Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

06 Julai 2013

Tanah Pusaka KCT (Siri KCT ii)

Yang lagi teruk@nazak tanah kami yg tak pernah berjual sampai kini masih ada separuh tak dapat cukai tanahnya; padahal Pejabat Daerah & Tanah Jampar (PDTK) tu tahu yeop antara pewaris terdekat yang mahu ambil kuasa; hanya 4 geran dari lebih sepuluh geran kami dapat cukai tanahnya...

Yeop Rindu: yeop baru e-mel & terjah pejabat DO tapi senyap sepi; blog yang konon mesra rakyat bila yeop antor e-mel tak lepas; e-mel sekadar e-mel rijek.

Yeop Rindu: sebab tu yeop tertanya-tanya jika @Deejay Yjay ada jalan untuk mendapat hak milik tanah kenapa tak uar-uarkan kepada orang kampung bagaimana cara yang TELUS.

Yeop Rindu: Setahu yeop Kampar  tak selesai ed... kita kena ke Ipoh.. dah mmg tu cara terawal kena ambil status tanah baru boleh buat langkah susulan.. sekitar dua tahun lalu status tanah tu hanya perlukan RM40 bagi satu geran atau satu lot. Tak dapar percuma/free.

Mashi Maroo: skrg ni nak taw status tanah,perlukan rm70 tak silap saya..sebab sy penah keje dkt pejabat peguam taun lps..so kalau nak tau status tanah,pegi je pejabat tanah..

Yeop Rindu: kes orang kampung buat kampung SESAK atau main bangun/buat rumah tanpa ada geran tu kes lain; KK pasti lebih tahu status penduduk begini. KK setahu yeop ada hak jumpa penghulu atau DO dalam bab tanah ni... jika tak jalan memang kena mengadap Menteri Besar (MB) Perak; jika MB Perak buat tak tahu saja memang tergadai/terlelonglah tanah KCT tu. Ini dah kira isu politik isu negara.

Yeop Rindu: isunya kena ada geran asal; yeop tengah cari geran tapak rumah kedai tu ed (Geran 21) .. jika keluarga ed ada simpan kasi yeop... satu geran dengan rumah ed... tak boleh bertangguh! geran yeop dah kena ceroboh; HILANG. tanpa geran asal cam mana kita nak bertindak... dah cukai tanah terakhir pun yeop tak jumpa... memang ada musang berbulu ayam kat KCT tu ed; tak baik nak nuduh tapi yeop memang terkilan sangat sebab tanah Ayor Hangat tu top-top kena lelong; setahu yeop ada TIGA nama tanah Ayor Hangat tu; arwah apak, arwah Pak Alang Bandor satu lagi yeop tak pasti siapa...yeop cuma simpan bil terakhir sekitar tahun 70an.. tulisan tangan arwah apak di belakangnya jumpa agihan kepada tiga orang cukai tu.

Yeop Rindu: jika yeop sorang yang sayang tanah KCT.. yang tiga WARIS takkan tak tahu... tentang surat lelong tu. Lebuhlah.

Yeop Rindu: Sebab tu yeop terkilan sangat takkan orang KCT tak kasi kami tahu benda macam ni; Wan Bi hanya pernah kasi tahu yang cukai ni tak bayar lagi; mana yang yeop sempat bayar selamatlah yang tak sempat apa cerita... dalam geran ada bersusun nama orang kampung!.

Yeop Rindu: Memang masa arwah apak ada dia yang buat semua tu untuk orang kampung; tapi bila apak dah tiada apa peranan org kampung; yeop anak bungsu tak tahu pun masalah tanah tu;

Yeop Rindu: Bayangkan sebab tak bayar cukai setahun cuma sekitar RM10 sahaja cukai bagi seekar tanah habis tanah kampung kita dijajah orang luar... apa orang KCT; anak cucu tak sayangkah tanah pusaka ni... macam Geran 21 tu; yeop pasti bukan sorang dua pemiliknya.. takkan yeop sorang yang meraban sayang sangat tanah kampung tu.. apa cerita orang lain... bayangkan kalau 21 orang pemilik sorang dah tentu sekitar RM1000 cukai bertunggak; boleh yeop SELESAIKAN untuk semua orang jika ada yang boleh kasi ilmu jampi; baca saja daun jadi duit RM5.

Yeop Rindu: sekelip mata yeop bawa sebuntel duit RM20K (RM20,000.00) jadi boleh XSEN ke Pej Tanah tu... nuntut tanah Geran 21 tu.

Yeop Rindu: Sebagai contoh tanah Paya Asap yang dapat yeop tebus; sebab gerannya sempat dijumpai; dah masuk bakul sampah si Nasuha jumpa.. yeop kena bayar sekitar RM5000 lebih kurang lima ekar itu kira-kira 5 tahun lalu tertunggak sekitar 15 tahun... cer congak jika Geran 21 tu memang 21 ekar... (harap-harap tak sebesar tu) dah tertunggah sekitar 20 tahun... berapa agaknya iyer?.

Yeop Rindu: kes Geran 21 tu yeop rasa pasti banyak duit kita perlu kumpulkan untuk menebusnya kalau tak sedekah sajalah ke lintah darat di Pej Tanah tu; jika tak silap ini termasuk tapak rumah pusaka ed (Pak Tam)

Yeop Rindu: Yeop tak mahu jadi org kata tamak tanah; yeop tetap cakap dengan anak-anak mana geran yang dapat kita tebus kitabtebaus... ianya BUKAN hak kita; kita cuma cuba selamatkan...kena kasi pewaris jika menuntut TETAPI mereka kena bayarlah ganti rugi kepada arwah apak (Md Sesh) yang selama 100 tahun lebih sebelum atok Abdul Rahman (ayah apak yeop@atok yeop) lagi yang usahakan tanah & menjadi pemegang amanah tanah pusaka sebelah apak.

Yeop Rindu: kebanyakan geran yang yeop dapat kesan semua didaftarkan sekitar tahun 1920an di Taiping.

Yeop Rindu: Semua masalah ada penyelesaiannya JIKA pihak Pej Daerah & Tanah nak bantu kita semua jadi MUDAH; mereka perlu ingat nenek moyang kita teroka tanah tu dah 100 tahun lebih; dijual pun dengan harga murah sangat; yang tak jual pun jika cukai tu tak digandakan dendanya cukai tanah tu tak banyak mana pun... tapi jika ikut akta tanah yang asyik dipinda: PINDAAN AKTA yg tak memihak empunya hak milik tanah ... ni yeop mmg SANGGAH... & mmg yeop TAK HALALKAN biarpun seinci tanah KCT kami dirampas atau dilelong oleh orang luar.

Yeop Rindu: yeop sanggup korbankan kerjaya yeop (bersara awal) sebab risau tak cukup duit kut tanah kami dilelong... ketika itu yeop ditakdirkan diserang sakit kronik; duit pencenlah dapat menampung menebus 4 geran yg kini selamat ada sekitar 5 atau 6 geran lagi masih tergantung statusnya. Md Sesh memang tak pernah jual tanah di Mukim Teja. Begitu sayangnya apak terhadap KCT; kami memang tambah-tambah terkilan kenapa ada segelintir orang KCT sanggup musnahkan estet getah apak; kasi jual papan tanda Lorong Md Sesh (bila dirisik tahu belaka orgnya; ada yg dadah ada yg masih segar bugar) ini yeop rasa KK kena tegur.

Yeop Rindu: emm bayang awal yeop nak dapatkan status tanah sekitar 5 tahun lalu baru RM20... dua tahun lalu RM40 ada e-melnya yeop simpan... dan hari ini dengar dah RM70... itu bagi satu geran!... pun langkah awal.
menunggu maklum balas rakan KCT yang boleh bantu 
carikan maklumat & geran yang hilang.

Tiada ulasan: