Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

27 Mei 2009

Bom jangka meletup (Ceritera)




Oleh Muhd Izawan Baharin dan Syarifah Dayana Syed Bakri
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Isteri kepada penceramah bebas, Akhil Hayy, Maizawati Zainal mengibaratkan dirinya seperti ‘bom jangka’ berhubung gosip suaminya dengan penyanyi berirama padang pasir, Waheeda.

Ketika ditemubual dalam rancangan Wanita Hari Ini (WHI) terbitan TV3 di sini, semalam, dia mengaku kini tidak mampu lagi menahan sabar hingga sanggup meluahkan ‘pemberontakannya’ melalui media dengan kemunculan pertama, Ahad lalu.

Maizawati menjelaskan bahawa kemunculannya di televisyen dan media cetak sebagai cara untuk menamatkan kekusutan yang berlaku.

“Tindakan saya membuat pengakuan di media bukan untuk memburukkan sesiapa, sebaliknya menutup semua cerita yang didengar dengan keputusan muktamad.

“Tidak perlu saya menjaja cerita peribadi kerana saya sudah membuat keputusan dan segalanya akan diputuskan di mahkamah nanti,” katanya yang belum menerima panggilan telefon daripada Akhil Hayy sejak Ahad lalu.

Dia berkata, kesabarannya mendengar pelbagai cerita kurang enak mengenai suami dan Waheeda dipendam sejak dua tahun lalu selepas tersebar gosip mereka keluar bersama, ditambah pula cerita pergi menonton wayang.

“Walaupun pelbagai cerita saya dengar, selagi tiada pengakuan daripada suami, saya anggap perkara itu tidak serius.

“Namun, lama-kelamaan ia menjadi semakin parah apatah lagi dengan cerita mereka sudah berkahwin. Saya hanya perhatikan dari jauh dan tidak menyimpan syak hingga suami memohon keizinan untuk mengahwini penyanyi berkenaan,” katanya.

Maizawati berkata, sepatutnya isu rumah tangga mereka tidak perlu diperbesarkan kerana dia membuat keputusan mengundur diri dan mengizinkan Akhil berkahwin dengan penyanyi itu.

“Saya sudah memberikan lampu hijau untuk suami memperisterikan wanita itu dan keputusan sudah dibuat pada Februari lalu.

“Namun, sehingga kini masih tidak ada jawapan kerana selepas kami berbincang mengenai perkara itu, suami saya tidak memberi kata putus, sebaliknya mengatakan untuk berbincang dengan penyanyi berkenaan,” katanya.

Maizawati menjelaskan dia tidak perlu bersemuka dengan Waheeda kerana menganggap ia hanya akan memanjangkan lagi cerita.

“Buat apa saya nak bersemuka dengan dia? Kalau nak berbincang, sepatutnya dia datang berjumpa saya sejak pertama kali gosip mereka disiarkan dan meminta maaf serta jelaskan perkara sebenar kerana dia dikaitkan dengan suami orang.

“Mengapa baru sekarang dia katakan macam-macam seolah-olah saya yang timbulkan masalah,” katanya.

Sebagai orang yang beragama, kata wanita beranak enam itu, Waheeda sepatutnya tahu batas pergaulan mereka, terutama dengan menjalin persahabatan dengan suami orang.

“Dia berkawan dengan suami saya dan sebagai seorang perempuan dia patut tahu bagaimana membawa diri tatkala berdamping dengan suami orang,” katanya.

Maizawati bagaimanapun bersimpati dengan nasib menimpa suaminya kerana berikutan isu perpisahan itu, imejnya yang terkenal dengan jolokan Ustaz Rock tercalar.

“Saya kasihan dengan suami saya kerana dia tersepit. Namun, saya tekad membuat keputusan berpisah kerana ia jalan terbaik untuk semua pihak dan meyakinkan diri perpisahan bukan bererti permusuhan buat kami,” katanya.

iDAN : Bagi saya berpisah bukan jalan terbaik, fikirkan juga kasih sayang anak-anak bila ayah tidak lagi bersama ibunya. Apa salahnya bermadu, tak semesti bermadu itu bagaikan hempedu buat seorang wanita. Ada juga suami yang adil hidup berpoligami aman & bahagia. Maizawati kena lebih banyak bersabar, jangan kusutkan keadaan.

‘Minta dia cerita sebenar’

KUALA LUMPUR: “Kita jaga aib orang lain, Allah akan jaga aib kita, jadi biarkan...,” kata Waheeda yang enggan menjawab luahan terbaru Maizawati Zainal yang mendakwa penyanyi itu menjadi punca keretakan rumah tangganya dengan Akhil Hayy menerusi rancangan Wanita Hari Ini (WHI) di TV3, semalam.

Waheeda atau nama sebenar, Norwahidah Abdul Wahab, 31, berkata dia tidak bimbang dengan persepsi negatif umum yang menyalahkan dirinya selepas Maizawati, 33, membuat pendedahan kali pertama dalam Metro Ahad dan rancangan Nasi Lemak Kopi O di TV9, Ahad lalu.

“Biarkan...” jawabnya ringkas ketika dihubungi menerusi SMS. Bagaimanapun, dia tetap menjawab beberapa soalan lain yang diajukan.

Malah, Waheeda turut berasa pelik apabila Maizawati mendakwa tidak mengenalinya secara peribadi, sekali gus bertentangan dengan kenyataan penyanyi itu terdahulu yang mengakui mengenali isteri Akhil itu.

“Pelik kan, kenapa sekarang dia kata begitu?” katanya.

Berikut beberapa jawapan Waheeda melalui SMS:

Soalan (S): Anda tahu di mana ustaz (Akhil) sekarang?

Waheeda (W): Tak.

S: Bagaimana dengan keadaan keluarga anda selepas pendedahan media yang dibuat isteri ustaz?

W: Okey je....

S: Selepas isteri ustaz membuat kenyataan media, adakah anda sedar ia mengundang pelbagai persepsi negatif?

W: Tahu...Biarkan.

S: Sebelum ini, Maizawati ada mengatakan bersedia dimadukan. Adakah anda sedia berkahwin dengan ustaz.

W: Jangan tanya saya. Tanya dia (Maizawati) soalan itu. Saya beritahu awak, kita semua kenal siapa dia.

S: Adakah anda akan terus mendiamkan diri atau tampil membuat kenyataan bagi membela diri?

W: Awak rasa ada apa-apa yang patut didedahkan ke?

S: Isteri ustaz sudah membuat kenyataan. Tidakkah anda mahu tampil memberikan cerita sebenar di sebalik kontroversi ini?

W: Mintalah pada dia cerita sebenar tu.

S: Tapi itu di sebelah isteri, bagaimana dengan anda?

W: Kalau macam tu apa lagi cerita sebenar yang awak nak? Dah ada kan?

S: Berdasarkan kenyataan Maizawati, anda didakwa menjadi punca keretakan rumah tangga mereka?

W: Cerita sebelah pihak sudah cukup. Cerita dia. Dia yang mulakan jadi biar dia laluinya kerana kami tidak tahu cerita ini. Kami tahu cerita lain.

S: Selepas kontroversi ini tercetus, ada ustaz menghubungi anda?

W: Hanya untuk pastikan semua tenang.

S: Bagaimana anda menghadapi perkara ini?

W: Manusia merancang, Allah merancang. Perancangan Allah lebih baik. Tenang-tenangkan diri.

Harian Metro

'Tunggu 2 Jun ini'

Oleh Muhd Izawan Baharin

KUALA LUMPUR: “Saya tidak mahu memberi sebarang komen, tunggu 2 Jun ini,” kata penyanyi dan penceramah bebas, Akhil Hayy berhubung kontroversi rumah tangganya yang didedahkan isterinya sejak Ahad lalu.

Perkara berkenaan dimaklumkan ‘Ustaz Rock’ itu kepada pihak Astro Oasis semalam, selepas dia mengambil sikap mendiamkan diri sejak isterinya, Maizawati Zainal, 33, mendedahkan keretakan rumah tangga mereka yang didakwa berpunca daripada orang ketiga.

Pengurus Saluran Oasis, Izelan Basar, berkata sejak kontroversi itu timbul pihaknya tidak tahu di mana Akhil, 40, berada kerana penyanyi yang menampilkan imej berbeza berbanding penyanyi kontemporari itu hanya mendiamkan diri.

“Tapi dia ada hubungi pihak kami tadi (semalam) memberitahu dia tidak akan memberi komen sehingga kes rumah tangga mereka dibawa ke Mahkamah Syariah Ipoh pada 2 Jun ini,” katanya yang dihubungi, semalam.

Beliau berkata, pihaknya juga tidak dapat memberi sebarang komen kerana kes itu kini membabitkan mahkamah.

“Kami bersikap profesional, tambahan pula masalah ini hanya membabitkan soal peribadi dia (Akhil).

“Kami faham dan hormati kehendaknya, jadi biarkan perkara ini diselesaikan di mahkamah nanti,” katanya.

Harian Metro semalam melaporkan Maizawati mengibaratkan dirinya sebagai bom jangka berhubung gosip suaminya dengan penyanyi yang terkenal dengan lagu berirama padang pasir, Waheeda atau nama sebenar, Norwahidah Abdul Wahab, 31.

Dia mengaku tidak mampu lagi menahan sabar sehingga sanggup meluahkan ‘pemberontakannya’ melalui media dengan kemunculan pertama Ahad lalu.

Harian Metro

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

antara dua wajah ,satu macam nak ratah orang jer ,satu nampak cool.
ape ke ha nyer yob..

iDAN berkata...

Norwahidah... memang nampak tenang ... nak kisah apa dia ramai zuriat dari Ustaz sebagai pengikat kasih; jika mahkamah masuk campur panjang ceriteranya. Elok selesaikan secara damai.

Penat tenguk orang kampung ini, sy dulu pernah juga teringin nak berpoligami; bila orang rumah sy tak setuju. Pun masalah ekonomi tak mengizinkan sy batalkan saja, kes org kampung ini lain pulak. Jika dah isteri izinkan apa pula masalahnya. Teruskan saja niat yang baik itu!.