu & minat Peminat ini bukannya satu yang boleh kita pandang ringan. Langkah Astro menidakkan hak peminat terhadap Pelawak tanah air tak ubah bagaikan mereka yang berkompromi dengan Lanun Cetak Rompak. Pelawak akan pasti hilang peminatnya, lantaran tak semua penonton setuju dengan sikap tamak haluba Astro ini. Diharapkan para Pelawak kita sedar yang mereka kini dipermainkan oleh Astro untuk menambat hati peminat; Astro nampak jelas bertopengkan wang & laba semata. Pasti mereka akan hilang peminat bilamana seni lawak jenaka dicampuradukkan dengan wang ringgit. Anak saya yang masih di bangku sekolah pun kata!; "Tak tenguk Maharaja Lawak pun tak apa ayah, asalkan kita tak jadi mereka yang sengaja nak cekik darah kita!" Kata Peminat Maharaja Lawak
Sebelum gelanggang Maharaja Lawak bermula pun kehangatannya sudah dirasai dan akhirnya semalam terjawab sudah.. Sabar, ada 9 minggu lagi.. Dan ada beberapa perkara yang aku perasan dalam Maharaja Lawak ni.. Kau orang perasan tak?
  • Kumpulan Cham (Along+Asrul) yang menang tempat kedua Raja Lawak Musim Ke2 tak ikut serta.. Ke mana diarang ek?
  • Tayangan serentak Maharaja Lawak di Astro Prima dan Astro Warna hanyalah untuk minggu pertama dan kedua sahaja.. Kenapa iyer?
  • Untuk menonton Astro Warna, pelanggan Astro haruslah membeli pakej mustika dengan jumlah bayaran RM12.95.. Berbaloikah hanya untuk menonton Maharaja Lawak?
  • Rancangan Raja Lawak dan Maharaja Lawak dikatakan berbeza tetapi kenapa 3 minit sahaja diperuntukkan untuk peserta? Baru nak gelak, dah bunyi loceng..
  • Muka Pak Cu kumpulan XN3 lebih kurang sama macam muka Rahim kumpulan R2 kan? Bersaudarakah mereka? *Soalan bonus :)
Itu saja kut yang aku nak rumuskan tentang Maharaja Lawak dan aku nak kasi bintang persembahan mereka semalam berdasarkan tahap kegelakan aku..
*5 Bintang* -JOZAN-
*4 Bintang*
- JAMBU - ALEX -
*3 Bintang*
- NABIL- BALAS - MAN -
*2 Bintang*
- SEPAH - XN3 - R2
*1 Bintang*
- AMIR - WAI - JIHAN -
Bukan peminat tak mampu nak bayar RM12.95 tu... tapi cubalah hitung berapa yuran daftar.. nak potong semula pun bukan percuma... itu satu pelanggan!, bayangkan jutaan pelanggan Astro; mereka tahu nafsu manusia dalam mengekang hiburan ini amat sukar... maka itu mereka berani buat; Pihak Kerajaan dan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia; kenalah mengkaji lesen Astro jika bisnes mereka semakin hari semakin mengikis duit rakyat!... Biar pun pihak Astro tak pernah pun nak memaksa. Namun berilah kebebasan bagi rakyat berkomunikasi atau berhibur. Astro Prima pun bukannya percuma, kenapa pula rancangan popular di Astro Prima ditukar ke saluran pakej Mustika. Ini menyekat minat penonton. Negara orang dah pakai antena parabola kita ni masih tersekat & terkurung!.. mabuk hiburan lagi!... iDAN: Nampaknya kita bergantung kepada YouTube; rasanya ramai kalangan pelanggan pakej Mustika boleh tolong muat turunkan rancangan Maharaja Lawak ini di YouTube. Aku pun salah seorang Peminat Raja Lawak & amat teruja untuk menonton Maharaja Lawak tapi bila fikirkan terpaksa mengeluarkan duit bukan sekadar RM12.95 tetapi kos yang lain maka terhalang niat nak melanggan AstoWarna atau Mustika. Aku termasuk dalam golongan sekitar 10,000 pelanggan Astro yang tak setuju dengan tindakan Astro menjadikan pelawak sebagai batu loncatan mereka mengauk untung berganda. Sila klik sini jika anda punya akaun di FaceBook http://www.facebook.com/login/setashome.php?ref=genlogin#!/pages/Kami-Mahu-Maharaja-Lawak-Disiarkan-Sepenuhnya-Di-Astro-Prima/165151603538157

Tiada ulasan: