iDAN

10 Ogos 2009

AnakBunga80 (Delima Merkah)

Sedar tak sedar telah pun lebih setahun April 08 Arwah Firwan meninggalkan kita aku teringat akan fotopages yang mana isteri arwah rajin kemaskinikan. Ianya masih boleh diakses & banyak gambar-gambar baru cahayamata arwah.

Seperkara yang aku harapkan adalah janji UPM yang mahukan Erna isteri arwah mendapat jawatan tetap telah pun terlaksana. Kalau pun tidak menjadi Pegawai Sains boleh sahaja diseapakan menjadi Pembantu Pengajar demi jaminan masa depan cahayamata Arwah Firwan. Perkara sebegini janganlah ditangguh-tangguhkan. Takutnya bagai kes isterinya Meor, telah tamat belajar, telah konvo & ada ijazah tidak dinaikkan sebagai anjakan, pangkat, gaji atau sebagainya. Tau-tau meninggal dunia lantaran sakit mengejut. Bagi yang tak fikirkan kebajikan stafnya memang tak terasa apa pun. Tapi bagiku aku rasa amat terkilan.

Bukanlah aku dengki atau mengungkit. Pegawai atasan, sebagai contoh Pensyarah. Memang kalangan mereka yang aku rapat, siap sahaja masternya terus dapat tangga gaji baru. Siap saja PhDnya terus dapat anjakan ganjarannya.

Seharusnya mereka yang di aras bawahan sedemikianlah juga kebajikannya. Kebajikan kerja janganlah dibeda-bedakan. Ada buruh yang memegang ijazah pun masih diabaikan.

Aku masih teringat akan Arwah Fuzan, anak-anaknya tinggal menjadi yatim piatu. Masa itu aku AJK KSS, barulah organisasiku sibuk nak buat tabung anak yatim perbagai. Semasa arwah Fuzan masih hidup tak terfikir pun mahu naikkan pangkat dia lantaran dia memang layak dinaikkan taraf jawatan, ada kemahiran ada pula kelulusan MLVK. Dibiarkan dia menjadi buruh hingga ke liang lahat.

Samalah ceriteranya aku sampai mengadu kepada Pak LaH mantan PM kita. Aku tak sanggup melihat ramai Budak Pejabat atau Peon di UPM yang sudah pangkat Atok. Aku mahu melihat mereka dinaikkan jadi Pembantu Tadbir Rendah. (Dulu Kerani Rendah). Apa yang UPM buat, terbaru aku dengar UPM sekadar mahu memikirkan nak naikkan ke tangga gaji N4. Cuba semak betul-betul berapa imbuhan N1 ke N4 itu. Umur 40an sudah cakar dinding gaji Peon yang terdera ini. Masih tak faham-faham. Yang pelik kesatuan pekerja main angguk-angguk sahajakah dalam menangani isu ini.

Harap-harap Erna & cahayamata Arwah Firwan telah pun terbela nasibnya.

anakbunga80.fotopages.com

Tiada ulasan: